Recenze kostela v Šumné
(2. 3. 2009)

Recenze kostela v Šumné
Novostavbu kostela recenzuje Richard Biegel.
Je těžké stavět sakrální stavby v prostředí, které má k víře a církvi tak rozporuplný vztah jako je tomu u nás. Země, která je protkána a formována stovkami kostelů, si jen těžko hledá jednoznačný vztah k Bohu a většina jejích obyvatel se dokonce přímo označuje za ateisty. Komu tedy jsou vlastně tyto stavby určeny? Je to jen relikt minulosti, která se nevrátí? A potřebujeme vůbec nové kostely, když jich je tolik na pokraji fyzického zániku? Ale na druhou stranu: je-li tomu tak, že většina lidí k sakrálním stavbám vztah nemá a nehledá ho, jak je možné, že jsou kostely dodnes nejen chápány jako pomyslná centra měst a obcí, ale i jako místa, kam se lze uchýlit ve chvíli nejistoty a hledání? A není to tedy spíše tak, že kostely mají v českých zemích úlohu společensky mnohem závažnější, než by se mohlo dle jejich jednoznačného náboženského účelu zdát?
Napsat recenzi na novostavbu kostela bez osobního vztahu k tématu nelze. Z toho však také vyplývá, že každá taková recenze je více či méně subjektivní a osobní, a to i přesto, že se zabývá především architekturou. Osobně mám k sakrální architektuře velmi silný vztah. Ten se však týká zejména staveb historických, jejichž tichá posvátnost je pro mne povýšena nad rozdíly konfesí a ritů. Většina současných kostelů mne leká rozmáchlými a většinou zbytečnými gesty, která se — alespoň pro mne — vlastně přímo vylučují s vnitřní cestou k Bohu. Z tohoto úhlu pohledu se vlastně necítím moc povolán k hodnocení sakrálních staveb, na jejichž utváření mám v principu zjevně až příliš subjektivní názor, a možná tak v mnoha případech ani nejsem jejich adresátem. O to větší chuť má však člověk psát o stavbách, se kterými nějak souzní. Ve jménu objektivity tak musím hned zkraje přiznat, že kostel sv. Ducha v Šumné je stavba, k níž jsem si cestu složitě hledat nemusel — ba právě naopak.
O vesnici Šumná nebylo až donedávna z hlediska architektury moc o čem psát. Svým založením na počátku 19. století patří mezi velmi mladá sídla. Nevelkou obec tvoří dvě hlavní ulice, jejichž příčné propojení zhruba naznačovalo pomyslné centrum zástavby. Vlastním středem vesnice je křižovatka před obecním úřadem, vedle nějž se nachází pošta a zdravotní středisko. Mezi dvěma příčnými ulicemi, směřujícími k úřadu, je bývalé pole, na jehož části byly postaveny bytovky a zbylý trojúhelník se proměnil v louku.
Až do současné doby kostel ve vesnici nikdy nestál. Novostavba kostela sv. Ducha vznikla z iniciativy místních farníků, kteří sesbírali i většinu finančních prostředků na její realizaci. Stavba sama je tak zjevným popřením mých úvodních skeptických úvah. Pokud by věc zůstala v této rovině, mohli bychom hovořit o pozitivním příkladu, který dává naději jiným místům, jež by mohla dle vzoru Šumné o stavbu kostela usilovat. Jenomže u kostela sv. Ducha jde ještě o něco víc. Domnívám se, že téma sakrální stavby se zde rozeznělo způsobem, který — snad s výjimkou Pawsonova Nového Dvora — česká architektura už dlouho nezaznamenala. Proč je tomu tak?
Sakrální stavby 17. a 18. století měly jednu společnou vlastnost: jejich architekti je většinou dokázali neomylně vsadit do urbanistického organismu. Novým (nebo staronovým) kostelem umocnili celek a vytvořili přirozenou dominantu, k níž se ostatní stavby vztahují. Cit pro urbanistické souvislosti a schopnost povýšit jednou stavbou městský nebo vesnický celek se tak vlastně staly jakýmsi atributem kostelů, který posílil jejich symbolické místo v urbánní struktuře. Kostel sv. Ducha v Šumné je dle mého soudu unikátním případem právě takovéto stavby. Umístěním do horní, užší části trojúhelného místa byla nejen zdůrazněna klíčová role centrálního prostoru před úřadem, ale rovněž zformována náves, ve kterou se náhle proměnilo bývalé pole.
