Taylor Cullity Lethlean + Paul Thompson: Australská zahrada
(11. 7. 2013) Nová botanická zahrada v australském státě Victoria

Taylor Cullity Lethlean + Paul Thompson: Australská zahrada
Nová botanická zahrada v australském státě Victoria
Architekti: Taylor Cullity Lethlean + Paul Thompson
Místo: Cranbourne, Victoria, Austrálie
Klient: Royal Botanic Gardens, Cranbourne
Plocha: 40 ha
Rozpočet: 11 mil. $
Realizace: 2012
Foto: John Gollings, Ben Wrigley, Peter Hyatt
Nová botanická zahrada v bývalé pískovně umožňuje návštěvníkům sledovat metaforickou cestu vody přes australskou krajinu od pouště až k pobřeží.
Díky umělecké zahradní architektuře spojuje tato integrovaná krajina zahradnictví, architekturu, ekologii a umění a tvoří největší botanickou zahradu věnovanou australské flóře. Cílem projektu je inspirovat návštěvníky prostřednictvím tématických zážitků k tomu, aby na autralské rostlinstvo nahlíželi novým způsobem.
Dokončení Australské zahrady přichází v době, kdy botanické zahrady na celém světě zpochybňují dosavadní paradigmata výzkumné činnosti a rekreace a přeorientovávají se na informace o zachování krajiny a na obnovu zájmu o smysluplné angažmá návštěvníků.
Australská zahrada zapojuje návštěvníky vyjádřením vztahu láska–nenávist, který Australané chovají ke své krajině. Ta je lidmi přijímána nebo se jí vyhýbají, milují ji pro její úžasnou krásu, nebo ji nenávidí jako příčinu utrpení. Umělci a spisovatelé jsou v reakci na jemné rytmy, plynulé formy a houževnatost flóry často inspirováni naší krajinou k tvorbě nebo literatuře, kdežto jiní se pokusili krajinu uspořádat a chápat ji jako lidmi navrženou formu.
V Australské zahradě se tato napětí stala tvůrčí genezí projektu, jenž je vyjádřením naší úcty a pocitu úžasu jak z přírodní krajiny, tak našeho vrozeného impulzu ji měnit do lidmi koncipované podoby krásné, avšak naší vlastní práce.
Na východní straně zahrady jsou výstavní zahrady, ukázky krajiny, výzkumné plochy a řádky lesnictví, které ilustrují náš sklon rámovat a organizovat naši krajinu spíše formálním způsobem, zatímco na západě jsou návštěvníci pohlceni zahradou, která se inspiruuje přírodními cykly, všudepřítomnou krajinou a nepravidelnými floristickými formami. Roli prostředníka mezi těmito dvěma situacemi hraje voda, která vede návštěvníky od srázů kamenných polí k meandrům řeky a výběžkům melaleucy (čajovníku australského, z nějž se získává olej tea tree) až k pobřežní hraně.
Zahrady v Austrálii byly tradičně modelovány podle vzoru evropských precedentů nebo v poslední době šlo o pokusy znovu vytvořit svůdný charakter australské krajiny. Australská zahrada naopak využívá australskou krajinu jako inspiraci k vytvoření sekvence silných skulpturálních a uměleckých krajinných zážitků, které umožňují uvědomit si rozmanitost krajiny, šíři jejího měřítka a nádherné kontrasty. Prostřednictvím těchto tvůrčích krajinných kompozic se projekt snaží stimulovat návštěvníky k možnému využití a vzdělávat o rozmanitosti australské flóry.
Návštěvníci se učí vnímat botanické sbírky přes vnitřní interpretační zkušenost. Vyhýbáme se didaktickému značení ve prospěch krajinářského přístupu, který komunikuje prostřednictvím vyprávění cestou zkušeností a ponoření. Design je zde katalyzátorem, který evokuje kvality australské krajiny cestou abstrakce, destilace a tvarování. Tento přístup způsobuje zvýšený zážitek, který nezávisí na mimikry, nebo simulakrech.
Navržené zážitky, jako je chůze po spleti na zemi v eukalyptovém lese nebo průchod přes vřesoviště prořezávaná pobřežním větrem, jsou v juxtapozici k řádu, upomínajícím na lesní plantáže a zahrady, které evokují vzory urbanizace podél našeho pobřeží. Botanická sbírka hraje zásadní podpůrnou úlohu v akcentování interpretační zkušenosti. Zde vyprávění informovalo kompozici a zkušenost zesiluje poselství. Cílem návrhu je nalézt rovnováhu mezi abstrakcí, metaforou a poezií. Návštěvníci si neodnesou domů stejné vzkaz, protože každý bude mít své vlastní zkušenosti. Je zde umožněno mnoho vrstev emocionálních a intelektuálních objevů.
