Rezidence Výhledová
Praha-Zlíchov
(6. 10. 2015) Architektonický
atelier ABV
Rezidence Výhledová
V těchto dnech se dokončují sadové úpravy kolem tří bytových
domů na pražském Zlíchově. Rezidence Výhledová je exkluzivní developerský
projekt společnosti CTR group, která v Praze zrealizovala již několik
významných staveb podobného typu. Tyto domy stojí na svažitém pozemku s
výhledem na údolí Vltavy, Vyšehrad a pražské panorama, navíc jsou v docházkové
vzdálenosti Prokopského a Dalejského a Dívčích hradů.
Terasové viladomy jsou umístěny mezi ulicemi Nad Zlíchovem a
Výhledovou v části zvané Žvahov, v enklávě, navazující na zástavbu činžovních
vil z meziválečného období a menších bytových domů z doby po 2. světové válce.
Nad touto lokalitou byla počátkem 80. let realizována poměrně rozsáhlá výstavba
4 - 5 podlažních panelových domů, kopírující vrstevnice na úpatí Dívčích hradů.
V každém ze tří domů je pět bytů od kategorie 2+kk až 4+kk a čtyři garážová
stání pro osobní vozy.
Objekty jsou na pozemku uspořádány a tvarovány tak, aby byly v souladu se svojí
adresou a pojmenováním areálu jako Rezidence Výhledová. Tedy aby byly ponechány
průhledy mezi nimi a výhled z bytů a bylo rovněž navázáno na charakter původní
vilové zástavby, kontrastující s řadami panelových domů nad řešenou lokalitou.
Lichoběžníkové, do svahu se zužující půdorysy domů právě umožňují širší
průhledy z Výhledové ulice a zároveň i výhledy z jednotlivých bytů i místností
na pražskou kotlinu. V dálkových pohledech působí tato skupina domů
rozvolněnějším dojmem a zeleň svahu jí více prostupuje.
Celá skupina se opírá o horizont panelových bytových domů v pozadí, vystupuje
nad niveletu ulice Výhledové jen o jedno plné a jedno ustoupené podlaží. Spodní části objektů sestupují o tři podlaží
níže po svahu a navazují na rostlý terén terasami, zpevněnými opěrnými zídkami
z gabionů. Zeleň těchto předzahrádek propojuje domy s okolním svahem.
Architekturu dotváří zasklené lodžie, jež zajišťují požadované akustické limity
ve venkovním chráněném prostoru. Stínění všech prosklených ploch a oken je
realizováno venkovními hliníkovými žaluziemi. Střechy domů byly převážně řešeny
jako pobytové terasy částečně s extenzivní zelení.
Vstupy do všech tří objektů a vjezdy do garáží v přízemí domů jsou z ulice
Výhledové. Součástí komplexu jsou i venkovní stání pro kontejnery TKO a dvě do
svahu vestavěné plošiny pro odstavná stání osobních aut.
V každém podlaží je umístěn pouze jeden byt s výjimkou 2. PP,
kde je i obytná část mezonetového bytu, přesahujícího do 3. PP. V 1. PP. je
navíc malý ateliérový prostor a domovní vybavenost. Některé byty mají saunu,
v některých z nich byla sauna integrovaná do zimní zahrady a je z ní
tedy výhled.
Z konstrukčního hlediska se jedná o železobetonové
monolitické stěnové skelety s vyzdívkou keramickým zdivem. Objekty byly
založeny na základových deskách ve svahu na vápencovém podloží. Projekt byl
realizován v obtížném terénu, zajímavostí byla nutnost provedení přeložky
kanalizace hornickým způsobem ve skalním podloží, a to v hloubce i více než 8
metrů pod úrovní stávajícího terénu. Zemní práce probíhaly taktéž z velké části
ve skalním podloží.
Vnitřní omítky a stěrky jsou sádrové.
Fasádní plášť tvoří kombinace hliníkových prosklených fasád a kontaktního
zateplovacího systému. Zábradlí jsou z ocelové rámové konstrukce s prosklenými
výplněmi. Zasklené lodžií a rámy oken jsou z hliníkových profilů s trojsklem.
Čela lodžií jsou obložena lakovaným hliníkovým plechem. Stínění všech prosklených
ploch a oken je realizováno venkovními hliníkovými žaluziemi. Barevnost domů je
dána použitými materiály, tj. omítkou ve dvou odstínech - téměř bílé a sytější
šedobéžové, uplatněné v meziokenních plochách a okolo garáží, hliníkovými
okenními profily barvy tmavě šedobéžové, zámečnickými výrobky ve stejném
odstínu, skleněnými výplněmi zábradlí a kamennými gabiony opěrných zídek a
teras.
