Revitalizace Palackého náměstí v Lomnici
(28. 2. 2017) Veřejná ideová urbanisticko-architektonická soutěž
Revitalizace Palackého náměstí v Lomnici
Vyhlašovatelé soutěže: Společnost Petra Parléře, o.p.s./
Městys Lomnice
Porota: Mgr. Marie Brázdová, Ph.D., radní, Ing. Petr Nahodil, člen
zastupitelstva, Ing. arch. Marek Štěpán, Ing. arch. Eva Špačková, Ing. arch.
Jan Sedlák; náhradníci poroty - Milan Peringer, místostarosta, Ing. arch. Ing.
Jiří Janďourek
Konání soutěže: 27. 9. 2016 - 24. 11. 2016; zveřejnění výsledků 5. 1. 2017
Počet odevzdaných návrhů: 15
První cena
Kateřina Miholová, Norbert Obršál, Jan Kubát, Linda Boušková, David Helešic; spolupráce
Václav Mihola, Daniel Struhařík
Hodnocení poroty:
Návrh je zpracován velkoryse, vychází z historicky daných skutečností,
prostor náměstí určuje primárně pro chodce. Dopravu usměrňuje do jednosměrné
komunikace podél obvodu náměstí. Akcentuje potenciál jihozápadní části náměstí,
největší příležitost ke změně vidí v postupné obnově prostoru náměstí v
návaznosti na zámecký park. Úspěšně se snaží vypořádat se složitou morfologií
místa.
Z autorské
zprávy: Městys Lomnice se nachází v okrese Brno- venkov nedaleko města
Tišnov. Jeho poloha v krajině je, a vždy byla, určující pro kompozici, která
dala za vznik jak města, tak zámku na ostrohu nad údolím říčky Besének.
Prostorová koncepce náměstí vychází z barokních představ o kulturní krajině.
Tehdy bylo okolí města pod vedením rodu Serénye přestavováno podle dobových
představ. Barokní kompozice se potom ve větší či menší míře promítly i do
stavby města, zámku a náměstí. Vznik a některé čitelné prvky se však datují
mnohem dříve.
Palackého náměstí má zajímavou historii a jeho vznik provázely ne zcela typické
události. V místě dnešního náměstí se dříve nacházel kostel s dřevěnou,
pravděpodobně gotickou, Madonou. Tento řezbářský klenot přitahoval poutníky,
proto po čase přestal původní kostel kapacitně vyhovovat a bylo rozhodnuto o
výstavbě nového. Raně barokní kostel Navštívení Panny Marie z pera architekta
G. P. Tencally byl vystavěn severně od místa původního kostela a nově tak jeho
průčelí definovalo severní hranu náměstí. Na tuto hranu později navázala fara,
naproti kostelu byla v ose postavena radnice. Mezi nimi byl potom vztyčen
mariánský morový sloup. Hrabě Serény pojal přestavbu lomnického náměstí jako
příležitost dostát duchu doby a v barokním duchu se nesly i další úpravy, na
místě dřívějšího hradiště vybudoval zámek. Náměstí poté fungovalo jako první
reprezentativní nádvoří, čestný dvůr a předprostor při triumfální cestě hostí
na zámek. Kostel s radnicí a morovým sloupem uprostřed tvořil pomyslnou bránu
na této cestě. Ani další objekty v okolí nebyly umístěny nahodile. Drobné
sakrální objekty v širokém okolí se vždy vztahují na pohledovou osu, tvoří
významný krajinný bod, nebo alespoň stojí poblíž významné cesty vedoucí do
Lomnice.
Samotná struktura města je také zajímavá, kde vedle sebe fungují dva podobné
prostory, dvě podobná náměstí - hlavní Palackého a židovské na severu městyse.
Do obou vedou podobným způsobem cesty, u obou lze vysledovat dvě strany moci,
světskou a duchovní. V hierarchii města je ale Palackého náměstí důležitější a
jeho plocha, umístění i orientace tomu odpovídá.
Náměstí a jeho nejbližší okolí se muselo vypořádat se složitou morfologií – nachází
se ve svahu ubíhajícího od zámku směrem k východu a poté na sever i na jih. Z
mnoha důvodů nebylo náměstí nikdy zcela dokončeno, z toho pramení jistá
neuzavřenost. To ovšem chápeme jako pozitivum, náměstí skýtá nádherné výhledy
do okolní krajiny. Výsledkem je možná trochu rozpolcený prostor, kde se snoubí
dva principy. Principy přirozeného rostlého veřejného prostoru nalezneme při
krajích náměstí, v místě, kde se sváží ulice Poštovská a také v horní části
náměstí, kde prostor získává charakter návsi. Druhým principem je raně barokní
kompozice a silný zásah čerpající z os a kompozic uměle vložených, přesto
vycházejících z místních podmínek.
