Trojský most získal mezinárodní ocenění AWARD OF EXCELLENCE
(22. 9. 2015) v rámci soutěže The European Steel Design Awards 2015
Trojský most získal mezinárodní ocenění AWARD OF EXCELLENCE
Významného ocenění na mezinárodním poli se dostalo stavbě Trojského
mostu v Praze. Evropské sdružení ocelových konstrukcí (ECCS) udělilo
tomuto projektu cenu AWARD OF EXCELLENCE v kategorii Mosty v rámci
soutěže The European Steel Design Awards 2015. Slavnostního vyhlášení
a převzetí ocenění se dne 15. 9. 2015 v tureckém Istanbulu za Českou
asociaci ocelových konstrukcí (ČAOK), která stavbu do soutěže
přihlásila, zúčastnili prezident Antonín Pačes, tajemník Marek Janda
a Dalibor Gregor, vedoucí projekčního týmu ocelových konstrukcí ze
společnosti Excon, a. s.
Mezinárodní šestičlenná porota hodnotila všechny stavby z
architektonicko-stavebního hlediska s důrazem na kreativní a nápadité
využití oceli v architektuře a při realizaci staveb. Trojský most uspěl v
konkurenci evropských staveb a byl oceněn jako nejlepší evropská
ocelová mostní konstrukce.
Vyjádření mezinárodní komise je následující:
„Pražský
Trojský most je působivým dílem, které smazává hranice mezi
architekturou a inženýrskými dovednostmi. Obloukový most s mostovkou
visící na husté síti tyčových závěsů – známý základní koncept, který byl
skvěle navržen a do detailu zpracován. Konstrukce prokazuje všestrannou
použitelnost oceli s nosným obloukem a upředenou sítí závěsů ve čtyřech
rovinách, která tvoří stěnu, a umožňuje tak realizovat nízký a velmi
štíhlý oblouk. Spolu s odpovídajícím postupem výstavby byl vytvořen
skutečně krásný návrh umožňující přenesení velkých zatížení od tramvají,
automobilové dopravy a chodců v srdci Prahy. Most propaguje kvality
ocelových konstrukcí svou viditelně štíhlou konstrukcí a elegancí.
Účinné osvětlení zdůrazňuje jeho tvarové vyjádření. Komise byla zejména
potěšena spojením expresivního designu a zručnosti v moderní průmyslové
výrobě. Trojský most je jako sochařské dílo a krásný doplněk města
Prahy.“
Kromě Trojského mostu byly za jednotlivé státy do soutěže nominovány tyto stavby:
• zastřešení železničního nádraží, Vídeň, Rakousko;
• most Sundsvall, Švédsko;
• zastřešení Les Halles, Paříž, Francie;
• kancelářská budova KPMG, Lucemburk-Kirchberg, Lucembursko;
• zastřešení železničního nádraží Rotterdam, Nizozemsko;
• výstavní pavilon Aquae, Mestre, Itálie;
• vysokoškolská aula Medica, Stockholm, Švédsko;
• fotbalový stadion Amazonia, Manaus, Brazílie (přihlášeno Portugalskem);
• most pro pěší a cyklisty, Odense, Dánsko;
• kancelářská budova DNB House A, Oslo, Norsko;
• administrativní a výzkumná budova Kayalar Chemicals Industry and Trade, Istanbul, Turecko;
• rekonstrukce železničního mostu, Szolnok, Maďarsko.
Návrh Trojského mostu vytvořili Roman Koucký, Libor Kábrt (oba Roman
Koucký architektonická kancelář, s. r. o.) a Jiří Petrák s Ladislavem
Šaškem (oba Mott MacDonald CZ, spol. s r. o.). Generálním dodavatelem
stavby byla společnost Metrostav, a. s. Projekt ocelové konstrukce mostu
vytvořila společnost EXCON, a. s. (Vladimír Janata, Dalibor Gregor) a
výrobu ocelové konstrukce prováděly společnosti Metrostav, a. s. –
divize 3 a Bilfinger MCE Slaný, s. r. o.
Trojský most je součástí tunelového komplexu Blanka. Je po něm vedena
tramvajová trať, dva pruhy pro automobily v obou směrech s chodníky pro
pěší na okrajích. Navržené řešení elegantně přemosťuje řeku Vltavu
smělým obloukem, který minimálně zasahuje do panoramatu města. Z
hlediska konstrukčního uspořádání, konfigurace mostu a použitých
materiálů se jedná o konstrukci v celosvětovém měřítku ojedinělou.
Přemostění je tvořeno dvojicí samostatných konstrukcí, které jsou
odděleny dilatací nad pilířem umístěným na trojském břehu. Hlavní pole
je navrženo jako prostě podepřená ocelová oblouková konstrukce (rozpětí
200,4 m, vzepětí oblouku 20,0 m) s předpjatou betonovou mostovkou,
podporovanou prefabrikovanými příčníky v rastru 4 m, zavěšenou na
systému dvou stovek síťově uspořádaných tyčových závěsů. Díky zvolenému
statickému systému síťového oblouku bylo možné snížit vzepětí oblouku.
