Team CS: Rotterdam Centraal
(11. 12. 2013) Novostavba Hlavního nádraží v Rotterdamu (Rotterdam Centraal), které je jedním z nejdůležitějších dopravních uzlů Nizozemska. Nádraží má 110 tisíc cestujících denně, což je stejně jako má letiště v Amsterodamu.

Team CS: Rotterdam Centraal
Novostavba Hlavního nádraží v Rotterdamu (Rotterdam Centraal), které je jedním z nejdůležitějších dopravních uzlů Nizozemska. Nádraží má 110 tisíc cestujících denně, což je stejně jako má letiště v Amsterodamu.
Architekti: West 8, Benthem Crouwel Architects, MVSA Meyer en van Schooten Architecten
Místo: Stationsplein 1, 3013 AJ Rotterdam, Nizozemí
Hlavní architekti projektu: Jan Benthem, Marcel Blom, Adriaan Geuze, Jeroen van Schooten
Tým: Arman Akdogan, Anja Blechen, Freek Boerwinkel, Amir Farokhian, Joost Koningen, Joost van Noort, Falk Schneeman, Daphne Schuit, Matthijs Smit (†), Andrew Tang, Wouter Thijssen, Joost Vos
Klient: Gemeente Rotterdam a ProRail
Statika a stavební řešení včetně TZB: Arcadis and Gemeentewerken Rotterdam
Dodavatel: Bouwcombinatie TBI Rotterdam Centraal; Iemants NV
Plocha: 50 000 m2
Realizace: 2013
Foto: Jannes Linders, Skeyes
Rotterdam HST je první zastávka této evropské železniční sítě v Nizozemsku při cestě z jihu; je strategicky umístěna ve středu Evropy, jen dvacet minut od amsterodamského letiště Schiphol a dvě a půl hodiny cesty od Paříže. Proto je nové náadraží nejen větší, jasnější a uspořádanější než to bývalé, ale má také mezinárodní atmosféru; nádraží odpovídá ve všech ohledech praktičnosti, výkonu, pohodlí a půvabu hlavních nádraží v Madridu, Paříži, Londýně a Bruselu.
Kromě evropských rychlostních vlaků (HST), obsluhuje Rotterdam Centraal také lehkou (městskou) železniční soustavu, tzv. RandstadRail. Do roku 2025 se očekává nárůst cestujících na 323 tisíc denně. Výkonnost zastávky rychlostního vlaku a smělé ambice Rotterdamu ohledně dalšího rozvoje i obnovy se dobře doplňují.
Integrace do městského prostředí. Jedním ze základních problémů při navrhování nového hlavního nádraží byl rozdíl v charakteru města na severní a jižní straně. Vchod na severní straně má jemnější podobu, která odpovídá charakteru čtvrti Provenierswijk a menšímu počtu cestujících. Spojení vstupní fasády s městem je souladné a posiluje charakter čtvrti Provenierswijk jako holandského provinčního města 19. století. Velká architektonická gesta na této straně nádraží chybí; v blízkosti je zeleň, která zmírňuje přítomnost velké stavby, a fasáda je transparentní.
Naopak, velký vchod na straně centra města je jasně čitelnou branou do oblasti s celkově vyšší zástavbou. Novou mezinárodní, metropolitní identitu nádraží zde vyjadřuje hala, konstruovaná ze skla a dřeva. Střecha haly, celá obložená nerezovou ocelí, dodává budově charakter ikony, jejíž špice míří ke středu města.
