Praha vybrala vítězný návrh Dvoreckého mostu
(3. 10. 2018) Vítězný návrh mostu, který propojí Prahu 4 s Prahou 5, vypracovaly ateliéry Tubes a Atelier 6
Praha vybrala vítězný návrh Dvoreckého mostu
Rada hl. m. Prahy v úterý 2. října 2018 odsouhlasila vítězný návrh Dvoreckého mostu,
který by měl spojit břehy Vltavy mezi Podolím a Zlíchovem. Kromě
zlepšení automobilového provozu by měl nový most pomoci také tramvajové
dopravě mezi Prahou 4 a Prahou 5. Podle předpokladů by měl stát
přibližně miliardu korun.
Ze sedmi návrhů, které postoupily do druhého kola výběru, vyhodnotila
komise jako nejlepší most zpracovaný ateliéry Tubes a Atelier 6. Nový
Dvorecký most by měl ulehčit dopravě v okolí nábřeží a Radlické ulice,
zároveň by spojil oba břehy Vltavy novou tramvajovou tratí.
„Sama jsem byla členkou hodnotící komise, a proto mohu říct, že
výběr nebyl vůbec snadný. Sešly se velmi kvalitní návrhy, přesto ale
myslím, že se nám podařilo zvolit dobře. Ze sedmi návrhů jsme
vyhodnotili nejlepší most zpracovaný ateliéry Tubes a Atelier 6, který
se snaží respektovat tradiční pražské obloukové mosty a kubistické prvky
v okolí. Věřím, že uleví nejen dopravě, ale také obohatí pražskou
architekturu,“ uvedla primátorka hl. m. Prahy Adriana Krnáčová.
Součástí řešení musel být i návrh nové tramvajové a autobusové
zastávky Dvorecký most, která by byla umístěna na smíchovské straně
mostu. Zastávka Dvorecký most by zároveň měla umožnit přestup mezi
autobusy jedoucími přes most a tramvajemi jedoucími po Podolském
nábřeží.
Celkově by měl most podle předběžných nákladů stát asi jednu miliardu
korun. Předpokládaná výše nákladů zahrnuje i obě předmostí a kompletní
technické a dopravní vybavení stavby. „Je to velký krok pro lepší
propojení Prahy 4 a Prahy 5, který zároveň zajistí nové možnosti
dopravní obslužnosti celé lokality. Dnešní výběr vítězného návrhu je
výsledkem dlouhé řady odborných i politických jednání a práce spousty
lidí. Nyní bude potřeba most co nejrychleji postavit, aby mohl sloužit
lidem,“ řekl náměstek primátorky pro dopravu, sport a volný čas Petr Dolínek.
Komise zároveň ocenila to, že návrh odkazuje na tradici pražských
obloukových mostů bez konstrukce nad mostovkou a na existenci blízkých
kubistických staveb. Tvarově by měl být most jako bílá brána do města.
Termín zahájení stavby bude záležet na dalším jednání s vítězem soutěže a
následném zpracování projektové dokumentace.
„Dvorecký most bude mít velký význam pro tramvajovou dopravu,
protože umožní propojení Prahy 4 a Prahy 5. Bude zárodkem sledované
takzvané jižní tramvajové tangenty, propojí významné tramvajové tratě od
Barrandova a od Modřan a umožní v systému veřejné dopravy realizaci
některých vztahů mimo centrální dopravně přetíženou oblast města, což je
pro Prahu pozitivní,“ doplnil na závěr architekt Roman Koucký z Institutu plánování a rozvoje Prahy, který byl zároveň členem poroty.
tisková zpráva
Doplněno Stavbaweb:
Magistrát podle náměstka Dolínka do konce listopadu zadá vítězným ateliérům podle návrhu zpracovat kompletní projektovou dokumentaci.
Hlavním účelem stavby je zlepšit dopravní propojení obou břehů Vltavy. "Potřebujeme vytvářet paralelní dopravní propojení, která nám umožní převážet lidi jinudy než přeplněnými úseky v centru," uvedl Dolínek. Dodal, že roli hraje i plánovaná výstavba na bývalém smíchovském nákladovém nádraží.
Most bude určen pro tramvaje, pěší a cyklisty, podle náměstka je možné umožnit průjezd i autobusům MHD. Automobilová doprava po něm jezdit nebude. Počítá se s tím, že na most budou moci hasiči nebo záchranná služba.
Východní vyústění mostu bude umístěno u Žlutých lázní severně od Jeremenkovy ulice. Západní pak povede poblíž tramvajové zastávky Lihovar. Součástí projektu je návrh nové tramvajové zastávky Dvorecký most. Odhadovaná cena zahrnuje obě předmostí a další doplňující technické a dopravní stavby.
Zatím poslední pražský most přes Vltavu, Trojský most, byl zprovozněn v říjnu 2014. Vznikl jako součást tunelového komplexu Blanka a nahradil Trojský tramvajový most z roku 1981, přezdívaný "rámusák", jehož provoz byl slavnostně ukončen 7. října 2013 jízdou muzejní tramvaje. Loni v prosinci se zřítila lávka pro pěší mezi Císařským ostrovem a Trojou. Řada dalších mostů v Praze je ve špatném stavu a město chystá jejich opravy, připravuje také stavby několika nových mostů a lávek.
