Rekonstrukce vily od architekta Kalivody
Slezská ulice, Rožnov pod Radhoštěm
(23. 7. 2015) Kamil Mrva
Rekonstrukce vily od architekta Kalivody
Majitelé experimentálního domu v Rožnově pod Radhoštěm si uvědomili,
že vlastní unikát a chtěli co nejvíce zachovat jeho původní charakter. Ateliér
architekta Kamila Mrvy ale oslovili nejen s tímto záměrem. Zároveň požadovali,
aby byl dům přizpůsoben současným nárokům na bydlení.
„V průběhu prvních návštěv a následné práci na projektu nás
dům neustále fascinoval svou propracovaností a neuvěřitelně rafinovanými detaily,“
říká autor. „Díky použití ocelového
nosného skeletu sestává z několika velkorysých prostorových jednotek, které
jsou vzájemně posunuty v horizontálním i vertikálním směru. Jeho hlavním
obytným částem vévodí dva krby; v přízemí se jedná o organicky tvarovanou
omítnutou skulpturu a v patře o pravoúhlé krbové těleso opláštěné měděným
plechem. V exteriéru i interiéru domu se prolínají tři základní materiály,
dřevo, kámen a bíle omítnuté plochy.“
Při dispozičním řešení domu se autoři snažili původní
prostorový koncept v maximálně míře respektovat. Dům je nadále členěn do dvou
hlavních společenských zón v přízemí a prvním patře a klidové zóny v patře
druhém, kde jsou dva menší pokoje a hlavní ložnice s velkou koupelnou. „Kde to
jen šlo, byly v interiérech zachovány původní materiály a vestavěný nábytek.
Například obklady stěn a stropů jsme demontovali, prkna se repasovala a vrátila
na své místo. Na případné doplnění jsme použili materiály odpovídající těm
původním. Pouze místo dobových koberců jsou nyní podlahy dřevěné, záměrně mírně
kontrastující s ostatními dřevěnými prvky,“ upřesňuje Kamil Mrva.
Nově byla položena i dřevěná terasa, která je nyní ve stejné výškové úrovni
jako podlaha obývacího pokoje. Za zmínku stojí rekonstrukce obou krbů, do
kterých byly nainstalovány krbové vložky a díky tomu v nich opět může plápolat
oheň; v hlavním krbu v patře s původně otevřeným žárovištěm bylo vzhledem k
jeho nevyhovujícímu řešení zatopeno údajně pouze jednou.
V exteriéru stavby došlo k podstatným zásahům tak, aby se
zlepšily její tepelně technické vlastnosti. Zásadní byla výměna oken – namísto
již nevyhovujících dřevěných, kovových i plastových rámů jsou nyní u oken rámy
hliníkové. V přízemí se vybouraly nízké parapety, aby se více propojil interiér
a exteriér. Po demontáži původního fasádního dřevěného obkladu byl dům zateplen
minerální tepelnou izolací, nicméně tloušťky zateplení byly navrženy tak, aby
se nenarušily subtilní proporce stěn a stropních desek.
„Nejvýraznější změnou ve vnějším vzhledu domu jsou dřevěné prvky ve světlejším
odstínu. Podobají se tedy dřevu, které jsme odhalili pod tmavě hnědým obkladem.
Domnívám se, že architekt Kalivoda navrhl světlý dům, který byl později opatřen
novým obkladem s nátěrem v odstínu luxol palisandr,“ upřesňuje Kamil Mrva a
dodává: „Během stavebních úprav jsme také objevovali kvalitu tehdejší výstavby.
