Telegraph
(26. 5. 2022) Ječmen studio
Telegraph
Před
rekonstrukcí byl Telegraph prázdnou nevyužívanou budovou v podprůměrném okolí. Idea
investora byla jednoduše využít spící objekt pro vystavování obrazů ze své
sbírky.
Adaptace
skeletové budovy pro nový program nebyla jednoduchá – program byl větší než
budova, nepodařilo se koupit vedlejší malý dům, a zároveň nebylo možné překročit
počet modulů určených pro galerii. Původní objekt je zvenku památkářsky
zachován. Původní etážová výroba = schodiště a podlaží. Komprimovali jsme
zázemí do jednoho a půl modulu. Přesunuli jsme výtah a ke schodišti přibyl
světlík v půlmodulu. Do domu je vložena stěna, „žiletka“ z červených těžkých
akustických cihel. Ta je viditelná, neomítnutá, a odděluje schodiště a nový
provoz na patrech.
Do budovy vstupujeme přes původní schodišťový trakt, který je akcentován rizalitem na fasádě. Minimální foyer je podpořený výše zmíněným nově probouraným světlíkem přes výšku celé budovy. A láká nahoru do vyšších pater.
Program byl od začátku jasný. Galerie musela být striktně na terénu, aby měla blízko k lidem. S ulicí je spojena okny a velkými vraty. Betonové hrubé plotny před vstupem mají evokovat nový červený koberec. Na fasádě přízemí je legální graffiti stěna – náplň budovy se snaží vystupovat vně a vtahovat kolemjdoucí. Na dalších patrech mělo vzniknout coworkingové centrum, kavárna s terasou, multifunkční sál, byt pro rezidenčního umělce a loft.
Využití a řešení jednotlivých částí budovy:
1NP
2NP
Barvy a materiály odkazují k továrnímu prostředí. Nikoliv citací, ale romantickou interpretací. Stoly jsou tvarované jako ponky, knihovny jako skříňky v šatnách pro dělníky. Barevnost ze základních odstínů je v barvách soustruhů, frézek… Základní fabrikantská zelená, modrá jako na jeřábu, oranžová jako na rukojeti kladiva. Soubor zrcadel odkazuje k ochranným sklům na strojích, které chrání před odletujícími jiskrami.
3NP
Prostor kavárny je napojen na multifunkční místnost, která funguje jako pravidelné kino s elevací a zatemněním, nebo jako prostor pro talkshow a jiné akce.
Interiér je výrazově úsporný, nikoliv však chladně minimalistický. Vystavujeme historický skelet, který je ve stropních polích doplněn hnědočerveným trapézovým plechem, barevnost rezonuje v probarvované broušené betonové podlaze. Tvarosloví vkládaných objemů je odkazem na průmyslový objekt. Bar používá mřížoví starých oken a schodiště tvar sila. Oba jsou pokryty zelenou gumou pro dopravníkové pásy. Stoly jsou překližkové se signálně žlutou hranou, barva je použita s efektem do ztracena, jen jako akcent.
Prostor je doplněn výtvarným objektem Mladého Nikoly Tesly od Michala Cimaly.
Na tomto podlaží je i byt s ateliérem hostujícího umělce.
Inovativním řešením celého objektu jsou dvojité podlahy, v nichž jsou skryty instalace; zejména vzduchotechnika je mimo drobné výústky neviditelná.
4NP
Když jsme Telegraph navrhovali, pracovně byl loft nazván bytem milovníka umění. Je realizován jako novodobý měšťanský salon, kde se má setkávat společenská elita. Pro toto je v interiéru loftu užitý princip scény. Vše vyrůstá z podlahy, případně se jedná o úseky stěn a svítících podhledů, které mají barevnost a detail. Vše ostatní je natřeno černou barvou a „neexistuje“.
Prostor je pomyslným jevištěm se třemi ústředními motivy: Kuchyní, jídelním stolem a měkkým sezením. Všechny tři měly být svébytné, odlišné. Tři naprosto odlišné elementy plující černým prostorem. V převýšeném prostoru jsou tyto shora osvětleny jako na divadle. Z měšťanského salonu zůstaly jen atributy. Tato abstrakce umožňuje kombinaci měkkosti obýváku a haly se současným uměním.
Po obvodu je ochoz pro pozorovatele – na jevištních tazích zde pod stropem visí umění.
