Trend u podlahových krytin: Od umělých vinylů k přírodním rigidům
(6. 2. 2020) Dřevo kombinuje výhody laků a olejů
v ultra matném laku, lamináty jsou voděodolné
Trend u podlahových krytin: Od umělých vinylů k přírodním rigidům
Trendem současnosti je ekologie, a to i na
trhu podlahových krytin. Výsledkem je nová generace podlah tzv. rigidů, jejichž
základní složkou jsou obnovitelné suroviny - kamenivo nebo dřevo. Novinky nabídly
v posledních letech i další druhy krytin, laminátové podlahy se posunuly
do kategorie voděodolných díky speciální úpravě Aqua-Stop, dřevěné podlahy
v ultra matném laku si vzaly to nejlepší od olejů a laků. Vývoj za
poslední roky komentuje Milan Mrkáček, vedoucí regionálního prodeje společnosti
Kratochvíl parket profi.
OD UMĚLÝCH VINYLŮ K PŘÍRODNÍM RIGIDŮM
Co všechno
zahrnuje pojem rigidní vinyl?
PVC
v rolích (polyvinylchlorid) a Luxury Vinyl Tiles (LVT), pro které se u nás
vžily pojmy vinyly, jsou produktem vyráběným čistě z umělé hmoty, plastu.
Zjednodušeně řečeno, základní surovinou vinylu je v podstatě ropa a podle
množství přidávaných změkčovadel se dosahuje potřebné ohebnosti krytiny. Pro
vinyl v rolích (PVC) se používá více změkčovadel, pro vinyl v dílcích
(LVT) méně.
Rigidy jsou
novou generací krytin a ač se jim někdy říká nové vinyly, nejsou vyráběny
z umělé hmoty, ale základní složkou je buď kamenivo (minerály), nebo
dřevo, tedy obnovitelné suroviny. Výsledkem jsou dva druhy rigidů, a to
minerální SPC krytiny (Stone polymer composit) s jádrem z drceného
kameniva nebo dřevěné WPC podlahy (Wood plastic composit) s dřevitým jádrem.
K tomuto základu se přidávají polymery, které zaručují, že krytina bude
ohebná, protože SPC krytiny jen s drceným kamenivem by byla de facto dlažba.
Rigidy jsou vyráběny ve stejném formátu jako vinyly, ale neobsahují
PVC, ftaláty ani změkčovadla. Mezi první minerální podlahy u nás
patřily krytiny SPC Arbiton,
které začalo KPP v rámci svého programu zdravých podlah KPP Ecology dovážet v loňském roce, nyní
zařadil do svého sortimentu rigidy např. i tradiční švédský výrobce dřevěných
krytin Kährs.
Jaké jsou typy
konstrukcí rigidů?
Rigidy se
vyrábějí jen se zámkovými spoji, s lepenými jsem se ještě nesetkal.
Konstrukce se od sebe liší výrobce od výrobce, základní je možnost volby mezi
minerálním a dřevěným jádrem s tím,
že minerální SPC krytiny jsou tvarově stabilnější oproti vinylům. Při
konstrukci SPC krytin má výrobce možnost určit různé poměry mezi množstvím
kameniva a přidaných polymerů, obecně lze říci, že čím více je použito
kameniva, tím je podlaha tvarově stabilnější.
Další možností je opatření spodní strany SPC krytiny protihlukovou
podložku pro zvýšení akustického komfortu. Brzy by měla německá značka WINEO představit
svou novou kolekci WINEO
600, která kombinuje výhody vinylů a SPC krytin – na minerálním jádru je
vinylová vrstva, takže výsledkem je tvarově stabilní krytina s měkčí
pochozí vrstvou díky vinylu. Konstrukce rigidů umožňuje výrobcům hrát si
s různými kombinacemi.
V čem jsou
rigidy lepší oproti vinylům?
SPC a WPC krytiny jsou ekologickými
podlahami v mnoha směrech: Použité přírodní minerály jsou v souladu s trendem
snižování emisí u podlahových krytin, protože mají nulové emise. Velmi nízký tepelný odpor znamená
zase efektivnější využití podlahového vytápění, čímž klesá spotřeba energií. A
na konci svého životného cyklu jsou rigidy plně recyklovatelné.
