SB: Česko má jeden z nejdelších procesů povolování staveb v Evropě
(3. 11. 2016) Hlavním problémem je třístupňový povolovací proces.

SB: Česko má jeden z nejdelších procesů povolování staveb v Evropě
(ČTK) - Česká republika má jeden z nejdelších procesů povolování staveb v Evropě. Lhůta pro získání všech povolení k menší stavbě, jako je například rodinný dům, činí v Česku průměrně 247 dní. V Evropě je delší už jen na Kypru, v Moldávii a na Slovensku. Vyplývá to ze studie Doing Business, kterou každoročně vydává Světová banka a v níž hodnotí 189 zemí. V celkovém hodnocení rychlosti a transparentnosti povolování Česko meziročně celosvětově klesla ze 127. na 130. místo.
Hůře než Česká republika jsou v žebříčku například Afghánistán, Bangladéš nebo Súdán. Vůbec nejvíce času zabere získání všech razítek v Kambodži, v průměru téměř dva roky. "To ale asi nejsou země, se kterými bychom se chtěli srovnávat," uvedl generální ředitel developerské firmy Ekospol Evžen Korec. Ještě horší situace je podle něj při získání povolení pro větší stavbu. "Tam se lhůta šplhá až na 1825 dnů. Například povolování velkých bytových projektů zabere tři až pět let. Spočítali jsme, že těmito neúměrnými průtahy se cena bytu zvedne až o pět procent," doplnil Korec.
Za hlavní problém považuje třístupňový povolovací proces. Stavitel musí jednak získat rozhodnutí o vlivu stavby na životní prostředí (EIA), dále územní rozhodnutí a stavební povolení. "Na všech třech stupních povolování je možné se odvolávat znovu a znovu k již vypořádané připomínce. To prodlužuje celý proces, který je administrativně neúnosně náročný. Ale zároveň to opakovaně zpochybňuje již vydaná povolení," dodala mluvčí konkurenční společnosti Central Group Marcela Fialková.
Korec by možnost podávat odvolání podmínil složením kauce. Pokud by se odvolání ukázalo jako neoprávněné nebo šikanózní, kauce by propadla. "Výrazně by se tím omezil byznys účelově založených občanských sdružení, které se vydíráním stavebníků živí. Právo vyjádřit se má nyní v podstatě kdokoliv i z druhého konce republiky. Ne pouze dotčená veřejnost," uvedl.
Jediným možným řešením je podle něj sloučení všech tří procesů do jednoho a jednoznačné stanovení maximálních lhůt, které budou úřady muset respektovat. Novela stavebního zákona, kterou nyní projednává Sněmovna a platit by mohla od poloviny příštího roku, s možností sloučení tří procesů do jednoho počítá.
Poradce ministra průmyslu Miroslav Zámečník minulý týden na tiskové konferenci řekl, že Česká republika si v žebříčku Doing Business, který bude sestaven Světovou bankou (SB) v roce 2017, pravděpodobně pohorší v hodnocení podnikatelského prostředí. Vliv podle něj bude mít zavedení elektronické evidence tržeb. Zámečník dodal, že také není jisté, zda Česko stihne přijmout nový stavební zákon. V rychlosti vyřízení stavebního povolení je přitom ČR nyní na chvostu žebříčku. "Předpokládám, že si pohoršíme. O kolik přesně nevím," uvedl Zámečník.
V letošním žebříčku Doing Business patří ČR 27. příčka na světě. Loňská zpráva Česku přisoudila 36. místo, což by znamenalo zlepšení o devět příček. SB však v letošní zprávě v důsledku změny metodiky a dalších faktorů loňské umístění upravila na 26. pozici. Česko si tak o jeden stupeň pohoršilo.
Světová banka u 190 zemí sleduje, jak regulační opatření ovlivňují podnikatelskou aktivitu. První příčku v nejnovější zprávě Doing Business obsadil Nový Zéland. Ze zemí visegrádské čtyřky si nejlépe vedlo Polsko, které skončilo 24. Slovensko obsadilo 33. místo a Maďarsko 41. místo.
