Údolní stanice lanovky Seiser Alm
(21. 6. 2017) S hliníkovou fasádou od společnosti Prefa.
Údolní stanice lanovky Seiser Alm
Nově otevřená údolní stanice lanovky v horské vesničce Seis am
Schlern je navzdory své efektní velikosti dokonale zakomponována mezi
strmé horské masivy a do alpské krajiny zásluhou hliníkové fasády Prefa.
Lanovka Seiser Alm dopraví denně okolo 11 000 milovníků zimních
sportů nebo letních návštěvníků do výšin jedné z nejkrásnějších horských
oblastí Evropy. Cesta vzhůru trvá pouhých 15 minut. Lanovka je moderním
„žebříkem do nebe“ – k vysokohorské pastvině v Dolomitech, součásti
přírodního světového dědictví UNESCO.
Seis am Schlern zůstal věrný svému charakteru původní horské vesnice,
a přesto nabízí podněty pro moderní architekturu. Obec je oblíbeným
výchozím bodem pro túry na největší vysokohorskou pastvinu Evropy
s plochou 56 kilometrů čtverečních. Stěžejní význam pro letní i zimní
návštěvníky má lanovka Seiser Alm, která při přestavbě a modernizaci
s využitím produktů Prefa získala novou a mimořádnou architektonickou
tvář.
Turistická infrastruktura za fasádami Prefa
Se svými třemi
úrovněmi podlaží o celkové ploše 3455 m² je údolní stanice centrem
turistické infrastruktury Seiser Almu. Největší vysokohorská pastvina
Evropy, ležící ve výšce od 1600 do 2300 metrů, je totiž ideální
lyžařskou a turistickou oblastí. V létě lze díky síti turistických cest
navštívit místní salaše a vrcholky, v zimě mají lyžaři a snowboardisté
k dispozici 60 km sjezdovek a 23 vleků a lanovek. Údolní stanice lanovky
tak musí být především funkční. Za 2000 m² hliníkové fasády kompaktního
celku, který je tvarově inspirován horským masivem Dolomit, mají své
místo restaurace, dva obchody se sportovními potřebami, úschovna lyží,
lyžařský servis, restaurace s rychlým občerstvením, obchod
s regionálními a místními produkty, dvě prodejní místa obou lyžařských
škol a správní kanceláře lanovky.
Architektura hran a rohů
Využitím různých úhlů sklonu
fasády Prefa a nepravidelných povrchových zlomů panelů evokujících
krystaly se podařilo mladému architektovi z Bolzana Lukasi Burgaunerovi
včlenit turistické centrum oblasti Seiser Alm citlivě do okolní krajiny.
„V závislosti na světle působí ohromné hliníkové fasády pokaždé
jinak zajímavě, někdy jsou mocné a impozantní, jindy téměř neviditelné,“ říká Burgauner, pro kterého jsou hory druhým domovem.
Údolní stanice lanovky se prezentuje jako nápadně nenápadný monolit,
obložený hnědými fasádními panely Prefa FX.12. Řešení, jehož součástí
jsou i podhledy, dává celému komplexu nezaměnitelný charakter.
Nepravidelné povrchové zlomy panelů FX.12 vytvářejí na fasádě živou hru
světel, dojem je závislý na úhlu slunečního svitu. Podhledy jsou
v antracitové barvě P.10 a prostor vchodu byl proveden fasádními prvky
Prefa Sidings. Výškově variabilní transparentní prosvětlovací
a prosklené pásy po obvodu fasády Prefa imitují zrna křemene či
krystalické žíly, vyskytující se v horninách. Lukas Burgauner, architekt
jihotyrolské moderny a rodák z Kastelruthu, sám bydlí docela blízko
a má pevné kořeny v bizarním, jedinečném horském světě Dolomit, který se
stal předobrazem nové fasády.
Požadavky investora – společnosti Umlaufbahn Seis – Seiser Alm AG –
byly jednoduché: nic nového, ale všechno větší. Výzvou bylo především
sjednocení budov stanice a služeb do homogenního celku. Cílem přestavby
byla funkčnost, mobilita a bezbariérové přístupy. A samozřejmě
harmonické zasazení do místní scenérie a okolní alpské krajiny. „90
metrů dlouhá a 25 metrů široká hmota údolní stanice neměla být ovšem
nějaká hranatá krabice, ale reprezentativní stavba, přizpůsobená krajině
a organicky sloučená do jednoho komplexu s již dříve postaveným
parkovacím domem,“ říká Burgauner. Dolní podlaží je vzhledem
k poloze objektu ve svahu situováno převážně v podzemí. Západním směrem
na straně silnice vybíhá budova svou panoramatickou terasou integrovanou
do fasády osm metrů ze svahu. „Na provedení jsme měli kvůli
nepřerušenému provozu jenom málo času. Stavební fáze bylo třeba dobře
naplánovat, aby mohly být efektivně realizovány,“ dodává Burgauner.
