Prahy 6 a 8 má spojit tramvaj i lanovka

Prahy 6 a 8 má spojit tramvaj i lanovka

(5. 5. 2020) Plán 4. května 2020 schválili pražští radní

   
 
 
 
 

Prahy 6 a 8 má spojit tramvaj i lanovka

(ČTK) - Hlavní město plánuje vybudovat tramvajovou trať propojující Podbabu přes nový most v Troji s Bohnicemi. Předtím však jako dočasné řešení vznikne lanovka s obdobnou trasou, která má před dokončením tramvaje zajistit přímé spojení mezi Prahou 6 a 8. Plán dnes schválili pražští radní. Důvodem provizoria je to, že tramvaj bude zřejmě hotová až po roce 2030, zatímco lanovku je možné postavit do pěti let. Podle dřívějších odhadů má stavba lanovky vyjít na 1,5 miliardy korun. Město také plánuje napojit tramvajemi Bohnice na Kobylisy a Podbabu na Suchdol.I když jsou Bohnice vzdušnou čarou od Prahy 6 nedaleko, neexistuje mezi nimi přímé spojení. V současnosti podle schváleného materiálu většina lidí jezdí metrem přes centrum, což je podle vedení města nepohodlné a zatěžuje to dopravní systém. Dlouhodobě se proto plánuje propojení obou městských částí tramvajovou tratí.

Při stavbě nového mostu přes Vltavu bude nutné prorazit téměř kilometrový tunel skálou mezi Trojou a Bohnicemi, jde tak o složitý projekt. Plán stavby byl rozdělen do několika etap, tunel by měl vzniknout jako poslední po roce 2030. Před stavbou samotné tramvajové trati mezi Bohnicemi a Podbabou by měl dopravní podnik vybudovat také tramvajové trati napojující bohnické sídliště na metro v Kobylisích a spojující Podbabu a metro Dejvická se Suchdolem, kam dojíždí velké množství studentů České zemědělské univerzity.

S ohledem na předpokládanou délku budování všech tras chce magistrát jako dočasné řešení postavit lanovku, která může být podle materiálu hotova do pěti let. K projektu lanovky již bylo zahájeno posouzení jeho vlivu na životní prostředí (EIA).

Podle dokumentace pro EIA má trasa lanovky vést od terminálu veřejné dopravy v Podbabě přes řeku a Císařský ostrov k zastávce v Troji, která bude umístěna vedle areálu zoologické zahrady. Poté bude následovat stoupání do Bohnic ke stanici u obchodního centra Krakov. Cesta z Bohnic do Dejvic by se lanovkou měla zkrátit skoro o půl hodiny. Klimatizované kabiny by měla nést tři lana na pěti ocelových sloupech s betonovými základy ve výšce mezi 25 a 44 metry.

Podle informací prezentovaných v říjnu na magistrátním výboru pro dopravu mají být náklady na stavbu lanovky 1,5 miliardy korun. Jízda má trvat sedm minut a kabiny by měly být v méně než minutových intervalech schopny přepravit 2000 cestujících za hodinu.

Lanovka má být zařazena do systému pražské integrované dopravy a platit by v ní měly běžné jízdenky MHD. To by se však mělo změnit poté, co bude postavena tramvajová trať. Jak ČTK řekl asistent náměstka primátora Adama Scheinherra (Praha Sobě) Ondřej Chlupáček, může pak sloužit například jako turistická atrakce.

S plánem stavby lanovky přišlo minulé vedení magistrátu. Tehdejší radní pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD) navrhoval také projekt lanovky od Vltavy na Letnou, z toho však sešlo. V předchozích volebních obdobích se hovořilo mimo jiné o lanovce ze Smíchova na Pankrác, přes Prokopské údolí nebo z Holešovic do Troje. V současné době v Praze funguje pozemní lanovka na Petřín a další je v zoo v Troji.