(zdroj: ČTK)
Komentáře ke článku
4. 10. 2018 08:30:01. Re: Praha vybrala vítězný návrh Dvoreckého mostu. Jitka
16. 10. 2018 17:22:13. Re: Re: Praha vybrala vítězný návrh Dvoreckého mostu. Jadran
4. 10. 2018 13:51:03. Re: Praha vybrala vítězný návrh Dvoreckého mostu. Miloš
16. 10. 2018 17:19:09. Re: Re: Praha vybrala vítězný návrh Dvoreckého mostu. jadran
Jak má tento most pomoci zlepšení automobilového provozu, když na něj auta nebudou smět? |
Žádný. Ale to je ten marketing, který společně s povrchností k dnešní době patří. Naštěstí - Krnáčová ani Dolínek o těchto věcech už rozhodovat nebudou, na čtyři roky je od nich pokoj. |
Nelíbí se mi. Mosty jsou krásné tím, že přiznávají krásu konstrukčních prvků. Toto řešení nepřiznává. Je prvoplánově archotektonické a poplatné svému obchodnímu komentáři k architektonické soutěži. |
Most v Troji se musel přepracovat, protože Povodí Vltavy požadovalo, aby byl kotven ze břehu na břeh. Proto taky stál (byť je rozhodně krásný) místo 0,4 mld. korun 1.2 mld.. Zajímalo by mně, jestli tady bude možné ty svislé konstrukce takhle nasázet do dna. Máte naprostou pravdu s tím, že řešení je prvoplánově architektonické, nechápu, proč součástí soutěže není konstrukční řešení. Ač architekt, tak konstatuji, že architektura mostu je jenom druhotná věc, rozhodující je konstrukce a tu zpracovává zásadně a pouze statik. Řada statiků jsou lidé, kteří i z estetického hlediska umí s konstrukcí pracovat lépe než architekti. Tady se to zase projevilo v plné nahotě a odkazy na kubismus nebo k historickým typům konstrukcí jsou ukázkou povrchnosti tvůrců a pozérství hodnotitelů. |
Registrace k zasílání newsletteru
Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání denního newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

23. 5. 2022 10:40:23
Re: Koncept řetězové výstavby
Pan architekt Mareš již dlouhé roky trpí jakousi potřebou poučovat své profesní kolegy , jak se mají navrhovat a stavět domy . Osobně stále čekám , kdy Ateliér k světu naprojektuje , povolí a realizuje v Plzni nějaký kloudný dům , který by byl trochu ,,k světu" , něco , čím by obohatil soudobou plzeňskou architekturu . Teď tedy rozšířil svůj zájem i o urbanismus a přichází s myšlenkou řetězové výstavby , konceptem , který si cení až tak vysoko, že je chráněn průmyslovým vzorem.... Škoda, že architekti , kteří umí, mlčí.
21. 5. 2022 09:33:43
Re: Vltavská filharmonie od vítězného týmu Bjarke Ingels Group b...
Jen doufejme, že se nenajde zase nějaký vlivný laik, který ten projekt zabije, jako knihovnu od Kaplického zabil Klaus a po něm ostudně i tehdejší primátor.
19. 5. 2022 17:51:19
Re: Vltavská filharmonie od vítězného týmu Bjarke Ingels Group b...
Někde jsem zahlédla i schémata přeložek dopravy. Škoda, že jste je sem také nedali, když už se zmiňujete o komplexním řešení území.
19. 5. 2022 17:49:09
Re: Re: Vltavská filharmonie od vítězného týmu Bjarke Ingels Gro...
Jen to použití venkovních ramp. Ale tohle je mnohem rozevlátější (a mně se to taky víc líbí).
19. 5. 2022 17:11:56
Re: Nový Hlavák
Je to možná detail, ale když jsem před časem musela procházet od Sherwoodu k nástupištím, tak mi chybělo, že v dlažbě odbavovací haly nejsou vyznačeny hlavní průchody, vč. směrovek nejen nad vstupy, ale i nad kříženími. Mohlo (a z psychologického hlediska mělo) by to fungovat jako chodníky mezi prostory čekáren a pokladen nebo prodejních ploch. Takhle mi to přišlo, že se navzájem pletou lidi, kteří někam jdou, mezi těmi, kteří tam jen jsou. Předpokládám, že na jasně (např. barevně, materiálově) odlišeném "chodníku" by mohlo těch čekajících ubýt. Věřím, že řada z nich to dělá nechtěně, protože prostě neví, kam si stoupnout, kudy jít. Např. není šťastné řešení, umístit informace o odjezdech přímo nad takovýto "chodník", aby se tam kvůli nim cestující zastavovali. Tam patří jen výrazná směrovka k informacím a pod informacemi prostor pro ty, co se zastaví (často i s kufry). Omlouvám se, že jsem se tak rozepsala, možná tam směrovky už jsou, ale tenkrát mi ta jednolitá podlaha, na které se bez ladu a skladu sem tam něco vyskytovalo, přišla nedomyšlená.
