Team CS: Rotterdam Centraal

Novostavba Hlavního nádraží v Rotterdamu (Rotterdam Centraal), které je jedním z nejdůležitějších dopravních uzlů Nizozemska. Nádraží má 110 tisíc cestujících denně, což je stejně jako má letiště v Amsterodamu.


Vizualizace

Architekti: West 8, Benthem Crouwel Architects, MVSA Meyer en van Schooten Architecten
Místo: Stationsplein 1, 3013 AJ Rotterdam, Nizozemí
Hlavní architekti projektu: Jan Benthem, Marcel Blom, Adriaan Geuze, Jeroen van Schooten
Tým: Arman Akdogan, Anja Blechen, Freek Boerwinkel, Amir Farokhian, Joost Koningen, Joost van Noort, Falk Schneeman, Daphne Schuit, Matthijs Smit (†), Andrew Tang, Wouter Thijssen, Joost Vos
Klient: Gemeente Rotterdam a ProRail
Statika a stavební řešení včetně TZB: Arcadis and Gemeentewerken Rotterdam
Dodavatel: Bouwcombinatie TBI Rotterdam Centraal; Iemants NV
Plocha: 50 000 m2
Realizace: 2013
Foto: Jannes Linders, Skeyes



Rotterdam HST je první zastávka této evropské železniční sítě v Nizozemsku při cestě z jihu; je strategicky umístěna ve středu Evropy, jen dvacet minut od amsterodamského letiště Schiphol a dvě a půl hodiny cesty od Paříže. Proto je nové náadraží nejen větší, jasnější a uspořádanější než to bývalé, ale má také mezinárodní atmosféru; nádraží odpovídá ve všech ohledech praktičnosti, výkonu, pohodlí a půvabu hlavních nádraží v Madridu, Paříži, Londýně a Bruselu.

Kromě evropských rychlostních vlaků (HST), obsluhuje Rotterdam Centraal také lehkou (městskou) železniční soustavu, tzv. RandstadRail. Do roku 2025 se očekává nárůst cestujících na 323 tisíc denně. Výkonnost zastávky rychlostního vlaku a smělé ambice Rotterdamu ohledně dalšího rozvoje i obnovy se dobře doplňují.



Integrace do městského prostředí. Jedním ze základních problémů při navrhování nového hlavního nádraží byl rozdíl v charakteru města na severní a jižní straně. Vchod na severní straně má jemnější podobu, která odpovídá charakteru čtvrti Provenierswijk a menšímu počtu cestujících. Spojení vstupní fasády s městem je souladné a posiluje charakter čtvrti Provenierswijk jako holandského provinčního města 19. století. Velká architektonická gesta na této straně nádraží chybí; v blízkosti je zeleň, která zmírňuje přítomnost velké stavby, a fasáda je transparentní.




Naopak, velký vchod na straně centra města je jasně čitelnou branou do oblasti s celkově vyšší zástavbou. Novou mezinárodní, metropolitní identitu nádraží zde vyjadřuje hala, konstruovaná ze skla a dřeva. Střecha haly, celá obložená nerezovou ocelí, dodává budově charakter ikony, jejíž špice míří ke středu města.



Hlavní nádraží v Rotterdamu má nyní strukturu a rozměry odpovídající městské krajině; je v rovnováze s výškami charakteristickými pro metropole a současně reflektuje lidské měřítko. Město Rotterdam se vztahuje k novému nádraží prostřednictvím zhutnění městské struktury malého měřítka v okolí terminálu. Celá železniční zóna se sjednocuje s městem. Tato jemnější městská struktura s novými pohledy a průhledy, která mixuje bydlení a práci, výrazně zlepší kvalitu života a prostředí v nádražní oblasti. Esplanáda před nádražím je kontinuálním veřejným protorem. Abychom této jednoduchosti a čistoty dosáhli, umístili jsme parking pro 750 aut a úschovnu pro 5200 kol pod náměstí. Stanici tramvaje jsme přemístili k východní straně nádraží, plošiny náměstí rozšiřují. Autobusy, tramvaje, stanoviště taxi a plocha pro krátkodobé parkování jsou integrovány do stávající zástavby a nevytvářejí bariéry. Dlažba z červeného kamene z nádražní haly pokračuje do přednádraží a sjednocuje nádraží s městem. Pěší a cyklistické trasy jsou příjemné a bezpečné, a cestující, kteří přijedou do Roetterdamu, mají nyní důstojný vstup do města bez automobilové dopravy.



Interiér a vzhled. Důležitou roli mají v návrhu přirozené světlo, teplo ze slunečních paprsků a moderní vzhled. Střešní rovina je na straně Proveniers transparentní. Vjezd vlaku do stanice vyvolá v cestujících téměř hmatatelný pocit, že nádražní budova vlak zahalila. Pak vstoupí středem do haly a získají přehled o celém komplexu a výhled na vlaky, které pohostinně čekají podél nástupišť.





