Rekonstrukce kasáren ve Varnsdorfu
(20. 8. 2015) Architektonická kancelář DOMYJINAK
Rekonstrukce kasáren ve Varnsdorfu
Areál kasáren se nachází v centru Varnsdorfu, ve městě v
nejsevernější části České republiky, ve východní části Ústeckého kraje v okrese
Děčín, na jihovýchodě Šluknovského výběžku. Městem protéká řeka Mandava a je ze
tří stran obklopeno územím Německa. Nachází se zde hraniční silniční přechody,
přes město vede železnice z Žitavy do Eibau.
Studie konverze dvou objektů bývalých kasáren byla zpracována na základě
představy investora a upravována na základě konzultací, kterých se zúčastnil i
budoucí nájemník, praktický lékař. Dalším podkladem byly průzkumy provedené na
místě.
Základním konceptem přístupu k rekonstrukci je zachování konstrukčního systému,
dispozice ale autoři návrhu změnili tak, aby vyhověly nárokům na současné
bydlení. Vzhledem k tomu, že obě budovy jsou nižší než zbývající objekty
kasáren, budou zvýšeny o jedno až dvě podlaží. Přístavby jsou ustoupeny proti původnímu
objemu budovy, jejich fasády budou opatřeny popínavou zelení. V podobném duchu
byly pojednány balkony u severní budovy, kde mají všechny byty ve 2. a 3. NP balkon
ve formě předsazeného popnutého ocelového boxu. Dominantním prvkem severní
budovy je také skleněná přístavba pro výtah a přístup do jednotlivých podlaží.
Díky výtahu v jižní budově budou oba objekty bezbariérové. Na jižní fasádě
jižního objektu jsou navrženy ocelové zavěšené balkony.
Severní objekt (A) má půdorysnou plochu 14,7 x 24,9 m, jižní 43,35 x 14,4 m.
Dříve byly budovy propojeny v 1. PP a 1. NP. V projektu je zachováno propojení dveřmi
v 1. PP tak, aby byly domy lehce oddělitelné. V rámci hmoty objektů zůstane
zachován nadzemní krček, který však slouží jako hlavní vstup jen pro jižní
objekt (budovu B).
Budova A
V podzemním podlaží bude technologické zázemí, společenské prostory a 19
sklepních kójí, v ostatních čtyřech podlažích 19 bytů. Všechny jsou přístupné
po hlavním schodišti, jen byt B19 ve 4. NP má vlastní schodiště ve skleněné
přístavbě (hlavní schodiště není možno využít vzhledem k ustoupení podlaží).
Výtah obsluhuje všechna podlaží. Byty
v 1.-3. NP jsou dispozičně řešeny na 1-1,5 modulu konstrukčního systému s
hlavním vstupem z centrální chodby, která bude vertikálně propojena prostupy ve
stropních panelech tak, aby společný prostor působil světleji a vzdušněji.
Střední prostup je vyveden ve formě světlíků až na střechu a prosvětluje tedy
chodby ve všech podlažích. Byty v 1. NP mají terasy, na východní straně jsou
terasy doplněny zahrádkami a vlastním vstupem z ulice. Každý byt ve 2.-3. NP má
svůj balkon ve formě předsazeného boxu. Box tvoří ocelový rám, který okresluje
dvě sousední okna bytu. Pochozí část je z pororoštu, zábradlí z plexiskla. Na
severní části jsou boxy popnuty zelení a zakryty polykarbonátem. Ocelový box
slouží současně jako stínění pro spodní byty. Byt ve 4. NP využívá východní i
západní fasády, na východní i západní straně jsou navrženy podélné terasy.
Budova B
Z této stavby vznikne polyfunkční objekt – v 1. PP budou z jižní strany
přístupné čtyři provozovny s vlastním zázemím. Kromě toho jsou tu také
dvoupodlažní sklady (snížený prostor bývalé kotelny) a technologické zázemí
objektu. Podlaží je přístupné i ze západní strany a po hlavním schodišti na
východě. K zajištění bezbariérového řešení bude před hlavním schodištěm výtah.
Do 1. NP se vchází z hlavního vstupního prostoru mezi oběma budovami, na
překonání výškového rozdílu mezi podlahou a úrovní dvora je navrženo schodiště
a bezbariérová rampa. Hlavní vstupní prostor také umožňuje průchod na východní
stranu pozemku s dětským hřištěm a další možností parkování. Pronajímatelné
kanceláře jsou přístupné přes recepci, jako druhý vstup do kanceláří slouží schodiště
na západní straně budovy. V 1NP je umístěna ordinace praktického lékaře se
samostatnými vstupy z venkovní rampy. Ve 2. – 4.NP budou byty. Ve 2. NP je
většina z nich řešena pouze při jižní straně objektu, v severní části bude
chodba. Narozdíl od budovy A jsou skladové prostory řešeny přímo u bytů.
