Pamětníci si připomněli výročí demolice nádraží Těšnov

Nádraží bylo zbouráno 16.3.1985
K demolici severního traktu budovy nádraží Praha – Těšnov došlo ještě dříve – musel ustoupit magistrále mnohem dříve než odjezdová budova a křídlo jižní.

Na pražském Těšnově si asi tři desítky pamětníků a příznivců železniční historie připomněly 24. výročí demolice těšnovské novorenesanční nádražní budovy. Vzpomínkovou akci pořádalo sdružení Nádraží nedáme!, které v současné době bojuje za záchranu klasicistního nádraží v Ústí nad Orlicí. Tomu kvůli plánovanému narovnání železniční tratě hrozí demolice. Možnost, že by historická nádražní budova z roku 1874 nemusela padnout, připustil nedávno při návštěvě Ústí nad Orlicí ministr dopravy Petr Bendl (ODS).

„Nádraží v Ústí nad Orlicí má s těšnovským nádražím mnohé společného. Obě byla postavena téměř současně a provozovatele měly společného – Rakouskou severozápadní dráhu. Věříme však, že budovy nebudou mít stejný osud,“ řekl Martin Kadrman, iniciátor petice a předseda sdružení Nádraží nedáme! Iniciativu dnes podpořila dokumentaristka Olga Sommerová. Podle ní má sdružení podporu také ministra pro místní rozvoj Cyrila Svobody.

Na záchranu stavby vznikla internetová petice, ke které se připojilo na 16.000 lidí. Mezi ně patří například ředitel Výzkumného centra průmyslového dědictví při ČVUT Benjamin Fragner nebo proděkan Technické univerzity v Liberci Jan Suchomel.

Sdružení rovněž vytvořilo expertní tým, který by měl navrhnout další možné využití místního ústeckého nádraží. „Nyní dohadujeme společný termín se zástupcem Správy železniční dopravní cesty (SŽDC), se kterým budeme jednat o podmínkách realizace varianty počítající se zachováním budovy jako výpravní. Jakákoliv jiná možnost je ohrožením budoucnosti budovy,“ dodal Kadrman.

Modernizace železniční trati v Ústí nad Orlicí včetně vybudování nového nádraží by měla stát 2,4 miliardy korun. Investorem stavby, která by měla začít již letos, je SŽDC. Její ředitel Jan Komárek již dříve přislíbil, že se firma pokusí projekt přepracovat tak, aby nádraží zůstalo zachováno.

Klasicistní nádraží v Ústí nad Orlicí vzniklo podle návrhu architekta Rudolfa Freye. Dvojnádraží na půdorysu H s kamennými římsami je postavené z režného zdiva, horní podlaží jsou z méně obvyklého hrázděného zdiva.

Odstřel nádraží Těšnov 16. března 1985 platí za odstrašující příklad péče o památky, svaluje se však na dobu nesvobody, kdy i památková péče sloužila vládnoucí ideologii. Na demolici bylo použito 400 kilogramů trhaviny. Známá novorenesanční budova se stala pro odborníky, ale i veřejnost symbolem toho, jak by se vyspělá země ke svému kulturnímu dědictví neměla chovat.

Zdroj: Zpráva ČTK 16.3.2009

Zadejte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*