Soutěž na veřejný prostor před terminály 1 a 2 Letiště Václava Havla Praha
(26. 6. 2015) Cílem zadavatele je zkvalitnění veřejného prostoru před terminály 1 a 2.
Soutěž na veřejný prostor před terminály 1 a 2 Letiště Václava Havla Praha
Letiště Václava Havla Praha chystá změnu
podoby, nový kabát dostanou oba terminály i jejich bezprostřední okolí
Český aeroholding vypsal dvoukolovou urbanisticko-dopravní
soutěž, jejímž výsledkem má být ideové řešení veřejného prostoru před Terminály
1 a 2. Cílem je získání návrhu nové organizace dopravy a vytvoření
urbanistické koncepce pro veřejný prostor a rozvojové plochy, mimo jiné v
návaznosti na připravovanou výstavbu železničního napojení a nový systém
parkování. Před terminály by tak mělo v budoucnu vyrůst reprezentativní a
příjemné prostranství s moderním řešením automobilové dopravy a parkování.
Změnou má projít také současný interiér terminálů 1 a 2, který má cestujícím
již při příletu evokovat začátek dovolené v Praze či České republice.
Pro stanovení
urbanistické koncepce a řešení dopravy byla ve spolupráci s Institutem
plánování a rozvoje hl. m. Prahy podle standardů pro architektonické soutěže
vyhlášena veřejná dopravně-urbanistická soutěž, která bude svého vítěze znát do
konce roku 2015. „Věříme, že získáme nadčasové a
inovativní řešení s jednoduchou a přehlednou strukturou dopravních cest, a
to nejen s ohledem na budoucí napojení letiště na železnici a změnu
parkovacího systému. Zároveň bychom chtěli nabídnout cestujícím kultivované
prostory nejen uvnitř samotných terminálů, ale i před nimi,“ upřesňuje Václav Řehoř, předseda představenstva Českého
aeroholdingu. Architekti mohou své soutěžní návrhy podat do 17. srpna 2015, kdy
končí lhůta pro podání v prvním kole soutěže.
Kromě venkovních ploch
projdou výraznou změnou i vnitřní prostory obou terminálů, a to díky spolupráci
s celosvětově působící kanceláří Chapman Taylor International. Ta navrhla
například podobu Terminálu 5 londýnského letiště Heathrow nebo cenami ověnčené
obchodní centrum v Leedsu. „Společně
s britskými designéry bychom chtěli proměnit vnitřní prostory Terminálů 1 a 2
Letiště Václava Havla Praha tak, aby se v nich více promítala symbolika Prahy,
respektive České republiky. Mělo by se jednat o jednoduchý výtvarný návrh
završený koncepcí pro budoucí úpravy interiérů letiště. Nová podoba má v
návštěvníkovi jednoduchými odkazy na turisticky známé motivy a scenérie vzbudit
pocit, že jeho dovolená v Praze či České republice začala již ve chvíli, kdy
vystoupil z letadla,“ vysvětluje Václav
Řehoř. Nový koncept by se měl do podoby terminálů promítat postupně. První
výraznou změnou, kterou cestující zaregistrují, bude nové informační pracoviště
Welcome Centre v Terminálu 1, jehož výstavba je plánována na příští rok.
Proměna terminálů a
jejich okolí je součástí dlouhodobého záměru Letiště Praha zpříjemnit
cestujícím čas, který na letišti tráví. Ten je v současné době podpořen
komunikační kampaní s podtitulem Měníme letiště pro vás, která zastřešuje i
změny v parkování a v oblasti stravování.
tisková zpráva
Typ podle předmětu: urbanisticko-dopravní
Typ podle účasti: veřejná, anonymní
Typ podle počtu kol: 2 kola
Vyhlašovatel: ČESKÝ AEROHOLDING, a.s. ve spolupráci s Institutem plánování a rozvoje hlavního města Prahy
Sekretář soutěže: Ing. arch. Vladimír Zdvihal
Datum odevzdání soutěžních návrhů ve 2. kole: předpoklad prosinec 2015
Porota
Závislí: Ing. David Olša - vyhlašovatel; Ing. Jiří Pos – vyhlašovatel; Ing. akad. arch. Jan Šépka – IPR Praha;
Nezávislí: Doc. Ing. ach. Václav Dvořák CSc., Doc. Ing. arch. Jan Jehlík, Ing. arch. MgA Osamu Okamura, Ing. ach. Regina Loukotová, Phd.
