Stavební úpravy bývalé fary
Chvalšiny
(24. 8. 2020) Ateliér
4DS
Stavební úpravy bývalé fary
Chvalšiny
leží mezi Kletí a vojenským prostorem Boletice. Původní obyvatelstvo bylo v roce
1945 vyhnáno, dnes mají jen 1300 obyvatel. Soukromá nadace od Římskokatolické
církve koupila faru a zřídila v ní ubytování pro osoby s poruchami autismu –
nabídla místo pro jednotýdenní nebo víkendové pobyty, ale také zachránila
chátrající kulturní památku.
Bývalá fara stojí v centru obce u gotického kostela na půdorysu dvou
měšťanských domů. Hlavní fasáda se uplatňuje na náměstí, k severu se objekt
obrací fasádou slepou, obnaženou v 60. letech 20. století po zbourání
sousedního domu. Sklep a část přízemí domu pochází ze středověku, hlavní část
objektu je barokní s klasicistní přestavbou a jeho nejnovější části pocházejí z
19. století a 30. let stol. dvacátého.
Celkový objem a střechy domu zůstaly bez velkých zásahů, na náměstí se
přestavba kromě nového barevného řešení fasády neprojevuje. Původní vstupy do
objektu i dispoziční a komunikační rozvržení jsme respektovali. V přízemí se
kromě vstupní části nachází samostatný byt a kaple, doplnili jsme výtah a
venkovní schodiště. V hlavním traktu v patře domu je společenská část, jde o
prostory výjimečných prostorových kvalit. K dosažení kapacity 22 lůžek byla
hmota severního křídla protažena na úroveň bývalé stodoly. Další pokoje vznikly
na místě bývalých stájí, chlévů a sýpky.
Do severní obvodové zdi jsou otevřena nová okna. V přízemí byly provedeny
dvojité větrané podlahy. U kleneb byla doplněna táhla, dřevěné stropy a krovy
byly opraveny. Na podlahy byla použita původní prkna, cihelné dlažby jsou ručně
vyráběné. Podle inventarizace byly restaurovány truhlářské, zámečnické a
kamenické výrobky. Restaurována byla i historická výmalba.
Nové využití vdechlo objektu život a přidalo k celé historii další vrstvu. Na
začátku práce panovala obava, že objekt pro klienty s poruchami autismu není
vhodný, že se mohou snažit památkový objekt demolovat a že bude pro ně snadné
se v objektu sebepoškozovat. V současné době probíhá zkušební provoz a lze
konstatovat, že klienti se v domě cítí dobře a spokojeně.
Autorská
zpráva
Bydlení
se na faře otevírá do zahrady
Stará
fara ve Chvalšinách na jihu Čech je kulturní památkou v památkové zóně – sklep
a část přízemí pocházejí ze středověku, hlavní část je barokní s klasicistní
přestavbou, nejnovější části z 19. století a 30. let 20. století. Na budovu
orientovanou do náměstí navazují dvě křídla vybíhající do zahrady.
V interiérech zůstaly původní podlahy, štukatérské detaily, dveře se zárubněmi
a kováním, komínová dvířka, kachlová kamna a skříně.
„U
prostorového řešení jsme vycházeli z úvahy, že by nebylo vhodné stavbu zatížit
obytným podkrovím. Objem budovy, fasády a střechy jsme tedy zachovali bez
výraznějších zásahů, zůstaly původní vstupy a vlastně i dispozice. Abychom
dosáhli potřebné kapacity lůžek, protáhli jsme severní křídlo až na úroveň
stodoly, pokoje se nacházejí na místě bývalých stájí, chlévů a sýpky. Nová
přístavba respektuje výšku hřebene i hloubku severního traktu, zachovala také vazby
mezi interiérem a exteriérem, dvůr a zahradu jsme pohledově propojili,“ říká
architekt Luboš Zemen a dodává: „Do historické budovy bylo třeba navrhnout
výtah. Našli jsme pro něj místo ve vstupní hale v blízkosti hlavního vstupu a
recepce, nad výtahovou šachtou byla také dostatečná výška krovu. Výtahová
šachta prochází dvěma trámovými stropy s překládaným fošnovým záklopem, které
byly poškozené dřevokazným hmyzem. Strop v přízemí se jako jediný nahradil
novým, strop v patře byl sanován.“
Dispoziční řešení
Hlavní vstup a schodiště zůstaly na svém místě, vstupní hala s trámovým stropem
také. Prochází se přes ni do klenuté místnosti s žulovým pilířem uprostřed,
která slouží jako šatna, a také do bývalé kaple. Klenba kaple je vysoká a dává
prostoru charakter reprezentačního sálu. V patře hlavní budovy se
nacházejí tři společenské místnosti a kuchyně se zázemím. Pokoje byly umístěny
do obou pater severního křídla, dva jsou také v podkroví nad kaplí.
