Rudolfova štola

Rudolfova štola

(29. 7. 2013) Před 420 lety začala Rudolfovou štolou proudit voda do Stromovky. Stovky dělníků ji tesaly do skály víc než devět let - čtyřiadvacet hodin denně, vkleče a téměř v úplné tmě. Rudolfova štola je 1102 m dlouhá. Má vejčitý profil, její výška je od 2 do 4 metrů, šířka od 80 do 150 cm. Průměrná teplota uvnitř je kolem 11 stupňů. Trasa štoly vede pod ulicemi Nad štolou a Čechova asi 45 metrů pod terénem. V 80. letech 20. století byla štola opravena, byla v ní zřízena lávka pro turisty v délce 350 m a osvětlení. V roce 2002 došlo bohužel při povodni k velkému poškození štoly a v současné době je nepřístupná. Rudolfova štola je národní technickou památkou (doplněno Stavbaweb).

 
 
 
 

Rudolfova štola

Před 420 lety začala Rudolfovou štolou proudit voda do Stromovky. Stovky dělníků ji tesaly do skály víc než devět let - čtyřiadvacet hodin denně, vkleče a téměř v úplné tmě. Rudolfova štola je 1102 m dlouhá. Má vejčitý profil, její výška je od 2 do 4 metrů, šířka od 80 do 150 cm. Průměrná teplota uvnitř je kolem 11 stupňů. Trasa štoly vede pod ulicemi Nad štolou a Čechova asi 45 metrů pod terénem. V 80. letech 20. století byla štola opravena, byla v ní zřízena lávka pro turisty v délce 350 m a osvětlení. V roce 2002 došlo bohužel při povodni k velkému poškození štoly a v současné době je nepřístupná. Rudolfova štola je národní technickou památkou (doplněno Stavbaweb).

Rudolfova štola - plán, 1593
Rudolfova štola (zdroj Wikipedie, foto: Bkmd)
(ČTK) -
Výběr informací o Rudolfově štole v Praze, která byla dokončena před 420 lety, 17. července 1593:

- Rudolfova štola je unikátní dílo renesančního hornictví a stavitelství.

- Štola vznikla z příkazu císaře Rudolfa II. pro zásobování obory a tamní zvěře čerstvou vodou. Císař údajně chtěl v oboře na soustavě rybníků chovat ryby a vodní ptáky (dosavadní dešťový rybník byl v souvislosti se stavbou štoly rozšířen).

- Tvoří ji 1098 metrů dlouhý tunel ze Starého Města pod Letnou do někdejší Královské obory (nyní Stromovka).

- Spojuje levé nábřeží Vltavy, kde odebírá vodu z řeky poblíž Štefánikova mostu, a pražskou Stromovku, kde ústí u rybníka poblíž bývalé Šlechtovy restaurace.

- U počátku štoly těsně nad hladinou Vltavy stojí domek zvaný havírna, kde bydlel správce štoly. Je zde mechanismus stavidel, jimiž se reguloval přítok vody do štoly.

- Nedaleko havírny je portál, jímž lze vstoupit do štoly štolou boční, kterou se vyvážely usazené kaly a nečistoty.

- Ve Stromovce štola končí zděným portálem se znakem Rudolfa II. (iniciálou R) a letopočtem dokončení 1593.

- Štola vede 45 metrů pod zástavbou Letné, zhruba pod ulicemi Nad Štolou a Čechova (jsou zde průduchy ze štoly).

- Výškový rozdíl ústí od hladiny Vltavy je 110 cm.

- Tunel je vysoký od dvou do čtyř metrů a široký od 90 do 150 centimetrů.

- Řízením prací byl pověřen tehdejší vrchní hormistr království Lazar Ercker ze Šrefnkelzu a důlní měřič Jiří Oeder z Ústí.

- Štolu razili horníci povolaní z Kutné Hory z pěti svislých šachet. Ze šachet proto, aby po dosažení dna budoucí štoly mohli pracovat proti sobě.

- Kopání komplikovala podzemní voda a také nesoudržná hornina. Jednu z hloubených šachet museli horníci kvůli spodní vodě zasypat.

- O náročnost práce (horníci měli pouze jednoduché nástroje - kladiva, krumpáče, dláta) svědčí i to, že na úroveň štoly se dostali až po dvou letech kopání.

- Kvůli pomalému postupu prací císař objednal u koncipisty dvorské komory Isaaca Phendlera podrobný plán štoly, do kterého by byl každý týden zakreslován postup prací. Plán, který se dochoval dodnes, zachycuje podélný řez štolou, rozměry a jednotlivé větrací a hloubící šachty. Dokument je jedinečnou technickou památkou dokládající technologii ražby štoly, ale také uměleckým dílem - popisy plánu ve španělštině jsou rámovány do ornamentů s manýristickými motivy.

- Stavba císaře Rudolfa II. stála 60.000 kop grošů.

- V současnosti stále funkční kulturní památka bývá občas částečně zpřístupněna k prohlídkám. V minulosti se údajně štolou pořádaly plavby na loďkách.

Doplněno Stavabweb:
Podrobné informace o historii i součsném stavu Rudolfovy štoly naleznete ZDE.



 

Základní informace o objektu

 
 
 
 

Kategorie

Doprava/infrastruktura

Komentáře ke článku

 
 
 
 

Registrace k zasílání newsletteru

Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání denního newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

*Povinné položky
Vaše registrační údaje nebudou poskytovány třetím stranám a budou chráněny. Svou registraci můžete kdykoliv zrušit zde nebo prostřednictvím odkazu v zápatí každého newsletteru.
 
 
Nové komentáře

17. 1. 2022 23:24:11

Re: Re: FN Ostrava.

Mimina?

 
© 2007–2020 Business Media One, s. r. o. Nádražní 762/32, 150 00 Praha 5, e-mail: stavbaweb@bmone.cz