Vytápění zajišťuje elektrické podlahové topení, součástí
dodávky je mimo jiné nucené decentrální větrání každého bytu s rekuperací a
chlazení každého bytu. Veškeré technologie a zabezpečovací technika jsou řízeny
inteligentní systémem řízení domácnosti – SMART HOME. Domy jsou z hlediska
spotřeby měrné tepelné energie na vytápění klasifikovány jako nízkoenergetické
.
Otopnou plochu v jednotlivých místnostech tvoří systém elektrického podlahového
vytápění (pevně připojené dvoužilové topné kabely s ochranným opletením, typ
deviflex™ DTIP - 10 W/m a 18 W/m, max. povrchová teplota kabelu 65 °C). V
koupelnách jsou elektrická koupelnová tělesa a přímotopné žebříky, ve společných
prostorech nástěnné elektrické přímotopné konvektory.
Ve všech bytech bylo realizováno decentrální rovnotlaké větrání s nuceným
přívodem upraveného venkovního vzduchu, s odvodem spotřebovaného vzduchu a
rekuperací tepla (nástěnné rekuperační jednotky jsou v koupelnách či
technických místnostech). Ve všech bytech je rovněž navrženo chladicí zařízení
typu multisplit (multipiping). V obývacích pokojích jsou ploché podstropní
klimajednotky s horizontálním výdechem upraveného vzduchu, v ložnicích nástěnné
klimajednotky nad dveřmi. Byty mají venkovní chladicí jednotky na terase, v
některých případech jsou venkovní chladící jednotky umístěné na střeše objektu.
Ve všech bytech je instalován systém Smart Home pro ovládání zabezpečovací
techniky, klimatizace, topení, žaluzií a osvětlení i pro nastavení komplexních
scén a časovačů.
Autorská zpráva
Místo: Praha 5 – Zlíchov
Počet bytů: 15
Investor: CTR group a.s.
Návrh a projekt: Architektonický atelier ABV - Ing. arch. Petr Benda, Ing. arch. Eva Letovská, Ing. arch. Jan Viktorin
Dodavatel: Ridera Stavební a.s., Divize Praha, stavbyvedoucí Ing. Milan Trsek
Termín realizace: 06/2013 – 03/2015
Finanční objem stavby: 91 mil. Kč bez DPH
Základní informace o objektu
Kategorie
Novostavby
Dokončení
2015
Rezidence Výhledová
Praha-Zlíchov
Komentáře ke článku
Registrace k zasílání newsletteru
Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání denního newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

15. 3. 2023 16:35:54
Re: Dům u lesa a rybníka
plech v barvě dřeva? a je to dobře?
9. 3. 2023 16:55:57
Re: Interiér RD v Malešicích
Spousta bílé, šedá, černá, trochu dřeva, kov, čiré sklo - je mi z toho zima. A smutno.
9. 3. 2023 16:45:41
Re: Re: Re: Re: Praha, železniční most.
Jenže ta Jurkovičova stavba byla obnovena původní technologií a podle původních plánů. Jde tedy jednoznačně o kopii (repliku). Na rozdíl od mostu, kde chtějí novou technologii s falešnými nýty, s kolejištěm navíc, protože na dnešní provoz už prostě původní šířka a nýtovaná konstrukce nestačí. Takže dělat skutečnou kopii nemá smysl. A jsem na rozpacích, jestli je dobře dělat něco, co se jako kopie jen tváří. Myslím, že u technických památek by měl být preferován jejich účel a pokud jsou opravdu památkově hodnotné, tak by měly být přesunuty tak, jak se to udělalo s Podolským mostem do Stádlece kvůli přehradě nebo s chalupami do skanzenů, když už se v nich nedalo plnohodnotně bydlet. Ať svou krásu ukazují tam, kde mohou bez problémů sloužit. A pokud jde o to, že by nová stavba mohla vypadat úplně jinak - no a co? Hlavně, když jí to tam bude slušet jako např. věžím na kostele v Emauzích. Kdopak si dnes vzpomene, jak vypadaly dřív? I na nový most si staří zvyknou a mladí ho budu brát jako samozřejmost. A když se opravdu povede, tak ho další generace prohlásí za kulturní památku :-) .
