Rekonstrukce domu v Lokti
Loket
(11. 9. 2015) Znamení čtyř architekti
Rekonstrukce domu v Lokti
Dům má rozsáhlá gotická sklepení datovaná do doby vzniku
města. Rozložena jsou zhruba ve třech výškových úrovních a navazují na městské
hradby. Sklepení představují nejstarší části stavby, ostatní gotické nadzemní
části domu byly zničeny při požáru města. Přízemní je v uliční části renesančně-barokní,
ve středu dispozice a traktu do hradeb včetně hradební fasády již převážně raně
klasicistní. Patro má ve štítových zdech uličního traktu renesanční a barokní
zdivo, fasády, většina dělicích stěn včetně hrázděné konstrukce jsou již klasicistní,
stejně jako krov.
Řešení vnějšího výrazu domu bylo navrženo dle požadavků
památkové péče uvedením do klasicistní podoby, která je doložena částečnou
fotodokumentací. Prakticky veškeré fasádní prvky a členění byly řešeny v
kopiích, pozdější exteriérové úpravy a výplně otvorů se odstranily. Barevné
řešení vyplývá z průzkumů původní barevnosti stavby. Projekt akcentuje
historicky hodnotné prostory a konstrukce objektu. Některé dodatečné a nevhodné
konstrukce a prvky vyhodnocené jako památkově nepodstatné byly odstraněny.
V důsledku toho se historicky cenné prostory otevřely a uvolnily. Dispozičně
provozní řešení ctí pomyslný průnik stavebně konstrukčních možností a požadavků
památkové ochrany významných částí budovy.
Mezi hodnotné stavebně konstrukční prvky patří zejména kamenné a cihelné
klenby, hrázděné zdivo, dochované části gotického, renesančního a barokního
zdiva a historické výplně otvorů. Důležitým prvkem architektonického řešení
bylo zachování střešního světlíku patra, který prosvětluje halu se schodištěm a
nezaměnitelným způsobem dotváří její prostor.
Východiskem návrhu interiérů bylo obnovení vzhledu původních
doložitelných povrchů na původních konstrukcích. Tento princip se dotýká
zejména hliněných omítek na stropech, kamenných spárovaných zdí, hrázděných konstrukcí
a příček, štukových omítek na cihelném a hrázděném zdivu a v neposlední řadě
různých typů maleb. Obnovili jsme také kamenné, keramické dlažby a prkenné
podlahy. U nedochovaných zámečnických konstrukcí interiérů jako jsou zábradlí a
madla jsme zvolili cestu přiznaného novotvaru v atypu, výrazně subtilního vůči
ostatním konstrukcím.
Provozní využití historických sklepů je variabilní. Řešení
ve více výškových úrovních umožňuje
různé společenské aktivity hostů. Prostory jsou ponechány jako více funkční,
dle původního rozložení jsou dále nedělené. Sklepy slouží také k uchování
potravin a nápojů. Doplnili jsme je pouze o toaletu s předsíní a nápojovou
kuchyňku. Dílčí kletované betonové povrchy, které jsou zde provedeny, umožňují
eliminaci obkladových materiálů a fungují jako plnohodnotný doplněk kamenných
zdí. V místě chybějícího zastropení jsme navrhli železobetonový strop do
valbičkového bednění. Povrch betonu byl zjemněn, jeho struktura je otevřena pískováním.
Do částí domu určených pro bytové účely byl obnoven vstup v uliční fasádě.
Zádveří je nově odděleno od navazující haly. Prostor zádveří má trámový strop s
částečně viditelnými trámy, prostoru haly dominuje nově uvolněná klasická
klenba české placky. Z haly se vstupuje do zvýšené předsíně s rozšířeným
schodištěm, toaletou a komorou a úklidem v prostoru dýmníku. Z předsíně je pak již
přímý vstup do obytné kuchyně a hlavní obytné místnosti domu s dobovými
kachlovými kamny. Na kuchyni navazuje zaklenutá spíž. V kuchyni s jídelnou jsme
navrhli francouzské okno s propojením na malou terasu na hradbách, resp.
hradebním pylonu přiléhajícímu k fasádě domu. V těchto prostorech byly sanovány
a odhaleny původní trámové stropy a tím zvýšena světlá výška místností.
Prostor prodejny vznikl odstraněním novější stěny – otevřeli jsme tak původní
barokní mázhaus s trámovým stropem, jehož nejcennější částí je hliněný strop na
slámových výpletech do mezitrámových kratin. Strop byl uveden do původního
stavu.
