Rozhodnutí o SEFO v Olomouci letos nepadne

Rozhodnutí o SEFO v Olomouci letos nepadne

(20. 12. 2019) O konečné podobě SEFO jednají zástupci muzea s ministrem kultury Lubomírem Zaorálkem

 
 
 
 

Rozhodnutí o SEFO v Olomouci letos nepadne

(ČTK) - Rozhodnutí o podobě a místě pro vybudování expozice středoevropského výtvarného umění - SEFO v Olomouci se přesouvá na příští rok. Zástupci Muzea umění chtěli mít původně o projektu za více než půl miliardy korun jasno na konci října, kvůli jednáním s ministerstvem kultury se však definitivní verdikt stále odkládal. Nyní je již jasné, že do konce roku nepadne, řekl dnes ČTK mluvčí muzea Tomáš Kasal. Projekt se plánuje víc než deset let. Stavbu oddálil především výkup pozemků a finance. Poté, co se nepodařilo získat evropské dotace, schválila letos v lednu vláda na tuto stavbu částku 593 milionů korun.

"Středoevropské fórum Olomouc je sofistikovaná stavba za více než půl miliardy korun, takže rozhodování o ní musí být podložené argumenty a studiemi. Veřejnost se výsledek dozví o něco později, než jsme původně avizovali, což svědčí zejména o tom, že k této problematice přistupujeme skutečně seriózně a uvážlivě," uvedl mluvčí muzea.

Zástupci muzea již dříve uvedli, že ve hře jsou dvě možnosti, a to návrh architekta Jana Šépky, který již v roce 2009 proluku v Denisově ulici navrhl zaplnit budovou futuristického vzezření, druhou možností je využítí prostor v opuštěných Hanáckých kasárnách.

Podle ředitele muzea Ondřeje Zatloukala mají obě varianty své plusy i minusy. Šépkova dostavba v proluce by byla podle něj výrazným architektonickým počinem a byla by spjata se starou budovou muzea. Odvážná architektura umístěná v historické části města však již dříve vyvolala rozporuplné reakce. V časopisu Muzeion vydávaném muzeem Zatloukal u kasáren ocenil prostorové možnosti, které by mohly rozvinout podobu SEFO hlouběji do minulosti. Objekt však podle něj není architektonicky tak výrazný, je vzdálen od hlavní budovy muzea a je také mnohem rozsáhlejší, než muzeum pro SEFO potřebuje. "Je finančně náročnější, případná rekonstrukce může být o třetinu dražší," uvedl Zatloukal.

O konečné podobě SEFO jednají zástupci muzea s ministrem kultury Lubomírem Zaorálkem (ČSSD), který již v září při návštěvě Olomouce projekt označil za mimořádně významný. Jeho podobu nechal v gesci muzea a architektonickou soutěž, kterou žádal jeho předchůdce Antonín Staněk, označil za riziko. Nová budova má nabídnout výstavní prostory pro umělecká díla z celé střední Evropy a zázemí potřebné pro chod muzea. Jde především o větší depozitáře pro stále rostoucí sbírky či novou knihovnu a studovnu. Nový centrální depozitář má pojmout až 200.000 uměleckých děl, nyní muzeum vlastní 90.860 sbírkových předmětů s tržní hodnotou zhruba dvě miliardy korun.

Související články:
Ministr se s Muzeem umění dohodl na soutěži na SEFO  5.4.2019
Ministerstvo kultury České republiky se stalo kritikem architektury  27.3.2019
Architektonická soutěž na stavbu SEFO se začátkem dubna nestihne  27.3.2019
Veřejná debata: SEFO & Legitimita architektonických soutěží
PROHLÁŠENÍ RADY GALERIÍ ČR
Olomoucké muzeum prý porušilo v projektu SEFO zákon
Zaměstnanci MUO chtějí rezignaci ministra Staňka kvůli SEFO
Stanovisko ČKA
 
Vláda v pondělí schválila dotaci na výstavbu SEFO  23.1.2019
SEFO  Petice na podporu realizace projektu Jana Šépky  7.1.2019

Komentáře ke článku

 
 
 
 

Registrace k zasílání newsletteru

Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání denního newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

*Povinné položky
Vaše registrační údaje nebudou poskytovány třetím stranám a budou chráněny. Svou registraci můžete kdykoliv zrušit zde nebo prostřednictvím odkazu v zápatí každého newsletteru.
 
 
Nové komentáře

19. 1. 2020 11:37:05

Re: Re: Praha bude chránit panorama města, střech a podpoří stav...

Praha patří mezi nejkrásnější města světa díky jedinečnému urbanismu - celkovému uspořádání historického jádra i fantastické architektuře - málo kde najdeme tak bohatou směs stylů od románského po slohy 19.století. Za Karla IV. to byla jedna z největších metropolí Evropy a v době baroka již tehdy uznávaná svou jedinečnou krásou. Proč bychom jako Češi neměli být hrdí na tak úžasnou hodnotu? Praha zůstala jedinečná jen proto, že jsme v minulosti neměli dost peněz ji přestavět a tedy zničit, jak se to stalo v jiných evropských metropolích. Teď víceméně bez naší zásluhy vlastníme velkou devízu. Tohle vše ale neznamená, že v Praze musí být šmelina a kriminalita, To s tím nijak nesouvisí, spíše bych řekl, že zatímco krásná Praha možná ani není tak přímo vizitka českých schopností, to, co se děje dnes, česká vizitka je. Také se v Praze můžou stavět mrakodrapy, jen ne do historického panoramatu, to přece není nic hrozného. Proč bychom neměli jedinečnou starou Prahu a vedle rostly moderní čtvrtě. Jen to dělejme rozumně, ne tak, jako v mnoha zničených městech a vesnicích za komunistů, ale bohužel i za dnešní doby. Management je první vlaštovkou rozumného přístupu k rozvoji Prahy a pokud bude trend pokračovat, můžeme se dočkat i dalších rozumných opatření, jako vytěsnění šmeliny a grázlovství. Ale to je běh na dlouhou trať a nezapomínejme, že všechno, co se v Praze děje, je víceméně výsledek českých poměrů. Tak se snažme, abychom nemusely pořád jen koukat na ty Němce, Francouze nebo Švýcary.

 
© 2007–2020 Business Media One, s. r. o.