Ve středu, 25. dubna, proběhne tzv. Společné
jednání ke změně územního plánu, která řeší vymezení nových tratí
z Vinohradské k Hlavnímu nádraží a na Václavské náměstí. Projednávat
se budou tři varianty vedení trati vedoucí z Vinohradské ulice k Hlavnímu
nádraží.
Nové
propojení by mohlo zásadně odlehčit přetíženým spojením v centru. Dnešní
celoměstský tramvajový systém je totiž příliš závislý na úseku mezi Lazarskou a
Jindřišskou. Na lepší spojení do centra by se tak mohli těšit například
obyvatelé Žižkova.
„Pokud má být i do budoucna zachována
dostatečná kvalita dopravy, která netrpí častými zpožděními a přeplněností
souprav z důvodu nedostatečné kapacity, je nutné navyšovat kapacitu
tramvajové sítě i v centru města,“ říká Petr Dolínek, náměstek primátorky.
Tři doporučované varianty vzešly z dříve zpracovaných studií a byly
vyhodnoceny po stránce technické náročnosti, vazby na okolí, hluku i času
dojezdu souprav.
Ve variantě přes
Vrchlického sady by tramvajová trať vedla z Vinohradské mezi budovami
Muzea podél magistrály Wilsonovou směrem ke Státní opeře, kde by vznikla nová
zastávka. Trať by poté odbočovala do Vrchlického sadů se zastávkou před budovou
Hlavního nádraží. Následně by se napojila na současnou trať v ulici
Bolzanova.
„Tato varianta trati je výhodná hlavně díky přímému přestupu
cestujících u nádraží. Při projektování musí být maximálně omezeno kácení
vzrostlých stromů. Zásah do parku musí být minimální,“
dodává náměstkyně primátorky Petra
Kolínská.
Trať ve variantě Opletalova/Wilsonova by vedla z Vinohradské ke
Státní opeře po stejné trase jako v prvé variantě, kde by se
odklonila směrem přes Washingtonovu do Opletalovy ulice, ve které by vedla
k Bolzanově. Méně pohodlný přestup mezi tramvají a nádražím je kompenzován
menším zásahem do parku.
Třetí
varianta navrhuje vést trať z Vinohradské ulice na Václavské náměstí,
odkud by uhýbala do Opletalovy až k Bolzanově.
„Vedení tramvajové tratě v horní polovině Václavského náměstí umožňují všechny
tři varianty. Z celoměstského hlediska tato trasa ale plní jinou funkci, protože
nabízí nové spojení v centru města v odlišných směrech. Pro výrazné navýšení kapacity tramvajových
tratí v centru by tak bylo ideální realizovat obě propojení,“ doplňuje Ondřej Boháč, ředitel Institutu
plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR).
Připomínky k vystavenému návrhu změny Z
2838 je možné podávat Odboru územního rozvoje pomocí datové schránky,
elektronicky nebo poštou od 25. dubna do 25. května 2018. Po zapracování
připomínek se koná tzv. Veřejné projednání a následně změnu již schvaluje rada
a zastupitelstvo. Lze očekávat, že novou trať by cestující mohli využít
v optimálním případě již za 4 – 5 roky.
tisková zpráva IPR
Proč jste se rozhodli právě pro tento typ skel? Jak byste zhodnotili ty výsledky po letech používání? Dávali jste je…
Optimálním řešením z pohledu uživatelů MHD je vedení tramvajové trati co nejblíže k hale hlavního nádraží (první varianta), což m.j. umožní i rychlý a pohodlný přestup mezi tramvají a metrem |C|) + zároveň i vybudování trati po Václavském náměstí, která tam byla po výstavbě metra zcela nesmyslně zrušena. Vysadit v |Sherwoodu| (ve Vrchlického sadech) nové mladé stromy za ty už stejně staré, které budou muset tramvajové trati ustoupit, nemůže přece být problémem ani finančním, ani zemědělsko-technickým: Kolínská se pouze zbytečně zviditelňuje.
Od kdy máme v Praze Václavského náměstí? Kdo psal ten titulek?