Související články:
Praha počítá s lanovkou z Podbaby  20.4.2020

Komentáře ke článku

 
 
 
 
 
 
 
 

6. 5. 2020 12:07:50. Re: Prahy 6 a 8 má spojit tramvaj i lanovka. Lubor

  Něco mi říká, že jsou patrně na planetě země, kde by postavili rovnou tu tramvajovou trať a zvládli by to možná i trochu dřív než za 5 let. My jsme si vypěstovali byrokratickýho šimla do tak obludnejch rozměrů, že raději dáme půldruhý miliardy za lanovku, která možná za pět let (a spíš nakonec za miliardy dvě až tři) situaci alespoň provizorně vyřeší, protože trať..... .... to je běh na velmi, velmi dlouhou trať. ACH JO.

10. 5. 2020 22:46:36. Re: Re: Prahy 6 a 8 má spojit tramvaj i lanovka. Jitka

  Pokud nahradíte slovo provizorně slovem dočasně, tak při obvyklé délce dočasnosti u nás se ta lanovka vyplatí. A možná bude turisticky tak atraktivní, že její dočasnost ukončí až její životnost. :-)

13. 5. 2020 14:58:34. Re: Re: Re: Prahy 6 a 8 má spojit tramvaj i lanovka. Lubor

  Tak to nepochybně :-D

Registrace k zasílání newsletteru

Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání denního newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

*Povinné položky
Vaše registrační údaje nebudou poskytovány třetím stranám a budou chráněny. Svou registraci můžete kdykoliv zrušit zde nebo prostřednictvím odkazu v zápatí každého newsletteru.
 
 
Nové komentáře

6. 8. 2020 16:56:21

Re: Nový koncertní sál v Ostravě

Byť to bude vypadat trochu přízemně, ale nemohu najít investiční náklady. Mělo by to být 2 mld. Kč. Jistě díky dobrému rattingu, jak nám sděluje primátor, si město může dovolit dost vysoké půjčky, zejména když uvážíme, že mezi investice s účastní rozpočtu města patří i parkovací plochy P+R, nový kampus-dílčí sportovně vzdělávací areál Ostravské Univerzity na Černé louce, stavba Černé kostky (technická knihovna) naproti Domu kultury v podzemními parkovišti a postupná modernizace tramvajových tratí v celém obvodu města s dodávkou nových švýcarských tramvajových souprav (jsou skvělé). Zatím jsem nečetl souhrnný investiční plán na příští roky s tím, jak se budou tyto úvěry splácet, a jak jsou plánovány příjmy města. Jak se s tímto neúplným výčtem (chybí několik miliardových akcí pro sport a další společenské účely, např. v Krásném Poli nebo v bývalém areálu Ostravské rafinérie u Fifejd) velkých akcí porovná pokus prosadit tragické prodloužení tramvajové trati od Slovanu kolem Duhy až ke Globusu a s tratí kolidující projektově rozpracovaný Severní spoj od D1 do Poruby. To nemá veřejnost tušení. A má ho Magistrát, tedy ambiciózní primátor? Není už postaveno nebo nachystáno dost památníků, které nám budou jeho "Macurovskou éru "vlády nad městem navždy připomínat? Musí to vše snad i dobré, co napáchal, zhatit jednou zbytečnou investicí i proti potřebám města a proti zásadnímu nesouhlasu dotčených městských obvodů v Porubě? I za cenu obrovského zadlužení města na roky dopředu? Doufám, že ho okolnosti včas zastaví, aby přestal vyhazovat peníze města na předem ztracenou a jasně hloupou akci, jako je tato tramvajová trať ke Globusu skrz plně urbanizované a přírodně skvěle stabilizované prostředí 3 městských obvodů! Jediným motivem k rozjetí této monstrakce v roce 2017 byl dnes již propadlý příslib 1,5 mld. Kč z evropských fondů. Dnes to hodlá primátor financovat jinak, ale možná sám neví, jak. Osobně si myslím, že ten záměr bude nakonec zrušen. Investovaných 30 až 40 milionů Kč do přípravy stavby město hravě odepíše. To jsou přece drobné proti již výše uvedeným stavbám.

 
© 2007–2020 Business Media One, s. r. o. Nádražní 762/32, 150 00 Praha 5, e-mail: stavbaweb@bmone.cz