Otevřená kolna v přízemí severního křídla slouží jako krytá venkovní
terasa, prostor pro různé aktivity a venkovní práce. Pro společenské prostory
bylo určeno patro východního křídla. V místě koňských stájí jsou prádelna
a kotelna. Pod bývalou sýpkou je dvojice pokojů s předsíní a koupelnou, další
dvojice pokojů je na místě nízkých klenutých stájí. Úzká pavláčka sýpky se
strmými schody pocházela zřejmě z doby poslední opravy objektu. Na jejím místě
vzniklo nové venkovní schodiště. Dubové schodnice podpírají ocelové krakorce,
opláštěné dřevem.
Historická fara před rekonstrukcí
Zděné stěny jsou převážně kamenné nebo smíšené, zdivo v 1. NP mnohdy
přesahuje tloušťku jednoho metru, část místností je zaklenuta. Střecha do
náměstí má tesařské hambalkové krovy s vaznicemi, navazující pultové krovy
jsou novodobější vaznicové konstrukce. Celé 1. PP bylo poškozeno vlhkostí a
salinitou. V místě černé kuchyně byla zjištěna nenávaznost nosných konstrukcí
až do úrovně pozednice krovu. Narušena byla také hrázděná konstrukce
podporující krov.
Jižní křídlo bylo zastřešeno tesaným pultovým krovem, který narušily hniloba a
dřevokazný hmyz. Projevily se také reakce jalových vazeb částečným rozjetím
konstrukce (vytržení krátčat a vodorovný průhyb výměn). Pultový krov jižní
navazující části byl poměrně subtilní a značně zdeformovaný.
V návaznosti sýpky a hlavního objektu byly ve zdech zjištěny trhliny, které
pokračovaly do navazujících konstrukcí. Způsobily je poruchy základových
konstrukcí podzemní vodou. U sýpky na sebe nosné konstrukce v jednotlivých
podlažích navazovaly, trhliny se objevily v napojení příčného a obvodového
zdiva. Šikmé trhliny od sedání nebo skosená nadpraží byly zjištěny v návaznosti
na hlavní budovu. Severní obvodová zeď sýpky byla vlhká a měla zvýšenou
salinitu. Strop nad jižní místností byl pronesený, dřevěná krakorcová konstrukce
pavlače vykloněná. Tesaný pultový krov byl lokálně narušen hnilobou, celoplošně
dřevokazným hmyzem.
Stavebně
konstrukční řešení
„Kromě jiného jsme museli ověřit, v jakém
stavu se nacházejí stropy a také zajistit návaznosti konstrukcí. Ve zdivu
sýpky jsme už předběžně počítali s přezděním narušených částí a injektáží.
Nutná byla oprava krovů, jižní pultový krov je nový. Ve výsledku mohu průběh
rekonstrukce shrnout takto: některé nosné zdi byly podezděny, u kleneb jsme
doplnili ocelová táhla. Dřevěné stropy a krovy jsou tesařsky opraveny, podlahy
a půda zatepleny. V přízemí jsou nyní dvojité větrané podlahy. Prkenné
podlahy byly realizovány z původních prken, cihelné dlažby jsou nové, ručně
vyráběné. Truhlářské, zámečnické a kamenické prvky byly restaurovány. V
některých místnostech jsme objevili historickou výmalbu, která byla také
restaurována. Ostatní omítky a výmalby strukturou a barevností připomínají
vzhled původních,“ upřesňuje Luboš Zemen.