Na jedné straně experiment v podobě ocelových sloupů a odvážných
železobetonových desek, na druhé různorodé cihly ve stěnách, připomínající
zbytky z jiných staveb. Na konzultaci v rámci kontrolních dnů stavby jsme si
zvali experty, například pana Gabryše, dlouholetého spolupracovníka architekta
Kalivody. Velkou zásluhu na zdárném dokončení stavby má kromě investora firma
EB stavební a technický dozor investora, architekt Lukáš Bargel.“
Hana Vinšová
Foto: Studio Toast
Z historie domu: Ve
stavbách architekta Vladimíra Kalivody (1927–2005) se nezapře inspirace
meziválečnou avantgardou, kterou načerpal díky studiu u Antonína Kuriala na
fakultě architektury a pozemního stavitelství České vysoké školy technické v
Brně. Vilu v Rožnově pod Radhoštěm autor označil za experimentální skulpturální
rodinný dům. Navazuje tak na jeho další stavby s expresivní modelací hmot a se
zdůrazněnou nosnou konstrukcí (jedna z nich údajně posloužila i jako předobraz
pozdějšímu šumperáku). Zároveň jsou u nich použity rustikální materiály
charakteristické pro region, jako je kámen a dřevo. Exkluzivně působící dům
zcela vybočoval z tehdejší stavební produkce a u místních obyvatel vyvolával
dohady o majitelích, ze kterých vzešlo i jeho lidové pojmenování „Gottova
vila“. Realita byla prozaičtější – v roce 1969 byl navržen pro předsedu
zemědělského družstva v Bystřičce, dokončen byl o šest let později rodinou jeho
dcery.
Autor rekonstrukce: Kamil Mrva Architects, Kamil Mrva
Spolupráce: Martin Rosa, Daniel Holík, Jaroslav Holub
Technický dozor: Lukáš Bargel
Dodavatel stavby: EB Stavební s.r.o.
Subdodavatelé: Al-construct, Dapo podlahy, Glamur koupelny
Základní informace o objektu
Kategorie
Rekonstrukce
Dokončení
2011
Rekonstrukce vily od architekta Kalivody
Slezská ulice, Rožnov pod Radhoštěm
Komentáře ke článku
Registrace k zasílání newsletteru
Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání denního newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

30. 9. 2023 10:41:31
Re: Rekonstrukce řadového domu v Praze
Jak dlouho to celé trvalo?
30. 9. 2023 10:18:04
Re: Rekonstrukce chaty
Klobouk dolů před tím, kdo opečovává zahradu. Obzvlášť pokud je chata opravdu užívána jen rekreačně.
30. 9. 2023 09:49:44
Re: Byt v Praze na Vinohradech
Tak nevím, ale ta vstupní hala vypadá ve skutečnosti spíš ponuře než noblesně. Na vizualizacích je mnohem světlejší.
30. 9. 2023 08:32:29
Re: Re: Rodinný dům Černá Pole.
Děkuji. Pěkně a znale napsáno.
27. 9. 2023 17:14:05
Re: Re: Nová galerie v Pardubicích.
Že by to byla skládací budova? Že by měnila svoji výšku podle výšky návštěvníků? Dělám si legraci, samozřejmě. Ale docela vám rozumím...zavětrovací kříže obvykle nepřenáší svislé zatížení. Dělají to sloupy či stěny. Ale co když má pan profesor Šépka šikovného statika, který obě funkce dokázal spojit? Navrhl desku, kterou vylehčil trojúhelníkovými otvory...
26. 9. 2023 18:14:50
Re: Nová galerie v Pardubicích
Vypada to velmi zajimave. Ale jak prosim staticky funguji ty Xka? Me to tak na prvni pohled uplne boli do oci...
25. 9. 2023 15:50:46
Re: Rodinný dům v Jesenici
https://www.blachotrapez.cz/cs/produkty/plechova-strestni-krytina
25. 9. 2023 15:50:31
Re: Rodinný dům v Jesenici
a href="https://www.blachotrapez.cz/cs/produkty/plechova-strestni-krytina"Plechová střecha/a - spojení elegance a trvanlivosti. Moderní vzhled a dlouhá životnost. Ideální volba pro váš domov!"
