Rekonstrukce funkcionalistické tramvajové zastávky
Zastávka Obilní trh, 602 00 Brno-střed
(16. 9. 2016) Autorem projektu obnovy čekárny je ateliér RAW.
-
Přístřešek pro cestující s toaletami ukrytými v suterénu navrhl v roce 1926 architekt Oskar Poříska.
zdroj foto: ticbrno.cz/umirajici zastavka -
Zdroj obr: Facebook/Archwars/ Táňa Jančárková
Rekonstrukce funkcionalistické tramvajové zastávky
(ČTK) - Funkcionalistická tramvajová čekárna na Obilním trhu bude opravená patrně až v příštím roce, tedy zhruba rok a půl po původním termínu. Městská část Brno-střed vyměnila stavební firmu. Po té původní bude zřejmě vymáhat dva miliony korun, zaznělo dne 15. září na tiskové konferenci městské části. Výjimečnému objektu z roku 1926 navíc hrozí zrušení památkové ochrany. Podle některých odborníků jsou škody, které původní stavební firma udělala, nevratné.
Autor projektu obnovy čekárny Tomáš Rusín dnes řekl, že zachránit se podaří asi 55 procent čekárny. Měla by být podle něj plně funkční, ovšem bez záchodů, které byly v suterénu. "Podzemní část je zakonzervována, není síla ji provozovat ani zrekonstruovat a současné normy ji neumožní otevřít, jak byla původně konstruována," uvedl Rusín. Obnova památky počítá s terasou z umělého kamene, luxfery, původní ocelové konstrukce budou repasovány a vráceny zpět.
Původní zakázku loni získala za cenu 1,958 milionu korun společnost ŠTUK HELMA s.r.o. Městská část jí zatím zaplatila zhruba milion. Vymáhat chce ale dvojnásobek, protože firma podle radnice nerespektovala projekt. "Nepostupovali podle projektu statiky, uložení výztuží, armování objektu," uvedl Rusín, kterého překvapilo, že tak malou stavbu "jde takto zpackat". Stavební firma ale s kritikou architektů a radnice nesouhlasí. "My jsme postupovali podle toho, co bylo odsouhlaseno a dohodnuto na kontrolních dnech. Projekt bouracích prací byl špatný, pokud bychom to dělali úplně proti projektu, tak by to spadlo na zem a nebude co zachraňovat," řekl ČTK Zdeněk Helma ze stavební firmy. Uvedl, že jeho společnost nic nezničila, ale zachraňovala. Kulturní památky renovuje od 90. let.
Radnice ale s touto firmou už ukončila smlouvu a vybrala novou - společnost Tocháček. Ta už na čekárně začala pracovat. Na zastávku pověsila ceduli "zastávku opravujeme po předchozí firmě". Podle Viktora Jaroše z firmy Tocháček bude objekt opravený patrně až na jaře, protože v zimě nebude možné některé části dělat. Za druhou fázi oprav podle smlouvy radnice zaplatí 2,7 milionů korun. Cena je vyšší kvůli některým dodatečným požadavkům památkářů, jde například o luxfery, které nebyly v původní dokumentaci.
Než bude čekárna opravená, možná už nebude kulturní památkou. Návrhem na zrušení památkové ochrany se zabývá ministerstvo kultury, které zahájilo řízení na základě podnětu restaurátora Radka Ryšánka. Podle něj objekt ztratil památkovou hodnotu. Ministerstvo kultury na středeční dotaz ČTK, v jaké fázi řízení je, zatím neodpovědělo.
Podle Ryšánka byla památka neopravitelně zničena. "Došlo k demolici cca až poloviny původní stavební hmoty, z níž zůstaly pouze roxory (výztuže). Tuto původní hmotu již nebude možno nikdy obnovit," uvedl Ryšánek. Neopravitelně zničená je podle něj i původní technologie stavby objektu nebo původní keramické obklady, podzemní část se záchodky byla zasypána sutí a zalita betonem. Podle Ryšánka objekt navržený architektem Oskarem Pořískou pozbyl autenticitu technologickou i tvarovou.
Brněnští památkáři se zrušením památkové ochrany objektu nesouhlasí. Připouštějí ale, že zastávka, která byla dříve funkcionalistickým klenotem, byla poničena. "Obnova památek moderní architektury je velmi komplikovaná především z důvodu často zjišťované nemožnosti obnovy původních materiálů postižených korozí," uvedl už dříve ředitel brněnského pracoviště Národního památkového ústavu Zdeněk Vácha. Také městská část Brno-střed a architekti projektu obnovy čekárny jsou pro zachování památkové ochrany objektu.
Doplněno Stavbaweb:
Článek Libora Vykoupila Umírající zastávka naleznete zde.