Sklep zůstal bez velkých stavebních úprav: valounová dlažba je opravena,
podlahu z udusané hlíny v chodbičce nahradila cihelná dlažba. Schody byly
tvarově přizpůsobeny navazujícímu výtahu. Foyer v přízemí si vyžádal změnu
vstupu do kaple, nad černou kuchyní se budovala nová valená klenba.
Systém větraných podlah (iglú) vyžadoval zajistit provětrávání na opačných
stranách fasád. V kapli a šatně je instalováno podlahové vytápění. Prostory pod
půdou byly zatepleny, nad kuchyní je umístěna technologie VZT. Střechy jsou z
bobrovek na hustém laťování, krytina hlavního a jižního objektu byla nahrazena
novou. V jižním traktu, v místě nových podkrovních pokojů se laťování vyměnilo
kvůli nové skladbě střechy s pultovým vikýřem (podobně byl řešen nový
vikýř ve východní střeše hlavního objektu určený pro VZT). Střecha nad hlavním
schodištěm z měděného falcovaného plechu byla opravena, protože do ní zatékalo.
Bývalá sýpka je nyní propojena s obytnou částí, chodba vede při jižní
fasádě severního traktu. U severního křídla byly některé konstrukce upraveny, vytvořeny
nové průrazy a otevřeny dodatečné zazdívky. Demolice spočívaly převážně v
odstranění nedostatečně únosných nebo poškozených trámových stropních
konstrukcí a částí povalových stropů. U vnitřního rohu sýpky bylo třeba
zajistit základové konstrukce. Základové zdivo se postupně podezdilo na únosné
skalní podloží z betonových cihel, takže se základová spára prohloubila o 60
cm. Podezdívka byla rozšířena na každé straně oproti základu o 15 cm. Krovy se
opravovaly tesařským způsobem, narušené prvky se chemicky sanovaly.
Hydroizolace
a tepelné izolace
Ve
stávajícím objektu se pro snížení vlhkosti použil systém provětrávaných podlah,
systém byl doplněn drenáží u fasády severního traktu. Tepelné izolace jsou
pouze na severní fasádě, která byla narušena vlhkostí a salinitou a zateplení
bylo podmínkou pro zlepšení tepelně technických vlastností zdiva. Umožnilo jeho
vysychání a odvlhčení. Tloušťka zateplení je 120 mm silnou vrstvou minerální
vaty s kolmými vlákny pro kontaktní zateplovací systémy. Podlaha nad terénem je
izolována tl. 160 mm, v případě podlahového vytápění tl. 110 mm. U podlahy půdy
se jedná o zateplení na hliněnou mazaninu. Stropy byly zatepleny minerální
vatou mezi a pod trámy.
Nová
přístavba
Přístavba
byla založena na betonových pasech, základy jsou provázány se sousedním
objektem. Nosnou konstrukci domu tvoří stěny z keramických bloků, krov je
hambalkový s vaznými trámy ve všech vazbách (vazné trámy plní zároveň funkci
stropních trámů).
Fasády
Fasáda
a střecha do náměstí zůstaly beze změny stejně jako severní dvorní fasáda s
hlavním vstupem a schodištěm. Do střešní krajiny přibyl vikýř kvůli přisvětlení
pokoje nad kaplí. Dvorní fasády jižního traktu zůstaly hladké bez dalšího
architektonického členění. Dvorní fasády severního křídla jsou nové. Zůstala tu
dvojice vstupů s kamenným ostěním, v místě okénka byl otevřen další otvor.
Shodná okna má i přístavba na druhé straně otevřené kolny. Parter hospodářských
budov tak získal sjednocující motiv – jsou jím asi 1 x 2 m velké dveře nebo
francouzská okna. Střecha nad kolnou a nízkými stájemi byla ponechána včetně
pultových vikýřů, sjednocena je se střechou přístavby.