Zejména minerální SPC krytiny pak
zaručují maximální odolnost a vyšší rozměrovou a tvarovou stabilitu. Oproti vinylovým podlahám jsou tvrdší, pevnější a méně náročné na kvalitu
podkladu, přitom jsou příjemné na dotek. Nenáročnost na kvalitu podkladu je jedním z benefitů podlah
SPC. Díky minerálnímu jádru nejsou tyto podlahy tak choulostivé a na rozdíl od
klasických vinylů neprokreslí každou prasklinku či dolík v podkladu, zvládnou i
vyšší zbytkovou vlhkost, takže je lze položit dříve. Jsou 100 %
voděodolné a jejich vyšší tvarová
stabilita než u vinylů eliminuje riziko vytváření spár.
WPC krytiny oproti SPC podlahám
obsahují dřevité materiály, přesněji dřevitou moučku. Původní myšlenkou bylo
využít výhody dřevitých materiálů (hlavně jejich dostupnost) a současně odstranit
některé nedostatky dřevěných podlah,
např. odolnost proti poškození. Vzhledově se WPC krytiny od SPC neliší, díky použité základní surovině má však SPC
podlaha přece jen větší tvarovou stabilitu než krytiny WPC.
Jak se vyvinuly
technologie vinylových podlahovin za posledních zhruba 10 let?
Vývoj vinylů,
resp. rigidů měl splnit dva cíle. Za prvé měl přinést vyšší tvarovou stabilitu
krytin oproti vinylovým podlahám, protože tvarová stabilita vinylů je ovlivněna
termoplastickými vlastnostmi – vinyl se roztahuje a smršťuje v závislosti
na teplotách. A druhým cílem, či spíše impulsem byla ekologie, a to ve dvou
rovinách. Při výrobě rigidů se nepoužívají plasty, šetří se tedy ropa a
používají se obnovitelné zdroje. U minerálních SPC krytin je to kamenivo,
základní surovinou u WPC krytin je dřevitá moučka, takže při výrobě WPC podlah
lze zužitkovat zbytkové dřevo, které už by jinak nenašlo uplatnění. Dřevo se
rozemele a vyrobí se z něj jádro krytiny, je to tedy maximálně ekologický
přístup se stoprocentním využitím dřeva jako suroviny.
Vývoj
v této oblasti je velmi rychlý. Před deseti lety v době nástupu
vinylů se vyráběly čistě lepené dílce a podlaháři tenkrát říkali, že teď už je
na trhu asi vše, co jiného by výrobci ještě dokázali vymyslet. Jenže uběhly dva
roky a výrobci přišli se zámkovými vinyly, což si na začátku neuměl nikdo
představit. Ani tím to však neskončilo a objevily se vinyly na HDF deskách. A
opět si všichni mysleli, že teď už je opravdu vše vymyšleno, nic nového nebude
a najednou tu jsou rigidy, které neobsahují PVC, ftaláty ani změkčovadla a
zájem se přesouvá od LVT k rigidům.
Trendem
současnosti je tedy jednoznačně ekologie. Někdy v roce 2013 výrobci začali
plošně opouštět ftaláty a nahradili je jinými typy zdravotně nezávadných
změkčovadel, v dnešní době zase v rámci ekologického přístupu
nahrazují plasty. Kromě rigidů vznikají i podlahy z čistě přírodních
surovin v podobě křídy, řepkového nebo ricinové oleje, jako je německý WINEO PURLINE, což je kategorie
ekologických podlah. Němci dokonce používají termín bio podlahy. Ty jsou opět
vyráběny ve stejných formátech jako vinyl, ale neobsahují PVC a proto
nepotřebují ani žádná změkčovadla. Zatímco PURLINE můžete na konci životního
cyklu prakticky vyhodit do popelnice, do normální směsného odpadu, protože je
to čistě přírodní materiál, u vinylu musíte doložit, že byl ekologicky
zlikvidován, je to plast, který by se jinak rozkládal stovky let.
I LAMINÁTOVÉ PODLAHY JSOU STOPROCENTNĚ
VODĚODOLNÉ
Co
nového nabídly v posledních letech laminátové podlahy?
Zmínil bych speciální povrchový nátěr
Aqua-Stop, díky kterému se i laminátové krytiny staly stoprocentně
voděodolnými. Samotný povrch laminátových krytin je na povrchu vůči vodě a
vlhkosti odolný, riziko však dosud představovaly spoje mezi lamelami, kudy
dokázala vlhkost či voda proniknout a poškodit vnitřní nosnou HDF desku. Ta pak
nabobtnala a tím se zničila celá krytina. Dosud výrobci chránili spoje
laminátových krytin např. voskovou impregnací a nosnou desku dělali ze
speciálního materiálu s nižší nasákavostí, což dokázalo krytinu
v řádu hodin ochránit, jinými slovy zkázu pouze na čas oddálit. Na rozdíl
od toho je Aqua-Stop, patent německé značky
WINEO, speciální povrchová úprava bočních spojů, která tuto ochranu laminátovým
krytinám poskytuje absolutně a dlouhodobě (viz video s rozpustnými
tabletami bez a s Aqua-Stop ochranou).
