Pražský Máj byl před 45 lety nezvyklým úkazem českého obchodu

Pražský Máj byl před 45 lety nezvyklým úkazem českého obchodu

(21. 4. 2020) Budova na rohu Spálené a Národní vznikla na podle návrhu Miroslava Masáka, Johna Eislera a Martina Rajniše

 
 
 
 

Pražský Máj byl před 45 lety nezvyklým úkazem českého obchodu

(ČTK) - Obchodní dům Máj, který se zákazníkům otevřel 21. dubna 1975, patřil spolu s o pár měsíců starší Kotvou k vrcholům československého maloobchodu. Zajímavý byl - opět podobně jako Kotva manželů Machoninových - i po architektonické stránce. Budova na rohu Spálené a Národní vznikla na místě novogotického Šlikova paláce podle návrhu Miroslava Masáka, Johna Eislera a Martina Rajniše z libereckého ateliéru SIAL, který v roce 1968 založil autor ještědského vysílač Karel Hubáček.

Vlastní stavbu provedly švédské firmy SIAB a ABV Stockholm. Na fasádách se uplatnil kontrast plně prosklené eskalátorové haly s nečleněnou věží nákladních výtahů z pohledového betonu. Podle historika architektury Rostislava Šváchy stavba pohotově reagovala na výzvu, kterou v roce 1972 vyslal do světa projekt pařížského muzea Centre Georges Pompidou od průkopníků stylu high-tech Renza Piana a Richarda Rogerse. V tomto smyslu měl Máj ohlas i v zahraničních architektonických časopisech.

V březnu 2006 podal Švácha návrh na prohlášení Máje za památku, mimo jiné v reakci na to, že tehdejší majitel budovy Tesco Stores ČR plánoval nejprve její demolici, pak rozsáhlou přestavbu. Ministerstvo kultury prohlásilo Máj za kulturní památku v říjnu 2006 jako významný doklad architektury 70. let 20. století, navazující na meziválečný funkcionalismus a předznamenává v interiéru pojetí stylu high-tech. Definitivní verdikt o památce padl v lednu 2007.

Spor o památkovou ochranu Máje postaveného v letech 1972 až 1975 rozvířil tehdy mezi širokou veřejností diskusi, zda si ochranu zaslouží nejen historické, ale i významné moderní stavby, které lidé ještě jako památky nevnímají; obzvláště pocházejí-li z doby minulého režimu. Rozhodnutí ministerstva v této věci se tak stalo významným precedentem. Máj vždy budil emoce, některým kritikům například vadí jeho agresivita vůči okolní zástavbě.

Během existence obchodní dům pětkrát změnil jméno. Z původního Prioru 02 se krátce na to stal Máj. V roce 1992 přešlo centrum pod značku amerického řetězce K-Mart. Od roku 1996 bylo majitelem Tesco a původně byl obchodní dům provozován pod její značkou, v roce 2009 se ale přejmenoval na My a ve stejné době prošel rozsáhlou rekonstrukcí interiérů. V říjnu 2014 se v jeho těsném sousedství nad stanicí metra Národní otevřel multifunkční komplex Quadrio s obchody, kancelářemi i byty.

V loňském roce se novým majitelem obchodního domu stala developerská firma Amádeus Real, která uvedla, že počítá s rekonstrukcí objektu. Máj podle ní nutně potřebuje hlavně výměnu zastaralých technologií. Stavební práce by podle dostupných informací měly začít letos a skončit za dva roky, cahrakter budovy se nemá změnit. Předtím, než se obnova Máje rozběhne, se zatím mění skladba obchodů ve čtyřech nadzemních patrech, která majitel začal nabízet na krátkodobé pronájmy.

Související články:
Vlastník Máje musí zachovat fasádu do Národní, říká památkář  12.4.2019
Obchodní dům Máj  2.3.2018
Ministerstvo posuzuje, zda se Kotva stane památkou jako Máj  11.11.2016

 
 
 
 

22. 4. 2020 10:11:20. Re: Pražský Máj byl před 45 lety nezvyklým úkazem českého obchod... Jitka

  Název Máj patří této budově a tak to lidi používají. Je to něco jako domovní znamení. Myslím, že by to vlastníci měli respektovat a nepřejmenovávat ho. Název fitmy mohou vždycky uvádět u vstupu. Tohle nikdy nebude tuctová budova, kterou je potřeba od jiných odlišit logem řetězce.

23. 4. 2020 15:25:08. Re: Pražský Máj byl před 45 lety nezvyklým úkazem českého obchod... Jadran

  Na rozdíl od Kotvy tohle je jednoznačně jeden z těch objektů, který si památkovou péči zaslouží a jak výše píše Jitka, včetně názvu. A porovnejme si to s Kotvou (tady neřeším, kdo ji dělal, jak se k ní dostal atd...), ale i z hlediska účelu. Ano, takhle má vypadat obchodní dům. V jednoduchosti je krása. Někteří "architekti" a jejich potomci vyvádějí, jak se ničí architektura období 1945 až 1990, ale ona se kvalitní architektura nelikviduje. Opakuji KVALITNÍ. Tady je taky vidět, jak autoři přistoupili ke kontextu místa stavby. Inu, SIAL, víc už není potřeba dodávat.

Registrace k zasílání newsletteru

Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání denního newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

*Povinné položky
Vaše registrační údaje nebudou poskytovány třetím stranám a budou chráněny. Svou registraci můžete kdykoliv zrušit zde nebo prostřednictvím odkazu v zápatí každého newsletteru.
 
 
Nové komentáře
 
© 2007–2020 Business Media One, s. r. o. Nádražní 762/32, 150 00 Praha 5, e-mail: stavbaweb@bmone.cz