Praha získala stavební povolení na opravu Václavského náměstí

Praha získala stavební povolení na opravu Václavského náměstí

(31. 1. 2018) Práce budou rozděleny do etap a zavřena bude vždy jen část náměstí.

   
 
 
 
 

Praha získala stavební povolení na opravu Václavského náměstí

(ČTK) - Praha dostala stavební povolení na rekonstrukci dolní části Václavského náměstí. V příštím týdnu začnou přípravné práce. ČTK to dnes sdělil mluvčí magistrátu Vít Hofman. Práce budou rozděleny do etap a zavřena bude vždy jen část náměstí. Předpokládaný termín dokončení je konec letošního roku. O opravě se mluví řadu let. Praha má od roku 2005 projekt od architektonické kanceláře Cigler Marani Architects. Úprava spodní části by měla podle dřívějších informací vyjít asi na 150 milionů korun. Chystané změny kritizují opoziční Piráti, podle nich bude po rekonstrukci na náměstí více aut než nyní."Je to skvělá zpráva, která znamená, že konečně se Václavské náměstí dočká rekonstrukce. Soutěž se konala před 13 lety a následujících deset let se nestalo v podstatě nic, přitom je všem jasné, že ta rekonstrukce je nezbytná," uvedla primátorka Adriana Krnáčová (ANO).

Prostor pro pěší má být rozšířen a vjíždět budou moci na náměstí pouze automobily s povolením. Prostor pro auta tak bude zúžen, ale vjezdy do budov zůstanou zachovány. Přibudou například pítka a také základna pro umísťování vánočního stromu. Veškerá zeleň bude zavlažována pomocí automatického systému.

Kromě hlavního města budou na náměstí pracovat i městem vlastněná Pražská vodohospodářská společnost, která opraví stoku, a také Pražská energetika, která zrekonstruuje kabeláž a její chrániče.

S plánovanou podobou rekonstrukce nesouhlasí zastupitelé za Českou pirátskou stranu. Podle nich sice z náměstí zmizí 54 parkovacích míst, ale dalších asi 260 stání přibude v podzemí. "Je hezké, že na povrchu parkovací místa ubudou, ale pokud jich má oproti dnešnímu stavu 200 přibýt v podzemních garážích, na náměstí bude nakonec jezdit více aut než dnes," shrnul výhrady Pirátů zastupitel Viktor Mahrik. Jeho strana požaduje, aby automobilová doprava v centru Prahy byla postupně citlivě redukována.

Václavské náměstí je dlouhé 682 metrů a přibližně 60 metrů široké. Původně se jmenovalo Koňský trh a bylo zřízeno dekretem Karla IV. V 19. století bylo nejprve přejmenováno na Svatováclavské náměstí, posléze na Václavské.


Projekt na stránkách autorů


Související články:
Protest proti záměru vybudovat na Václavském náměstí rampy pro vjezd do podzemních garáží  22.6.2017
Proti úpravám Václavského náměstí se odvolal vlastník kabelů  5.1.2017
Úpravy spodní části Václavského náměstí začnou v roce 2018  11.10.2016
Obnova Václavského náměstí začne od Můstku směrem nahoru 17.4.2015
Cigler Marani Architects jsou autory návrhu nové podoby stánků na Václavském náměstí  4.6.2012
Praha zatím nevypíše zakázku na stánky pro Václavské náměstí 9.2.2014
Stánky z Václavského náměstí zmizí po Novém roce 2.1.2013
Na Václavském náměstí bude jedenáct stánků ve tvaru lodě 6.8.2012
Cigler Marani Architects jsou autory návrhu nové podoby stánků na Václavském náměstí 4.6.2012
Cigler Marani Architects navrhli nové stánky na Václavském náměstí 2.6.2012

Komentáře ke článku

 
 
 
 
 
 
 
 

27. 3. 2018 14:28:01. Oprava horní části Václavského náměstí začne v roce 2020 či 2021. Redakce / ČTK

  Oprava horní části pražského Václavského náměstí by mohla začít v roce 2020 nebo 2021. Náklady jsou předběžně odhadovány na 1,4 až 1,7 miliardy korun. ČTK to dnes řekl pražský radní Jan Wolf (KDU-ČSL/Trojkoalice). Náměstí bude opraveno podle projektu kanceláře Cigler-Marani Architects z roku 2005. Konkrétní postup prací ještě nebyl určen, jako první ale vznikne v podzemí tzv. kolektor, v němž jsou umístěny inženýrské sítě. Ve spodní části náměstí rekonstrukce již započala.