Komentáře ke článku
3. 11. 2016 20:58:35. Re: SB: Česko má jeden z nejdelších procesů povolování staveb v ... Jitka
3. 11. 2016 21:16:25. Re: Re: SB: Česko má jeden z nejdelších procesů povolování stave... Jiří Kalvach
8. 11. 2016 07:42:06. Re: Re: Re: SB: Česko má jeden z nejdelších procesů povolování s... Jitka
6. 11. 2016 18:24:59. Re: SB: Česko má jeden z nejdelších procesů povolování staveb v ... Pavel
8. 11. 2016 07:50:23. Re: Re: SB: Česko má jeden z nejdelších procesů povolování stave... Jitka
Sloučení tří řízení do jednoho vypadá jako dobrý nápad, ale ještě by to chtělo zrušit speciální stavební úřady. Když nebude stavby umísťovat jeden místně příslušný úřad, bude v území zmatek. A co dokumentace? Dneska investor na začátku předkládá jen zjednodušenou levnější verzi a když neuspěje, tak aspoň tolik netratí. |
S tím je třeba souhlasit. Jen se neřeší kompetence stavebníhi úředníka, který sice je soustavně školen v Benešově, ale jeho způsobilost ověřovat PD to nemění, tedy posoudit správně vhodnost či úplnost dokladů, které se přikládají ohledně vztahů stavby s inž.sítěmi nebo se sousedy či přístupy na pozemek. A jiné vcelku logické souvislosti. Dnes jde o trapnosti v práci těchto úřadů, která nemá obdoby. Zkuste třeba Frýdek-Místek, chcete-li se "pobavit". |
Veškeré kompetence vycházejí ze zákonů. Úředník může požadovat jen to, na co má podle zákona právo. Kdyby chtěl řešit něco, co je sice logické, ale v zákoně to není, stavebník se odvolá a odvolací orgán mu dá za pravdu. Na druhou stranu ze zákonů vychází i byrokracie - stavební úřad musí chtít i nelogickou zbytečnost, pokud ji má v zákoně, jinak přijde kontrola a dál si to můžete domyslet. Prostě v našem právním prostředí rozum pláče. |
Přesto se daří developerům stavět i bez územního rozhodnutí. |
Ano, i tohle vychází z právního prostředí. Kdo zákony dodržuje, má problémy. Kdo ne, je na tom líp, protože donutit někoho, aby udělal, co nechce, je v podstatě nemožné, Nedonutíte ho nestavět, nedonutíte ho bourat - a řekněte o kolika černých stavbách, obzvlášť těch velkých, které byly skutečně zbourány, víte? Většina investorů třeba i zaplatí pokutu, někteří třeba i přestanou stavět, ale že by bourali? To tu stavbu raději opustí a "úřade, dělej si s ní, co chceš". Tak to "úřad" radši dodatečně povolí. |
Registrace k zasílání newsletteru
Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání denního newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

28. 1. 2021 09:53:16
Re: Re: Revitalizace pražských náplavek.
Děkujeme za upozornění, mapu asi zadával redakční šotek :-)
27. 1. 2021 17:32:42
Re: Revitalizace pražských náplavek
S tou mapou to myslíte vážně nebo jen zkoušíte čtenáře? Revitalizace náplavek na náměstí Míru :-) .
25. 1. 2021 20:04:57
Re: Vily a rodinné domy v Hradci Králové 1900‒1950
Autore článku, nauč se rozlišovat trpný a činný rod. Pevnost se určitě nezrušila sama a taky se sama nezačala bourat. Ona byla zrušena a byla bourána. A stejně tak je to s pozemky. Taky se neuvolnily samy od sebe, ale byly (někým) uvolněny. Je smutné, když je kažen tak krásný jazyk, jakým je čeština. Omlouvám se, že nepíši k tématu - knížka je určitě krásná. Jen doufám, že je také krásně napsaná.
25. 1. 2021 15:07:43
Re: Moderní bydlení je bydlení v klidu a tichu
A ve tmě!
25. 1. 2021 07:13:02
Re: Interiéry domu Na Košince
Co je malé, to je milé. Možná by se vešel ještě Harry Potter do "pokojíčku" pod schody ;-)
24. 1. 2021 16:22:51
Re: Re: Rodinný dům v Praze Braníku.
To ne, ten výstup nahoru je na párátko moc široký :-)
22. 1. 2021 15:41:25
Re: Zastupitelstvo Jihlavy schválilo Zásady pro spolupráci s inv...
Zásady developmentu by měly být definovány v územně plánovací dokumentaci - územním plánu, regulačním plánu, apod. Samosprávy by neměly vytvářet duplicitní schvalovací procesy paralelně se stavebními předpisy / stavebním zákonem, vzniká tím ještě více nepřehledná a zmatečná situace pro jakýkoliv záměr. Develepeři ve většině případů realizují - investují do dopravní a technické infrastruktury, kterou včetně draze nakoupených pozemků převádění na obce / města., nevidím tedy důvod, proč by měli developeři ještě platit nějaké příspěvky, pokud se samosprávy na developmentu finančně nepodílejí?