Ve 2. NP jsou obytné místnosti s vlastním hygienickým zázemím a komora. Z
prostoru schodišťové haly je přístupný instalační prostor a vchod na schodiště
do půdy. Druhý instalační prostor je přístupný z jedné z koupelen. V
prostoru půdy byly provedeny nezbytné stavebně technologické práce směřující k
optimální konzervaci, náhrady částí konstrukcí krovu a opravy střešního pláště.
Upraveny byly také siluety komínových hlav dle dobové fotodokumentace.
Autorská zpráva
Místo: Loket, ulice T. G. Masaryka, č.p. 87 /21
Autor: Znamení čtyř architekti s.r.o., spolupráce - Ing. arch. Jarmila
Holokáčová, Ing. arch. Petr Martínek (projekt pro SP, prováděcí konstrukční a
technologické projekty)
Investor: Moyo holding a.s.
Dodavatel: Stavební služby – Milan Štěpánek, Ostrov
Užitná plocha: 407 m2
Zastavěná plocha: 242 m2
Objekt je zanesen pod. č. 30577/4-4371 v
seznamu nemovitých kulturních památek, zápis je starší roku 1988.
Soutěž Stavby karlovarska XI - 3. místo za nejlepší stavbu v hodnocení odborné
poroty; Vítěz hodnocení veřejnosti o nejlepší stavbu
Základní informace o objektu
Kategorie
Rekonstrukce
Dokončení
´2011
Rekonstrukce domu v Lokti
Loket
Komentáře ke článku
Registrace k zasílání newsletteru
Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání denního newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

26. 5. 2022 11:15:31
Re: Anna Švarc je architektkou metra
gratuluji a přeji mnoho zdaru. . komunální politici uchvátili rozhodování o uměleckých děl na metru do svých ukou..pomocí pavučin administrativních předpisů dusí argumentaci autorů.
26. 5. 2022 10:57:54
Re: Re: Vltavská filharmonie od vítězného týmu Bjarke Ingels Gro...
Přesně, to je nejhorší a také se toho obávám. Vůbec nechápu, jak člověk, který se nezabývá rozvojem území, nemá umělecké a vizuální cítění, prostě je to nějaký laik, může takto rozhodovat o tom, co je důležité pro lidi a město a co ne. Hřib je pro mne naprosto fantastický primátor. Je mladej, má rozhled, dá na rady skutečných odborníků, je kreativní a vypadá dobře.
24. 5. 2022 22:16:44
Re: Dveře IDEA od JAP FUTURE: V jednoduchosti je krása
Zde je dobrá ukázka, jak napsat o zcela obyčejném výtvoru, který nic nového nepřináší, celých 25 řádků. Nazval bych to prázdné věty v květnatém stylu, ale bez smyslu.
23. 5. 2022 10:40:23
Re: Koncept řetězové výstavby
Pan architekt Mareš již dlouhé roky trpí jakousi potřebou poučovat své profesní kolegy , jak se mají navrhovat a stavět domy . Osobně stále čekám , kdy Ateliér k světu naprojektuje , povolí a realizuje v Plzni nějaký kloudný dům , který by byl trochu ,,k světu" , něco , čím by obohatil soudobou plzeňskou architekturu . Teď tedy rozšířil svůj zájem i o urbanismus a přichází s myšlenkou řetězové výstavby , konceptem , který si cení až tak vysoko, že je chráněn průmyslovým vzorem.... Škoda, že architekti , kteří umí, mlčí.
21. 5. 2022 09:33:43
Re: Vltavská filharmonie od vítězného týmu Bjarke Ingels Group b...
Jen doufejme, že se nenajde zase nějaký vlivný laik, který ten projekt zabije, jako knihovnu od Kaplického zabil Klaus a po něm ostudně i tehdejší primátor.
19. 5. 2022 17:51:19
Re: Vltavská filharmonie od vítězného týmu Bjarke Ingels Group b...
Někde jsem zahlédla i schémata přeložek dopravy. Škoda, že jste je sem také nedali, když už se zmiňujete o komplexním řešení území.
19. 5. 2022 17:49:09
Re: Re: Vltavská filharmonie od vítězného týmu Bjarke Ingels Gro...
Jen to použití venkovních ramp. Ale tohle je mnohem rozevlátější (a mně se to taky víc líbí).