Dosud pro všechny laminátové podlahy obecně
platilo, že nepatří do vlhkých prostor, s Aqua-Stopem lze laminátovou
krytinu Wineo položit i do koupelny nebo wellness. Neočekávám, že by teď
nastala éra laminátů v koupelně, ale nová ochrana Aqua-Stop zabrání škodám
při běžných nehodách v domácnosti, třeba když proteče děravý květináč,
přelijete kytku. V kuchyni zase nebude vadit, když vyteče myčka.
DŘEVĚNÉ PODLAHY KOMBINUJÍ VÝHODY OLEJŮ A
LAKŮ
Jakým směrem se ubírá vývoj dřevěných
podlah?
U dřevěných
podlah zaznamenávám odklon od olejů a návrat k lakovaným podlahám
s tím, že výrobci přicházejí s ultra matnými laky. Ty úspěšně kombinují výhody snadné údržby
lakovaných podlah s výhodami přirozeného vzhledu olejovaných krytin, který
je velmi populární, ale někteří zákazníci se obávají náročnosti údržby.
Povrchová úprava v ultra matném laku vyvolává dojem, že je podlaha
vyrobena z neošetřeného, surového dřeva. Na povrchu se však nachází silná,
avšak neviditelná vrstva laku, která chrání podlahu před opotřebením a otěrem.
Ačkoli tedy dřevěná krytina v ultra matném laku vypadá jako neošetřená, je
na dotek i při chůzi příjemná, trvanlivá a snadno udržovatelná.
Povrchová úprava v ultra matném laku je důsledkem současného trendu
velkých prosklených ploch a s tím spojených prosvětlených interiérů.
Výrazné osvětlení může na klasické lakované podlaze vytvářet lesklé odrazy a
zkreslovat tak vnímání její barvy a vzhledu. Speciální ultra matný povrch
dřevěných podlah, který jako první představily kolekce švédské značky Kährs Lux a Lumen,
je však nereflexní, tzn. že neodráží dopadající světelné paprsky, naopak je
pohlcuje, podlaha se neleskne a vynikne tak skutečný tón a krása dřeva.
podle podkladů společnosti Kratochvíl parket profi, s. r. o.
zdroj foto: Kratochvíl parket profi, s. r. o.
Komentáře ke článku
Registrace k zasílání newsletteru
Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání denního newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

28. 1. 2021 09:53:16
Re: Re: Revitalizace pražských náplavek.
Děkujeme za upozornění, mapu asi zadával redakční šotek :-)
27. 1. 2021 17:32:42
Re: Revitalizace pražských náplavek
S tou mapou to myslíte vážně nebo jen zkoušíte čtenáře? Revitalizace náplavek na náměstí Míru :-) .
25. 1. 2021 20:04:57
Re: Vily a rodinné domy v Hradci Králové 1900‒1950
Autore článku, nauč se rozlišovat trpný a činný rod. Pevnost se určitě nezrušila sama a taky se sama nezačala bourat. Ona byla zrušena a byla bourána. A stejně tak je to s pozemky. Taky se neuvolnily samy od sebe, ale byly (někým) uvolněny. Je smutné, když je kažen tak krásný jazyk, jakým je čeština. Omlouvám se, že nepíši k tématu - knížka je určitě krásná. Jen doufám, že je také krásně napsaná.
25. 1. 2021 15:07:43
Re: Moderní bydlení je bydlení v klidu a tichu
A ve tmě!
25. 1. 2021 07:13:02
Re: Interiéry domu Na Košince
Co je malé, to je milé. Možná by se vešel ještě Harry Potter do "pokojíčku" pod schody ;-)
24. 1. 2021 16:22:51
Re: Re: Rodinný dům v Praze Braníku.
To ne, ten výstup nahoru je na párátko moc široký :-)
22. 1. 2021 15:41:25
Re: Zastupitelstvo Jihlavy schválilo Zásady pro spolupráci s inv...
Zásady developmentu by měly být definovány v územně plánovací dokumentaci - územním plánu, regulačním plánu, apod. Samosprávy by neměly vytvářet duplicitní schvalovací procesy paralelně se stavebními předpisy / stavebním zákonem, vzniká tím ještě více nepřehledná a zmatečná situace pro jakýkoliv záměr. Develepeři ve většině případů realizují - investují do dopravní a technické infrastruktury, kterou včetně draze nakoupených pozemků převádění na obce / města., nevidím tedy důvod, proč by měli developeři ještě platit nějaké příspěvky, pokud se samosprávy na developmentu finančně nepodílejí?
