Smuteční síň Valašské Meziříčí
Městský hřbitov, Valašské Meziříčí
(6. 2. 2019) Lukáš Pecka, Ivana Smětáková
Smuteční síň Valašské Meziříčí
Nová smuteční síň stojí v areálu hřbitova na okraji města
Valašské Meziříčí v podhůří Beskyd. Na začátku byla architektonická soutěž,
vypsaná na jaře 2014 a obeslaná 60 návrhy. Jejím předmětem byla síň pro 200 hostů
a také kolumbária, vsypová loučka a úpravy volné plochy u hlavního vstupu do
areálu hřbitova. Náš vítězný návrh soustředil všechny prvky stavebního programu
do jednoho kompozičního celku, do „obřadního okrsku“. Je to jasný prostorový
prvek se silným symbolickým významem. Rituální význam místa zdůrazňuje
stoupající osa „poslední cesty". Cestu lemují stromy a traktují ji, stejně
jako lidský život, stupně v pravidelném rytmu. Osa pokračuje až do auditoria
obřadní síně, kde ji zdůrazňuje převýšený světlík. Vrcholí katafalkem s rakví
zesnulého.
Hřbitov ve Valašském Meziříčí nemá jasnou hierarchizaci
prostorů a cest ani zřetelně zdůrazněný vstup. Stavební parcela pro smuteční
síň byla ve struktuře areálu výjimečná velikostí (dosud volné) plochy i svojí
polohou u vstupu. Na první pohled je srozumitelný i charakter místa: jde o svah
stoupající od ruchu a shonu vstříc poklidu a tichu.
Výstavba smuteční síně byla příležitostí ukotvit kompozici hřbitova
pevným urbanistickým prvkem, jenž bude respektovat strukturu areálu a zároveň
pomůže lépe definovat hlavní vstup. Kompozice prvků „obřadního okrsku“ využívá nadčasových,
obecně platných zákonitostí, jakými jsou symetrie, rytmus a perspektiva.
Zároveň je využívá pouze v účelné míře a ve prospěch atmosféry chvíle
posledního rozloučení: jasně, přehledně a neokázale. Vytváříme důstojné a
kontemplativní prostředí, které rozvíjí genius loci hřbitova jak během obřadů
posledního rozloučení, tak v době „tichého pokoje“.
Smuteční síň je jednopodlažní s výrazně převýšeným objemem
světlíku, který se stal ústředním kompozičním prvkem venkovních i vnitřních
prostor. Objem světlíku navíc ukrývá venkovní části a vývody technologií.
Na smuteční síň navazují venkovní prostory kryté přesahující střechou. Výraznými
vstupními dveřmi vchází smuteční hosté přes příčně situované foyer do auditoria.
Směr „poslední cesty“ ve foyer a především v auditoriu zdůrazňuje výrazné
převýšení světlíkem. V samotném závěru osy se nachází apsida katafalku s
rakví. Typologie auditoria vychází z tradičního uspořádání
„trojlodního“ prostoru s lavicemi po stranách a s průchodem v ose. Skladba
interiéru tak dovoluje uspořádání různých forem obřadu. Mimo jiné bohoslužbu
slova a vynášení rakve jako součást obřadu. Uzavřenost auditoria je porušena boční vizuální vazbou se
„smutečním atriem“. Atrium slouží jako důstojný přechod vstříc všedním dnům –
je tudy možný odchod smutečních hostů a také průchod ke vsypové loučce ve svahu
nad obřadní síní. Klidnou atmosféru prostoru umocňuje pomalé plynutí vody ve Fontáně
života uprostřed atria.
Řešení interiéru jsme pojednali jako symbolický protiklad
dvou světů: světa kolem nás a světa jinde, světa dál a výše. Tmavě šedé odstíny
podlahy a obložení stěn v úrovni hostů jsou v kontrastu s abstraktním bílým
stropem a světlem přicházejícím z převýšené osy světlíku. Takto definovaná
„scénografie“ se proměňuje při ukončení obřadu. Spouští se svislá stěna –
poslední opona, která zakryje apsidu s katafalkem a otevírají se rolety
před bočními okny. Pronikající denní
světlo vybízí účastníky obřadu k pozvolnému návratu přes atrium zpět do
všedních dní.