Procházka australskou krajinou je cesta konstantních vazeb, posunů a skoků. Člověk tu nikdy cestuje v přímce – flóra vstoupí do cesty! Toto je choreografie pohybu v Australské zahradě, návštěvníci jsou vybídnuti k výrazně nekonvenční cestě. Návštěvníci jsou zváni do krajiny systémem cest, které se neustále morfuje podle vyprávění krajiny a zážitků zahrady. Křupavé cesty v zahradě Gondwana se posunou na kruhové desky jako by nastrouhané přes vodu a pak se spojí s polem kamenů, kde již cesta není dál patrná. Tak jako neexistuje jen jeden lineární příběh, který by popsal australskou krajinu, jsou i cesty v Australské zahradě vedeny po mnoha stezkách, které přinášejí mnoho zkušeností. Je to zahrada objevů, mnoha zážitků a souhrnných vědomostí.
Jako největší botanická zahrada zaměřená na předvedení australské květeny má Australská zahrada velkou sbírku rostlin pro vědecké, vzdělávací a ochranářské účely. To hraje důležitou roli v pomoci pochopit vědcům a veřejnosti historii, současné využití, a co se týká budoucnosti, může uchovat rostliny v přírodním i městském prostředí. Přijímá ideu o důležitosti biologické rozmanitosti, o zvýšeném porozumění pro potřebu chránit druhy a ekosystémy pro uchování světového biologického dědictví.
Australská zahrada však plní i jinou roli, a to roli nové veřejné sféry pro stále se rozvíjející město. Zpráva o biologické rozmanitosti a udržitelnosti je integrována do jeho role nové hlavní turistické destinace, kam si návštěvníci nejen přicházejí prozkoumat rostlinné sbírky, ale také se bavit interaktivními workshopy, hudbou, v kině, obchodech, kavárnách či si prostě hrát.
Australská zahrada se nachází v bývalé pískovně, kde zbyly pozůstatky obnažené vegetace a kde byla vytěžena všechna zemina. Náš tým spolupracoval s krajinářem a zahradním architektem Paulem Thompsonem, s jehož pomocí jsme návrhem a výběrem rostlin tvořivě regovali na dané podmínky, což jsme považovali za lepší řešení, než dovážet novou půdu. Ve výsledku bylo využito 170 tisíc rostlin více než 1700 druhů schopných přizpůsobení náročným podmínkám pozemku; druhy byly vybrány nejen jako vhodné k životu na půdě s nízkým obsahem organických látek, ale také pro jejich malou náročnost na vodu a schopnost tolerovat sucho.
Základní informace o objektu
Kategorie
Veřejný prostor/landscaping
Komentáře ke článku
Registrace k zasílání newsletteru
Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání denního newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

7. 8. 2022 20:45:28
Re: Proměna náměstí Jiřího z Poděbrad začne do roku 2023
V oblasti náměstí Jiřího z Poděbrad by bylo třeba řešit dopravu v klidu. Potřebné podzemní parkoviště bylo smeteno ze stolu a tak další léta budou mít rezidenti smůlu.....Parkujte si kde chcete nebo auta nechte za Prahou. Ty vstupy do metra, to je také tragédie!
4. 8. 2022 18:32:36
Re: Restaurace La Bottega Oaks Deli Bistro
Vlastně je to legrační název. Z la bottega vzniklo české putyka, tedy místo nevalné úrovně, kde se spíš jen posedává, a bistro je rychlé občerstvení. A ten anglický název dubu, když se chlubí, že je ze Slovenska, to už je jen třešnička na dortu. Schválně, na co si to místní překřtí?
4. 8. 2022 18:17:17
Re: Proměna náměstí Jiřího z Poděbrad začne do roku 2023
Chtělo by to aspoň jeden realistický obrázek jak to bude vypadat po dokončení - se skutečnou velikostí stromů a hustotou provozu okolo. Jak dlouho bude trvat, než stromy dorostou do velikosti na obrázcích? Myslíte, že budou mít lidi chuť a možnost (nebo odvahu) sníst si na dece na trávníku jídlo koupené třeba na trhu?
4. 8. 2022 17:07:26
Re: Kloboucká lesní – administrativní budova
Skvělé! Gratuluju.
4. 8. 2022 14:39:57
Re: Rubín vrátil opatovickému kostelu ztracený lesk
Střecha super, jen nechápu, proč nezachovali novorománské prvky na fasádě.. o barevnosti ani nemluvím..
27. 7. 2022 14:20:44
Re: Interiér RD – Vysoká nad Labem
Uf... tak to si děláte srandu
23. 7. 2022 17:10:17
Re: Památník válečných veteránů v parku Československých letců v...