Při návrhu vycházíme z těchto historicky daných skutečností. Chceme navrátit
náměstí jeho původní reprezentativní funkci, kterou mělo coby předprostor
zámku. Bereme geometrii pravidelného lichoběžníka sevřeného mezi průčelí
kostela a radnice a nenásilně definujeme plochu náměstí. Prostory definujeme
pomocí použití jiného druhu dlažby, požíváme také stromy a v místech s větší
elevací také široké schody. Ctíme přirozenou hierarchii prostor. Přední část
náměstí, kde se dá očekávat největší provoz, věnujeme dopravě a vstupu
samotnému. Horní část svým skoro až vesnickým charakterem připomíná náves a se
vzrostlými stromy vytváří příjemný prostor s výhledem na celé náměstí. Odtud
vede alej až na kopec k zámku. Hlavní část náměstí, kde se odehrává většina
jeho života, je přirozeně v prostoru mezi kostelem a radnicí.
Největší nedostatek vidíme v nedostatečném využití parterů objektů k náměstí
přiléhajícím. Tento fakt je nejvíce zřetelný u samoobsluhy na jižní frontě
náměstí. Navíc je tento objekt nepřiměřeně nízký a nevytváří dostatečnou
protiváhu faře na protější straně náměstí. Doporučujeme tedy ke zvážení budoucí
přestavbu a větší otevření právě do prostoru náměstí. Potenciál spatřujeme v prostorách
předzahrádek v horní části náměstí, které mohou sloužit například pivovaru a
provozu s ním spojeným. Uklidnění provozu a preference pěších zároveň může přispět
vzniku podniků, které se otevřou do náměstí i v jeho západní části. Potenciál
má i objekt v jihozápadní části náměstí, který patří městysu a může poskytnout
zázemí během akcí konaných na náměstí. Zároveň je pod ním terasa a tudíž se
nabízí její propojení s budovou. Jako největší potenciál ovšem vidíme možnost
postupné obnovy prostor náměstí s návazností na zámecký park, který je
zdevastovaný a jeho původní podoba je takřka nečitelná. Park a náměstí tvoří
jeden celek v barokním divadle jménem Lomnice.
Druhá cena
City Upgrade – Ivo Pavlík, Vratislav Ansorge, Lucie Kadrmanová Chytilová;
spolupráce Jan Poslušný, Filip Kosek, Jiří Polák, Petra Roškotová, Jarin Krouz,
Kristian Holan, Štěpánka Úlehlová
Hodnocení poroty:
Návrh zcela svobodomyslně sceluje plochu náměstí a zahrnuje do něj
renesanční prvky. Ve své velkorysosti se složitěji vypořádává s některými
částmi. Neomezené pokračování geometrického rastru je spíše formální, doprava
má dobré schéma, ale nedostatečné mantinely. Zajímavým prvkem je koncepce
slavnostního nasvětlení nejzajímavějších dominant obce. Téma pěšího spojení
zdejších náměstí by mohlo být impulsem pro městys, je ovšem mimo řešené území.
Druhá cena
Petr Velička, Markéta Veličková; spolupráce Pavla Drbalová
Hodnocení poroty:
Návrh se snaží v maximální míře reflektovat dochované hodnoty, doplněn je
pouze o soudobý stabiliář a mobiliář. Vše směřuje a je spojeno morovým sloupem,
k tomu je využíván koberec dlažby, který se směrem ke středu sloupu zjasňuje,
aby takto zdůraznil jeho význam. Zajímavé je propojení různých výškových úrovní
mezi náměstím a nákupním střediskem schodištěm. Z celého návrhu je patrné
vyvážené propojení zeleně a volného prostoru. Uspořádání plochy před zámkem je
poněkud formální.
Základní informace o objektu
Kategorie
Projekty
Komentáře ke článku
Registrace k zasílání newsletteru
Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání denního newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

7. 6. 2023 13:11:53
Re: Rodinný dům Tribuna
Děkuji paní Ivetě Cákové za plodnou diskusi k tématu. Ale k věci: Prezentovat stavbu bez situace a možnosti posouzení vnějších vazeb je nesmysl. I když i fotografie samotné vypovídají o urbanistické kvalitě mnohé. A mimochodem - schodiště musí mít madlo. Ale je vidět, že autoři netrpí úzkoprsostí a stavební úřad také ne.
5. 6. 2023 16:30:04
Re: Rodinný dům v Mníšku pod Brdy
Dobrý den, někde jsem četl, že parapety musí být vysoké 90 cm. V podkroví ale určitě tak vysoký není. Jak je možné, že to takto architekti nevědí a že to stavební úřad zkolaudoval?
31. 5. 2023 19:54:12
Re: Město a investor zveřejnilo pět návrhů pro dostavbu pražskéh...
Mně by se nejvíc líbil návrh týmu 15. Fasáda svou tektonikou i barevností perfektně zapadá mezi původní stavby a přitom je nekopíruje. Navíc krásně otevírá "vnitrobloky", které jsou vlastně náměstími. Tým 11 má na první pohled velmi atraktivní fasádu se zámecky působícími vstupními oblouky, ale právě ty ve mě vyvolávají spíš pocit "tady už je to naše", než "pojď dál". A stejné je to u průchodů do vnitrobloků - nejsou to ulice.