Hlavní nádraží v Rotterdamu má nyní strukturu a rozměry odpovídající městské krajině; je v rovnováze s výškami charakteristickými pro metropole a současně reflektuje lidské měřítko. Město Rotterdam se vztahuje k novému nádraží prostřednictvím zhutnění městské struktury malého měřítka v okolí terminálu. Celá železniční zóna se sjednocuje s městem. Tato jemnější městská struktura s novými pohledy a průhledy, která mixuje bydlení a práci, výrazně zlepší kvalitu života a prostředí v nádražní oblasti. Esplanáda před nádražím je kontinuálním veřejným protorem. Abychom této jednoduchosti a čistoty dosáhli, umístili jsme parking pro 750 aut a úschovnu pro 5200 kol pod náměstí. Stanici tramvaje jsme přemístili k východní straně nádraží, plošiny náměstí rozšiřují. Autobusy, tramvaje, stanoviště taxi a plocha pro krátkodobé parkování jsou integrovány do stávající zástavby a nevytvářejí bariéry. Dlažba z červeného kamene z nádražní haly pokračuje do přednádraží a sjednocuje nádraží s městem. Pěší a cyklistické trasy jsou příjemné a bezpečné, a cestující, kteří přijedou do Roetterdamu, mají nyní důstojný vstup do města bez automobilové dopravy.
Interiér a vzhled. Důležitou roli mají v návrhu přirozené světlo, teplo ze slunečních paprsků a moderní vzhled. Střešní rovina je na straně Proveniers transparentní. Vjezd vlaku do stanice vyvolá v cestujících téměř hmatatelný pocit, že nádražní budova vlak zahalila. Pak vstoupí středem do haly a získají přehled o celém komplexu a výhled na vlaky, které pohostinně čekají podél nástupišť.
Dřevo na vnitřní straně sálu, v kombinaci s kontrukčním dřevem střechy, vytváří teplé a milé prostředí, které láká návštěvníky k prodlévání v tomto příjemném místě.
Díky převážně transparentní konstrukci střechy nad všemi tratěmi v délce 250 metrů jsou nástupiště zaplavena světlem. Skleněné střešní desky propouštějí různé množství světla podle skladby solárních článků na střeše. Vzniká tak proměnlivá hra světel a stínů na nástupištích.
Komunikační okruhy a uspořádání. Cestní okruhy nádraží jsou logické, cestující vede přímý pohled na vlaky a denní světlo, které proniká do pasáže příchodu k vlakům skrze průhlednou střechu a dál na schody dolů. Vzhledem k transparentnosti tvoří rozšířená pasáž příchodu k vlakům, lemovaná obchodními funkcemi, přirozenou součást nádraží. K novým nástupištím vedou eskalátory, výtahy a schodiště s rysy příjemného mobiliáře. Na západní straně nádraží je lávka přes dráhy pro cestující v tranzitu. Lávka také funguje jako úniková cesta v případě nouze.
Terminál pro cestující je národní a mezinárodní rozbočovač, který propojuje vlaky, tramvaje, autobusy a metro. Terminál veřejné dopravy je navržen pro pohodlí cestujících. Jsou zde obchodní prostory, salonek, restaurace, kanceláře, parkoviště pro auta a jízdní kola. V prostorné hale jsou servisní funkce pro cestující vhodně uspořádány. Nacházejí se tu informace o dopravě, obecné informace, obchod nizozemských drah, prodejní automaty jízdenek a obchodní jednotky. Velká kavárna a salonek nabízejí atraktivní výhled na halu a tratě. Čekárny v hale a pasáž jsou navázány na toky cestujících; jsou zde oblasti jak pro brouzdání a pokukování, tak pro rychlé nakupování.
Nová budova nádraží Rotterdam Centraal je příjemný, otevřený a transparentní veřejný dopravní terminál, který funguje jako ikonické místo setkání. Prolíná do městské sítě, spojuje části města různého charakteru a označuje začátek kulturní osy Rotterdamu. Tato moderní a efektivní stavba nabízí cestujícím v přístavním městě veškerý komfort, který by mohli potřebovat nebo který by si mohli přát nyní i v budoucnu.
Udržitelnost. 130 tisíc solárních článků pokrývá 10 000 m2 střechy z celkových 28 000 m2. To je největší aplikace solární energie na střeše nádraží v Nizozemí a je také jedním z největších střešních solárních projektů v Evropě. Solární články jsou umístěny – i s přihlédnutím k vysokým budovám kolem Rotterdam Centraal – na té části střechy, která má největší solární zisky. Skleněné desky propouštějí světlo v různé míře podle skladby solárních článků. Tam, kde má střecha největší účinnost (ve smyslu příjmu slunečního světla), je hustota článků nejvyšší. Solární články jsou integrované do střechy, mají vysoký stupeň transparentnosti, takže propouštějí dostatek světla. Očekává se, že články vyrobí 320 megawattů ročně, což je dostatek energie pro 100 domácností. Solární články mimo jiné představují 8% snížení emisí CO2.