Vzhledem k hloubce příčných bytů jsou v dispozici navrženy kopilitové části
stěn, které byt prosvětlují z jihu a ze severní chodby. Ve 2.- 3. NP bude
mezonetový byt, přístupný z chodby i z vlastního schodiště. Ve východní části
3.- 4. NP jsou další čtyři byty, dva z nich mají rozlohu přes 100 m2.
Konstrukční a
materiálové řešení
Budovy podpírají železobetonové sloupy s průvlaky, na nichž jsou stropní
panely. Obvodové stěny jsou nosné, takže se do nich vybourá jen několik nových
otvorů. Většina oken tedy zůstane na původním místě, některé z nich budou
částečně dozděny. Parapety velké části oken jsou sníženy, většinou až ke
konstrukci podlahy.
V jedné sekci budovy B byly zjištěny statické problémy u průvlaků ve
vloženém poli ve všech podlaží, proto bude třeba umístit zde nové podpěrné
konstrukce.
Obálka budov bude opatřena kontaktním zateplovacím systémem a bílou jemnozrnnou
omítkou. V některých místech mezi okny se použije antracitové plechové obložení
v úrovni okenního rámu tak, aby se okna vizuálně propojila. Střecha ze
stropních panelů je spádována v mírném sklonu v příčném směru. Při rekonstrukci
bude srovnána do výšky stávajících průvlaků, obvodové zdi dozděny. Z velké
části se využije na pobytové terasy.
Investor: Josef Šusta
Architektonická studie a projekt: ateliér DOMYJINAK - Ing. arch. Ph.D. Petr Šikola, Ing. arch. Jan Černoch, doc. Ing. arch. CSc. Václav Dvořák, Ing. arch. Štěpán Lajda, spolupráce - Ing. arch. Hana Lesáková, Ing. arch. Tereza Hrdličková, Bc. Jakub Kopecký
Plocha pozemků: 4 657 m2
Zastavěná plocha: 1 214 m2
Užitná plocha: Budova A - 19 bytů, celkem 841 m2, budova B - 10 bytů, celkem 815 m2, kancelářské prostory 340 m2, provozovny 312 m2
Předpokládaná investice: 77 mil. Kč (cena stanovena dle odhadu 4 500 Kč/m3 u rekonstrukce, 6 500 Kč/m3 u přístavby)
Základní informace o objektu
Kategorie
Projekty
Komentáře ke článku
Registrace k zasílání newsletteru
Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání denního newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

15. 3. 2023 16:35:54
Re: Dům u lesa a rybníka
plech v barvě dřeva? a je to dobře?
9. 3. 2023 16:55:57
Re: Interiér RD v Malešicích
Spousta bílé, šedá, černá, trochu dřeva, kov, čiré sklo - je mi z toho zima. A smutno.
9. 3. 2023 16:45:41
Re: Re: Re: Re: Praha, železniční most.
Jenže ta Jurkovičova stavba byla obnovena původní technologií a podle původních plánů. Jde tedy jednoznačně o kopii (repliku). Na rozdíl od mostu, kde chtějí novou technologii s falešnými nýty, s kolejištěm navíc, protože na dnešní provoz už prostě původní šířka a nýtovaná konstrukce nestačí. Takže dělat skutečnou kopii nemá smysl. A jsem na rozpacích, jestli je dobře dělat něco, co se jako kopie jen tváří. Myslím, že u technických památek by měl být preferován jejich účel a pokud jsou opravdu památkově hodnotné, tak by měly být přesunuty tak, jak se to udělalo s Podolským mostem do Stádlece kvůli přehradě nebo s chalupami do skanzenů, když už se v nich nedalo plnohodnotně bydlet. Ať svou krásu ukazují tam, kde mohou bez problémů sloužit. A pokud jde o to, že by nová stavba mohla vypadat úplně jinak - no a co? Hlavně, když jí to tam bude slušet jako např. věžím na kostele v Emauzích. Kdopak si dnes vzpomene, jak vypadaly dřív? I na nový most si staří zvyknou a mladí ho budu brát jako samozřejmost. A když se opravdu povede, tak ho další generace prohlásí za kulturní památku :-) .
