Polyfunkční dům Tatra Centrum
(6. 4. 2020) Ytong. Ytong. Ytong… v novém domě je doslova všude
Polyfunkční dům Tatra Centrum
Průvodce novostavbou polyfunkčního domu Tatra centrum v Bernolákově
ulici v Martině by si mohl připadat jako Zdeněk Srstka s jeho
nesmrtelnou hláškou z filmu Rozpuštěný a vypuštěný. Zatímco ve filmu byly
všude kolem kachny, v novém domě je doslova všude Ytong.
Nový polyfunkční dům vyrostl pod taktovkou investora,
společnosti TATRA CENTRUM, s.r.o.., v místě, kde ve 2. polovině 20.
století působila firma Tatranábytok, ve své době největší slovenský výrobce
židlí. Historie Tatranábytku se začala psát už na konci 19. století, ale
společenské změny v roce 1989 výrazně ovlivnily hospodářský život i v
Martině. Jedním z mnoha důsledků byl v roce 2010 i konec výroby židlí
a úpadek slavného výrobce. Atraktivní lokalita v centru města,
v těsné blízkosti nákupního centra, Obchodní akademie, Univerzitní
nemocnice a náměstí SNP, se však o svou budoucnost bát nemusela. Jedním
z důkazů je i nový polyfunkční dům Tatra centrum, který v lokalitě nahradil
původní starý pavlačový dům. Výstavba domu začala v září 2015 a trvala
přibližně dva roky. Z pohledu „stavaře“ a investora je objekt zajímavý
tím, že je „komplet“ postavený z materiálů Ytong.
Ing. arch. Dušan Holan, jednatel a majitel společnosti TATRA
CENTRUM, měl dlouholeté zkušenosti s materiály Ytong a velmi pozitivní
vztah k materiálu jako takovému. U novostavby tak byl nejen v roli
investora, ale i autora projektu, který využívá všech výhod systémového řešení
Ytong. „Prosazuji jej všude, protože je univerzální a pracovat s ním je
opravdu snadné,“ říká Dušan Holan. Snaha o minimum tepelných mostů
souvisela s potřebou postavit bytový dům, patřící do kategorie s téměř
nulovou potřebou energie (třída A0). „V domě je z materiálu Ytong
– kromě skla – úplně všechno,“ dodává s úsměvem ing. arch. Dušan Holan.
Pilířové tvárnice měly v Martině československou
premiéru
Na domě jsou například na čelní fasádě použity pilířové
tvárnice Ytong,
které investor použil jako první na území bývalého Československa. „Původně
nám statik tvrdil, že je u domu se čtyřmi podlažími není možné použít, kvůli
tomu jsem zvažoval i snížení výšky o jedno patro, ale ani tam mu to
nevycházelo. To už se mi nezdálo, protože podle podkladů firmy Ytong to neměl
být problém. Požádali jsme proto dalšího statika o kontrolu a ten nám potvrdil,
že to samozřejmě i se čtyřmi podlažími možné je,“ vysvětluje jednatel
investora ing. arch. Dušan Holan.
Výrobky Ytong na stěnách, stropech a střeše domu
Pro obvodové zdivo jsou použity standardní tvárnice YTONG
Standard P2-400 s tloušťkou zdiva 300 mm, v 1. patře pak navazují
tepelněizolační tvárnice Ytong Lambda YQ P2-300 s tloušťkou zdiva 450 mm. Ze sortimentu Ytong nechybí ani překlady
či UPA profily, na střeše jsou navíc i stropní panely Ytong a na severní straně
pak stropy Ytong Komfort.
„Masivní střechu z Ytongu mám i na svém rodinném domě a dlouhodobě
oceňuji její ochranu před přehříváním interiéru. I v roli investora bytového domu byly pro mne materiály Ytong skvělou
volbou – jako investor máte k dispozici ucelené a systémové řešení
s jednoduchou a rychlou instalací a výbornými parametry. Z jednoho
materiálu se dá postavit celý dům, a pokud realizační firma dodrží stanovené
technologické postupy, dostane investor dům staticky pevný, bez rizika prasklin
a s výbornými tepelně izolačními vlastnostmi.“ objasňuje důvody pro
jeden materiál na celém domě ing. arch. Dušan Holan.