„Severovýchodní
stěna severního křídla měla původně funkci vnitřní zdi, která vedla do prostoru
soutky mezi dva sousední domy. Ve chvíli, kdy byl jeden objekt zbourán, vznikla
slepá stěna. V téměř celém severním hospodářském traktu jsou nyní obytné
pokoje, pro které jsme museli vytvořit nová okna. Přestože stěna tvoří poměrně
velkou plochu, rozhodli jsme se, že budou spíše malá – rozměry oken vychází na
výšku oken stávajících, jejich šířka je však výrazně menší. Tuto fasádu nikdy
nevnímáte frontálně, ale vždy pod určitým úhlem, úzká okna tedy působí jako
štěrbiny ve zdi. Naší snahou nebylo tuto fasádu příliš architektonizovat a
přibližovat ji fasádě do náměstí,“ uzavírá Luboš Zemen.
Hana Vinšová
Foto:
Jan Mahr
Článek
vyšel v časopisu Stavitel 04/2020
Investor:
Nadace Adelaida
Autoři: Ateliér 4DS – Luboš Zemen, Eva Zemenová, Vojtěch Navrátil; spolupráce:
Martin Kačer/statika, Petr Ježek/technický dozor
Hlavní dodavatelé: Hora, Truhlářství Fechter, Zámečnictví SKV Masopust
Restaurátorské práce: Josef Novotný, Petra Kubíková
Zastavěná plocha: 726 m2
Obestavěný prostor: 5588 m3
Náklady:
33 milionů korun
Základní informace o objektu
Kategorie
Rekonstrukce
Dokončení
2019
Komentáře ke článku
Registrace k zasílání newsletteru
Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání denního newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

15. 3. 2023 16:35:54
Re: Dům u lesa a rybníka
plech v barvě dřeva? a je to dobře?
9. 3. 2023 16:55:57
Re: Interiér RD v Malešicích
Spousta bílé, šedá, černá, trochu dřeva, kov, čiré sklo - je mi z toho zima. A smutno.
9. 3. 2023 16:45:41
Re: Re: Re: Re: Praha, železniční most.
Jenže ta Jurkovičova stavba byla obnovena původní technologií a podle původních plánů. Jde tedy jednoznačně o kopii (repliku). Na rozdíl od mostu, kde chtějí novou technologii s falešnými nýty, s kolejištěm navíc, protože na dnešní provoz už prostě původní šířka a nýtovaná konstrukce nestačí. Takže dělat skutečnou kopii nemá smysl. A jsem na rozpacích, jestli je dobře dělat něco, co se jako kopie jen tváří. Myslím, že u technických památek by měl být preferován jejich účel a pokud jsou opravdu památkově hodnotné, tak by měly být přesunuty tak, jak se to udělalo s Podolským mostem do Stádlece kvůli přehradě nebo s chalupami do skanzenů, když už se v nich nedalo plnohodnotně bydlet. Ať svou krásu ukazují tam, kde mohou bez problémů sloužit. A pokud jde o to, že by nová stavba mohla vypadat úplně jinak - no a co? Hlavně, když jí to tam bude slušet jako např. věžím na kostele v Emauzích. Kdopak si dnes vzpomene, jak vypadaly dřív? I na nový most si staří zvyknou a mladí ho budu brát jako samozřejmost. A když se opravdu povede, tak ho další generace prohlásí za kulturní památku :-) .
7. 3. 2023 14:33:44
Re: Nový sportovní areál u řeky s pláží
Ovšem, taková prostředí architekti vymýšlí, aby prostředí pro život občanů zpříjemnili. U Budějovic bych bral i to, kdyby celé centrum bylo pěší zónou i 5 km dlouhou, aby auta neměla tudy tranzit. Kolik roků je celé město denně ucpáno a lidé jsou otravováni zplodinami, hrozbou kolize, hlukem a zranění? Jak dlouho se vleče dokončení obchvatu a napojení na D3? Je to bída, ty České Budějovice. Převezmou štafetu nejhoršího města ČR pro vnitřní a tranzitní dopravu po Přerovu?
7. 3. 2023 02:22:48
Re: Re: Re: Praha, železniční most.