Přirozené situování kostela do organismu vesnice má analogii v překvapivě harmonickém principu utváření jeho architektury. Vzájemný vztah jednotlivých partií stavby je podřízen téměř renesančnímu pojetí proporcí, v jehož rámci vychází detail z celku a celek z detailu. Jazyk architektury vědomě balancuje na hraně mezi tradičním a nadčasovým, klasickým a současným. Klasické pojetí jednolodního kostela s presbytářem a širokou průčelní věží stavbu paradoxně osvobozuje od nutnosti nějak vyjádřit svou sakralitu, jejíž přítomnost je na první pohled zřejmá každému. Vnější monumentální kompozice nevelké stavby tak suverénně ovládá své okolí, zatímco její vnitřní architektura se může soustředit na čisté pojetí prostoru a hru geometrických forem. Jistěže zde lze nalézt i momenty rozpačité, jako jsou například hrubé a patrně typové profily okenních rámů, které — diktovány snad finančními důvody — jsou v jinak do posledního detailu dotaženém celku dosti patrné. Na celkovém účinu stavby tyto momenty naštěstí mnoho nemění.
Každá architektonická úloha má své vnitřní zákonitosti, které mohou různě ovlivňovat typologii, materiály, nebo detail stavby. Použití tradičního jazyka má v případě kostela jiný účin než například u obytného domu: co by jinde bylo především historismem či tradicionalismem, mění se v sakrální stavbě ve znak nadčasovosti a možná i posvátnosti jako takové. To samozřejmě neznamená, že všechny kostely mají vypadat jako ten v Šumné. Jeho autorovi se však dle mého soudu podařilo nalézt přesně ten jedinečný způsob, jakým se sakrální stavba nejpřirozeněji zapojí do architektonického i duchovního života vesnice. Je jasné, že tohle hledání musí probíhat vždy znovu s každou novou stavbou a že univerzální recept existovat nemůže a ani nemá. Nám by mělo stačit, že v Šumné vznikl nový kostel, který se zdá být na svém místě odnepaměti. To je pro každého tvůrce nejtěžší úkol a v případě úspěchu zároveň i největší zadostiučinění. Myslím, že u kostela sv. Ducha na něj má architekt plné právo.
Komentáře ke článku
Do you need a quick long or short term Loan with a relatively low interest rate as low as 3%? We offer business Loan, personal Loan, home Loan, auto Loan, student Loan, debt consolidation Loan etc.. no matter your credit score. Personal Loans (Secure and Unsecured) Business Loans (Secure and Unsecured) Consolidation Loan and many more. Contact US for more information about Loan offer and we will solve your financial problem. contact us via email: muthooth.finance@gmail.com Phone number: +917428831341 (Call/What's app) |
Registrace k zasílání newsletteru
Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání denního newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

27. 3. 2023 17:30:55
Re: Re: Novela stavebního zákona nenaplnila svůj možný potenciál...
Bez námitek, jen doplním, že to podstatné, co brzdí povolovací řízení, není technikálie, nebo přemíra byrokracie na souvisejících úřadech, ale nekvalitní obsazení stavebních úřadů a především, a to i Klára Dostálová v době ministrování připustila a ostatně každý zasvěcený stavbař, 30% neobsazených míst na pozicích stavebních úředníků a jejich tabulkové platy, podle platových tříd. To je velmi špatné, když jejich platy určují místní municipality, které potom mají dveře pro nátlak na výhody a protekci otevřené. A to se děje a nadále dít bude a slepí politici o tom nemluví. Jsou podjatí a vůbec problému nerozumí, zejména ministr Bartoš. Budou se všichni za rok divit, že se nic nezměnilo, ale zato přibylo víc stížností na stavební úřady z mnoha důvodů.
27. 3. 2023 15:01:32
Re: Pumpa
Skvělý počin. Tleskám.
27. 3. 2023 14:54:50
Re: Novela stavebního zákona nenaplnila svůj možný potenciál
Je to hrůza, co zase času a úsilí stála tato příšerně blbá, nepřehledná a nedokonalá novela Stavebního zákona. Je hrůza, že Členové platformy pro zdravý stav........(čeho)....jsou zase ti stejní úředníci, se stejně blbými názory a přístupy. Kdy už konečně bude stavební zákon krátký a jasný pro každého občana.
15. 3. 2023 16:35:54
Re: Dům u lesa a rybníka
plech v barvě dřeva? a je to dobře?