Nevím, nakolik to v reálu bude vnímáno jako památník. Na fotkách to spíš vypadá jako prolézačka pro děti Kolik lidí v dnešním prostředí přehlceném reklamou ještě něco čte? Kromě toho, myslet si, že v kruhu opřeném o tři tyče někdo pozná kužel, je dost odvážné.
23. 7. 2022 16:40:39
Re: Střední škola zahradnická a technická Litomyšl
Je příjemné vidět stavbu navrženou pro konkrétní využití. Teď ještě aby měli dost studentů.
19. 7. 2022 17:30:19
Re: Zahálka – objekt G
krásný, zdar
14. 7. 2022 15:14:10
Re: Památník válečných veteránů v parku Československých letců v...
Toto dílo se moc nepovedlo a to esteticky a ani historicky.Navíc deklarovat že je to pro všchny veterány je špatně.Vůbec bych nespojoval boj o osvobození Ostravy (původní památník) a hrdiny Afganistánu.Akce trvalá svoboda byla drahé fiasko.Osvobození Ostravy byla svoboda.Klasický špatný pokus přepis historie.Znásilňujete historickou pravdu.Vyhozené peníze.
12. 7. 2022 14:18:14
Re: Střední škola zahradnická a technická Litomyšl
Moc dobrý a konečně něco příjemně zrekonstruovaného! Ta předešlá poznámka o příšernosti je zajisté od příšerného blbce.
5. 7. 2022 16:56:54
Re: Střední škola zahradnická a technická Litomyšl
To je teda strasnej barak... Co se stalo, Litomysli? To ta puvodni cihlova ruina byla hezci...
4. 7. 2022 11:10:56
Re: Zámecká zahrada a park Oslavany
Krásné. Musím se někdy do té Litomyšle podívat.
1. 7. 2022 20:55:15
Re: Re: Re: Ostravský „mrakodrap“ se dočká rekonstrukce.
Jaké možnosti má IPR proti vedení města? Žádná demokracie (vláda všech) nedává ani sebelepšímu architektovi (jedinci) možnost mít poslední slovo.
30. 6. 2022 17:13:37
Re: Re: Re: Ostravský „mrakodrap“ se dočká rekonstrukce.
Vize vždy zavání pro široké neinformované publikim nereálností.Spolehlivým řešením je žádné vize nemít. Co je lepší?
28. 6. 2022 19:04:03
Re: Re: Ostravský „mrakodrap“ se dočká rekonstrukce.
Souhlasím, že kreativní návrhy výškových budov od arch. Evy Jiřičné jsou ozdobou každého města. Že s tím má třeba Praha problémy, to je velká chyba vedení na Magistrátě (nekvalifikovaného), kterému žel chybně asistuje vedení IPR Prahy. V tomto směru výjimečně uznám snahu primátora Macury v Ostravě, který se snaží o maximální investice ve městě. Ale žel zapomíná na ohromnou dluhovou zátěž, kterou zanechá městu pro další desítky let. Měl by se najít dobrý oponent na Magistrátě Ostravy, který by ho uměl přesvědčit o nereálnosti některých jeho vizí.
24. 6. 2022 08:28:56
Re: Ostravský „mrakodrap“ se dočká rekonstrukce
konečně se někdo nebojí udělat v ČR krásný skoro mrakodrap a také to bude pocta pro paní E.Jiřičnou
17. 6. 2022 16:51:50
Re: Architektonická soutěž Svazková škola Pode Vsí
Autor tiskové zprávy by před 50 lety dostal na základní škole z češtiny za 3 hrubé chyby čtyřku. Odolena je přivlastňovací přídavné jméno a jako takové se neskloňuje!
9. 6. 2022 23:00:22
Re: Debata o propojení centra Ostravy a Dolní oblasti Vítkovic
Přítomnost Tomáše Macury a Zuzany Bajgarové je hodně kvalifikovaný důvod, proč se této debatě vyhnout. Lidé, kterým chybí soudnost a zdravý respekt k urbanismu a k lidem, kteří v Ostravě žijí, nemají mít právo diskutovat o tom, jak se mění Ostrava, i když jsou jen žel velkým omylem ve vedení města. Pro mnoho občanů jsou ostudou naší ostravské municipality. Zejména amatérská kariéristka Bajgarová.
7. 6. 2022 18:12:02
Re: Nový Hlavák dostal zelenou. Projekt osobně představili nejvy...
Předpokládám, že jako u Vltavské koncertní haly, budou opět ve veřejné a anonymní soutěži, vybrání k účasti kolektivy již veřejné a známé.........