Historie. Původní nádraží navrhl v roce 1957 Sybold van Ravesteyn. Tato poválečná stavba už nicméně nevyhovovala současnému počtu pasažérů a složitosti dopravního uzlu. Abychom zachovali spojení s minulostí i po demolici budovy, jsou některé charakteristické prvky z bývalého nádraží v novém terminálu. Speculaasjes, dvě typické žulové sochy, jsou umístěny nad přístupem k tunelu pro cyklisty. Navíc, vzor speculaasjes (typické holandské sušenky) je použit na fasádách kanceláří v horním podlaží haly. Na začátku esplanády jsou dva stožáry, které byly také součástí bývalého nádraží. A také písmena CENTRAAL STATION a nádražní hodiny se vyjímají na nové fasádě jako pocta minulosti.
LED. V hlavní hale je instalovaná obrazovka LED o rozměrech 40x4,5 metrů. Daroval ji městu přístav Rotterdam, aby zdůraznil důležitost přístavu a pouto mezi městem a přístavem. Ukazují se zde záběry z přístavu; rotterdamský přístav tak chce dát tisícům turistů, kteří denně do Rotterdamu přijíždějí, pocit, že vstoupili do přístavního města, i když přístav sám pomalu z panoramatu města mizí, kvůli výstavbě u moře. Touto cestou mohou turisté vychutnat výhled na největší přístav Evropy kdykoliv během dne.
Základní informace o objektu
Kategorie
Doprava/infrastruktura
Komentáře ke článku
Registrace k zasílání newsletteru
Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání denního newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

5. 6. 2023 16:30:04
Re: Rodinný dům v Mníšku pod Brdy
Dobrý den, někde jsem četl, že parapety musí být vysoké 90 cm. V podkroví ale určitě tak vysoký není. Jak je možné, že to takto architekti nevědí a že to stavební úřad zkolaudoval?
31. 5. 2023 19:54:12
Re: Město a investor zveřejnilo pět návrhů pro dostavbu pražskéh...
Mně by se nejvíc líbil návrh týmu 15. Fasáda svou tektonikou i barevností perfektně zapadá mezi původní stavby a přitom je nekopíruje. Navíc krásně otevírá "vnitrobloky", které jsou vlastně náměstími. Tým 11 má na první pohled velmi atraktivní fasádu se zámecky působícími vstupními oblouky, ale právě ty ve mě vyvolávají spíš pocit "tady už je to naše", než "pojď dál". A stejné je to u průchodů do vnitrobloků - nejsou to ulice.
31. 5. 2023 19:33:03
Re: Studenti architektury představí vizi Česka na výstavě CZ2
Studentská představa, že cyklistika plnohodnotně nahradí automobilovou dopravu, je naivní. Na kole nerozvezete děti do škol, nepřivezete nákup, nedojedete čistý v každém počasí. A to ještě nemluvím o rychlosti, která je zejména mimo centra měst nesrovnatelná.
31. 5. 2023 07:18:08
Re: Město a investor zveřejnilo pět návrhů pro dostavbu pražskéh...
... ilustrační foto ?
30. 5. 2023 14:49:13
Re: Byt výtvarnice a architekta
Byt je krásně rozvolněný, nicméně stále nechápu, jak je možné, že zde není dodržena norma ohledně nepřípustnosti přímého vstupu z kuchyně / obytné místnosti na WC. Tento precedens mne trápí, protože pokud projekt byl předložen na stavební úřad a vyjádřila se němu i Hygienická stanice, pak něco není v pořádku.....
