Interiér plný
originálních nápadů: Stropy i nábytek z dřevěných krytin Kährs, televize
v zádech sedačky či upíří efekt zrcadel
V luxusní horskou chalet
hodnou alpských letovisek proměnil architekt Milan Jirouš interiér tuctového panelákového
bytu v Krkonoších. Základem materiálového minimalismu se stalo dřevo, konkrétně
dubové podlahové krytiny Kährs, doplněné sklem a textilním čalouněním.
Puristické pojetí interiéru díky originálnímu využití dřeva a dalším
promyšleným detailům (televize zabudovaná v zádech čalounění jídelní
lavice, zrcadla opticky násobící prostor atd.) vytvořilo dokonale útulné
bydlení, lákavé snad pro všechny lidské smysly – úchvatné na pohled, přirozené
na dotek, poklidné, vonící.
Při rekonstrukci, resp. totální proměně panelákového bytu neplýtval
architekt jen materiály, i dveří je tu poskrovnu. Kromě těch vstupních zůstaly
jen troje a pouze dveře u toalety vytvářejí soukromí mléčným sklem, ostatní
včetně dveří u koupelny či ložnice jsou z čirého skla. „A ty jsou stejně pořád otevřené… Je to
byt pro manželský pár, pro dva lidi, kteří spolu léta žijí. Bydleli v rodinném domě, ale děti jim vylétly z hnízda, tak se přestěhovali do paneláku. Cestují po
světě a chtějí si to užít, nechtějí sekat trávu a starat se o dům. Při
rekonstrukci jsme tedy upřednostnili potřeby manželů,“ vysvětluje architekt Milan
Jirouš, proč navrhl doslovně otevřený prostor. Původní dispozici
3+1 proměnil vybouráním příček ve vzdušné 2+kk, které navíc opticky zvětšují velké plochy
zrcadel. „Díky zrcadlům má klient dvojitý
prostor za jedny peníze,“ pokračuje s lehkou ironií. „Lidé se nejdříve zrcadel bojí, že se na
sebe budou pořád koukat, ale po nějaké době už se nevnímáte. Vznikne tzv. upíří
efekt, kdy se člověk přestane v zrcadle vidět a nevnímá zrcadlo, ale
velkorysost prostoru.“
Pětkrát více podlah, než je rozloha bytu
V bytě o rozloze 55 m2
architekt „spotřeboval“ na tři sta metrů čtverečních dubových krytin švédské
značky Kährs v tmavším dekoru Dub Ydre (dováží společnost Kratochvíl
parket profi). Povrch lamel ošetřený přírodním olejem je upraven technikami,
které zvýrazňují povrch dřeva, jako je kartáčování, ruční škrábání a opracování
Riverstone, kdy se místa okolo suků ohoblují do hloubky, čímž se suky zvýrazní
a navodí dojem starých prken. „Od KPP
beru jen olejované podlahy, jsou příjemné na dotek a hlavně cítíte to dřevo.
Když ho nalakujete, vytvoříte na dřevě slupku a už se dotýkáte laku, nikoli
dřeva,“ vysvětluje architekt.