19. 5. 2022 17:11:56
Re: Nový Hlavák
Je to možná detail, ale když jsem před časem musela procházet od Sherwoodu k nástupištím, tak mi chybělo, že v dlažbě odbavovací haly nejsou vyznačeny hlavní průchody, vč. směrovek nejen nad vstupy, ale i nad kříženími. Mohlo (a z psychologického hlediska mělo) by to fungovat jako chodníky mezi prostory čekáren a pokladen nebo prodejních ploch. Takhle mi to přišlo, že se navzájem pletou lidi, kteří někam jdou, mezi těmi, kteří tam jen jsou. Předpokládám, že na jasně (např. barevně, materiálově) odlišeném "chodníku" by mohlo těch čekajících ubýt. Věřím, že řada z nich to dělá nechtěně, protože prostě neví, kam si stoupnout, kudy jít. Např. není šťastné řešení, umístit informace o odjezdech přímo nad takovýto "chodník", aby se tam kvůli nim cestující zastavovali. Tam patří jen výrazná směrovka k informacím a pod informacemi prostor pro ty, co se zastaví (často i s kufry). Omlouvám se, že jsem se tak rozepsala, možná tam směrovky už jsou, ale tenkrát mi ta jednolitá podlaha, na které se bez ladu a skladu sem tam něco vyskytovalo, přišla nedomyšlená.
19. 5. 2022 14:46:37
Re: Vltavská filharmonie od vítězného týmu Bjarke Ingels Group b...
Nepříde Vám to hodně podobné Opery v Oslu od Snohetta?
17. 5. 2022 14:38:55
Re: Knihovna Petra Hájka
Dobrý den,na první pohled až nepřátelské k člověku...vězeňská atmosféra....přeju ať je to jen na fotce a nikoliv ve skutečnosti
11. 5. 2022 20:57:09
Re: Re: Koncept řetězové výstavby.
Přesně tohle mě napadlo taky.
11. 5. 2022 20:53:50
Re: Studenti navrhli nové využití Strahovského stadionu
Kotviště vzducholodí, to je přece úžasný nápad.
8. 5. 2022 20:56:33
Re: Koncept řetězové výstavby
Souhlsím s předchozími. Urbanismus -kromě zahrádek, mj. velmi připomíná koncepci koncentračních táborů, + většího tábora v Letech. Náves, občanská vybavenost =absence. Obyvatelé rozeznají domy jen podle čísla.
5. 5. 2022 20:29:12
Re: Koncept řetězové výstavby
Přidávám se k předchozím hodnocením. Ten koncept je neuvěřitelně pomýlený. Ani vesnice, ani město, nuda stále stejných uniformních domů se stále stejnými k ničemu nepoužitelnými předzahrádkami, tedy použitelnými jen jako parkoviště. O tom, že v prostředí by se měli mít možnost pohybovat lidé, o tom není ani zmínka. Baťovské domečky proti tomu jsou ukázkou promyšlené architektury. Takovýchto kobercových náletů nudných domů už je v této zemi snad dost, nemusí přibývat další. Má-li celek působit harmonicky, tak to, co představují vizualizace, má k harmonickému prostředí hodně daleko. Prostě špatně je to celé od počátku. Možná to má výhody pro stavební firmu či pro developera, Ale architektura to není.
5. 5. 2022 18:30:32
Re: Koncept řetězové výstavby
stejné a nic nového jako před x lety v Anglii
5. 5. 2022 17:11:05
Re: Koncept řetězové výstavby - nuda bez kapky kreativity
Souhlasím s předchozím kritickým hodnocením uniformity celku. Nějak mi to mentálně připomíná urbanismus panelové výstavby podle co nejdelších jeřábových drah z konce reálného socializmu.
5. 5. 2022 15:36:24
Re: Koncept řetězové výstavby
Nelíbí. Příliš se drží uniformity.
29. 4. 2022 15:40:51
Re: Re: Stodola Loubí.
Ale aspoň je to střecha s přesahem a stodola má dvoje vrata. Tak když spadne lavina na jedné straně, tak nejspíš na druhé netaje. A kdyby ano, tak je to přece rekreační objekt a zůstane se vevnitř :-) Mě spíš napadlo, že posuvná vrata na stodolách měla dost výhod.
29. 4. 2022 15:10:48
Re: Architektura jako věc veřejná: Městští architekti, městské a...
Městští architekti/architektky mají maximálně takový vliv, jaký má město. To znamená, že v územním plánování mohou mít vliv na zastupitelstvo a v řízeních stavebních úřadů maximálně jednat za město jako účastníka řízení - a bez změny postavení obcí z účastníka na dotčený orgán se nic nezmění. Mimochodem, proto také nedává smysl, proč se starostové tak brání vzniku centrálního stavebního úřadu - jak mohou tvrdit, že by přišli o vliv, když na druhou stranu tvrdí, že přece podle zákona žádný nemají, že systémová podjatost neexistuje? Proč se raději nechtějí stát dotčeným orgánem? A tím by mohla vzniknout i část pracovní náplně městských architektek a architektů.
28. 4. 2022 15:50:14
Re: Re: Stodola Loubí.
Řekl bych, že stodola včetně krovu už na místě v dlouhodobém horizontu úspěšně stojí.