25. 5. 2023 19:47:02
Re: Rozšíření kanceláří Price f(x)
Zaujaly mě ty "černě přestříkané technologické rozvody". Jaké technologie se tím myslí? Copak nemají rozvody podle druhu média z bezpečnostních důvodů svou předepsanou barvu?
25. 5. 2023 18:31:36
Re: Rezidence nad zatopeným lomem
Nádhera.
8. 5. 2023 18:56:36
Re: Rekonstrukce bytu: Tři boxy z Packwallu
Proč ve většině nových dispozic architekti ignorují požadavek, aby WC nebylo přímo přístupné z prostoru pro přípravu a konzumaci jídel? Jinak hezké, hlavně jak je to barevné.
5. 5. 2023 11:38:19
Re: Rekonstrukce bytu: Tři boxy z Packwallu
Vypadá to úžasně! Mohu se k Vám pozvat na kávu a prohlídku rekonstruovaného bytu? Moc děkuji a těším se Karel Klátil 777979743 karel.klatil@flexibau.cz
27. 4. 2023 20:00:04
Re: Rekonstrukce stodoly v Pošumaví
Tak tohle se mi opravdu líbí. Taková obytná/neobytná stodola/nestodola. Paráda.
27. 4. 2023 19:15:46
Re: Re: Rozhledna Vysoké Pole.
Tak zkuste žít v jeskyni. A běda, jestli někde vyšlapete pěšinku.
27. 4. 2023 19:08:53
Re: Zlínská zrcadla
Pěkné instalace pro lidi, ale kolik ptáků už se o ta zrcadla zabilo? Nebo je ten povrch pro ptáky nějak zviditelněn?
24. 4. 2023 11:27:21
Re: Re: Ostrava se v realizaci koncertního sálu posunula o další...
...stejně jako kdysi nepotřebovala Praha Národní divadlo... Stavby pro kulturu de facto nejsou zapotřebí nikdy, člověk se obrazů nebo hudby nenají, přece, není-liž pravda?
22. 4. 2023 13:59:36
Re: Ostrava se v realizaci koncertního sálu posunula o další kro...
Pokládám od počátku tento plán za nesmírné plýtvání veřejnými prostředky a v souvislosti se současnou fiskální situací státu i podnikatelských kruhů v MS kraji ze vrcholně nezodpovědné jednání primátora a jeho nohsledů, zejména paní Bajgarové. Koncertní sál Ostrava nepotřebuje. Pro Tomáše Macuru to má být jen jeden z hlavních pomníků jeho mocenského megalomanského působení ve vedení Magistrátu. Podobně jako Andrej Babiš, i Macura finanční stránku města řídí jak svoji privátní firmu. Najde se nějaký dobrý spolek, který tohoto odiozního politického podivína požene k hmotné odpovědnosti?
19. 4. 2023 00:10:45
Re: Rozhledna Vysoké Pole
Vylepšování krajiny rozhlednami je zcela nevhodná záležitost. Příroda je dokonalá bez našich zásahů. Navíc je to skutečně nevkusné,
18. 4. 2023 22:46:43
Re: Rozhledna Vysoké Pole
Pro mě je to nádhera. Těším se na návštěvu a gratuluji!
16. 4. 2023 18:25:26
Re: Re: Rekonstrukce kulturního domu a kina v Chlumci.
Adresa: Muchova 267, 403 39 Chlumec
13. 4. 2023 18:14:08
Re: Rekonstrukce kulturního domu a kina v Chlumci
jedná se o obec Chlumec na jihu Čech, nebo o Chlumec nad Cidlinou, či nějaký jiný Chlumec ?
11. 4. 2023 17:37:36
Re: Dětská léčebna v Ostrově u Macochy
Architektura je subjektivní věc, takže bez obalu: nic podobně depresivního jsem dlouho neviděla. A modlím se, aby mé děti neměly nikdy žádné dýchací potíže.
6. 4. 2023 17:41:39
Re: Spiegelbaude (Zrcadlovka)
\skla se přelepují speciálními páskami, jinak ano, mrtví ptáci po nárazu padají na zem. Třeba zavolat Českou společnost Ornitologickou, nejlépe Lukáše Viktoru.