Ytong se plně uplatnil i v interiéru polyfunkčního
domu
Kromě stěnových tvárnic, vnitřních omítek a hlazené stěrky s extra
hladkými povrchy Ytong jsou v domě i schodišťové stupně, u nichž investor
oceňoval jednoduchou instalaci a možnost okamžitého použití. Z hladké stěrky a
jejího vzhledu mají užitek obyvatelé domu, ale pro její použití měl důvod i ing.
arch. Dušan Holan: „Líbila se nám možnost snadné opravitelnosti, pro nás to
byl hlavní důvod. Zvažovali jsme proto sádrové omítky, ale když nám pan Mitický
z Ytongu nabídl tento produkt, volba byla jasná.“
Výhody systémového řešení Ytong na martinském polyfunkčním
domě shrnuje Ing. Slavomír Mitický, odborný poradce pro projektanty ze
společnosti Xella Slovensko, spol. s r.o.: „V projekční fázi jsme mohli s
autorem projektu postupně napojovat všechny prvky stavebního systému Ytong - od
první zděné řady tvárnic až po realizaci pultové střechy systémem Ytong
Komfort. Všechny výrobky mají stejné materiálové složení, což zajistilo
maximální kompatibilitu všech stavebních prvků i ve vztahu k budoucímu
chování stavby, například z pohledu objemových změn. Materiály se budou chovat
stejně a na objektu tak nevzniknou problémy vyvolané v důsledku použití různých
stavebních systémů s odlišnými vlastnostmi. Významná je i role podpory firmy Xella
od projektu až po realizaci, kde investor komunikoval celou výstavbu s jedním
technickým poradcem a s jedním obchodním zástupcem se řešily všechny dodávky
materiálu či nestandardní požadavky na stavbě. Objekt dostal od společnosti
Xella a produktů Ytong maximální podporu i v podobě konkrétních lidí, kteří byli
nápomocní až po realizaci posledních prvků našeho systému. V tomto konkrétním případě
to byly omítky Ytong.“
podle podkladů společnosti Xella CZ
Základní informace o objektu
Kategorie
Bytové domy
Komentáře ke článku
Registrace k zasílání newsletteru
Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání denního newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

15. 3. 2023 16:35:54
Re: Dům u lesa a rybníka
plech v barvě dřeva? a je to dobře?
9. 3. 2023 16:55:57
Re: Interiér RD v Malešicích
Spousta bílé, šedá, černá, trochu dřeva, kov, čiré sklo - je mi z toho zima. A smutno.
9. 3. 2023 16:45:41
Re: Re: Re: Re: Praha, železniční most.
Jenže ta Jurkovičova stavba byla obnovena původní technologií a podle původních plánů. Jde tedy jednoznačně o kopii (repliku). Na rozdíl od mostu, kde chtějí novou technologii s falešnými nýty, s kolejištěm navíc, protože na dnešní provoz už prostě původní šířka a nýtovaná konstrukce nestačí. Takže dělat skutečnou kopii nemá smysl. A jsem na rozpacích, jestli je dobře dělat něco, co se jako kopie jen tváří. Myslím, že u technických památek by měl být preferován jejich účel a pokud jsou opravdu památkově hodnotné, tak by měly být přesunuty tak, jak se to udělalo s Podolským mostem do Stádlece kvůli přehradě nebo s chalupami do skanzenů, když už se v nich nedalo plnohodnotně bydlet. Ať svou krásu ukazují tam, kde mohou bez problémů sloužit. A pokud jde o to, že by nová stavba mohla vypadat úplně jinak - no a co? Hlavně, když jí to tam bude slušet jako např. věžím na kostele v Emauzích. Kdopak si dnes vzpomene, jak vypadaly dřív? I na nový most si staří zvyknou a mladí ho budu brát jako samozřejmost. A když se opravdu povede, tak ho další generace prohlásí za kulturní památku :-) .
7. 3. 2023 14:33:44
Re: Nový sportovní areál u řeky s pláží
Ovšem, taková prostředí architekti vymýšlí, aby prostředí pro život občanů zpříjemnili. U Budějovic bych bral i to, kdyby celé centrum bylo pěší zónou i 5 km dlouhou, aby auta neměla tudy tranzit. Kolik roků je celé město denně ucpáno a lidé jsou otravováni zplodinami, hrozbou kolize, hlukem a zranění? Jak dlouho se vleče dokončení obchvatu a napojení na D3? Je to bída, ty České Budějovice. Převezmou štafetu nejhoršího města ČR pro vnitřní a tranzitní dopravu po Přerovu?