Specifika provozu obřadní síně se promítla do řešení
technologií. Síň je větrána, temperována a vytápěna kombinací systémů
(podlahové topné kabely a tepelné čerpadlo vzduch-vzduch). Z převýšené části
interiéru se odebírá použitý vzduch, který je využíván k rekuperaci. Extenzivní
zelená střecha přispívá ke zlepšení mikroklimatu a zlepšuje bilanci odtoku
srážkových vod.
Autorská zpráva
Autoři: Lukáš Pecka, Ivana Smětáková - archislužba.cz; spolupráce Peter Babka,
Zdeněk Šuchma (stavební část), Václav Přikryl (statika), Jiří Hájek (VZT,
vytápění), Eva Wagnerová (zeleň), Kateřina Stratilová (ZTI), Vítězslav Valášek
(silnoproud), Pavel Skřivan (konzultace osvětlení), Petr Vítek, Petr Pochylý
(slaboproud, audio-video), Zdeněk Čejka (PBŘ), Petr Jarolím (doprava), Ivo
Pospíšil, Libor Loveček, Petra Vlachynská (Fontána života)
Architektonická soutěž: 2014
Projekt: 2015-2016
Realizace: 2017-2018
Zastavěná plocha: 850 m2
Obestavěný prostor: 4700 m3
Základní informace o objektu
Kategorie
Novostavby
Dokončení
2018
Komentáře ke článku
Registrace k zasílání newsletteru
Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání denního newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

7. 6. 2023 20:42:31
Re: Re: Rodinný dům Tribuna.
To máte to samé, jako rodinný dům v Mníšku, který má nízké parapety. Nebo velká spousta předělávaných interiérů, kde se po úpravě vstupuje na WC přímo z prostoru pro přípravu a konzumaci jídel. Ale stavebnímu úřadu bych za to až tak vinu nedávala. K souhlasu se stavbou se nepředkládá prováděcí projekt, za správnost projektu odpovídá projektant a stavby jako jsou rodinné domy se nechodí kolaudovat, protože se jen vydává souhlas s užíváním
7. 6. 2023 19:45:10
Re: Re: Rodinný dům v Mníšku pod Brdy.
Jestli to nebude tím, že spousta požadavků je jen v ČSN, které dřív byly ale dnes nejsou závazné.
7. 6. 2023 13:11:53
Re: Rodinný dům Tribuna
Děkuji paní Ivetě Cákové za plodnou diskusi k tématu. Ale k věci: Prezentovat stavbu bez situace a možnosti posouzení vnějších vazeb je nesmysl. I když i fotografie samotné vypovídají o urbanistické kvalitě mnohé. A mimochodem - schodiště musí mít madlo. Ale je vidět, že autoři netrpí úzkoprsostí a stavební úřad také ne.
5. 6. 2023 16:30:04
Re: Rodinný dům v Mníšku pod Brdy
Dobrý den, někde jsem četl, že parapety musí být vysoké 90 cm. V podkroví ale určitě tak vysoký není. Jak je možné, že to takto architekti nevědí a že to stavební úřad zkolaudoval?
31. 5. 2023 19:54:12
Re: Město a investor zveřejnilo pět návrhů pro dostavbu pražskéh...
Mně by se nejvíc líbil návrh týmu 15. Fasáda svou tektonikou i barevností perfektně zapadá mezi původní stavby a přitom je nekopíruje. Navíc krásně otevírá "vnitrobloky", které jsou vlastně náměstími. Tým 11 má na první pohled velmi atraktivní fasádu se zámecky působícími vstupními oblouky, ale právě ty ve mě vyvolávají spíš pocit "tady už je to naše", než "pojď dál". A stejné je to u průchodů do vnitrobloků - nejsou to ulice.
31. 5. 2023 19:33:03
Re: Studenti architektury představí vizi Česka na výstavě CZ2
Studentská představa, že cyklistika plnohodnotně nahradí automobilovou dopravu, je naivní. Na kole nerozvezete děti do škol, nepřivezete nákup, nedojedete čistý v každém počasí. A to ještě nemluvím o rychlosti, která je zejména mimo centra měst nesrovnatelná.