Už z číselného údaje o množství krytiny Kährs je zřejmé, že při jejím použití nezůstalo jen
u podlah. „Vícevrstvé podlahy Kährs jsou super materiál,
jsou lepené, tedy klasický sendvič s povrchem z masivu, takže jsou tvarově
stálé a nekroutí se. Dá se z nich udělat nábytek, lze je položit na zem,
přilepit je na stěny i na strop a interiér získá své úžasné klima i
v letních měsících. V paneláku jím byt i trochu odhlučníte. Člověk má
potřebu pořád na ty stěny sahat, je to přírodní materiál, žádný fake. Říkal jsem žertem panu
Kratochvílovi z KPP, že jejich výsledný produkt používám jako surovinu,“ s lehkou ironií pokračuje Ing. arch. Milan Jirouš a už
vážněji dodává, že se vědomě zaměřuje na dražší věci z kvalitních
materiálů. „Jsem z Krkonoš, takže mám
vazbu na dřevo a sádrokarton nemusím, je to laciný šmejd. Mám svoje vyučené
české řemeslníky a pracujeme se dřevem, stejně tak i všechny další věci děláme
v českých prvovýrobách. Například čalounění sedaček, jídelního sezení, postele
i stěny za ní vyráběla na zakázku rodinná firma Polstrin z Hradce Králové.“
Materiálový minimalismus s křišťálem po babičce
Základem interiéru bytu je
minimalistické pojetí materiálů a tvarů, které prostor sjednocují a vytvářejí
ho pocitově větší a vzdušnější. I čalounění v jednotném odstínu holubičí
šedi s hrubší texturou tuto stylovou čistotu vizuálně dotváří. Celý
interiér je obložený dřevěnou předstěnou, pod kterou architekt schoval
množství úložných prostor a např. i jídelní stůl má zásuvky na schování drobnosti,
jako stoly z dob našich dědů. „Nemám
rád poličky, je to jen zlo pro hromadění nesmyslů, na které pak sedá prach,“ pokračuje
architekt, přesto pár horizontálních ploch v bytě vzniklo. A na nich našel
místo český křišťál po babičce. „Je to vlastně recyklát, paní ho měla
v kredenci a byla strašně překvapená, že takové věci může do interiéru
krásně použít.“
Televize
by podle architekta neměla být dominantou interiéru, proto ji schoval v zádech sedačky, stejně tak na první pohled není
vidět ani topení, rovněž skryté pod obložením. Do „čistého“ konceptu
patří i nábytek bez viditelných madel a úchytů, který se otevírá jen zatlačením
na dvířka. „Klient občas přijde
s nápadem, pojďme ten interiér něčím rozbít, pane architekte. Tak se ho
zeptám, jestli ho rozbijeme šutrákem nebo dynamitem? Samozřejmě přeháním… Srovnaný
a zharmonizovaný interiér vytváří klid. A jakmile se nastěhujete, tak si necháte
přehozený svetr přes židli, sednete si v červeném tričku na sedačku, do
koupelny si dáte kartáček a najednou máte interiér ,rozbitý‘ samotným uživatelem.“
Pozornosti architekta neušel jediný detail, natož pak
vstupní dveře, s kterými si rovněž pohrál – z vnitřní strany jsou zrcadlové
s téměř nepostřehnutelnou nerezovou klikou. „Vstupní
dveře vnímám jako prvek na odejití, což je svým způsobem nepříjemný moment, tak
se je snažím pocitově v interiéru upozadit nalepeným zrcadlem. Jednak se v něm
prohlédnete, jak vypadáte, než vyjdete na veřejnost, což je užitečné. A
současně někdy zafungují i jako dobrý fór, když přijde návštěva, protože nemůže
najít cestu ven. A je na majiteli, kdy jí tu cestu ukáže,“ uzavřel Ing.
Arch. Milan Jirouš.
Generální dodavatel: Architekt
Milan Jirouš s. r. o.
Projektant: Ing. arch. Milan Jirouš, Ing. Petr Mužík
Dodavatel podlahových krytin: Kratochvíl
parket profi
Podlahové krytiny: Třívrstvé dřevěné krytiny
Kährs, kolekce Småland, dekor Dub Ydre,
1-lamelový,
rozměr 2420 x 187 x 15 mm
Dodavatel a výrobce sedacích souprav a čalounění: Polstrin Design
Realizace: 2018
podle podkladů společnosti Kratochvíl parket profi, s. r. o.
O tom trojskle nepochybuji. Na to jsem rozhodnutý na 100%, aspoň v tom mám jasno na začátek. Ale vypadá to…
To tlumení zvuku je tam docela slušné, co tak koukám.
I to byl důvod, proč jsme si na stavbu domu vybrali právě cihly Heluz. Jasně, šlo hlavně o ty technické…
Petr Vybrali jsme ho hlavně kvůli lepší tepelné izolaci – v zimě je u oken znatelně tepleji a v létě…
Je fajn vidět, že společnost HELUZ IZOS nabízí nejen širokou škálu izolačního zasklení, ale také nástroje, které usnadňují výběr —…