Těžko odpovědět. Já si myslím, a je to fakt subjektivní, že v odůvodněných případech má replika svůj smysl. Když vyhořel ten Jurkovičův barák, taky ho postavili znovu - je to kýč? Most na Výtoni je most vnímanej veřejností jako krásnej (bez ohledu na jeho žalostnej stav), neznám nikoho, kdo by jej neměl rád. Takže buď moderní zcela soudobej most, úplně jinej, s tím, že se s tím starým prostě rozloučíme, nebo repliku, to je můj názor. A nemusela by to být replika doslovná, falešné nýty mě fakt urážejí. To, co bylo prezentováno jako návrh, ta oblouková reminiscence, ta na mě právě jako zcela nevkusnej kýč působí.
2. 3. 2023 15:55:58
Re: Re: Valná hromada ČKA 2023.
pokud jsem se někde něchtěně otřel o někoho ze severní Moravy, tak pouze omylem a nechtěně... kde to bylo? neuvědomuji si, že bych někoho hodnotil...
2. 3. 2023 15:02:57
Re: Valná hromada ČKA 2023
opravuji : ..poslání budovat náš životní....
2. 3. 2023 15:01:42
Re: Valná hromada ČKA 2023
Posílám za sebe zdravici valné hromadě. V Česku mám velmi mnoho vysoce erudovaných i mladých ambiciózních architektů, kteří své poslání budova náš životní prostor plně ctí. Speciálně zdravím pana Jana Kasla, velmi aktivního člena Komory, který by mohl ze své výše kvality znalostí a rozhledu i trochu občas ubrat, pokud se ohnivěji vyjadřuje k projektantům ze severní Moravy. Tady máme taky šikovné a erudované tvůrčí osobnosti, ne vidláky, pane Jane. Ostatně katedra architektury na FAST VŠB má hodně vysokou tvůrčí úroveň. Počiny mnoha posluchačů i absolventů jsou velmi úspěšné nejen v celostátních soutěžích.
2. 3. 2023 14:56:16
Re: Pórobeton Ytong je ideálním materiálem pro střechy a stropy
Rád souhlasím, YTONG je úspěšný materiál na českém (a jinde) trhu. Snad mé nadšení pro systém trochu brzdí vysoké ceny MULTIPORU, který by se více uplatnil při jiné cenové politice.
1. 3. 2023 21:16:36
Re: Re: Výstava: Lávka Holešovice – Karlín.
Jo, kdyby se tak architekti dívali na svět očima dětí a psů :-) , jaké by asi vznikaly stavby.
1. 3. 2023 21:08:59
Re: Re: Praha, železniční most.
Souhlasím s tím, že logicky navržená mostní konstrukce s opravdu hlubokým porozuměním její statice a dynamice vede vždy k návrhu krásného mostu. Ale pokud postavíme repliku, která nemá z pohledu památkářů žádnou hodnotu, a použijeme dávno překonanou technologií jen aby to vypadalo - nebude to kýč?
1. 3. 2023 10:55:31
Re: Re: Re: Re: Praha, železniční most.
Ty dva Labske mosty {v Usti a Hradci Kralove) neznam ale ten "kubisticky" most pres Vltavu mne ale vubec nevadi. Samozrejme musime si pockat na hotove dilo, ale pro mne je se na co tesit.
28. 2. 2023 17:31:21
Re: Výstava: Lávka Holešovice – Karlín
Vážení, Holka!?Super!Návrh - velká škoda, že místo bílého betonu není obyčejné průhledné zábradlí!!! I děti by viděli na řeku, také psi - a drželi by se kraje! A co na to teprve řeknou pražští sprejeři! Snad si té dlouhé bílé plochy nevšimnou. Lávka v Příboře by Praze slušela víc. Škoda.
28. 2. 2023 17:25:39
Re: Re: Re: Praha, železniční most.
Tak takto z hlavy vám můžu nahodit příklady, které mě nejvíc šokovaly z realizací: Hradecká lávka pro pěší a třeba Mariánský most v Ústí n. L. (to je echt prasárna). Návrhů by se našlo taky dost, zrovna to, co vyhrálo na té Výtoni, nebo třeba Dvorecký most (MS architekti, ten naštěstí nevyhrál, ale vítězný návrh mě taky zrovna dvakrát nenadchl - budeme si hrát ve 3. tisíciletí na návrat kubismu...).
