Dům na Masarykově náměstí v Jihlavě je typickým příkladem měšťanského domu a představuje příklad nejhonosnější stavby svého druhu u nás. Obnova nevyužívaného objektu podle návrhu Atelier Štěpán byla spojena s nalezením vhodného využití, založeném na zájmu o životaschopnost a zpřístupnění cenné památky veřejnosti.

Jedná se o urbanisticky i architektonicky hodnotný objekt pod památkovou ochranou. Renesance vytvořila v domě základní modulový rastr a členění (travé), praktické měšťanské přestavby z 18. a 19. století na něj neuměle navazovaly a dispoziční jasnost zastřely. Nové řešení odhaluje původní univerzální dispozici domu, která bude vyhovovat i při provozních úpravách.

Provoz domu je členěn převážně po výšce – na expoziční, nástupní, kancelářské, společenské a galerijní patro. Ve sklepě je expozice výjimečných nálezů z domu, nástupní prostor slouží IC a čajovně, v patrech je koncertní sál s kapacitou 50 míst a dva menší historické malované sály, dále zázemí Brány Jihlavy, JAMu (Jihlavský architektonický manuál) a Centra dokumentárního filmu. Provozní koláž, která vznikala na míru výjimečné stavbě, odpovídá zájmu investora umožnit historickému objektu vyniknout v původní prostorové, materiálové i stylové velkorysosti a zároveň jej předvádět co nejširšímu publiku jako architektonické dílo, jaké vyniká jedinečným rytmem nového a starého vně i uvnitř domu.

V návrhu hraje podstatnou roli stříbrná barva doplněná šedými tóny ve všech částech objektu. Na šedém základu vyniká stříbro jako akcent provazující starou a novou architekturu. Kovová perleť, dominující výmalbě soudobě řešeného akustického sálu, se uplatňuje i na kamnech nebo ve výmalbě sálu, který se inscenován historicky. Nerezové prvky zdůrazňují současné intervence vedle pocínovaných uměleckořemeslných aplikací.

Díky dendrochronologickému datování víme, že původ domu sahá až do 13. století, které se neslo v duchu stříbrné horečky a dalo základy slavnému městu. Volbu stříbrné potvrdil zpětně také unikátní nález nástrojů na ražbu stříbrných mincí z doby před rokem 1300, objevený při archeologickém výzkumu ve dvoře. Stříbrné je také filmové plátno v podkrovním prostoru Centra dokumentárního filmu.

Původní krov z roku 1893 byl od začátku staticky chybný a vyvozoval špatné vodorovné síly do zdí. Podlaha pod podkrovím byla v havarijním stavu. Návrh tuto situaci napravil novým krovem a vytvořil prosvětlovací podkrovní vodorovnou štěrbinu, těsně nad římsou. To vše při zachování původního tvaru střechy a pouze jejím mírným posunutím o půl metru výše. Nová střecha je tím oddělena od historické hmoty zdiva pod ní. Inspirací bylo klasické členění těla stavby na architráv – metopy s triglyfy – a římsu, kdy prosvětlovací nuta hraje roli metopů s triglyfy, které ostatně hrály roli výplně i tehdy. Pásové okno doplňují střešní okna, nenápadně integrovaná do krytiny z falcovaného stříbřitého plechu.

Stavba je přístupná i výtahem, jehož poloha v komoře v jádru dispozice byla vybírána z osmi možností. Stěny komor zůstaly neošetřeny v původním stavu, pouze pigmentovány. Jízda výtahem je tak historickým exkurzem do různých období stavebních konstrukcí.

Směrem do zahrady je kubická dostavba z černěného betonu a závojem z nerezové tkaniny. Stojí na místě, kde v minulosti stálo dvorní křídlo. Je komponovaným doplňkem, který umožňuje vymístit z historického domu nezbytné zázemí. V jejím patře je zimní zahrada čajovny, v místě doteku staré a nové stavby je schodiště a střešní světlík.

Materiálové řešení je jednoduché a používá především klasické materiály: minerální povrchy omítek s vápennými nátěry, podlahy z kamene, dřeva a cementovky, dřevěná okna v historické i moderní konstrukci, dřevěný krov, plechovou střechu a beton v dostavbě.
Autorská zpráva
Místo Masarykovo náměstí 636/21, Jihlava
Autoři Atelier Štěpán / Marek Jan Štěpán
Design tým Miroslava Staneková, Hana Arletová, Vanda Štěpánová, Jiří Neubert, Lukáš Kružík, Jan Vodička
Rok projektu 2019
Rok dokončení 2024
Zastavěná plocha 362 m²
Užitná plocha 1030 m²
Plocha pozemku 579 m²
Náklady 80 mil. CZK
Klient Statutární město Jihlava
Malovaná grafika Viktorie Štěpánová
Výmalba hudebního sálu Václav Kočí
Restaurátorské výmalby Pavel Procházka
Foto Filip Šlapal
Komunikace Linka

Tak už nám zase UNESCO vyhrožuje a "ochránci" památek jásají, "Zachráníme" památku tím, že ji celou předěláme a její autenticita…
Hlavně že jsme "světoví". Na Smíchově máme City, Na Knížecí office - jsme ještě vůbec v Čechách? Je mi z…
Všude tam budou jen samí krásní mladí lidé; komu je nad 45, má nadváhu nebo třeba pleš, bude vstup přísně…
Dobry den, mohu dostat kontakt na autora/architekta rekonstrukce? Dekuji,
Náměstí je katastrofa - dříve v parku se stromy seděli lidé, dneska je tam žhavá pláň kam kdo němu tak…