Princip celého interiéru je představen a koncentrován v podobě jídelního stolu. Ten je umístěn do středu. Tvar stolu je ryze moderní. Pro desku byl zpracován speciální grafický návrh. Vychází z historické analýzy hanáckého šátku. Charakteristické prvky byly vybrány a nově uspořádány na malbu stolu. Analýza a aplikace byly provedeny restaurátory. Subtilní podnož z výpalků má ferrari červenou barvu.
Charakteristickým materiálem pro gastronomii je nerez. Proto je v kuchyni použit nerezový průmyslový gastroblok z velkokapacitní kuchyně a je zastropen autorskou digestoří opět z nerezu. Tvarově se zde odkazujeme na přenosku gramofonu.
Průhled do chodby v čele loftu je zároveň z druhé strany výlohou s vystaveným alkoholem lákajícím hosty.
Prostor posezení je tvořen dominantní sedačkou a několika křesly, která umožňují různé varianty rozmístění pro různě veliké společnosti. Je třeba nabídnout soukromý hovor i hovor ve vícečlenném kolektivu. Sezení je doplněno starožitnými stolky a nízkými kovovými stolky s blackfossil kamennou deskou.
Součástí prostoru loftu jsou dvě ložnice s koupelnami. Ložnice jsou míněny jako zážitek. Trapézový plech na stěnách je podobný plechu na fasádě nástavby. Každá z ložnic je trochu jiná. Dominantní je vždy postel, jednou v nice, jednou s baldachýnem. V obou ložnicích jsou prosklené kabiny koupelen, prostor je oddělen rafinovanou průsvitnou látkou. Barevnost je podobná loftu, ale celkové vyznění chce být rozvernější. Náladu je možno měnit barevností světla.
Loft je orientován na střešní zahradu, která je nad banální střešní krajinou, s výhledem do periferie. Nečekaný a skrytý zážitek nad běžným městem. Stínění je zajištěno posuvnými slunolamy. Ty jsou vytvořeny ze znovupoužitých továrních oken již neexistující haly. Byly přivezeny z jiné stavby Ječmen studia a propleteny stínícím materiálem. Stejná okna jsou použita jako podklad pro neonové hlavy na straně do ulice. Ze zahrady je možno vystoupat na nejvyšší úroveň – střechu loftu, která je palubou nad městem.
Pro vznik nástavby bylo nutné posílit únosnost skeletu. Původní z pohledu dnešních norem nevyhovoval. Tvarování nástavby dávalo mnoho možností. Limitami bylo zachovat oslunění v přízemí protějšího bytového domu a nízkou hmotnost nástavby. Zvolili jsme jednoduchou nástavbu bez ambice vytvářet na utilitárním skeletu architektonickou dominantu. Naší snahou bylo přiblížit se pragmatickému myšlení jako při rozšíření průmyslového provozu. Komponovat až v druhořadé důležitosti.
Recyklace
Původní tovární okna byla důsledně repasována včetně otvírání. Dále jsou zde použita podobná, dobově totožná, z bourané haly nedaleko, z naší jiné stavby. Nové použití v nových situacích potvrzuje koncept romantické inspirace. Glorifikovali jsme skelet jako nejvariabilnějšího systém, jaký může být. Zachovali romantiku starých továren. Kdysi jsme v jedné z nich bydleli v Ústí nad Labem…
Inspirace Le Corbusierem – vila Paris s galerií (loft).