9. 3. 2023 16:55:57
Re: Interiér RD v Malešicích
Spousta bílé, šedá, černá, trochu dřeva, kov, čiré sklo - je mi z toho zima. A smutno.
9. 3. 2023 16:45:41
Re: Re: Re: Re: Praha, železniční most.
Jenže ta Jurkovičova stavba byla obnovena původní technologií a podle původních plánů. Jde tedy jednoznačně o kopii (repliku). Na rozdíl od mostu, kde chtějí novou technologii s falešnými nýty, s kolejištěm navíc, protože na dnešní provoz už prostě původní šířka a nýtovaná konstrukce nestačí. Takže dělat skutečnou kopii nemá smysl. A jsem na rozpacích, jestli je dobře dělat něco, co se jako kopie jen tváří. Myslím, že u technických památek by měl být preferován jejich účel a pokud jsou opravdu památkově hodnotné, tak by měly být přesunuty tak, jak se to udělalo s Podolským mostem do Stádlece kvůli přehradě nebo s chalupami do skanzenů, když už se v nich nedalo plnohodnotně bydlet. Ať svou krásu ukazují tam, kde mohou bez problémů sloužit. A pokud jde o to, že by nová stavba mohla vypadat úplně jinak - no a co? Hlavně, když jí to tam bude slušet jako např. věžím na kostele v Emauzích. Kdopak si dnes vzpomene, jak vypadaly dřív? I na nový most si staří zvyknou a mladí ho budu brát jako samozřejmost. A když se opravdu povede, tak ho další generace prohlásí za kulturní památku :-) .
7. 3. 2023 14:33:44
Re: Nový sportovní areál u řeky s pláží
Ovšem, taková prostředí architekti vymýšlí, aby prostředí pro život občanů zpříjemnili. U Budějovic bych bral i to, kdyby celé centrum bylo pěší zónou i 5 km dlouhou, aby auta neměla tudy tranzit. Kolik roků je celé město denně ucpáno a lidé jsou otravováni zplodinami, hrozbou kolize, hlukem a zranění? Jak dlouho se vleče dokončení obchvatu a napojení na D3? Je to bída, ty České Budějovice. Převezmou štafetu nejhoršího města ČR pro vnitřní a tranzitní dopravu po Přerovu?
7. 3. 2023 02:22:48
Re: Re: Re: Praha, železniční most.
Těžko odpovědět. Já si myslím, a je to fakt subjektivní, že v odůvodněných případech má replika svůj smysl. Když vyhořel ten Jurkovičův barák, taky ho postavili znovu - je to kýč? Most na Výtoni je most vnímanej veřejností jako krásnej (bez ohledu na jeho žalostnej stav), neznám nikoho, kdo by jej neměl rád. Takže buď moderní zcela soudobej most, úplně jinej, s tím, že se s tím starým prostě rozloučíme, nebo repliku, to je můj názor. A nemusela by to být replika doslovná, falešné nýty mě fakt urážejí. To, co bylo prezentováno jako návrh, ta oblouková reminiscence, ta na mě právě jako zcela nevkusnej kýč působí.
2. 3. 2023 15:55:58
Re: Re: Valná hromada ČKA 2023.
pokud jsem se někde něchtěně otřel o někoho ze severní Moravy, tak pouze omylem a nechtěně... kde to bylo? neuvědomuji si, že bych někoho hodnotil...
2. 3. 2023 15:02:57
Re: Valná hromada ČKA 2023
opravuji : ..poslání budovat náš životní....
2. 3. 2023 15:01:42
Re: Valná hromada ČKA 2023
Posílám za sebe zdravici valné hromadě. V Česku mám velmi mnoho vysoce erudovaných i mladých ambiciózních architektů, kteří své poslání budova náš životní prostor plně ctí. Speciálně zdravím pana Jana Kasla, velmi aktivního člena Komory, který by mohl ze své výše kvality znalostí a rozhledu i trochu občas ubrat, pokud se ohnivěji vyjadřuje k projektantům ze severní Moravy. Tady máme taky šikovné a erudované tvůrčí osobnosti, ne vidláky, pane Jane. Ostatně katedra architektury na FAST VŠB má hodně vysokou tvůrčí úroveň. Počiny mnoha posluchačů i absolventů jsou velmi úspěšné nejen v celostátních soutěžích.