Poměr vzepětí a rozpětí oblouku 1/10 a poměr konstrukční výšky oblouku a
jeho rozpětí 1/183 jsou základními parametry určujícími eleganci
plochého obloukového mostu.
Marek Janda, tajemník ČAOK
foto archiv firem Metrostav a Excon
Základní informace o objektu
Kategorie
Novostavby
Komentáře ke článku
Registrace k zasílání newsletteru
Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

4. 12. 2023 18:39:15
Re: Re: Re:Ne - Šťastný Hlavák.
Ještě - pro nás chudé duchem - mi prosím udělejte pořádek v tom, kdo jsou ti odborníci, kteří jediní mají správný pohled na věc a kteří jediní mají být vyslyšeni. A co nastane v případě, že tomu tak bude. Přivítala bych jmenný seznam, abych neztrácela čas s těmi ostatními tutany, kteří koncipovali zadání, kteří marnili čas zpracováním soutěžních návrhů a kteří je hodnotili. Proč tápat v temnotách alternartiv, když jsou tu odborníci, kteří mají ve všem jasno!
4. 12. 2023 18:13:52
Re: Re:Ne - Šťastný Hlavák.
Jsem zvědav, zda prostesty odborníků dojdou vyslyšení, a nedopadne to jako s rohovou budovou Opletalovy na Václaváku. Tam sice památkáři a moudří lidé neobstáli, prohráli, ale nakonec zde ta nová nová budova není žádné kulturní strašidlo, jako Europalác u Můstku.
4. 12. 2023 18:10:33
Re: Re: Šťastný Hlavák.
Díky Karle, to jsou správná slova!
4. 12. 2023 18:09:36
Re: Re: Fibonacci.
Řekl bych že s tím mohu souhlasit. A co radní města? Hlaváček nerozhoduje sám, ti ostatní jsou jistě svéprávní.
4. 12. 2023 17:05:26
Re:Ne - Šťastný Hlavák
Výsledná studie je důkazem naprostého nepochopení potřeb obyvatel a cestujících, jak ze strany soutěžících, tak ze strany zadavatele. Nádraží v zásadě vyhovuje dnešním potřebám /mimo pokladen , které ale v době on line prodejů ztrácí důležitost/. Nevyhovuje" Šervůd " před nádražím, ten však návrh neřeší, ba naopak ho gigantickým otevřeným přístřeškem zhoršuje. Navržená dřevostavba nepatří do místního prostředí, a to bez toho, zda je zde památkový objekt - Fantova budova původního nádraží - kterou přístřek výrazně zakrývá. České dráhy by měly řešit jiné problémy a né se zabývat urbanismem, kterému nerozumí. Bohužel to platí i pro Magistrát. l
4. 12. 2023 15:54:06
Re: Šťastný Hlavák
Likvidace stávajícího objektu je nepřijatelné barbarství a pitomost. v 80. letech jsem nakreslil pro Sial Fantovu budovu Praha hl. n. v měřítku 1/100 u příležitosti studie i s modelem zastřešení jižního předpolí a napojení na Vinohrady. Tak, jak je propojen na severu s Žižkovem, je rozvoj na jih jediné možné řešení. Chybí diskuze o smyslu věcí. Centrum Prahy je Václavské náměstí, k němu se přiblížit, dává smysl. Vykročení na západ je krokem do tmy. Je na čase řešit problémy tady a teď. Dánové nemohou chápat Genia Loci místa.
4. 12. 2023 15:31:48
Re: Fibonacci
Jediné nazvání, které návrh může unést, je NEŠŤASTNÝ HLAVÁK. Žádné přirozené propojení sadů a Fantovy budovy není. Jde o uměle vytvořený uzel bez přirozených a tradičních návazností na tradiční prostor. Ve vizualizacích, které snesou vše, na rozdíl od následujících uživatelů, schází již pouze ženy v burkách a islámská mešitka. Výraznou osobností návrhu je "architekt" HŘIB architekt Hlaváček. Měla by se rozvinout diskuze, kdo a jakým způsobem byla soutěž vyhlášena a kdo ji posuzoval!? T.j. kdo nese zodpovědnost za plýtvání z prostředky z peněz občanů - daňových poplatníků. HRŮZA hrůzoucí...........
4. 12. 2023 15:03:18
Re: Fibonacci
Moc milé, příjemné, hezké s citlivým měřítkem k okolí. Prima.
1. 12. 2023 11:56:55
Re: Re: Tituly Stavba roku 2023 byly rozdány.
Zkusila jsem je spočítat. 41?