Autorská zpráva
Místo stavby: Jungmannova 2, Olomouc
Autoři: Lukáš Blažek, Eva Blažková / Ječmen studio
Investor: Robert Runták
Spolupráce: Vojtěch Jemelka, Lucie Vyhlídalová, Anna Kutrová, Jan Skoček
Zastavěná plocha: cca 507 m2
Užitná plocha: 1512 m2
Obestavěný prostor: 7880 m3
Projekt: 2016–2018
Realizace: 2018–2021
Náklady: 100 mil. Kč
Základní informace o objektu
Kategorie
Rekonstrukce
Dokončení
2021
Komentáře ke článku
Registrace k zasílání newsletteru
Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

4. 12. 2023 17:05:26
Re:Ne - Šťastný Hlavák
Výsledná studie je důkazem naprostého nepochopení potřeb obyvatel a cestujících, jak ze strany soutěžících, tak ze strany zadavatele. Nádraží v zásadě vyhovuje dnešním potřebám /mimo pokladen , které ale v době on line prodejů ztrácí důležitost/. Nevyhovuje" Šervůd " před nádražím, ten však návrh neřeší, ba naopak ho gigantickým otevřeným přístřeškem zhoršuje. Navržená dřevostavba nepatří do místního prostředí, a to bez toho, zda je zde památkový objekt - Fantova budova původního nádraží - kterou přístřek výrazně zakrývá. České dráhy by měly řešit jiné problémy a né se zabývat urbanismem, kterému nerozumí. Bohužel to platí i pro Magistrát. l
4. 12. 2023 15:54:06
Re: Šťastný Hlavák
Likvidace stávajícího objektu je nepřijatelné barbarství a pitomost. v 80. letech jsem nakreslil pro Sial Fantovu budovu Praha hl. n. v měřítku 1/100 u příležitosti studie i s modelem zastřešení jižního předpolí a napojení na Vinohrady. Tak, jak je propojen na severu s Žižkovem, je rozvoj na jih jediné možné řešení. Chybí diskuze o smyslu věcí. Centrum Prahy je Václavské náměstí, k němu se přiblížit, dává smysl. Vykročení na západ je krokem do tmy. Je na čase řešit problémy tady a teď. Dánové nemohou chápat Genia Loci místa.
4. 12. 2023 15:31:48
Re: Fibonacci
Jediné nazvání, které návrh může unést, je NEŠŤASTNÝ HLAVÁK. Žádné přirozené propojení sadů a Fantovy budovy není. Jde o uměle vytvořený uzel bez přirozených a tradičních návazností na tradiční prostor. Ve vizualizacích, které snesou vše, na rozdíl od následujících uživatelů, schází již pouze ženy v burkách a islámská mešitka. Výraznou osobností návrhu je "architekt" HŘIB architekt Hlaváček. Měla by se rozvinout diskuze, kdo a jakým způsobem byla soutěž vyhlášena a kdo ji posuzoval!? T.j. kdo nese zodpovědnost za plýtvání z prostředky z peněz občanů - daňových poplatníků. HRŮZA hrůzoucí...........
4. 12. 2023 15:03:23
Re: Fibonacci
Moc milé, příjemné, hezké s citlivým měřítkem k okolí. Prima.
4. 12. 2023 15:03:22
Re: Fibonacci
Moc milé, příjemné, hezké s citlivým měřítkem k okolí. Prima.
4. 12. 2023 15:03:22
Re: Fibonacci
Moc milé, příjemné, hezké s citlivým měřítkem k okolí. Prima.
4. 12. 2023 15:03:21
Re: Fibonacci
Moc milé, příjemné, hezké s citlivým měřítkem k okolí. Prima.
4. 12. 2023 15:03:20
Re: Fibonacci
Moc milé, příjemné, hezké s citlivým měřítkem k okolí. Prima.
4. 12. 2023 15:03:18
Re: Fibonacci
Moc milé, příjemné, hezké s citlivým měřítkem k okolí. Prima.
4. 12. 2023 14:35:00
Nabízím vám půjčku ve výši 50 000 Kč - 50 000 000 Kč,
Nabízím vám půjčku ve výši 50 000 Kč - 50 000 000 Kč, Nabízím vám půjčku ve výši 50 000 Kč - 50 000 000 Kč, abyste mohli uspokojit své finanční potřeby, realizaci svých projektů, stavbu svých domů, nákup budov, splácení svých dluhů. Jsem vážný a velmi upřímný a zaručuji vám rychlou půjčku za méně než 24 hodin. půjčka vám bude poskytnuta bankovním převodem a splátka se provádí měsíčně. Tyto měsíční splátky začínají tři (03) měsíce po obdržení půjčky. Úvěr můžete splácet od 1 do 15 let. Požádejte o půjčku a získejte svůj kredit na svůj účet hned teď. Chcete-li získat naléhavou půjčku, kontaktujte: Veronikajirikova10@gmail.com whatsapp.....+420704207735
1. 12. 2023 11:56:55
Re: Re: Tituly Stavba roku 2023 byly rozdány.
Zkusila jsem je spočítat. 41?
30. 11. 2023 18:18:37
Re: Tituly Stavba roku 2023 byly rozdány
Čím více cen, TÍM LÉPE a ještě radostněji. Ať se v tom konsument - laik - vůbec nevyzná.......