Dřevo na vnitřní straně sálu, v kombinaci s kontrukčním dřevem střechy, vytváří teplé a milé prostředí, které láká návštěvníky k prodlévání v tomto příjemném místě.



Díky převážně transparentní konstrukci střechy nad všemi tratěmi v délce 250 metrů jsou nástupiště zaplavena světlem. Skleněné střešní desky propouštějí různé množství světla podle skladby solárních článků na střeše. Vzniká tak proměnlivá hra světel a stínů na nástupištích.

Komunikační okruhy a uspořádání. Cestní okruhy nádraží jsou logické, cestující vede přímý pohled na vlaky a denní světlo, které proniká do pasáže příchodu k vlakům skrze průhlednou střechu a dál na schody dolů. Vzhledem k transparentnosti tvoří rozšířená pasáž příchodu k vlakům, lemovaná obchodními funkcemi, přirozenou součást nádraží. K novým nástupištím vedou eskalátory, výtahy a schodiště s rysy příjemného mobiliáře. Na západní straně nádraží je lávka přes dráhy pro cestující v tranzitu. Lávka také funguje jako úniková cesta v případě nouze.



Terminál pro cestující je národní a mezinárodní rozbočovač, který propojuje vlaky, tramvaje, autobusy a metro. Terminál veřejné dopravy je navržen pro pohodlí cestujících. Jsou zde obchodní prostory, salonek, restaurace, kanceláře, parkoviště pro auta a jízdní kola. V prostorné hale jsou servisní funkce pro cestující vhodně uspořádány. Nacházejí se tu informace o dopravě, obecné informace, obchod nizozemských drah, prodejní automaty jízdenek a obchodní jednotky. Velká kavárna a salonek nabízejí atraktivní výhled na halu a tratě. Čekárny v hale a pasáž jsou navázány na toky cestujících; jsou zde oblasti jak pro brouzdání a pokukování, tak pro rychlé nakupování.
Nová budova nádraží Rotterdam Centraal je příjemný, otevřený a transparentní veřejný dopravní terminál, který funguje jako ikonické místo setkání. Prolíná do městské sítě, spojuje části města různého charakteru a označuje začátek kulturní osy Rotterdamu. Tato moderní a efektivní stavba nabízí cestujícím v přístavním městě veškerý komfort, který by mohli potřebovat nebo který by si mohli přát nyní i v budoucnu.



Udržitelnost. 130 tisíc solárních článků pokrývá 10 000 m2 střechy z celkových 28 000 m2. To je největší aplikace solární energie na střeše nádraží v Nizozemí a je také jedním z největších střešních solárních projektů v Evropě. Solární články jsou umístěny – i s přihlédnutím k vysokým budovám kolem Rotterdam Centraal – na té části střechy, která má největší solární zisky. Skleněné desky propouštějí světlo v různé míře podle skladby solárních článků. Tam, kde má střecha největší účinnost (ve smyslu příjmu slunečního světla), je hustota článků nejvyšší. Solární články jsou integrované do střechy, mají vysoký stupeň transparentnosti, takže propouštějí dostatek světla. Očekává se, že články vyrobí 320 megawattů ročně, což je dostatek energie pro 100 domácností. Solární články mimo jiné představují 8% snížení emisí CO2.



Historie. Původní nádraží navrhl v roce 1957 Sybold van Ravesteyn. Tato poválečná stavba už nicméně nevyhovovala současnému počtu pasažérů a složitosti dopravního uzlu. Abychom zachovali spojení s minulostí i po demolici budovy, jsou některé charakteristické prvky z bývalého nádraží v novém terminálu. Speculaasjes, dvě typické žulové sochy, jsou umístěny nad přístupem k tunelu pro cyklisty. Navíc, vzor speculaasjes (typické holandské sušenky) je použit na fasádách kanceláří v horním podlaží haly. Na začátku esplanády jsou dva stožáry, které byly také součástí bývalého nádraží. A také písmena CENTRAAL STATION a nádražní hodiny se vyjímají na nové fasádě jako pocta minulosti. 



LED. V hlavní hale je instalovaná obrazovka LED o rozměrech 40×4,5 metrů. Daroval ji městu přístav Rotterdam, aby zdůraznil důležitost přístavu a pouto mezi městem a přístavem. Ukazují se zde záběry z přístavu; rotterdamský přístav tak chce dát tisícům turistů, kteří denně do Rotterdamu přijíždějí, pocit, že vstoupili do přístavního města, i když přístav sám pomalu z panoramatu města mizí, kvůli výstavbě u moře. Touto cestou mohou turisté vychutnat výhled na největší přístav Evropy kdykoliv během dne.
 

Zadejte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*