31. 5. 2023 19:33:03
Re: Studenti architektury představí vizi Česka na výstavě CZ2
Studentská představa, že cyklistika plnohodnotně nahradí automobilovou dopravu, je naivní. Na kole nerozvezete děti do škol, nepřivezete nákup, nedojedete čistý v každém počasí. A to ještě nemluvím o rychlosti, která je zejména mimo centra měst nesrovnatelná.
31. 5. 2023 07:18:08
Re: Město a investor zveřejnilo pět návrhů pro dostavbu pražskéh...
... ilustrační foto ?
30. 5. 2023 14:49:13
Re: Byt výtvarnice a architekta
Byt je krásně rozvolněný, nicméně stále nechápu, jak je možné, že zde není dodržena norma ohledně nepřípustnosti přímého vstupu z kuchyně / obytné místnosti na WC. Tento precedens mne trápí, protože pokud projekt byl předložen na stavební úřad a vyjádřila se němu i Hygienická stanice, pak něco není v pořádku.....
25. 5. 2023 19:47:02
Re: Rozšíření kanceláří Price f(x)
Zaujaly mě ty "černě přestříkané technologické rozvody". Jaké technologie se tím myslí? Copak nemají rozvody podle druhu média z bezpečnostních důvodů svou předepsanou barvu?
25. 5. 2023 18:31:36
Re: Rezidence nad zatopeným lomem
Nádhera.
8. 5. 2023 18:56:36
Re: Rekonstrukce bytu: Tři boxy z Packwallu
Proč ve většině nových dispozic architekti ignorují požadavek, aby WC nebylo přímo přístupné z prostoru pro přípravu a konzumaci jídel? Jinak hezké, hlavně jak je to barevné.
5. 5. 2023 11:38:19
Re: Rekonstrukce bytu: Tři boxy z Packwallu
Vypadá to úžasně! Mohu se k Vám pozvat na kávu a prohlídku rekonstruovaného bytu? Moc děkuji a těším se Karel Klátil 777979743 karel.klatil@flexibau.cz
27. 4. 2023 20:00:04
Re: Rekonstrukce stodoly v Pošumaví
Tak tohle se mi opravdu líbí. Taková obytná/neobytná stodola/nestodola. Paráda.
27. 4. 2023 19:15:46
Re: Re: Rozhledna Vysoké Pole.
Tak zkuste žít v jeskyni. A běda, jestli někde vyšlapete pěšinku.
27. 4. 2023 19:08:53
Re: Zlínská zrcadla
Pěkné instalace pro lidi, ale kolik ptáků už se o ta zrcadla zabilo? Nebo je ten povrch pro ptáky nějak zviditelněn?
24. 4. 2023 11:27:21
Re: Re: Ostrava se v realizaci koncertního sálu posunula o další...
...stejně jako kdysi nepotřebovala Praha Národní divadlo... Stavby pro kulturu de facto nejsou zapotřebí nikdy, člověk se obrazů nebo hudby nenají, přece, není-liž pravda?
22. 4. 2023 13:59:36
Re: Ostrava se v realizaci koncertního sálu posunula o další kro...
Pokládám od počátku tento plán za nesmírné plýtvání veřejnými prostředky a v souvislosti se současnou fiskální situací státu i podnikatelských kruhů v MS kraji ze vrcholně nezodpovědné jednání primátora a jeho nohsledů, zejména paní Bajgarové. Koncertní sál Ostrava nepotřebuje. Pro Tomáše Macuru to má být jen jeden z hlavních pomníků jeho mocenského megalomanského působení ve vedení Magistrátu. Podobně jako Andrej Babiš, i Macura finanční stránku města řídí jak svoji privátní firmu. Najde se nějaký dobrý spolek, který tohoto odiozního politického podivína požene k hmotné odpovědnosti?
19. 4. 2023 00:10:45
Re: Rozhledna Vysoké Pole
Vylepšování krajiny rozhlednami je zcela nevhodná záležitost. Příroda je dokonalá bez našich zásahů. Navíc je to skutečně nevkusné,
18. 4. 2023 22:46:43
Re: Rozhledna Vysoké Pole
Pro mě je to nádhera. Těším se na návštěvu a gratuluji!
16. 4. 2023 18:25:26
Re: Re: Rekonstrukce kulturního domu a kina v Chlumci.
Adresa: Muchova 267, 403 39 Chlumec
13. 4. 2023 18:14:08
Re: Rekonstrukce kulturního domu a kina v Chlumci
jedná se o obec Chlumec na jihu Čech, nebo o Chlumec nad Cidlinou, či nějaký jiný Chlumec ?
11. 4. 2023 17:37:36
Re: Dětská léčebna v Ostrově u Macochy
Architektura je subjektivní věc, takže bez obalu: nic podobně depresivního jsem dlouho neviděla. A modlím se, aby mé děti neměly nikdy žádné dýchací potíže.