7. 3. 2023 14:33:44
Re: Nový sportovní areál u řeky s pláží
Ovšem, taková prostředí architekti vymýšlí, aby prostředí pro život občanů zpříjemnili. U Budějovic bych bral i to, kdyby celé centrum bylo pěší zónou i 5 km dlouhou, aby auta neměla tudy tranzit. Kolik roků je celé město denně ucpáno a lidé jsou otravováni zplodinami, hrozbou kolize, hlukem a zranění? Jak dlouho se vleče dokončení obchvatu a napojení na D3? Je to bída, ty České Budějovice. Převezmou štafetu nejhoršího města ČR pro vnitřní a tranzitní dopravu po Přerovu?
7. 3. 2023 02:22:48
Re: Re: Re: Praha, železniční most.
Těžko odpovědět. Já si myslím, a je to fakt subjektivní, že v odůvodněných případech má replika svůj smysl. Když vyhořel ten Jurkovičův barák, taky ho postavili znovu - je to kýč? Most na Výtoni je most vnímanej veřejností jako krásnej (bez ohledu na jeho žalostnej stav), neznám nikoho, kdo by jej neměl rád. Takže buď moderní zcela soudobej most, úplně jinej, s tím, že se s tím starým prostě rozloučíme, nebo repliku, to je můj názor. A nemusela by to být replika doslovná, falešné nýty mě fakt urážejí. To, co bylo prezentováno jako návrh, ta oblouková reminiscence, ta na mě právě jako zcela nevkusnej kýč působí.
2. 3. 2023 15:55:58
Re: Re: Valná hromada ČKA 2023.
pokud jsem se někde něchtěně otřel o někoho ze severní Moravy, tak pouze omylem a nechtěně... kde to bylo? neuvědomuji si, že bych někoho hodnotil...
2. 3. 2023 15:02:57
Re: Valná hromada ČKA 2023
opravuji : ..poslání budovat náš životní....
2. 3. 2023 15:01:42
Re: Valná hromada ČKA 2023
Posílám za sebe zdravici valné hromadě. V Česku mám velmi mnoho vysoce erudovaných i mladých ambiciózních architektů, kteří své poslání budova náš životní prostor plně ctí. Speciálně zdravím pana Jana Kasla, velmi aktivního člena Komory, který by mohl ze své výše kvality znalostí a rozhledu i trochu občas ubrat, pokud se ohnivěji vyjadřuje k projektantům ze severní Moravy. Tady máme taky šikovné a erudované tvůrčí osobnosti, ne vidláky, pane Jane. Ostatně katedra architektury na FAST VŠB má hodně vysokou tvůrčí úroveň. Počiny mnoha posluchačů i absolventů jsou velmi úspěšné nejen v celostátních soutěžích.
2. 3. 2023 14:56:16
Re: Pórobeton Ytong je ideálním materiálem pro střechy a stropy
Rád souhlasím, YTONG je úspěšný materiál na českém (a jinde) trhu. Snad mé nadšení pro systém trochu brzdí vysoké ceny MULTIPORU, který by se více uplatnil při jiné cenové politice.
1. 3. 2023 21:16:36
Re: Re: Výstava: Lávka Holešovice – Karlín.
Jo, kdyby se tak architekti dívali na svět očima dětí a psů :-) , jaké by asi vznikaly stavby.
1. 3. 2023 21:08:59
Re: Re: Praha, železniční most.
Souhlasím s tím, že logicky navržená mostní konstrukce s opravdu hlubokým porozuměním její statice a dynamice vede vždy k návrhu krásného mostu. Ale pokud postavíme repliku, která nemá z pohledu památkářů žádnou hodnotu, a použijeme dávno překonanou technologií jen aby to vypadalo - nebude to kýč?
1. 3. 2023 10:55:31
Re: Re: Re: Re: Praha, železniční most.
Ty dva Labske mosty {v Usti a Hradci Kralove) neznam ale ten "kubisticky" most pres Vltavu mne ale vubec nevadi. Samozrejme musime si pockat na hotove dilo, ale pro mne je se na co tesit.
28. 2. 2023 17:31:21
Re: Výstava: Lávka Holešovice – Karlín
Vážení, Holka!?Super!Návrh - velká škoda, že místo bílého betonu není obyčejné průhledné zábradlí!!! I děti by viděli na řeku, také psi - a drželi by se kraje! A co na to teprve řeknou pražští sprejeři! Snad si té dlouhé bílé plochy nevšimnou. Lávka v Příboře by Praze slušela víc. Škoda.
28. 2. 2023 17:25:39
Re: Re: Re: Praha, železniční most.