Tmavě hnědý monolit
Přímo před budovou se nad krajinou
impozantně tyčí vrcholek Santnerspitze horského masivu Schlern. Strmost
a barevná hra okolních skal nachází v architektuře údolní stanice svůj
odraz. Volba barvy hliníkové fasády o celkové ploše 2000 m² byla cíleně
odvozena z krajinného kontextu. Pomocí materiálů, které toto
architektonické tvarosloví podtrhují, se Burgaunerovi podařilo dosáhnout
unikátního vnějšího vzhledu. „Rozhodnutí pro fasádní panely Prefa FX.12 padlo rychle,“
říká architekt. Materiál totiž není jenom na pohled přitažlivý, ale
také se s ním dobře pracuje, je funkční, odolný vůči povětrnostním
vlivům a vyžaduje jen minimální údržbu.
Technická špička
Montáž panelů prováděla místní firma
Kometal, která má s výrobky Prefa tu nejlepší zkušenost. Na střešním
a fasádním panelu oceňuje především mnohostranné vlastnosti, jeho
podélné a příčné zlomy v ploše a heterogenní povrch, které mají v součtu
zásluhu na mimořádném designu, který perfektně zapadá do výrazně
členité horské krajiny. Při výrobě se dbá na to, aby každý kus měl
jedinečný ráz. Jelikož se uspořádání zlomů neopakuje, tak i na velkých
plochách působí nepravidelně. Rovněž technicky je panel FX.12 špičkový.
Zlomy dodávají panelům dodatečnou tuhost, což zajišťuje větší odolnost
materiálu při jeho stejné tloušťce.
Produktový balíček Fasádní panel Prefa FX.12
Materiál: povrchově upravený legovaný hliník tloušťky 0,7 mm, barva P.10 hnědá.
Rozměry: malý panel 700x420 mm; velký panel 1400x420 mm v položené ploše.
Hmotnost: 2,3 kg/m².
Povrchová úprava: vysoce kvalitní dvouvrstvý vypalovaný lak.
Upevnění: přímé, pomocí tří vroubkovaných hřebíků Prefa 28/25 na každý
malý panel nebo pěti vroubkovaných hřebíků Prefa 28/25 na každý velký
panel.
Pokládka: střecha na plné bednění, fasáda na úsporné bednění.
podle podkladů firmy PREFA Aluminiumprodukte, s. r. o.
Základní informace o objektu
Kategorie
Doprava/infrastruktura
Komentáře ke článku
Registrace k zasílání newsletteru
Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

5. 12. 2023 14:08:18
Re: Šťastný Hlavák
Je jasné, že je celý návrh je věcí úplatků! Nechť je veřejnost komplexně seznámena KDO VYPSAL SOUTĚŽ, KDO JMENOVAL POROTU A JACÍ ODBORNÍCI V NÍ BYLI???? A uvidíme, jak je to z průhledností celé akce................
4. 12. 2023 18:39:15
Re: Re: Re:Ne - Šťastný Hlavák.
Ještě - pro nás chudé duchem - mi prosím udělejte pořádek v tom, kdo jsou ti odborníci, kteří jediní mají správný pohled na věc a kteří jediní mají být vyslyšeni. A co nastane v případě, že tomu tak bude. Přivítala bych jmenný seznam, abych neztrácela čas s těmi ostatními tutany, kteří koncipovali zadání, kteří marnili čas zpracováním soutěžních návrhů a kteří je hodnotili. Proč tápat v temnotách alternartiv, když jsou tu odborníci, kteří mají ve všem jasno!
4. 12. 2023 18:13:52
Re: Re:Ne - Šťastný Hlavák.
Jsem zvědav, zda prostesty odborníků dojdou vyslyšení, a nedopadne to jako s rohovou budovou Opletalovy na Václaváku. Tam sice památkáři a moudří lidé neobstáli, prohráli, ale nakonec zde ta nová nová budova není žádné kulturní strašidlo, jako Europalác u Můstku.
4. 12. 2023 18:10:33
Re: Re: Šťastný Hlavák.
Díky Karle, to jsou správná slova!
4. 12. 2023 18:09:36
Re: Re: Fibonacci.
Řekl bych že s tím mohu souhlasit. A co radní města? Hlaváček nerozhoduje sám, ti ostatní jsou jistě svéprávní.