31. 5. 2023 07:18:08
Re: Město a investor zveřejnilo pět návrhů pro dostavbu pražskéh...
... ilustrační foto ?
30. 5. 2023 14:49:13
Re: Byt výtvarnice a architekta
Byt je krásně rozvolněný, nicméně stále nechápu, jak je možné, že zde není dodržena norma ohledně nepřípustnosti přímého vstupu z kuchyně / obytné místnosti na WC. Tento precedens mne trápí, protože pokud projekt byl předložen na stavební úřad a vyjádřila se němu i Hygienická stanice, pak něco není v pořádku.....
25. 5. 2023 19:47:02
Re: Rozšíření kanceláří Price f(x)
Zaujaly mě ty "černě přestříkané technologické rozvody". Jaké technologie se tím myslí? Copak nemají rozvody podle druhu média z bezpečnostních důvodů svou předepsanou barvu?
25. 5. 2023 18:31:36
Re: Rezidence nad zatopeným lomem
Nádhera.
8. 5. 2023 18:56:36
Re: Rekonstrukce bytu: Tři boxy z Packwallu
Proč ve většině nových dispozic architekti ignorují požadavek, aby WC nebylo přímo přístupné z prostoru pro přípravu a konzumaci jídel? Jinak hezké, hlavně jak je to barevné.
5. 5. 2023 11:38:19
Re: Rekonstrukce bytu: Tři boxy z Packwallu
Vypadá to úžasně! Mohu se k Vám pozvat na kávu a prohlídku rekonstruovaného bytu? Moc děkuji a těším se Karel Klátil 777979743 karel.klatil@flexibau.cz
27. 4. 2023 20:00:04
Re: Rekonstrukce stodoly v Pošumaví
Tak tohle se mi opravdu líbí. Taková obytná/neobytná stodola/nestodola. Paráda.
27. 4. 2023 19:15:46
Re: Re: Rozhledna Vysoké Pole.
Tak zkuste žít v jeskyni. A běda, jestli někde vyšlapete pěšinku.
27. 4. 2023 19:08:53
Re: Zlínská zrcadla
Pěkné instalace pro lidi, ale kolik ptáků už se o ta zrcadla zabilo? Nebo je ten povrch pro ptáky nějak zviditelněn?
24. 4. 2023 11:27:21
Re: Re: Ostrava se v realizaci koncertního sálu posunula o další...
...stejně jako kdysi nepotřebovala Praha Národní divadlo... Stavby pro kulturu de facto nejsou zapotřebí nikdy, člověk se obrazů nebo hudby nenají, přece, není-liž pravda?
22. 4. 2023 13:59:36
Re: Ostrava se v realizaci koncertního sálu posunula o další kro...
Pokládám od počátku tento plán za nesmírné plýtvání veřejnými prostředky a v souvislosti se současnou fiskální situací státu i podnikatelských kruhů v MS kraji ze vrcholně nezodpovědné jednání primátora a jeho nohsledů, zejména paní Bajgarové. Koncertní sál Ostrava nepotřebuje. Pro Tomáše Macuru to má být jen jeden z hlavních pomníků jeho mocenského megalomanského působení ve vedení Magistrátu. Podobně jako Andrej Babiš, i Macura finanční stránku města řídí jak svoji privátní firmu. Najde se nějaký dobrý spolek, který tohoto odiozního politického podivína požene k hmotné odpovědnosti?
19. 4. 2023 00:10:45
Re: Rozhledna Vysoké Pole
Vylepšování krajiny rozhlednami je zcela nevhodná záležitost. Příroda je dokonalá bez našich zásahů. Navíc je to skutečně nevkusné,
18. 4. 2023 22:46:43
Re: Rozhledna Vysoké Pole
Pro mě je to nádhera. Těším se na návštěvu a gratuluji!
16. 4. 2023 18:25:26
Re: Re: Rekonstrukce kulturního domu a kina v Chlumci.
Adresa: Muchova 267, 403 39 Chlumec