Tomáš Rusín a Ivan Wahla z brněnského ateliéru RAW navrhli při akci Městské zásahy Brno 2011, památkově chráněný objekt proměnit na kavárnu ve stylu hromadné dopravy.
Související články:
Tram café 26.6.2013
O podobě cenné funkcionalistické zastávky v Brně rozhodnou i lidé 19.6.2012
Základní informace o objektu
Kategorie
Rekonstrukce
Rekonstrukce funkcionalistické tramvajové zastávky
Zastávka Obilní trh
602 00 Brno-střed
Komentáře ke článku
Registrace k zasílání newsletteru
Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

4. 12. 2023 18:39:15
Re: Re: Re:Ne - Šťastný Hlavák.
Ještě - pro nás chudé duchem - mi prosím udělejte pořádek v tom, kdo jsou ti odborníci, kteří jediní mají správný pohled na věc a kteří jediní mají být vyslyšeni. A co nastane v případě, že tomu tak bude. Přivítala bych jmenný seznam, abych neztrácela čas s těmi ostatními tutany, kteří koncipovali zadání, kteří marnili čas zpracováním soutěžních návrhů a kteří je hodnotili. Proč tápat v temnotách alternartiv, když jsou tu odborníci, kteří mají ve všem jasno!
4. 12. 2023 18:13:52
Re: Re:Ne - Šťastný Hlavák.
Jsem zvědav, zda prostesty odborníků dojdou vyslyšení, a nedopadne to jako s rohovou budovou Opletalovy na Václaváku. Tam sice památkáři a moudří lidé neobstáli, prohráli, ale nakonec zde ta nová nová budova není žádné kulturní strašidlo, jako Europalác u Můstku.
4. 12. 2023 18:10:33
Re: Re: Šťastný Hlavák.
Díky Karle, to jsou správná slova!
4. 12. 2023 18:09:36
Re: Re: Fibonacci.
Řekl bych že s tím mohu souhlasit. A co radní města? Hlaváček nerozhoduje sám, ti ostatní jsou jistě svéprávní.
4. 12. 2023 17:05:26
Re:Ne - Šťastný Hlavák
Výsledná studie je důkazem naprostého nepochopení potřeb obyvatel a cestujících, jak ze strany soutěžících, tak ze strany zadavatele. Nádraží v zásadě vyhovuje dnešním potřebám /mimo pokladen , které ale v době on line prodejů ztrácí důležitost/. Nevyhovuje" Šervůd " před nádražím, ten však návrh neřeší, ba naopak ho gigantickým otevřeným přístřeškem zhoršuje. Navržená dřevostavba nepatří do místního prostředí, a to bez toho, zda je zde památkový objekt - Fantova budova původního nádraží - kterou přístřek výrazně zakrývá. České dráhy by měly řešit jiné problémy a né se zabývat urbanismem, kterému nerozumí. Bohužel to platí i pro Magistrát. l
4. 12. 2023 15:54:06
Re: Šťastný Hlavák
Likvidace stávajícího objektu je nepřijatelné barbarství a pitomost. v 80. letech jsem nakreslil pro Sial Fantovu budovu Praha hl. n. v měřítku 1/100 u příležitosti studie i s modelem zastřešení jižního předpolí a napojení na Vinohrady. Tak, jak je propojen na severu s Žižkovem, je rozvoj na jih jediné možné řešení. Chybí diskuze o smyslu věcí. Centrum Prahy je Václavské náměstí, k němu se přiblížit, dává smysl. Vykročení na západ je krokem do tmy. Je na čase řešit problémy tady a teď. Dánové nemohou chápat Genia Loci místa.
4. 12. 2023 15:31:48
Re: Fibonacci
Jediné nazvání, které návrh může unést, je NEŠŤASTNÝ HLAVÁK. Žádné přirozené propojení sadů a Fantovy budovy není. Jde o uměle vytvořený uzel bez přirozených a tradičních návazností na tradiční prostor. Ve vizualizacích, které snesou vše, na rozdíl od následujících uživatelů, schází již pouze ženy v burkách a islámská mešitka. Výraznou osobností návrhu je "architekt" HŘIB architekt Hlaváček. Měla by se rozvinout diskuze, kdo a jakým způsobem byla soutěž vyhlášena a kdo ji posuzoval!? T.j. kdo nese zodpovědnost za plýtvání z prostředky z peněz občanů - daňových poplatníků. HRŮZA hrůzoucí...........
4. 12. 2023 15:03:18
Re: Fibonacci
Moc milé, příjemné, hezké s citlivým měřítkem k okolí. Prima.
1. 12. 2023 11:56:55
Re: Re: Tituly Stavba roku 2023 byly rozdány.
Zkusila jsem je spočítat. 41?
30. 11. 2023 18:18:37
Re: Tituly Stavba roku 2023 byly rozdány
Čím více cen, TÍM LÉPE a ještě radostněji. Ať se v tom konsument - laik - vůbec nevyzná.......