7. 3. 2023 02:22:48
Re: Re: Re: Praha, železniční most.
Těžko odpovědět. Já si myslím, a je to fakt subjektivní, že v odůvodněných případech má replika svůj smysl. Když vyhořel ten Jurkovičův barák, taky ho postavili znovu - je to kýč? Most na Výtoni je most vnímanej veřejností jako krásnej (bez ohledu na jeho žalostnej stav), neznám nikoho, kdo by jej neměl rád. Takže buď moderní zcela soudobej most, úplně jinej, s tím, že se s tím starým prostě rozloučíme, nebo repliku, to je můj názor. A nemusela by to být replika doslovná, falešné nýty mě fakt urážejí. To, co bylo prezentováno jako návrh, ta oblouková reminiscence, ta na mě právě jako zcela nevkusnej kýč působí.
2. 3. 2023 15:55:58
Re: Re: Valná hromada ČKA 2023.
pokud jsem se někde něchtěně otřel o někoho ze severní Moravy, tak pouze omylem a nechtěně... kde to bylo? neuvědomuji si, že bych někoho hodnotil...
2. 3. 2023 15:02:57
Re: Valná hromada ČKA 2023
opravuji : ..poslání budovat náš životní....
2. 3. 2023 15:01:42
Re: Valná hromada ČKA 2023
Posílám za sebe zdravici valné hromadě. V Česku mám velmi mnoho vysoce erudovaných i mladých ambiciózních architektů, kteří své poslání budova náš životní prostor plně ctí. Speciálně zdravím pana Jana Kasla, velmi aktivního člena Komory, který by mohl ze své výše kvality znalostí a rozhledu i trochu občas ubrat, pokud se ohnivěji vyjadřuje k projektantům ze severní Moravy. Tady máme taky šikovné a erudované tvůrčí osobnosti, ne vidláky, pane Jane. Ostatně katedra architektury na FAST VŠB má hodně vysokou tvůrčí úroveň. Počiny mnoha posluchačů i absolventů jsou velmi úspěšné nejen v celostátních soutěžích.
2. 3. 2023 14:56:16
Re: Pórobeton Ytong je ideálním materiálem pro střechy a stropy
Rád souhlasím, YTONG je úspěšný materiál na českém (a jinde) trhu. Snad mé nadšení pro systém trochu brzdí vysoké ceny MULTIPORU, který by se více uplatnil při jiné cenové politice.
1. 3. 2023 21:16:36
Re: Re: Výstava: Lávka Holešovice – Karlín.
Jo, kdyby se tak architekti dívali na svět očima dětí a psů :-) , jaké by asi vznikaly stavby.
1. 3. 2023 21:08:59
Re: Re: Praha, železniční most.
Souhlasím s tím, že logicky navržená mostní konstrukce s opravdu hlubokým porozuměním její statice a dynamice vede vždy k návrhu krásného mostu. Ale pokud postavíme repliku, která nemá z pohledu památkářů žádnou hodnotu, a použijeme dávno překonanou technologií jen aby to vypadalo - nebude to kýč?
1. 3. 2023 10:55:31
Re: Re: Re: Re: Praha, železniční most.
Ty dva Labske mosty {v Usti a Hradci Kralove) neznam ale ten "kubisticky" most pres Vltavu mne ale vubec nevadi. Samozrejme musime si pockat na hotove dilo, ale pro mne je se na co tesit.
28. 2. 2023 17:31:21
Re: Výstava: Lávka Holešovice – Karlín
Vážení, Holka!?Super!Návrh - velká škoda, že místo bílého betonu není obyčejné průhledné zábradlí!!! I děti by viděli na řeku, také psi - a drželi by se kraje! A co na to teprve řeknou pražští sprejeři! Snad si té dlouhé bílé plochy nevšimnou. Lávka v Příboře by Praze slušela víc. Škoda.
28. 2. 2023 17:25:39
Re: Re: Re: Praha, železniční most.