2. 3. 2023 14:56:16
Re: Pórobeton Ytong je ideálním materiálem pro střechy a stropy
Rád souhlasím, YTONG je úspěšný materiál na českém (a jinde) trhu. Snad mé nadšení pro systém trochu brzdí vysoké ceny MULTIPORU, který by se více uplatnil při jiné cenové politice.
1. 3. 2023 21:16:36
Re: Re: Výstava: Lávka Holešovice – Karlín.
Jo, kdyby se tak architekti dívali na svět očima dětí a psů :-) , jaké by asi vznikaly stavby.
1. 3. 2023 21:08:59
Re: Re: Praha, železniční most.
Souhlasím s tím, že logicky navržená mostní konstrukce s opravdu hlubokým porozuměním její statice a dynamice vede vždy k návrhu krásného mostu. Ale pokud postavíme repliku, která nemá z pohledu památkářů žádnou hodnotu, a použijeme dávno překonanou technologií jen aby to vypadalo - nebude to kýč?
1. 3. 2023 10:55:31
Re: Re: Re: Re: Praha, železniční most.
Ty dva Labske mosty {v Usti a Hradci Kralove) neznam ale ten "kubisticky" most pres Vltavu mne ale vubec nevadi. Samozrejme musime si pockat na hotove dilo, ale pro mne je se na co tesit.
28. 2. 2023 17:31:21
Re: Výstava: Lávka Holešovice – Karlín
Vážení, Holka!?Super!Návrh - velká škoda, že místo bílého betonu není obyčejné průhledné zábradlí!!! I děti by viděli na řeku, také psi - a drželi by se kraje! A co na to teprve řeknou pražští sprejeři! Snad si té dlouhé bílé plochy nevšimnou. Lávka v Příboře by Praze slušela víc. Škoda.
28. 2. 2023 17:25:39
Re: Re: Re: Praha, železniční most.
Tak takto z hlavy vám můžu nahodit příklady, které mě nejvíc šokovaly z realizací: Hradecká lávka pro pěší a třeba Mariánský most v Ústí n. L. (to je echt prasárna). Návrhů by se našlo taky dost, zrovna to, co vyhrálo na té Výtoni, nebo třeba Dvorecký most (MS architekti, ten naštěstí nevyhrál, ale vítězný návrh mě taky zrovna dvakrát nenadchl - budeme si hrát ve 3. tisíciletí na návrat kubismu...).
26. 2. 2023 17:15:58
Re: Život pod zámeckou střechou-úžasná "proměna"
Dobrý den, dovoluji si Vás oslovit jako majitele úžasně obnoveného zámeckého areálu a současně bych Vám doporučila pro celorepublikovou i zahraniční propagaci přihlásit de do celostátní akce Má vlast cestami proměn na www.cestamipromen.cz/prihlasit-promenu Vím, že přihláška něco stojí, protože zpracování podkladů-textu a fotek před proměnou a současný stav a překlady jsou nákladné, ale mám zato, že budete nadšeni, až přijedte na zahájení výstavy do Prahy, kláštera na Břevnově, kde letos bude zahájení v červnu. Mně se podařilo zachránit od zbourání havarijní oranžerii v Lomnici u Tišnova, také jsme ji se starostou přihlásili, a v hlasování byla druhá. Chtěla jsem za Vámi přijet osobně, ale měla jsem po sobě operace kyčlí, takže jsem to bohužele nezvládla. Letos bych ale velice ráda. Velice si vážím nápadů a píle lidí, kteří dostanou do rukou stavby v havarijním stavu a vykouzlí z nich něco pohádkového. Jako "potrhlá" oranžeristka se zejména velice těším na vaši oranžerii! Srdečně zdraví Dagmar Fetterová, emeritní pracovník NPÚ ÚOP v Brně.
24. 2. 2023 00:48:32
Re: Ministerské sliby naprázdno
Jestli Platformě dobře rozumím, tak si představují, že by o každé žádosti rozhodoval najednou celý tým lidí s jednotlivými odbornostmi, kde by každý z nich byl vázán vlastními zákony. Ale i kdyby to nějakým zázrakem šlo časově zkoordinovat, tak jak si tito jednotlivci mohou dovolit "vyvažovat zájmy" právních předpisů? Kdo jim k tomu dá právo? A kdo by byl nakonec zodpovědný za výsledek?
23. 2. 2023 07:31:33
Re: Re: Praha, železniční most.
Dva ? Tak teda ted tri ! Ja se podepisuji tez.