25. 9. 2023 14:25:59
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Kasárna Karlín.
stále bez podpisu... holt hulvát.....A by se Vám s tou relevancí nějak nepřitížilo
22. 9. 2023 08:34:59
Re: Mykokompozit je materiál budoucnosti
Při porovnávání s polystyrénem, jako tepelnou izolací, mně v článku chybí údaj porovnání tepelného odporu a odhad cenového porovnání.
21. 9. 2023 14:50:45
Re: Mykokompozit je materiál budoucnosti
Zdroje by se jistě našly, ale co celkový objem produkce? Těžba, převoz, uložení před formováním, umístění celé produkce, kde budou formy? A živostnost je omezená nebo ne? To by chtělo vidět a hlavně zkoušet, zda množství této produkce bude pro velký odbět zajímavé. Zateplní přece nebudeme obnovovat za 20 let? To by mohlo vydržet déle.
19. 9. 2023 09:52:16
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Kasárna Karlín.
V cem je presne podle vas mimo? Srovnavat dva druhy verejneho prostoru je podle me zcela relevantni. Kasarensky vnitroblok totiz ted jako verejny prostor funguje (narozdil od Vaseho "navrhu"). Ta poznamka od Jitky je tedy na miste. Spis se ukazuje, ze Vy, pane Parmo, absolutne neumite ten svuj projekt vyargumentovat. Misto toho se tu navazite do ostatnich, ze se nepodepisuji a ze jsou proste "mimo". Je videt, ze jste z te stare skoly, ktera relevantni dotazy bere jako osobni utok.
18. 9. 2023 16:43:54
Re: Byt v Praze na Vinohradech
Dispozičně dost dobrý, ale interiérově dost chudé
18. 9. 2023 15:35:36
Re: Re: Re: Re: Re: Kasárna Karlín.
Doopravdy jste MIMO. srovnávat využití nezastavěného dvora o rozměrech 100 x 70 m s CENTRÁL PARKEM je ............ Natož Central park je prostor , který byl urbanisticky při svém zárodku New Yorku, určen k zelené oáze města. Kdežto prašný, částečně vydlážděný prostor apelplatzu je .............
17. 9. 2023 18:19:21
Re: Re: Štvanická lávka.
...i kdybych neviděl jméno, je znát, že tento příspěvek píše dáma. Všichni zde uvádíme osobní názor, nic proti tomu. Když ta věc ale zasáhne širokou věřejnost a je v takto exponovaném místě, více oosbních názorů vyjadřuje veřejný názor. Koilik jich musí být? Nic osobního Adélo. Elegance? A to jsem až teď uviděl ty detaily zábradlí a la JP, které to nezachrání vůbec. Naopak tvoří to divný paskvil a nepochopení použití.
17. 9. 2023 18:09:06
Re: Re: Re: Re: Štvanická lávka.
...pardon za překlep: ...zvyknete.
17. 9. 2023 18:06:59
Re: Re: Re: Štvanická lávka.
pan kolega mě předběhl s odpovědí, viz dole. btw 'neviditelnost' neznamená přímo toto slovo, ale má mnoho dalších podob. Mimo jiné vizuální zakomponování do EXISTUJÍCÍHO prostředí, ne naopak - jeho znásilňování až do té míry, že si na to zvaknete.
16. 9. 2023 21:50:05
Re: Re: Štvanická lávka.
Asi nemáte velké nároky na estetiku, ale nic si z toho nedělejte, takových lidí je většina, a v Praze se staví plno podivných staveb, bez jakékoliv elegance, a ještě pražské architektonické ateliéry ze samého dna, vytvářejí své projekty i pro celou republiku. V takovém státě pak nemusí pomoci ani zahraniční soutěže, protože architekti v zaraničí si řeknou, jaká je tady úroveň.
16. 9. 2023 21:46:17
Re: Re: Re: Štvanická lávka.
Všechno jde, ale musí být větší talent, lepší vzdělání a více přemýšlení.
16. 9. 2023 21:44:44
Re: Re: Štvanická lávka.
Komu není shůry dáno, v apatice nekoupí. A to platí pro i v architektuře.