30. 11. 2023 18:18:37
Re: Tituly Stavba roku 2023 byly rozdány
Čím více cen, TÍM LÉPE a ještě radostněji. Ať se v tom konsument - laik - vůbec nevyzná.......
28. 11. 2023 12:37:04
Re: Bazén na Lochotíně je po rekonstrukci, s obklady RAKO
Od 8- 18 let jsem plaval 3 hodiny denně, 6-7 v 25m bazénu v Riegrových sadech a 17-19 v Podolí, celou dobu mě provázel pocit chladu, což takhle zkusit používat teplé barvy obkladů? Ideál jsem nalezl v 5*hotelu Radisson v Golden Bay na Maltě.S pozdravem Ing. arch. Karel Doubner tel. (+420) 603 433 611 Zbraslavská 35/7 CZ-159 00 Praha 5 Malá Chuchle Autorizace v ČKA 00078 DOUBNER spol. s r. o. IČ 62909231 ID datové schránky 64v2537 https://www.facebook.com/architekt.doubner; www.doubner.cz;
22. 11. 2023 12:26:45
Re: Teorie: Komplex budov u Masarykova nádraží
Skvělý text. A jeho poslání je zřejmé. Organismus města, jeho nemoci, potenciály, ambice jsou asi tak "jednoduché", jako fungování organismu člověka. Problém je v tom, že máme tendenci jejich problémy rozdělit a nevidět věci v souvislostech. To je až příliš složité. Takže kardiolog neřeší klouby. A fungování a prspektivu města vytváří kdo? Politici? Aktivistická veřejnost? Developeři? Památkáři? Urbanisté IPR-u? Odpověď je tak prostá: všichni ve vzájemné diskusi a střetech. A zjednodušit to fak nejde. Na jasná a věčná parciální pravidla jednotlivých skupin zapomeňme...
21. 11. 2023 18:15:44
Re: Re: Teorie: Komplex budov u Masarykova nádraží.
Zdravím kolego! Délka článku odpovídá cíli-sumarizuje (v roce 2018!) širokou-"roztěkanou"- diskuzi/reakce po té, co projekt z ateliéru Yahy Hadid vyhrál. Snažili jsme zachytit/popsat názory k vítěznému projektu a zároveň ukázat co stanoviska/názory spojuje i rozděluje a s jakými důsledky. Odtud ta tématizace do 8 bodů a délka článku. Ale máte pravdu - web vyžaduje kratký úderný text. Nicméně prosíme o schovívavost: Text pro google-generaci jsme přece jen respektovali aspoň uplatněním oxfordských odstavců - tak se to dělá mimo ČR. Myslíme, že naše stanovisko/názor formulovaný dnes (listopad 2023) - po významné realizaci projektu atd.- bychom pro potřeby/nároky webu zvládli do jednoho odstavce na něco přes půl plus stránky. Ale to nebyl cíl našeho článku v roce 2018!
21. 11. 2023 09:18:31
Re: Terminál hromadné dopravy Nová Paka
To se povedlo. Díky.
16. 11. 2023 15:11:48
Re: Teorie: Komplex budov u Masarykova nádraží
Co nám chtěli autoři říci, se složitě dohledává, protože tak odborný text, kde skáčí z jednoho tématu pro příklad do jiného, je dost náročně rozklíčit. To abychom zjistili, co by mohlo nebo mělo následovat. Myslím, že to mnoho čtenářů nebude bavit tak dlouho, aby dočetli celý článek. Stálo by za to k tomu dopsat dovětek, co má být cílem souboru staveb se zachováním ducha místa a tvarosloví podle Zahy Hadid a jak to bude propojeno s tou zmíněnou budoucně dokončenou magistrálou sever-jih. Bude?
14. 11. 2023 22:09:41
Re: Dřevěné školky globálním trendem
Můžete mi, prosím, říct, jak je dřevo povrchově ošetřeno, aby neztratilo své přirozené vlastnosti? Protože jinak neporovnáváte zděné omítané stavby se dřevem, ale s nějakým povrchovým materiálem dřevostavby.
14. 11. 2023 21:59:27
Re: Recenze: Lávka nad rozbouřeným průtahem
Děkuji autorům článku za skloňování genia loci. To už je dnes vzácné, takže mě to potěšilo.
14. 11. 2023 21:45:32
Re: V Chomutově se kdysi chodilo do městských sadů za exotikou
Tedy o tom, že je tohle citlivá rekonstrukce, by se dalo s úspěchem pochybovat. Střecha je pěkná, to ano, ale co ta šílená barva soklu a tmavá okna?
14. 11. 2023 21:34:31
Re: Rekonstrukce domu v Nebušicích
To zábradlí s "pouliční lampou" je úžasné.
14. 11. 2023 21:23:01
Re: Re: Grand Prix Architektů získala Kloboucká Lesní.
To je dlouhodobý nešvar všech cen. Aby to nikomu nebylo líto. Vždyť ani Oskar už není jen jeden.