Revitalizace Velkého kina ve Zlíně

Revitalizace Velkého kina ve Zlíně

(5. 12. 2019) Soutěž na úpravy zlínského Velkého kina začne prohlídkou

 
 
 
 

Revitalizace Velkého kina ve Zlíně

(ČTK) - Soutěž na úpravy zlínského Velkého kina začne v pátek úvodním workshopem, kde si účastníci prohlédnou prostory kina. Novinářům to řekl primátor Jiří Korec (ANO). Památkově chráněné Velké kino, které postavila v roce 1932 firma Baťa, je kvůli problémům se statikou od března 2016 zavřené.

Soutěž bude mít podobu takzvaného soutěžního dialogu
. "Soutěžní dialog je sice složitější a časově náročnější než klasická soutěž o návrh, jedná se však o otevřenější postup, který umožní porotě v průběhu soutěže aktivně zasahovat do podoby návrhu. Chtěli jsme také otevřít možnost, aby se mohli snadněji zapojit i zahraniční zájemci," uvedl Korec.

Zájem o soutěž byl podle vedení radnice velký, přišly desítky přihlášek. Do finále postoupilo šest týmů včetně zahraničních, vybíralo se na základě referencí. Všichni přihlášení dělali rekonstrukci významné veřejné stavby. "Jsou to erudované ateliéry, které dělaly velké zakázky, mnohdy miliardové stavby," uvedl primátorův náměstek Pavel Brada (ANO).

"Účastníci soutěžního dialogu si budou moci Velké kino prohlédnout za účasti statiků, kteří vykonávali průzkum. Také absolvují přednášku ohledně kunsthistorických souvislostí a seznámí se s kritérii památkové ochrany, které bude vyžadovat Národní památkový ústav," uvedl primátorův náměstek Miroslav Adámek (STAN). Své představy k budoucímu využití sdělí také zástupci Kongresového centra a zlínského filmového festivalu.

V porotě soutěžního dialogu usednou kromě zástupců města také odborníci, belgický architekt Pierre Hebbelinck, teoretik architektury Vladimír Šlapeta, slovenský architekt Martin Jančok, zlínská architektka Jitka Ressová a kunsthistorička Jana Kostelecká. Vítěz by měl být znám příští rok v září.

Náklady na soutěžní dialog včetně externí administrace i odměny soutěžícím týmům jsou téměř pět milionů korun. Náklady na rekonstrukci kina se odhadují na 250 milionů korun. V zadávacích podmínkách soutěže je zachování kinosálu a doplnění dalších funkcí. Zvažovalo se například vytvoření muzea kinematografie. Je také potřeba zvětšit zázemí.

Budova utrpěla několik zásahů při bombardování Zlína na sklonku druhé světové války. Při pozdějších přestavbách bylo neúměrně zvýšeno zatížení nosné konstrukce, do které bylo navíc neodborně zasahováno. Úvodní kapacita hlediště dosahovala až 2270 míst, postupně byla snížena na nynějších 1010 sedadel, šlo o největší kinosál s celoročním provozem v republice.

Doplněno Stavbaweb:
Předmětem soutěže je revitalizace objektu Velkého kina ve Zlíně navrženého architektem Františkem Lydie Gahurou a postaveného firmou Baťa v roce 1933. Ve své době šlo o největší biograf v tehdejším Československu, s počtem 2270 míst pro diváky. Záměrem soutěže je vytvoření podmínek pro kino v optice potřeb města 21.století.
Externím administrátorem soutěžního dialogu je společnost Moba studio.
ČKA: Velké kino moderního Zlína

Související články:
Soutěž na rekonstrukci Velkého kina ve Zlíně  13.9.2019

Komentáře ke článku

 
 
 
 

Registrace k zasílání newsletteru

Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání denního newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

*Povinné položky
Vaše registrační údaje nebudou poskytovány třetím stranám a budou chráněny. Svou registraci můžete kdykoliv zrušit zde nebo prostřednictvím odkazu v zápatí každého newsletteru.
 
 
Nové komentáře

19. 1. 2020 11:37:05

Re: Re: Praha bude chránit panorama města, střech a podpoří stav...

Praha patří mezi nejkrásnější města světa díky jedinečnému urbanismu - celkovému uspořádání historického jádra i fantastické architektuře - málo kde najdeme tak bohatou směs stylů od románského po slohy 19.století. Za Karla IV. to byla jedna z největších metropolí Evropy a v době baroka již tehdy uznávaná svou jedinečnou krásou. Proč bychom jako Češi neměli být hrdí na tak úžasnou hodnotu? Praha zůstala jedinečná jen proto, že jsme v minulosti neměli dost peněz ji přestavět a tedy zničit, jak se to stalo v jiných evropských metropolích. Teď víceméně bez naší zásluhy vlastníme velkou devízu. Tohle vše ale neznamená, že v Praze musí být šmelina a kriminalita, To s tím nijak nesouvisí, spíše bych řekl, že zatímco krásná Praha možná ani není tak přímo vizitka českých schopností, to, co se děje dnes, česká vizitka je. Také se v Praze můžou stavět mrakodrapy, jen ne do historického panoramatu, to přece není nic hrozného. Proč bychom neměli jedinečnou starou Prahu a vedle rostly moderní čtvrtě. Jen to dělejme rozumně, ne tak, jako v mnoha zničených městech a vesnicích za komunistů, ale bohužel i za dnešní doby. Management je první vlaštovkou rozumného přístupu k rozvoji Prahy a pokud bude trend pokračovat, můžeme se dočkat i dalších rozumných opatření, jako vytěsnění šmeliny a grázlovství. Ale to je běh na dlouhou trať a nezapomínejme, že všechno, co se v Praze děje, je víceméně výsledek českých poměrů. Tak se snažme, abychom nemusely pořád jen koukat na ty Němce, Francouze nebo Švýcary.

 
© 2007–2020 Business Media One, s. r. o.