Tak takto z hlavy vám můžu nahodit příklady, které mě nejvíc šokovaly z realizací: Hradecká lávka pro pěší a třeba Mariánský most v Ústí n. L. (to je echt prasárna). Návrhů by se našlo taky dost, zrovna to, co vyhrálo na té Výtoni, nebo třeba Dvorecký most (MS architekti, ten naštěstí nevyhrál, ale vítězný návrh mě taky zrovna dvakrát nenadchl - budeme si hrát ve 3. tisíciletí na návrat kubismu...).
26. 2. 2023 17:15:58
Re: Život pod zámeckou střechou-úžasná "proměna"
Dobrý den, dovoluji si Vás oslovit jako majitele úžasně obnoveného zámeckého areálu a současně bych Vám doporučila pro celorepublikovou i zahraniční propagaci přihlásit de do celostátní akce Má vlast cestami proměn na www.cestamipromen.cz/prihlasit-promenu Vím, že přihláška něco stojí, protože zpracování podkladů-textu a fotek před proměnou a současný stav a překlady jsou nákladné, ale mám zato, že budete nadšeni, až přijedte na zahájení výstavy do Prahy, kláštera na Břevnově, kde letos bude zahájení v červnu. Mně se podařilo zachránit od zbourání havarijní oranžerii v Lomnici u Tišnova, také jsme ji se starostou přihlásili, a v hlasování byla druhá. Chtěla jsem za Vámi přijet osobně, ale měla jsem po sobě operace kyčlí, takže jsem to bohužele nezvládla. Letos bych ale velice ráda. Velice si vážím nápadů a píle lidí, kteří dostanou do rukou stavby v havarijním stavu a vykouzlí z nich něco pohádkového. Jako "potrhlá" oranžeristka se zejména velice těším na vaši oranžerii! Srdečně zdraví Dagmar Fetterová, emeritní pracovník NPÚ ÚOP v Brně.
24. 2. 2023 00:48:32
Re: Ministerské sliby naprázdno
Jestli Platformě dobře rozumím, tak si představují, že by o každé žádosti rozhodoval najednou celý tým lidí s jednotlivými odbornostmi, kde by každý z nich byl vázán vlastními zákony. Ale i kdyby to nějakým zázrakem šlo časově zkoordinovat, tak jak si tito jednotlivci mohou dovolit "vyvažovat zájmy" právních předpisů? Kdo jim k tomu dá právo? A kdo by byl nakonec zodpovědný za výsledek?
23. 2. 2023 07:31:33
Re: Re: Praha, železniční most.
Dva ? Tak teda ted tri ! Ja se podepisuji tez.
23. 2. 2023 03:37:45
Re: Re: Praha, železniční most.
Jestlize tech pripadu "spatnych" mostu je v republice dost, alespon nekolik jich jmenovat by urcite nebylo tezke. Zajimalo by mne to velice. Dekuji predem.
23. 2. 2023 02:40:38
Re: Praha, železniční most
To, že dopis působí jako otevřený anonym, je jedna věc a může to být jenom chyba redakce, nevím. Druhou věcí ovšem je skutečnost, že architekti jistě zastávají legitimní a velmi relevantní pohled na věc a lze jim v lecčems dát zapravdu. Ale já bych zase naopak české architekty poprosil: Přestaňte navrhovat mosty, přenechte jejich projektování špičkovým inženýrům - mostařům, jak tomu bylo po uplynulých nejméně 150 let zvykem. Protože logicky navržená mostní konstrukce s opravdu hlubokým porozuměním její statice a dynamice vede vždy k návrhu krásného mostu (stejně jako v oblasti leteckého inženýrství dobře navržené letadlo je i krasné a krásné letadlo krásně létá). Do takové práce, jakou je návrh mostní konstrukce, nepatří umělecké ego ani výtvarno jako nejdůležitější a výchozí bod návrhu - o tom jsem přesvědčen. Mosty, které toto nectí, působí divně, nabubřele, jsou vždycky nesmírně nehospodárné a jejich výtvarná či architektonická hodnota je pak nejvýše sporná. Příkladů už máme v republice dost. A ten výtoňský nešťastník? Ten by si podle mého soudu vzhledem k příšernému stavu ocelové konstrukce a zároveň její kráse zasloužil repliku. A klidně tříkolejnou. Nebyl by toto dobrý kompromis?
22. 2. 2023 19:27:39
Re: Praha, železniční most
Zde je dopis i s autory https://www.archiweb.cz/news/vysehradsky-most-otevreny-dopis-architektu