Náhradníci závislí: Ing. Jiří Kraus – Letiště Praha, a. s.; Ing. Marek Zděradička – IPR Praha
Náhradníci nezávislí: Ing. Vladimír Sitta, Ing. arch. Jaroslav Wertig
Soutěžní podmínky a více informací najdete ZDE.
podle podkladů pořadatele
Základní informace o objektu
Kategorie
Interiéry/design
Komentáře ke článku
7. 7. 2015 17:51:36. DOPLNĚNO: Soutěž na veřejný prostor před terminály 1 a 2 Letiště Václa... Stavbaweb
Registrace k zasílání newsletteru
Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

6. 12. 2023 12:39:42
Re: Šťastný Hlavák
Přestože brutalistní stavby v centru zrovna nemusím, protože většinou nemají žádnou návaznost na okolí, v tomto případě je to jiné. Hala se skrývá pod úrovní magistrály a pohled na Fantovu budovu je odkrytý. To je to hlavní, co by mělo být zachováno. Pergola mezi parkem a vstupní halou je nesmysl, provozně nic nevyřešila. Jen překáží pohledu na historickou památku, ubírá vnitřní prostor a poskytuje další prostor bezdomovcům a holubům. Nevím, jak náročná by byla oprava a úprava vnitřního uspořádání současné haly, ale jediné, co by stačilo přidat, by byly přístřešky na nové tramvajové zastávce.
5. 12. 2023 22:51:11
Re: Šťastný Hlavák bez Dánů !
Nepamatuji se, že by nějaká vafle vydržela dlouho ...
5. 12. 2023 14:08:18
Re: Šťastný Hlavák
Je jasné, že je celý návrh je věcí úplatků! Nechť je veřejnost komplexně seznámena KDO VYPSAL SOUTĚŽ, KDO JMENOVAL POROTU A JACÍ ODBORNÍCI V NÍ BYLI???? A uvidíme, jak je to z průhledností celé akce................
4. 12. 2023 18:39:15
Re: Re: Re:Ne - Šťastný Hlavák.
Ještě - pro nás chudé duchem - mi prosím udělejte pořádek v tom, kdo jsou ti odborníci, kteří jediní mají správný pohled na věc a kteří jediní mají být vyslyšeni. A co nastane v případě, že tomu tak bude. Přivítala bych jmenný seznam, abych neztrácela čas s těmi ostatními tutany, kteří koncipovali zadání, kteří marnili čas zpracováním soutěžních návrhů a kteří je hodnotili. Proč tápat v temnotách alternartiv, když jsou tu odborníci, kteří mají ve všem jasno!
4. 12. 2023 18:13:52
Re: Re:Ne - Šťastný Hlavák.
Jsem zvědav, zda prostesty odborníků dojdou vyslyšení, a nedopadne to jako s rohovou budovou Opletalovy na Václaváku. Tam sice památkáři a moudří lidé neobstáli, prohráli, ale nakonec zde ta nová nová budova není žádné kulturní strašidlo, jako Europalác u Můstku.
4. 12. 2023 18:10:33
Re: Re: Šťastný Hlavák.
Díky Karle, to jsou správná slova!
4. 12. 2023 18:09:36
Re: Re: Fibonacci.
Řekl bych že s tím mohu souhlasit. A co radní města? Hlaváček nerozhoduje sám, ti ostatní jsou jistě svéprávní.
4. 12. 2023 17:05:26
Re:Ne - Šťastný Hlavák
Výsledná studie je důkazem naprostého nepochopení potřeb obyvatel a cestujících, jak ze strany soutěžících, tak ze strany zadavatele. Nádraží v zásadě vyhovuje dnešním potřebám /mimo pokladen , které ale v době on line prodejů ztrácí důležitost/. Nevyhovuje" Šervůd " před nádražím, ten však návrh neřeší, ba naopak ho gigantickým otevřeným přístřeškem zhoršuje. Navržená dřevostavba nepatří do místního prostředí, a to bez toho, zda je zde památkový objekt - Fantova budova původního nádraží - kterou přístřek výrazně zakrývá. České dráhy by měly řešit jiné problémy a né se zabývat urbanismem, kterému nerozumí. Bohužel to platí i pro Magistrát. l
4. 12. 2023 15:54:06
Re: Šťastný Hlavák
Likvidace stávajícího objektu je nepřijatelné barbarství a pitomost. v 80. letech jsem nakreslil pro Sial Fantovu budovu Praha hl. n. v měřítku 1/100 u příležitosti studie i s modelem zastřešení jižního předpolí a napojení na Vinohrady. Tak, jak je propojen na severu s Žižkovem, je rozvoj na jih jediné možné řešení. Chybí diskuze o smyslu věcí. Centrum Prahy je Václavské náměstí, k němu se přiblížit, dává smysl. Vykročení na západ je krokem do tmy. Je na čase řešit problémy tady a teď. Dánové nemohou chápat Genia Loci místa.
4. 12. 2023 15:31:48
Re: Fibonacci
Jediné nazvání, které návrh může unést, je NEŠŤASTNÝ HLAVÁK. Žádné přirozené propojení sadů a Fantovy budovy není. Jde o uměle vytvořený uzel bez přirozených a tradičních návazností na tradiční prostor. Ve vizualizacích, které snesou vše, na rozdíl od následujících uživatelů, schází již pouze ženy v burkách a islámská mešitka. Výraznou osobností návrhu je "architekt" HŘIB architekt Hlaváček. Měla by se rozvinout diskuze, kdo a jakým způsobem byla soutěž vyhlášena a kdo ji posuzoval!? T.j. kdo nese zodpovědnost za plýtvání z prostředky z peněz občanů - daňových poplatníků. HRŮZA hrůzoucí...........
