Secesní charakter stavby, který navrhl prof. arch. František Sander počátkem minulého století, byl později doplněn časnou modernou, v jejímž stylu byly řešeny provozní budovy. Stavbu betonového mostu se segmentovým jezem v roce 1911 provedl ing. František Jirásek ve spolupráci s prof. arch. Sanderem. Dnes objekt elektrárny slouží jako příklad architektonického zvládnutí technického díla v období před první světovou válkou (doplněno Stavbaweb).
(ČTK) – Secesní vodní elektrárna Hučák v Hradci Králové má fasádu opět jako v době svého otevření před sto lety. Stavbaři opravu pláště elektrárny dokončili v minulých dnech.
Technická kulturní památka dostala také novou střechu, opravou prošlo i její slavnostní osvětlení. Opravy trvaly od roku 2010 a přišly firmu ČEZ téměř na 20 miliónů korun. Novinářům to řekl generální ředitel firmy ČEZ Obnovitelné zdroje Oldřich Kožušník.
S nalezením původní bílo-šedé barevné kombinace fasády doplněné cihlovým režným zdivem pomáhali stavbařům památkáři. Na střeše řemeslníci nahradili asfaltové šindele za měděné šablony a střechu zateplili. Restaurováním prošly také kovářské prvky. Novou fasádu malíři opatřili speciálním nátěrem, z něhož jdou snadněji odstraňovat ilegální výtvory sprejerů.
V malé vodní elektrárně, která je označována za architektonický skvost Hradce Králové, pracují tři funkční Francisovy turbíny. Do roku 1946 byla součástí elektrárny i parní elektrárna. Vodní i parní trakce na začátku minulého století dodávaly Hradci víc proudu, než měla tehdy k dispozici celá Praha.
V historické budově elektrárny navržené architektem Františkem Sanderem je od roku 2008 informační centrum Obnovitelné zdroje. Zájemci si mohou prohlédnout i vodní elektrárnu.
Doplněno Stavbaweb:
Podrobné informace o elektrárně Hučák naleznete na stránkách ČEZ – zde.
Náměstí je katastrofa - dříve v parku se stromy seděli lidé, dneska je tam žhavá pláň kam kdo němu tak…
Děkuji za skvělý článek o perfektní technologii a materiálu. Jenom malá poznámka: Egypt není Dálný východ.
Vím, že článek je o něčem jiném, ale tato fasáda je ukázkou absolutního nedostatku vkusu. Dát do štítu větší okna…
Jak daleko od sebe na té VRT vlastně budou zastávky? Stihne se vlak vůbec rozject? Podle výpočtu cestujících to vypadá,…
Asi u profíků, aby si dobráci neublížili.