Těšnovské nádraží / Třicet let od demolice, sto čtyřicet let od otevření

Těšnovské nádraží / Třicet let od demolice, sto čtyřicet let od otevření

(17. 3. 2015) Muzeum hlavního města Prahy pořádá od 17. 3. 2015 do 31. 5. 2015 před hlavní budovou muzea panelovou výstavu Těšnovské nádraží / Třicet let od demolice, sto čtyřicet let od otevření. Výstava představí nádraží Praha-Těšnov, které vzniklo bezmála před sto čtyřiceti lety, prostřednictvím historických pohlednic a fotografií.

 
 
 
 

Těšnovské nádraží / Třicet let od demolice, sto čtyřicet let od otevření

Muzeum hlavního města Prahy pořádá od 17. 3. 2015 do 31. 5. 2015 před hlavní budovou muzea panelovou výstavu Těšnovské nádraží / Třicet let od demolice, sto čtyřicet let od otevření. Výstava představí nádraží Praha-Těšnov, které vzniklo bezmála před sto čtyřiceti lety, prostřednictvím historických pohlednic a fotografií.

Nádraží Severozápadní dráhy, reprodukce kresby Fr. Chalupy otištěná v časopise Světozor roku 1876  Foto: www.muzeumprahy.cz
Výstava  umístěná na soustavě panelů před budovou Muzea hlavního města Prahy představí pražské nádraží, které před více jak čtyřmi desítkami let přestalo sloužit cestujícím a před třiceti lety bylo srovnáno se zemí.

Odstřel nádraží Praha-Těšnov provedený 16. 3. 1985 tak definitivně uzavřel jedno období pražské dopravní historie a změnil podobu lokality, v níž se nachází i hlavní budova Muzea hlavního města Prahy. Stojí tedy určitě za to připomenout časy, kdy cestující kupříkladu do Poděbrad nebo Hradce Králové procházeli velkorysou nádražní budovou vystavěnou v letech 1872 - 1875 v novorenesančním slohu s dominantní střední částí pojatou jako bohatě zdobený vítězný oblouk.

Nádraží Severozápadní dráhy na pohlednici vydané před rokem 1900, MMP.Návštěvníci muzea i kolemjdoucí se budou moci vydat proti proudu času a za pomocí zejména historických pohlednic a fotografií (jejichž zvětšené reprodukce umožní objevit pozoruhodné detaily) si udělat představu o čilém ruchu kolem nádraží, které se postupně jmenovalo nádraží Severozápadní dráhy, Denisovo, Vltavské a Praha-Těšnov.

Dobové plány z počátku provozu (po roce 1875) i z období pro tuto lokalitu velmi dynamických 70. a 80. let 20. století umožní všem zájemcům si udělat představu o prostorových proměnách Těšnova a blízkého okolí. Velký dokumentární počin vztahující se ke zmizelému těšnovskému nádraží učinil i výtvarník s železnicí bytostně spjatý, Jiří Bouda, který nádraží, jeho budovy, kolejiště i interiér odbavovací haly zobrazil na sérii barevných litografií. Reprodukce těchto mimořádně působivých litografií budou součástí výstavy, stejně jako části dobových jízdních řádů, fotografie zachycující demolici nádražní budovy i ukázky nerealizovaných projektů na záchranu nádraží.
www.muzeumprahy.cz
zdroj: Praha.eu

Komentáře ke článku

 
 
 
 

Registrace k zasílání newsletteru

Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání denního newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

*Povinné položky
Vaše registrační údaje nebudou poskytovány třetím stranám a budou chráněny. Svou registraci můžete kdykoliv zrušit zde nebo prostřednictvím odkazu v zápatí každého newsletteru.
 
 
Nové komentáře
 
© 2007–2020 Business Media One, s. r. o. Nádražní 762/32, 150 00 Praha 5, e-mail: stavbaweb@bmone.cz