21. 1. 2021 12:00:48
Re: Žluťák v Humpolci
parádní práce. zvenku model :) jsem zvědav, jak dlouho vydrží střecha bílá :)
21. 1. 2021 11:59:25
Re: Rodinný dům v Praze Braníku
dům hamburger :)
20. 1. 2021 21:50:27
Re: Dům nad údolím Tiché Orlice
Líbí se mi, jak měkce je vytvarován terén kolem domu. Ale dost mě zarazilo umístění sedací odpočinkové soupravy zády k tak nádhernému výhledu.
20. 1. 2021 20:44:26
Re: Re: Spojovací lávky VŠCHT Praha.
Souhlasím.
20. 1. 2021 17:45:24
Re: Nábytek z recyklovaných propagačních materiálů Kongresového ...
Moc pěkné, fakt. Ale proč zůstala v utajení ona restaurátorka a expertka na materiály? Z vrozené skromnosti? Nebo na ni pánové zapomněli? Není umělkyně, tak její jméno nikoho zajímat nemusí? Nevím, jenom spekuluji, ale dobře to nevypadá...
19. 1. 2021 18:36:52
Re: Spojovací lávky VŠCHT Praha
Úchvatné dílo, technicky, staticky, výtvarně. Volba kontrastu je 100% správná. Autoři si zaslouží obdiv.
17. 1. 2021 09:58:30
Re: Praha vypíše mezinárodní urbanistickou soutěž na okolí Flore...
Soutěž zde je předčasná ( stejně pro filharmonií ). Nové koncepci musí předcházet řešení dopravních poměrů (magistrály) v celoměstských souvislostech + naléhavý je okruh Prahy. Dnešní stav je katastrofální ,nutno chápat jako provizorní. Nelze mu podřizovat budoucí zástavbu.
13. 1. 2021 12:04:15
Re: Přístavba budovy muzea skla a bižuterie
Myslím, že se to bude líbit. Díky zrcadlení okolí na fasádě vypadá objekt mnohem lépe, než vypadal v projektu. A taky už jsou dneska lidi na "nekrabicové" domy víc zvyklí.
13. 1. 2021 11:46:32
Re: Re: Re: Rodinný dům v údolí Dyje.
Interiér má potenciál pro změnu. Vypadá to jako před nastěhováním. Stačilo by pověsit obrazy, přidat pár kytek a nechat děti rozházet hračky. :) Mě spíš překvapila informace, že dům dodržuje uliční čáru. Na první i poslední fotografii to vypadá, že ustupuje, ale možná jde o optický klam díky tmavé fasádě. Můj první dojem byl, že dům říká "Já tu nejsem."
13. 1. 2021 07:31:59
Re: Stanovisko Klubu Za starou Prahu ke zveřejněnému projektu zá...
souhlasím s Ing.V.Kocourkem - že se Praha začíná zesměšňovat
12. 1. 2021 20:09:32
Re: Re: Rodinný dům v údolí Dyje.
Mám stejný názor. Exteriér a vnější architektura skvělé. Interiér je věc názoru uživatelů. Mně se zdá rovněž příliš sterilní.
12. 1. 2021 18:19:04
Re: Rodinný dům v údolí Dyje
Hmota a exteriér mě baví. Ale uvnitř? Covidová jednotka? Bydlení pro roboty? Na tuhle sterilitu jsem asi moc starej, nic ve zlým.
11. 1. 2021 11:01:20
Re: Stanovisko Klubu Za starou Prahu ke zveřejněnému projektu zá...
"Tuto odpočinkovou a vyhlídkovou funkci plní Filsakova piazzetta velmi dobře dodneška." Opravdu? Vždyť polovina "náměstí" jsou nadstavba nad garážemi. Tento návrh i přes novou budovu plochu náměstí výrazně rozšíří, pohledu na brutalistický hotel nijak nepřekáží, výškou nepřesahuje okolní zástabu, a zároveň bude fungovat jako památník českému filmu (jako dominanta náměstí režiséra Miloše Formana). Za mě opravdu unikátní návrh, který si v Praze své místo zaslouží. Doufám, že vyjde. Obecně se má mezi nájemci Pařížské ulice za to, že čím severněji adresa je, tím jde o méně zajímavý prostor. Tento redevelopment atraktivitu v rámci celé Pařížské vyrovná a bude katalyzátorem zvýšení kvality prostředí.