Začátek opravy bude záležet na rychlosti, jakou město získá nutná povolení a postaví kolektor za 800 milionů Kč. "Bez těch inženýrských sítí a prací pod zemí se z logiky věci nemůže dělat na povrchu," řekl Wolf.

Zatím není jasné, odkud rekonstrukce začne, zda od tramvajové tratí směrem k muzeu, nebo naopak. Řešen zatím nebude problém magistrály a prostoru mezi sochou svatého Václava a Národním muzeem, stejně tak ani otázka, zda se na náměstí vrátí tramvaje. Podle Wolfa se ale tak určitě nestane v následujících deseti až 15 letech.

Náměstí bude stejně jako ve spodní části předlážděno, rovněž bude obnovena zeleň a rozšíří se prostor pro chodce. Proti původnímu plánu přibude pod náměstím nádrž pro zadržování dešťové vody, která bude následně využita k zalévání zeleně. "Měla by být přibližně ve střední části náměstí, ale budeme zadávat projektovou dokumentaci, takže se teprve při projektování ukáže, kde by to bylo nejvhodnější," řekla radní Jana Plamínková (STAN/Trojkoalice).

Ve spodní části náměstí začaly práce loni, nyní jsou tu překládány inženýrské sítě. Wolf řekl, že první viditelné změny na povrchu by měly být patrné ve druhé polovině letošního roku. Město nyní vybírá lom, odkud přiveze kámen na předláždění náměstí.

Václavské náměstí je dlouhé 682 metrů a přibližně 60 metrů široké. Původně se jmenovalo Koňský trh a bylo zřízeno dekretem Karla IV. V 19. století bylo nejprve přejmenováno na Svatováclavské náměstí, posléze na Václavské.

Registrace k zasílání newsletteru

Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání denního newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

*Povinné položky
Vaše registrační údaje nebudou poskytovány třetím stranám a budou chráněny. Svou registraci můžete kdykoliv zrušit zde nebo prostřednictvím odkazu v zápatí každého newsletteru.
 
 
Nové komentáře

19. 1. 2020 11:37:05

Re: Re: Praha bude chránit panorama města, střech a podpoří stav...

Praha patří mezi nejkrásnější města světa díky jedinečnému urbanismu - celkovému uspořádání historického jádra i fantastické architektuře - málo kde najdeme tak bohatou směs stylů od románského po slohy 19.století. Za Karla IV. to byla jedna z největších metropolí Evropy a v době baroka již tehdy uznávaná svou jedinečnou krásou. Proč bychom jako Češi neměli být hrdí na tak úžasnou hodnotu? Praha zůstala jedinečná jen proto, že jsme v minulosti neměli dost peněz ji přestavět a tedy zničit, jak se to stalo v jiných evropských metropolích. Teď víceméně bez naší zásluhy vlastníme velkou devízu. Tohle vše ale neznamená, že v Praze musí být šmelina a kriminalita, To s tím nijak nesouvisí, spíše bych řekl, že zatímco krásná Praha možná ani není tak přímo vizitka českých schopností, to, co se děje dnes, česká vizitka je. Také se v Praze můžou stavět mrakodrapy, jen ne do historického panoramatu, to přece není nic hrozného. Proč bychom neměli jedinečnou starou Prahu a vedle rostly moderní čtvrtě. Jen to dělejme rozumně, ne tak, jako v mnoha zničených městech a vesnicích za komunistů, ale bohužel i za dnešní doby. Management je první vlaštovkou rozumného přístupu k rozvoji Prahy a pokud bude trend pokračovat, můžeme se dočkat i dalších rozumných opatření, jako vytěsnění šmeliny a grázlovství. Ale to je běh na dlouhou trať a nezapomínejme, že všechno, co se v Praze děje, je víceméně výsledek českých poměrů. Tak se snažme, abychom nemusely pořád jen koukat na ty Němce, Francouze nebo Švýcary.

 
© 2007–2020 Business Media One, s. r. o.