Santiago Calatrava musí Benátkám zaplatit odškodné

Santiago Calatrava musí Benátkám zaplatit odškodné

Ponte della Costituzione

(20. 8. 2019) Navrhl nevhodný most, nevzal do úvahy houfy turistů se zavazadly

   
 
 
 
 

Santiago Calatrava musí Benátkám zaplatit odškodné

(ČTK) - Slavný architekt Santiago Calatrava musí Benátkám zaplatit odškodné 78.000 eur (přes dva miliony Kč). Podle soudu ve městě na laguně navrhl nevhodný most, protože nevzal do úvahy houfy turistů se zavazadly. Informoval o tom  list The New York Times. Právní zástupci odmítli komentovat, zda se Calatrava odvolá.

Pětice soudců rozhodla, že španělský architekt, který se proslavil návrhy s elegantními křivkami, se při konstrukci mostu z oceli a skla v roce 2008 poblíž benátského nádraží Santa Lucia dopustil "zjevné nedbalosti".

Stavba si podle soudu žádá neustálou údržbu, s níž architekt nepočítal, přestože se tyto problémy s přihlédnutím na množství turistů v Benátkách daly předvídat. Mnoho z výletníků přijíždí na benátské nádraží a jejich zavazadla opatřená kolečky si na mostě, zejména na skleněných deskách jeho schodů, nevyhnutelně vybrala daň.

V původních plánech architekt odhadoval, že schody bude třeba vyměnit každých 20 let. Už čtyři roky po otevření stavby muselo město vyměnit osm z nich, což radnici stálo 36.000 eur. Problémem se také ukázal být, podobně jako u dalšího architektova pěšího mostu ve španělském městě Bilbao, kluzký povrch.

Shaul Bassi, který na benátské Univerzitě Ca' Foscari učí anglickou literaturu, se neskrývá obdivem ke kráse stavby a jejímu strategickému umístění. První most zbudovaný v městě na laguně po více než 70 letech podle něj ukazuje, že "v Benátkách lze udělat něco nového". "Je ale nemožné na něm neuklouznout, zvlášť když prší,"dodává.

Kvůli kluzkému povrchu konstrukce musely Benátky vyplatit tisícům zraněných turistů i místních odškodné zhruba 60.000 eur (přes 1,5 milionu korun), informovala loni v říjnu agentura DPA. O odškodné radnici požádalo kolem 5000 lidí.

Doplněno Stavbaweb:
Santiago Calatrava zvítězil v roce 1999 v konkurenci dalších 70 architektů. Plánovaný rozpočet 4 milióny eur překročil více jak o 300 %. Kvalita jeho návrhu čtvrtého mostu přes Grand kanál v Benátkách ale i tak porotu přesvědčila. Již tehdy kritici  tvrdili, že převládající použité materiály, sklo a ocel, se do centra Benátek nehodí. Součástí projektu se stala i revitalizace oblasti poblíž nádraží.
Ponte della Costituzione
Soutěž: 1999
Realizace: 2002-2008
Slavnostní otevření. 11. září 2008

Projekt na stránkách autora najdete ZDE.



 
 
 
 
45.438814
12.319472
Santiago Calatrava musí Benátkám zaplatit odškodné

Santiago Calatrava musí Benátkám zaplatit odškodné
Ponte della Costituzione

 
 
 
 

19. 8. 2019 18:20:12. Re: Santiago Calatrava musí Benátkám zaplatit odškodné. D.

  Esteticky je most krásný, ale použitý materiál je předvídatelně nesmyslný...most ale musel být jistě úřady schválen a městem zaplacen, tedy stejná vina je i na straně investora. Pokud by ale most byl jen"sochou", netuším, čím se do města nehodí. Je krásný, elegantní a i to sklo sem patří.

23. 8. 2019 12:50:05. Re: Re: Santiago Calatrava musí Benátkám zaplatit odškodné. Jitka

  Za projekt odpovídá projektant. Pokud v něčem podlehne tlaku investora, jde to stejně na jeho triko.