7. 3. 2023 14:33:44
Re: Nový sportovní areál u řeky s pláží
Ovšem, taková prostředí architekti vymýšlí, aby prostředí pro život občanů zpříjemnili. U Budějovic bych bral i to, kdyby celé centrum bylo pěší zónou i 5 km dlouhou, aby auta neměla tudy tranzit. Kolik roků je celé město denně ucpáno a lidé jsou otravováni zplodinami, hrozbou kolize, hlukem a zranění? Jak dlouho se vleče dokončení obchvatu a napojení na D3? Je to bída, ty České Budějovice. Převezmou štafetu nejhoršího města ČR pro vnitřní a tranzitní dopravu po Přerovu?
7. 3. 2023 02:22:48
Re: Re: Re: Praha, železniční most.
Těžko odpovědět. Já si myslím, a je to fakt subjektivní, že v odůvodněných případech má replika svůj smysl. Když vyhořel ten Jurkovičův barák, taky ho postavili znovu - je to kýč? Most na Výtoni je most vnímanej veřejností jako krásnej (bez ohledu na jeho žalostnej stav), neznám nikoho, kdo by jej neměl rád. Takže buď moderní zcela soudobej most, úplně jinej, s tím, že se s tím starým prostě rozloučíme, nebo repliku, to je můj názor. A nemusela by to být replika doslovná, falešné nýty mě fakt urážejí. To, co bylo prezentováno jako návrh, ta oblouková reminiscence, ta na mě právě jako zcela nevkusnej kýč působí.
2. 3. 2023 15:55:58
Re: Re: Valná hromada ČKA 2023.
pokud jsem se někde něchtěně otřel o někoho ze severní Moravy, tak pouze omylem a nechtěně... kde to bylo? neuvědomuji si, že bych někoho hodnotil...
2. 3. 2023 15:02:57
Re: Valná hromada ČKA 2023
opravuji : ..poslání budovat náš životní....
2. 3. 2023 15:01:42
Re: Valná hromada ČKA 2023
Posílám za sebe zdravici valné hromadě. V Česku mám velmi mnoho vysoce erudovaných i mladých ambiciózních architektů, kteří své poslání budova náš životní prostor plně ctí. Speciálně zdravím pana Jana Kasla, velmi aktivního člena Komory, který by mohl ze své výše kvality znalostí a rozhledu i trochu občas ubrat, pokud se ohnivěji vyjadřuje k projektantům ze severní Moravy. Tady máme taky šikovné a erudované tvůrčí osobnosti, ne vidláky, pane Jane. Ostatně katedra architektury na FAST VŠB má hodně vysokou tvůrčí úroveň. Počiny mnoha posluchačů i absolventů jsou velmi úspěšné nejen v celostátních soutěžích.
2. 3. 2023 14:56:16
Re: Pórobeton Ytong je ideálním materiálem pro střechy a stropy
Rád souhlasím, YTONG je úspěšný materiál na českém (a jinde) trhu. Snad mé nadšení pro systém trochu brzdí vysoké ceny MULTIPORU, který by se více uplatnil při jiné cenové politice.
1. 3. 2023 21:16:36
Re: Re: Výstava: Lávka Holešovice – Karlín.
Jo, kdyby se tak architekti dívali na svět očima dětí a psů :-) , jaké by asi vznikaly stavby.
1. 3. 2023 21:08:59
Re: Re: Praha, železniční most.
Souhlasím s tím, že logicky navržená mostní konstrukce s opravdu hlubokým porozuměním její statice a dynamice vede vždy k návrhu krásného mostu. Ale pokud postavíme repliku, která nemá z pohledu památkářů žádnou hodnotu, a použijeme dávno překonanou technologií jen aby to vypadalo - nebude to kýč?
1. 3. 2023 10:55:31
Re: Re: Re: Re: Praha, železniční most.
Ty dva Labske mosty {v Usti a Hradci Kralove) neznam ale ten "kubisticky" most pres Vltavu mne ale vubec nevadi. Samozrejme musime si pockat na hotove dilo, ale pro mne je se na co tesit.
28. 2. 2023 17:31:21
Re: Výstava: Lávka Holešovice – Karlín
Vážení, Holka!?Super!Návrh - velká škoda, že místo bílého betonu není obyčejné průhledné zábradlí!!! I děti by viděli na řeku, také psi - a drželi by se kraje! A co na to teprve řeknou pražští sprejeři! Snad si té dlouhé bílé plochy nevšimnou. Lávka v Příboře by Praze slušela víc. Škoda.
28. 2. 2023 17:25:39
Re: Re: Re: Praha, železniční most.