28. 11. 2023 12:37:04
Re: Bazén na Lochotíně je po rekonstrukci, s obklady RAKO
Od 8- 18 let jsem plaval 3 hodiny denně, 6-7 v 25m bazénu v Riegrových sadech a 17-19 v Podolí, celou dobu mě provázel pocit chladu, což takhle zkusit používat teplé barvy obkladů? Ideál jsem nalezl v 5*hotelu Radisson v Golden Bay na Maltě.S pozdravem Ing. arch. Karel Doubner tel. (+420) 603 433 611 Zbraslavská 35/7 CZ-159 00 Praha 5 Malá Chuchle Autorizace v ČKA 00078 DOUBNER spol. s r. o. IČ 62909231 ID datové schránky 64v2537 https://www.facebook.com/architekt.doubner; www.doubner.cz;
22. 11. 2023 12:26:45
Re: Teorie: Komplex budov u Masarykova nádraží
Skvělý text. A jeho poslání je zřejmé. Organismus města, jeho nemoci, potenciály, ambice jsou asi tak "jednoduché", jako fungování organismu člověka. Problém je v tom, že máme tendenci jejich problémy rozdělit a nevidět věci v souvislostech. To je až příliš složité. Takže kardiolog neřeší klouby. A fungování a prspektivu města vytváří kdo? Politici? Aktivistická veřejnost? Developeři? Památkáři? Urbanisté IPR-u? Odpověď je tak prostá: všichni ve vzájemné diskusi a střetech. A zjednodušit to fak nejde. Na jasná a věčná parciální pravidla jednotlivých skupin zapomeňme...
21. 11. 2023 18:15:44
Re: Re: Teorie: Komplex budov u Masarykova nádraží.
Zdravím kolego! Délka článku odpovídá cíli-sumarizuje (v roce 2018!) širokou-"roztěkanou"- diskuzi/reakce po té, co projekt z ateliéru Yahy Hadid vyhrál. Snažili jsme zachytit/popsat názory k vítěznému projektu a zároveň ukázat co stanoviska/názory spojuje i rozděluje a s jakými důsledky. Odtud ta tématizace do 8 bodů a délka článku. Ale máte pravdu - web vyžaduje kratký úderný text. Nicméně prosíme o schovívavost: Text pro google-generaci jsme přece jen respektovali aspoň uplatněním oxfordských odstavců - tak se to dělá mimo ČR. Myslíme, že naše stanovisko/názor formulovaný dnes (listopad 2023) - po významné realizaci projektu atd.- bychom pro potřeby/nároky webu zvládli do jednoho odstavce na něco přes půl plus stránky. Ale to nebyl cíl našeho článku v roce 2018!
21. 11. 2023 09:18:31
Re: Terminál hromadné dopravy Nová Paka
To se povedlo. Díky.
16. 11. 2023 15:11:48
Re: Teorie: Komplex budov u Masarykova nádraží
Co nám chtěli autoři říci, se složitě dohledává, protože tak odborný text, kde skáčí z jednoho tématu pro příklad do jiného, je dost náročně rozklíčit. To abychom zjistili, co by mohlo nebo mělo následovat. Myslím, že to mnoho čtenářů nebude bavit tak dlouho, aby dočetli celý článek. Stálo by za to k tomu dopsat dovětek, co má být cílem souboru staveb se zachováním ducha místa a tvarosloví podle Zahy Hadid a jak to bude propojeno s tou zmíněnou budoucně dokončenou magistrálou sever-jih. Bude?
14. 11. 2023 22:09:41
Re: Dřevěné školky globálním trendem
Můžete mi, prosím, říct, jak je dřevo povrchově ošetřeno, aby neztratilo své přirozené vlastnosti? Protože jinak neporovnáváte zděné omítané stavby se dřevem, ale s nějakým povrchovým materiálem dřevostavby.
14. 11. 2023 21:59:27
Re: Recenze: Lávka nad rozbouřeným průtahem
Děkuji autorům článku za skloňování genia loci. To už je dnes vzácné, takže mě to potěšilo.
14. 11. 2023 21:45:32
Re: V Chomutově se kdysi chodilo do městských sadů za exotikou
Tedy o tom, že je tohle citlivá rekonstrukce, by se dalo s úspěchem pochybovat. Střecha je pěkná, to ano, ale co ta šílená barva soklu a tmavá okna?