21. 1. 2021 12:00:48
Re: Žluťák v Humpolci
parádní práce. zvenku model :) jsem zvědav, jak dlouho vydrží střecha bílá :)
21. 1. 2021 11:59:25
Re: Rodinný dům v Praze Braníku
dům hamburger :)
20. 1. 2021 21:50:27
Re: Dům nad údolím Tiché Orlice
Líbí se mi, jak měkce je vytvarován terén kolem domu. Ale dost mě zarazilo umístění sedací odpočinkové soupravy zády k tak nádhernému výhledu.
20. 1. 2021 20:44:26
Re: Re: Spojovací lávky VŠCHT Praha.
Souhlasím.
20. 1. 2021 17:45:24
Re: Nábytek z recyklovaných propagačních materiálů Kongresového ...
Moc pěkné, fakt. Ale proč zůstala v utajení ona restaurátorka a expertka na materiály? Z vrozené skromnosti? Nebo na ni pánové zapomněli? Není umělkyně, tak její jméno nikoho zajímat nemusí? Nevím, jenom spekuluji, ale dobře to nevypadá...
19. 1. 2021 18:36:52
Re: Spojovací lávky VŠCHT Praha
Úchvatné dílo, technicky, staticky, výtvarně. Volba kontrastu je 100% správná. Autoři si zaslouží obdiv.
17. 1. 2021 09:58:30
Re: Praha vypíše mezinárodní urbanistickou soutěž na okolí Flore...
Soutěž zde je předčasná ( stejně pro filharmonií ). Nové koncepci musí předcházet řešení dopravních poměrů (magistrály) v celoměstských souvislostech + naléhavý je okruh Prahy. Dnešní stav je katastrofální ,nutno chápat jako provizorní. Nelze mu podřizovat budoucí zástavbu.
13. 1. 2021 12:04:15
Re: Přístavba budovy muzea skla a bižuterie
Myslím, že se to bude líbit. Díky zrcadlení okolí na fasádě vypadá objekt mnohem lépe, než vypadal v projektu. A taky už jsou dneska lidi na "nekrabicové" domy víc zvyklí.
13. 1. 2021 11:46:32
Re: Re: Re: Rodinný dům v údolí Dyje.
Interiér má potenciál pro změnu. Vypadá to jako před nastěhováním. Stačilo by pověsit obrazy, přidat pár kytek a nechat děti rozházet hračky. :) Mě spíš překvapila informace, že dům dodržuje uliční čáru. Na první i poslední fotografii to vypadá, že ustupuje, ale možná jde o optický klam díky tmavé fasádě. Můj první dojem byl, že dům říká "Já tu nejsem."
13. 1. 2021 07:31:59
Re: Stanovisko Klubu Za starou Prahu ke zveřejněnému projektu zá...
souhlasím s Ing.V.Kocourkem - že se Praha začíná zesměšňovat
12. 1. 2021 20:09:32
Re: Re: Rodinný dům v údolí Dyje.
Mám stejný názor. Exteriér a vnější architektura skvělé. Interiér je věc názoru uživatelů. Mně se zdá rovněž příliš sterilní.
12. 1. 2021 18:19:04
Re: Rodinný dům v údolí Dyje
Hmota a exteriér mě baví. Ale uvnitř? Covidová jednotka? Bydlení pro roboty? Na tuhle sterilitu jsem asi moc starej, nic ve zlým.
11. 1. 2021 11:01:20
Re: Stanovisko Klubu Za starou Prahu ke zveřejněnému projektu zá...
"Tuto odpočinkovou a vyhlídkovou funkci plní Filsakova piazzetta velmi dobře dodneška." Opravdu? Vždyť polovina "náměstí" jsou nadstavba nad garážemi. Tento návrh i přes novou budovu plochu náměstí výrazně rozšíří, pohledu na brutalistický hotel nijak nepřekáží, výškou nepřesahuje okolní zástabu, a zároveň bude fungovat jako památník českému filmu (jako dominanta náměstí režiséra Miloše Formana). Za mě opravdu unikátní návrh, který si v Praze své místo zaslouží. Doufám, že vyjde. Obecně se má mezi nájemci Pařížské ulice za to, že čím severněji adresa je, tím jde o méně zajímavý prostor. Tento redevelopment atraktivitu v rámci celé Pařížské vyrovná a bude katalyzátorem zvýšení kvality prostředí.