Tak takto z hlavy vám můžu nahodit příklady, které mě nejvíc šokovaly z realizací: Hradecká lávka pro pěší a třeba Mariánský most v Ústí n. L. (to je echt prasárna). Návrhů by se našlo taky dost, zrovna to, co vyhrálo na té Výtoni, nebo třeba Dvorecký most (MS architekti, ten naštěstí nevyhrál, ale vítězný návrh mě taky zrovna dvakrát nenadchl - budeme si hrát ve 3. tisíciletí na návrat kubismu...).
26. 2. 2023 17:15:58
Re: Život pod zámeckou střechou-úžasná "proměna"
Dobrý den, dovoluji si Vás oslovit jako majitele úžasně obnoveného zámeckého areálu a současně bych Vám doporučila pro celorepublikovou i zahraniční propagaci přihlásit de do celostátní akce Má vlast cestami proměn na www.cestamipromen.cz/prihlasit-promenu Vím, že přihláška něco stojí, protože zpracování podkladů-textu a fotek před proměnou a současný stav a překlady jsou nákladné, ale mám zato, že budete nadšeni, až přijedte na zahájení výstavy do Prahy, kláštera na Břevnově, kde letos bude zahájení v červnu. Mně se podařilo zachránit od zbourání havarijní oranžerii v Lomnici u Tišnova, také jsme ji se starostou přihlásili, a v hlasování byla druhá. Chtěla jsem za Vámi přijet osobně, ale měla jsem po sobě operace kyčlí, takže jsem to bohužele nezvládla. Letos bych ale velice ráda. Velice si vážím nápadů a píle lidí, kteří dostanou do rukou stavby v havarijním stavu a vykouzlí z nich něco pohádkového. Jako "potrhlá" oranžeristka se zejména velice těším na vaši oranžerii! Srdečně zdraví Dagmar Fetterová, emeritní pracovník NPÚ ÚOP v Brně.
24. 2. 2023 00:48:32
Re: Ministerské sliby naprázdno
Jestli Platformě dobře rozumím, tak si představují, že by o každé žádosti rozhodoval najednou celý tým lidí s jednotlivými odbornostmi, kde by každý z nich byl vázán vlastními zákony. Ale i kdyby to nějakým zázrakem šlo časově zkoordinovat, tak jak si tito jednotlivci mohou dovolit "vyvažovat zájmy" právních předpisů? Kdo jim k tomu dá právo? A kdo by byl nakonec zodpovědný za výsledek?
23. 2. 2023 07:31:33
Re: Re: Praha, železniční most.
Dva ? Tak teda ted tri ! Ja se podepisuji tez.
23. 2. 2023 03:37:45
Re: Re: Praha, železniční most.
Jestlize tech pripadu "spatnych" mostu je v republice dost, alespon nekolik jich jmenovat by urcite nebylo tezke. Zajimalo by mne to velice. Dekuji predem.
23. 2. 2023 02:40:38
Re: Praha, železniční most
To, že dopis působí jako otevřený anonym, je jedna věc a může to být jenom chyba redakce, nevím. Druhou věcí ovšem je skutečnost, že architekti jistě zastávají legitimní a velmi relevantní pohled na věc a lze jim v lecčems dát zapravdu. Ale já bych zase naopak české architekty poprosil: Přestaňte navrhovat mosty, přenechte jejich projektování špičkovým inženýrům - mostařům, jak tomu bylo po uplynulých nejméně 150 let zvykem. Protože logicky navržená mostní konstrukce s opravdu hlubokým porozuměním její statice a dynamice vede vždy k návrhu krásného mostu (stejně jako v oblasti leteckého inženýrství dobře navržené letadlo je i krasné a krásné letadlo krásně létá). Do takové práce, jakou je návrh mostní konstrukce, nepatří umělecké ego ani výtvarno jako nejdůležitější a výchozí bod návrhu - o tom jsem přesvědčen. Mosty, které toto nectí, působí divně, nabubřele, jsou vždycky nesmírně nehospodárné a jejich výtvarná či architektonická hodnota je pak nejvýše sporná. Příkladů už máme v republice dost. A ten výtoňský nešťastník? Ten by si podle mého soudu vzhledem k příšernému stavu ocelové konstrukce a zároveň její kráse zasloužil repliku. A klidně tříkolejnou. Nebyl by toto dobrý kompromis?
22. 2. 2023 19:27:39
Re: Praha, železniční most
Zde je dopis i s autory https://www.archiweb.cz/news/vysehradsky-most-otevreny-dopis-architektu