4. 12. 2023 15:03:18
Re: Fibonacci
Moc milé, příjemné, hezké s citlivým měřítkem k okolí. Prima.
1. 12. 2023 11:56:55
Re: Re: Tituly Stavba roku 2023 byly rozdány.
Zkusila jsem je spočítat. 41?
30. 11. 2023 18:18:37
Re: Tituly Stavba roku 2023 byly rozdány
Čím více cen, TÍM LÉPE a ještě radostněji. Ať se v tom konsument - laik - vůbec nevyzná.......
28. 11. 2023 12:37:04
Re: Bazén na Lochotíně je po rekonstrukci, s obklady RAKO
Od 8- 18 let jsem plaval 3 hodiny denně, 6-7 v 25m bazénu v Riegrových sadech a 17-19 v Podolí, celou dobu mě provázel pocit chladu, což takhle zkusit používat teplé barvy obkladů? Ideál jsem nalezl v 5*hotelu Radisson v Golden Bay na Maltě.S pozdravem Ing. arch. Karel Doubner tel. (+420) 603 433 611 Zbraslavská 35/7 CZ-159 00 Praha 5 Malá Chuchle Autorizace v ČKA 00078 DOUBNER spol. s r. o. IČ 62909231 ID datové schránky 64v2537 https://www.facebook.com/architekt.doubner; www.doubner.cz;
22. 11. 2023 12:26:45
Re: Teorie: Komplex budov u Masarykova nádraží
Skvělý text. A jeho poslání je zřejmé. Organismus města, jeho nemoci, potenciály, ambice jsou asi tak "jednoduché", jako fungování organismu člověka. Problém je v tom, že máme tendenci jejich problémy rozdělit a nevidět věci v souvislostech. To je až příliš složité. Takže kardiolog neřeší klouby. A fungování a prspektivu města vytváří kdo? Politici? Aktivistická veřejnost? Developeři? Památkáři? Urbanisté IPR-u? Odpověď je tak prostá: všichni ve vzájemné diskusi a střetech. A zjednodušit to fak nejde. Na jasná a věčná parciální pravidla jednotlivých skupin zapomeňme...
21. 11. 2023 18:15:44
Re: Re: Teorie: Komplex budov u Masarykova nádraží.
Zdravím kolego! Délka článku odpovídá cíli-sumarizuje (v roce 2018!) širokou-"roztěkanou"- diskuzi/reakce po té, co projekt z ateliéru Yahy Hadid vyhrál. Snažili jsme zachytit/popsat názory k vítěznému projektu a zároveň ukázat co stanoviska/názory spojuje i rozděluje a s jakými důsledky. Odtud ta tématizace do 8 bodů a délka článku. Ale máte pravdu - web vyžaduje kratký úderný text. Nicméně prosíme o schovívavost: Text pro google-generaci jsme přece jen respektovali aspoň uplatněním oxfordských odstavců - tak se to dělá mimo ČR. Myslíme, že naše stanovisko/názor formulovaný dnes (listopad 2023) - po významné realizaci projektu atd.- bychom pro potřeby/nároky webu zvládli do jednoho odstavce na něco přes půl plus stránky. Ale to nebyl cíl našeho článku v roce 2018!
21. 11. 2023 09:18:31
Re: Terminál hromadné dopravy Nová Paka
To se povedlo. Díky.
16. 11. 2023 15:11:48
Re: Teorie: Komplex budov u Masarykova nádraží
Co nám chtěli autoři říci, se složitě dohledává, protože tak odborný text, kde skáčí z jednoho tématu pro příklad do jiného, je dost náročně rozklíčit. To abychom zjistili, co by mohlo nebo mělo následovat. Myslím, že to mnoho čtenářů nebude bavit tak dlouho, aby dočetli celý článek. Stálo by za to k tomu dopsat dovětek, co má být cílem souboru staveb se zachováním ducha místa a tvarosloví podle Zahy Hadid a jak to bude propojeno s tou zmíněnou budoucně dokončenou magistrálou sever-jih. Bude?
14. 11. 2023 22:09:41
Re: Dřevěné školky globálním trendem
Můžete mi, prosím, říct, jak je dřevo povrchově ošetřeno, aby neztratilo své přirozené vlastnosti? Protože jinak neporovnáváte zděné omítané stavby se dřevem, ale s nějakým povrchovým materiálem dřevostavby.
14. 11. 2023 21:59:27
Re: Recenze: Lávka nad rozbouřeným průtahem
Děkuji autorům článku za skloňování genia loci. To už je dnes vzácné, takže mě to potěšilo.