26. 2. 2023 17:15:58
Re: Život pod zámeckou střechou-úžasná "proměna"
Dobrý den, dovoluji si Vás oslovit jako majitele úžasně obnoveného zámeckého areálu a současně bych Vám doporučila pro celorepublikovou i zahraniční propagaci přihlásit de do celostátní akce Má vlast cestami proměn na www.cestamipromen.cz/prihlasit-promenu Vím, že přihláška něco stojí, protože zpracování podkladů-textu a fotek před proměnou a současný stav a překlady jsou nákladné, ale mám zato, že budete nadšeni, až přijedte na zahájení výstavy do Prahy, kláštera na Břevnově, kde letos bude zahájení v červnu. Mně se podařilo zachránit od zbourání havarijní oranžerii v Lomnici u Tišnova, také jsme ji se starostou přihlásili, a v hlasování byla druhá. Chtěla jsem za Vámi přijet osobně, ale měla jsem po sobě operace kyčlí, takže jsem to bohužele nezvládla. Letos bych ale velice ráda. Velice si vážím nápadů a píle lidí, kteří dostanou do rukou stavby v havarijním stavu a vykouzlí z nich něco pohádkového. Jako "potrhlá" oranžeristka se zejména velice těším na vaši oranžerii! Srdečně zdraví Dagmar Fetterová, emeritní pracovník NPÚ ÚOP v Brně.
24. 2. 2023 00:48:32
Re: Ministerské sliby naprázdno
Jestli Platformě dobře rozumím, tak si představují, že by o každé žádosti rozhodoval najednou celý tým lidí s jednotlivými odbornostmi, kde by každý z nich byl vázán vlastními zákony. Ale i kdyby to nějakým zázrakem šlo časově zkoordinovat, tak jak si tito jednotlivci mohou dovolit "vyvažovat zájmy" právních předpisů? Kdo jim k tomu dá právo? A kdo by byl nakonec zodpovědný za výsledek?
23. 2. 2023 07:31:33
Re: Re: Praha, železniční most.
Dva ? Tak teda ted tri ! Ja se podepisuji tez.
23. 2. 2023 03:37:45
Re: Re: Praha, železniční most.
Jestlize tech pripadu "spatnych" mostu je v republice dost, alespon nekolik jich jmenovat by urcite nebylo tezke. Zajimalo by mne to velice. Dekuji predem.
23. 2. 2023 02:40:38
Re: Praha, železniční most
To, že dopis působí jako otevřený anonym, je jedna věc a může to být jenom chyba redakce, nevím. Druhou věcí ovšem je skutečnost, že architekti jistě zastávají legitimní a velmi relevantní pohled na věc a lze jim v lecčems dát zapravdu. Ale já bych zase naopak české architekty poprosil: Přestaňte navrhovat mosty, přenechte jejich projektování špičkovým inženýrům - mostařům, jak tomu bylo po uplynulých nejméně 150 let zvykem. Protože logicky navržená mostní konstrukce s opravdu hlubokým porozuměním její statice a dynamice vede vždy k návrhu krásného mostu (stejně jako v oblasti leteckého inženýrství dobře navržené letadlo je i krasné a krásné letadlo krásně létá). Do takové práce, jakou je návrh mostní konstrukce, nepatří umělecké ego ani výtvarno jako nejdůležitější a výchozí bod návrhu - o tom jsem přesvědčen. Mosty, které toto nectí, působí divně, nabubřele, jsou vždycky nesmírně nehospodárné a jejich výtvarná či architektonická hodnota je pak nejvýše sporná. Příkladů už máme v republice dost. A ten výtoňský nešťastník? Ten by si podle mého soudu vzhledem k příšernému stavu ocelové konstrukce a zároveň její kráse zasloužil repliku. A klidně tříkolejnou. Nebyl by toto dobrý kompromis?
22. 2. 2023 19:27:39
Re: Praha, železniční most
Zde je dopis i s autory https://www.archiweb.cz/news/vysehradsky-most-otevreny-dopis-architektu