28. 11. 2023 12:37:04
Re: Bazén na Lochotíně je po rekonstrukci, s obklady RAKO
Od 8- 18 let jsem plaval 3 hodiny denně, 6-7 v 25m bazénu v Riegrových sadech a 17-19 v Podolí, celou dobu mě provázel pocit chladu, což takhle zkusit používat teplé barvy obkladů? Ideál jsem nalezl v 5*hotelu Radisson v Golden Bay na Maltě.S pozdravem Ing. arch. Karel Doubner tel. (+420) 603 433 611 Zbraslavská 35/7 CZ-159 00 Praha 5 Malá Chuchle Autorizace v ČKA 00078 DOUBNER spol. s r. o. IČ 62909231 ID datové schránky 64v2537 https://www.facebook.com/architekt.doubner; www.doubner.cz;
22. 11. 2023 12:26:45
Re: Teorie: Komplex budov u Masarykova nádraží
Skvělý text. A jeho poslání je zřejmé. Organismus města, jeho nemoci, potenciály, ambice jsou asi tak "jednoduché", jako fungování organismu člověka. Problém je v tom, že máme tendenci jejich problémy rozdělit a nevidět věci v souvislostech. To je až příliš složité. Takže kardiolog neřeší klouby. A fungování a prspektivu města vytváří kdo? Politici? Aktivistická veřejnost? Developeři? Památkáři? Urbanisté IPR-u? Odpověď je tak prostá: všichni ve vzájemné diskusi a střetech. A zjednodušit to fak nejde. Na jasná a věčná parciální pravidla jednotlivých skupin zapomeňme...
21. 11. 2023 18:15:44
Re: Re: Teorie: Komplex budov u Masarykova nádraží.
Zdravím kolego! Délka článku odpovídá cíli-sumarizuje (v roce 2018!) širokou-"roztěkanou"- diskuzi/reakce po té, co projekt z ateliéru Yahy Hadid vyhrál. Snažili jsme zachytit/popsat názory k vítěznému projektu a zároveň ukázat co stanoviska/názory spojuje i rozděluje a s jakými důsledky. Odtud ta tématizace do 8 bodů a délka článku. Ale máte pravdu - web vyžaduje kratký úderný text. Nicméně prosíme o schovívavost: Text pro google-generaci jsme přece jen respektovali aspoň uplatněním oxfordských odstavců - tak se to dělá mimo ČR. Myslíme, že naše stanovisko/názor formulovaný dnes (listopad 2023) - po významné realizaci projektu atd.- bychom pro potřeby/nároky webu zvládli do jednoho odstavce na něco přes půl plus stránky. Ale to nebyl cíl našeho článku v roce 2018!
21. 11. 2023 09:18:31
Re: Terminál hromadné dopravy Nová Paka
To se povedlo. Díky.
16. 11. 2023 15:11:48
Re: Teorie: Komplex budov u Masarykova nádraží
Co nám chtěli autoři říci, se složitě dohledává, protože tak odborný text, kde skáčí z jednoho tématu pro příklad do jiného, je dost náročně rozklíčit. To abychom zjistili, co by mohlo nebo mělo následovat. Myslím, že to mnoho čtenářů nebude bavit tak dlouho, aby dočetli celý článek. Stálo by za to k tomu dopsat dovětek, co má být cílem souboru staveb se zachováním ducha místa a tvarosloví podle Zahy Hadid a jak to bude propojeno s tou zmíněnou budoucně dokončenou magistrálou sever-jih. Bude?
14. 11. 2023 22:09:41
Re: Dřevěné školky globálním trendem
Můžete mi, prosím, říct, jak je dřevo povrchově ošetřeno, aby neztratilo své přirozené vlastnosti? Protože jinak neporovnáváte zděné omítané stavby se dřevem, ale s nějakým povrchovým materiálem dřevostavby.
14. 11. 2023 21:59:27
Re: Recenze: Lávka nad rozbouřeným průtahem
Děkuji autorům článku za skloňování genia loci. To už je dnes vzácné, takže mě to potěšilo.
14. 11. 2023 21:45:32
Re: V Chomutově se kdysi chodilo do městských sadů za exotikou
Tedy o tom, že je tohle citlivá rekonstrukce, by se dalo s úspěchem pochybovat. Střecha je pěkná, to ano, ale co ta šílená barva soklu a tmavá okna?
14. 11. 2023 21:34:31
Re: Rekonstrukce domu v Nebušicích
To zábradlí s "pouliční lampou" je úžasné.
14. 11. 2023 21:23:01
Re: Re: Grand Prix Architektů získala Kloboucká Lesní.
To je dlouhodobý nešvar všech cen. Aby to nikomu nebylo líto. Vždyť ani Oskar už není jen jeden.