22. 8. 2019 15:15:18. Re: Santiago Calatrava musí Benátkám zaplatit odškodné. jadran

  Bohužel je to typická ukázka, jak dost velká část architektů pracuje. Okamžitý efekt je to nejdůležitější, náklady, provoz a trvanlivost je nezajímají a v hamižnosti (přece nebudu přeplácet ty inženýrské lemply) jsou leckdy taky docela "mistři". To je důsledek bombastických soutěží a jednoznačné preference vzhledu a "individuálnosti" řešení. A tvrdit, že se na tom podílejí i úřady, které to schvalovaly je samozřejmě nesmysl. Projektant si musí být vědom všech důsledků svého návrhu, proto si ho laici - klienti berou, protože sami tomu nerozumí a nejsou schopni domýšlet provozní důsledky.

Je to něco podobného, jako když někdo vybere pro velký koncertní sál třeba výběžek v přístavu, okolo kterého plují (a hlavně houkají) velké zaoceánské lodi a architekti navrhnou sál navíc nesmyslně členitý a ve finále stojí akustika stejně jako jako vlastní barák. I tady by měli být architekti schopni po konzultaci s dalšími odborníky upozornit investora, co všechno určené místo stavby přináší a jak se jejich návrh odrazí v dalších nákladech. Bohužel, to bychom ale od různých těch Pleskotů, Lábusů, Šrámkových a podobných "renomovaných" architektů chtěli hodně...a komu by nebylo jasné, o čem mluvím, ať se třeba někdo projde Jelením příkopem pod Pražským Hradem a jako perličku ať si zkusí vystoupat ty schody nad nižší zatáčkou Chotkovy silnice. A nebo ať se podívá, jak vypadají dřevěné části fasád na bance v Radlicích.

23. 8. 2019 09:02:43. Re: Re: Santiago Calatrava musí Benátkám zaplatit odškodné. J.

  Jistě to nebylo z jedné vody načisto, ale předcházel tomu výběr návrhu, během něhož měl investor zásadní slovo. Takže by nemělo nastat žádné velké překvapení. Typická je spíš snaha ostatních zúčastněných umýt si ruce.
Nevím, co je míněno slovy "dost velká část architektů" - převážná většina? 20%? Nebo 2%? Ale i kdyby jen každý stý dokázal,co Calatrava, bylo by to bezva.
Ve výčtu průšvihářů je nutné doplnit mj. třeba i Parléře, Santiniho, nakonec i toho Miese van der Rohe a ono je jich vlastně dost, kteří prostavěli investorům majlant namísto chatrče. Ale i taková volba už k světu patří. Je to asi jako jít na operu nebo na pivo. Pivo je levnější a opice vydrží déle. Přesto se najdou tací, co nedomýšlí provozní důsledky a volí operu.

26. 8. 2019 14:18:49. Re: Re: Re: Santiago Calatrava musí Benátkám zaplatit odškodné. Lea.Nardová

  Krajně těžký úkol, vstoupit do Benátek s tak nepřehlédnutelným novotvarem, jako je most přes Grand Canal. A ta Calatravova idea, která musela navázat a přitom se neopičit po Rialtau, je konstrukčně krásná a přitom nádherně prostá. Nevhodný, nebo dokonce nebezpečný povrch je samozřejmě neodpustitelný a je mi naprostou záhadou, jak k tomu mohlo dojít. Když já musím dokládat investorovi a stavebnímu úřadu prohlášení o shodě s parametry o obrusnosti a neklouzavosti na každou použitou dlažbu. Že by už i v Itálii byly normy jen "dobrovolné"?
Ale hlavně: stavební dílo, je týmová práce. A tak, jak je nespravedlivé zapomínat na podíl zásluhy na úžasném tvaru mostu nikdy nejmenovanému konstruktéru-statikovi, stejně tak je nespravedlivé dělat z architekta pitomce kvůli klouzavé a málo odolné dlažbě...myslíte že Calatrava dělá ve svém ateliéru stavařinu? Jiná věc je zodpovědnost, samozřejmě. Tu má vždy šéf projektu...a ani v nejmenším nepochybuji, že to zacvakne pojišťovna. Ale jsem si jistá, že město mělo najít jiné řešení nejspíš zcela oprávněné "reklamace".


Registrace k zasílání newsletteru

Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání denního newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

*Povinné položky
Vaše registrační údaje nebudou poskytovány třetím stranám a budou chráněny. Svou registraci můžete kdykoliv zrušit zde nebo prostřednictvím odkazu v zápatí každého newsletteru.
 
 
 
© 2007–2019 Business Media CZ, s. r. o.