Tak takto z hlavy vám můžu nahodit příklady, které mě nejvíc šokovaly z realizací: Hradecká lávka pro pěší a třeba Mariánský most v Ústí n. L. (to je echt prasárna). Návrhů by se našlo taky dost, zrovna to, co vyhrálo na té Výtoni, nebo třeba Dvorecký most (MS architekti, ten naštěstí nevyhrál, ale vítězný návrh mě taky zrovna dvakrát nenadchl - budeme si hrát ve 3. tisíciletí na návrat kubismu...).
26. 2. 2023 17:15:58
Re: Život pod zámeckou střechou-úžasná "proměna"
Dobrý den, dovoluji si Vás oslovit jako majitele úžasně obnoveného zámeckého areálu a současně bych Vám doporučila pro celorepublikovou i zahraniční propagaci přihlásit de do celostátní akce Má vlast cestami proměn na www.cestamipromen.cz/prihlasit-promenu Vím, že přihláška něco stojí, protože zpracování podkladů-textu a fotek před proměnou a současný stav a překlady jsou nákladné, ale mám zato, že budete nadšeni, až přijedte na zahájení výstavy do Prahy, kláštera na Břevnově, kde letos bude zahájení v červnu. Mně se podařilo zachránit od zbourání havarijní oranžerii v Lomnici u Tišnova, také jsme ji se starostou přihlásili, a v hlasování byla druhá. Chtěla jsem za Vámi přijet osobně, ale měla jsem po sobě operace kyčlí, takže jsem to bohužele nezvládla. Letos bych ale velice ráda. Velice si vážím nápadů a píle lidí, kteří dostanou do rukou stavby v havarijním stavu a vykouzlí z nich něco pohádkového. Jako "potrhlá" oranžeristka se zejména velice těším na vaši oranžerii! Srdečně zdraví Dagmar Fetterová, emeritní pracovník NPÚ ÚOP v Brně.
24. 2. 2023 00:48:32
Re: Ministerské sliby naprázdno
Jestli Platformě dobře rozumím, tak si představují, že by o každé žádosti rozhodoval najednou celý tým lidí s jednotlivými odbornostmi, kde by každý z nich byl vázán vlastními zákony. Ale i kdyby to nějakým zázrakem šlo časově zkoordinovat, tak jak si tito jednotlivci mohou dovolit "vyvažovat zájmy" právních předpisů? Kdo jim k tomu dá právo? A kdo by byl nakonec zodpovědný za výsledek?
23. 2. 2023 07:31:33
Re: Re: Praha, železniční most.
Dva ? Tak teda ted tri ! Ja se podepisuji tez.
23. 2. 2023 03:37:45
Re: Re: Praha, železniční most.
Jestlize tech pripadu "spatnych" mostu je v republice dost, alespon nekolik jich jmenovat by urcite nebylo tezke. Zajimalo by mne to velice. Dekuji predem.
23. 2. 2023 02:40:38
Re: Praha, železniční most
To, že dopis působí jako otevřený anonym, je jedna věc a může to být jenom chyba redakce, nevím. Druhou věcí ovšem je skutečnost, že architekti jistě zastávají legitimní a velmi relevantní pohled na věc a lze jim v lecčems dát zapravdu. Ale já bych zase naopak české architekty poprosil: Přestaňte navrhovat mosty, přenechte jejich projektování špičkovým inženýrům - mostařům, jak tomu bylo po uplynulých nejméně 150 let zvykem. Protože logicky navržená mostní konstrukce s opravdu hlubokým porozuměním její statice a dynamice vede vždy k návrhu krásného mostu (stejně jako v oblasti leteckého inženýrství dobře navržené letadlo je i krasné a krásné letadlo krásně létá). Do takové práce, jakou je návrh mostní konstrukce, nepatří umělecké ego ani výtvarno jako nejdůležitější a výchozí bod návrhu - o tom jsem přesvědčen. Mosty, které toto nectí, působí divně, nabubřele, jsou vždycky nesmírně nehospodárné a jejich výtvarná či architektonická hodnota je pak nejvýše sporná. Příkladů už máme v republice dost. A ten výtoňský nešťastník? Ten by si podle mého soudu vzhledem k příšernému stavu ocelové konstrukce a zároveň její kráse zasloužil repliku. A klidně tříkolejnou. Nebyl by toto dobrý kompromis?
22. 2. 2023 19:27:39
Re: Praha, železniční most
Zde je dopis i s autory https://www.archiweb.cz/news/vysehradsky-most-otevreny-dopis-architektu