19. 5. 2022 14:46:37
Re: Vltavská filharmonie od vítězného týmu Bjarke Ingels Group b...
Nepříde Vám to hodně podobné Opery v Oslu od Snohetta?
17. 5. 2022 14:38:55
Re: Knihovna Petra Hájka
Dobrý den,na první pohled až nepřátelské k člověku...vězeňská atmosféra....přeju ať je to jen na fotce a nikoliv ve skutečnosti
11. 5. 2022 20:57:09
Re: Re: Koncept řetězové výstavby.
Přesně tohle mě napadlo taky.
11. 5. 2022 20:53:50
Re: Studenti navrhli nové využití Strahovského stadionu
Kotviště vzducholodí, to je přece úžasný nápad.
8. 5. 2022 20:56:33
Re: Koncept řetězové výstavby
Souhlsím s předchozími. Urbanismus -kromě zahrádek, mj. velmi připomíná koncepci koncentračních táborů, + většího tábora v Letech. Náves, občanská vybavenost =absence. Obyvatelé rozeznají domy jen podle čísla.
5. 5. 2022 20:29:12
Re: Koncept řetězové výstavby
Přidávám se k předchozím hodnocením. Ten koncept je neuvěřitelně pomýlený. Ani vesnice, ani město, nuda stále stejných uniformních domů se stále stejnými k ničemu nepoužitelnými předzahrádkami, tedy použitelnými jen jako parkoviště. O tom, že v prostředí by se měli mít možnost pohybovat lidé, o tom není ani zmínka. Baťovské domečky proti tomu jsou ukázkou promyšlené architektury. Takovýchto kobercových náletů nudných domů už je v této zemi snad dost, nemusí přibývat další. Má-li celek působit harmonicky, tak to, co představují vizualizace, má k harmonickému prostředí hodně daleko. Prostě špatně je to celé od počátku. Možná to má výhody pro stavební firmu či pro developera, Ale architektura to není.
5. 5. 2022 18:30:32
Re: Koncept řetězové výstavby
stejné a nic nového jako před x lety v Anglii
5. 5. 2022 17:11:05
Re: Koncept řetězové výstavby - nuda bez kapky kreativity
Souhlasím s předchozím kritickým hodnocením uniformity celku. Nějak mi to mentálně připomíná urbanismus panelové výstavby podle co nejdelších jeřábových drah z konce reálného socializmu.
5. 5. 2022 15:36:24
Re: Koncept řetězové výstavby
Nelíbí. Příliš se drží uniformity.
29. 4. 2022 15:40:51
Re: Re: Stodola Loubí.
Ale aspoň je to střecha s přesahem a stodola má dvoje vrata. Tak když spadne lavina na jedné straně, tak nejspíš na druhé netaje. A kdyby ano, tak je to přece rekreační objekt a zůstane se vevnitř :-) Mě spíš napadlo, že posuvná vrata na stodolách měla dost výhod.
29. 4. 2022 15:10:48
Re: Architektura jako věc veřejná: Městští architekti, městské a...
Městští architekti/architektky mají maximálně takový vliv, jaký má město. To znamená, že v územním plánování mohou mít vliv na zastupitelstvo a v řízeních stavebních úřadů maximálně jednat za město jako účastníka řízení - a bez změny postavení obcí z účastníka na dotčený orgán se nic nezmění. Mimochodem, proto také nedává smysl, proč se starostové tak brání vzniku centrálního stavebního úřadu - jak mohou tvrdit, že by přišli o vliv, když na druhou stranu tvrdí, že přece podle zákona žádný nemají, že systémová podjatost neexistuje? Proč se raději nechtějí stát dotčeným orgánem? A tím by mohla vzniknout i část pracovní náplně městských architektek a architektů.
28. 4. 2022 15:50:14
Re: Re: Stodola Loubí.
Řekl bych, že stodola včetně krovu už na místě v dlouhodobém horizontu úspěšně stojí.
28. 4. 2022 14:51:02
Re: Stodola Loubí
Pěkné. Jen mě mrzí, když u těchto rekonstrukcí vidím (a není to poprvé), že si nikdo nevšimne konstrukčních nedomyšleností (možná už přítomných v původním stavu). Zde je chybné statické schema plných vazeb krovu a stavba může fungovat jen díky lehké krytině bez sněhových zachytávačů, což ovšem neznamená, že v nějakém dlouhodobějším horizontu nezačne mít problémy.
22. 4. 2022 09:12:30
Re: Re: Rodinný dům v Bylnici.
Dobrý den, sklad je uzavřen mechanicky posuvnými dveřmi. Dveře jsou uzamykatelné...
21. 4. 2022 16:51:32
Re: Rodinný dům v Bylnici
Dobrý den, jak je prosím řešeno zavírání skladu 1.09? Děkuji.