4. 12. 2023 17:05:26
Re:Ne - Šťastný Hlavák
Výsledná studie je důkazem naprostého nepochopení potřeb obyvatel a cestujících, jak ze strany soutěžících, tak ze strany zadavatele. Nádraží v zásadě vyhovuje dnešním potřebám /mimo pokladen , které ale v době on line prodejů ztrácí důležitost/. Nevyhovuje" Šervůd " před nádražím, ten však návrh neřeší, ba naopak ho gigantickým otevřeným přístřeškem zhoršuje. Navržená dřevostavba nepatří do místního prostředí, a to bez toho, zda je zde památkový objekt - Fantova budova původního nádraží - kterou přístřek výrazně zakrývá. České dráhy by měly řešit jiné problémy a né se zabývat urbanismem, kterému nerozumí. Bohužel to platí i pro Magistrát. l
4. 12. 2023 15:54:06
Re: Šťastný Hlavák
Likvidace stávajícího objektu je nepřijatelné barbarství a pitomost. v 80. letech jsem nakreslil pro Sial Fantovu budovu Praha hl. n. v měřítku 1/100 u příležitosti studie i s modelem zastřešení jižního předpolí a napojení na Vinohrady. Tak, jak je propojen na severu s Žižkovem, je rozvoj na jih jediné možné řešení. Chybí diskuze o smyslu věcí. Centrum Prahy je Václavské náměstí, k němu se přiblížit, dává smysl. Vykročení na západ je krokem do tmy. Je na čase řešit problémy tady a teď. Dánové nemohou chápat Genia Loci místa.
4. 12. 2023 15:31:48
Re: Fibonacci
Jediné nazvání, které návrh může unést, je NEŠŤASTNÝ HLAVÁK. Žádné přirozené propojení sadů a Fantovy budovy není. Jde o uměle vytvořený uzel bez přirozených a tradičních návazností na tradiční prostor. Ve vizualizacích, které snesou vše, na rozdíl od následujících uživatelů, schází již pouze ženy v burkách a islámská mešitka. Výraznou osobností návrhu je "architekt" HŘIB architekt Hlaváček. Měla by se rozvinout diskuze, kdo a jakým způsobem byla soutěž vyhlášena a kdo ji posuzoval!? T.j. kdo nese zodpovědnost za plýtvání z prostředky z peněz občanů - daňových poplatníků. HRŮZA hrůzoucí...........
4. 12. 2023 15:03:18
Re: Fibonacci
Moc milé, příjemné, hezké s citlivým měřítkem k okolí. Prima.
1. 12. 2023 11:56:55
Re: Re: Tituly Stavba roku 2023 byly rozdány.
Zkusila jsem je spočítat. 41?
30. 11. 2023 18:18:37
Re: Tituly Stavba roku 2023 byly rozdány
Čím více cen, TÍM LÉPE a ještě radostněji. Ať se v tom konsument - laik - vůbec nevyzná.......
28. 11. 2023 12:37:04
Re: Bazén na Lochotíně je po rekonstrukci, s obklady RAKO
Od 8- 18 let jsem plaval 3 hodiny denně, 6-7 v 25m bazénu v Riegrových sadech a 17-19 v Podolí, celou dobu mě provázel pocit chladu, což takhle zkusit používat teplé barvy obkladů? Ideál jsem nalezl v 5*hotelu Radisson v Golden Bay na Maltě.S pozdravem Ing. arch. Karel Doubner tel. (+420) 603 433 611 Zbraslavská 35/7 CZ-159 00 Praha 5 Malá Chuchle Autorizace v ČKA 00078 DOUBNER spol. s r. o. IČ 62909231 ID datové schránky 64v2537 https://www.facebook.com/architekt.doubner; www.doubner.cz;
22. 11. 2023 12:26:45
Re: Teorie: Komplex budov u Masarykova nádraží
Skvělý text. A jeho poslání je zřejmé. Organismus města, jeho nemoci, potenciály, ambice jsou asi tak "jednoduché", jako fungování organismu člověka. Problém je v tom, že máme tendenci jejich problémy rozdělit a nevidět věci v souvislostech. To je až příliš složité. Takže kardiolog neřeší klouby. A fungování a prspektivu města vytváří kdo? Politici? Aktivistická veřejnost? Developeři? Památkáři? Urbanisté IPR-u? Odpověď je tak prostá: všichni ve vzájemné diskusi a střetech. A zjednodušit to fak nejde. Na jasná a věčná parciální pravidla jednotlivých skupin zapomeňme...
21. 11. 2023 18:15:44
Re: Re: Teorie: Komplex budov u Masarykova nádraží.
Zdravím kolego! Délka článku odpovídá cíli-sumarizuje (v roce 2018!) širokou-"roztěkanou"- diskuzi/reakce po té, co projekt z ateliéru Yahy Hadid vyhrál. Snažili jsme zachytit/popsat názory k vítěznému projektu a zároveň ukázat co stanoviska/názory spojuje i rozděluje a s jakými důsledky. Odtud ta tématizace do 8 bodů a délka článku. Ale máte pravdu - web vyžaduje kratký úderný text. Nicméně prosíme o schovívavost: Text pro google-generaci jsme přece jen respektovali aspoň uplatněním oxfordských odstavců - tak se to dělá mimo ČR. Myslíme, že naše stanovisko/názor formulovaný dnes (listopad 2023) - po významné realizaci projektu atd.- bychom pro potřeby/nároky webu zvládli do jednoho odstavce na něco přes půl plus stránky. Ale to nebyl cíl našeho článku v roce 2018!
21. 11. 2023 09:18:31
Re: Terminál hromadné dopravy Nová Paka
To se povedlo. Díky.
16. 11. 2023 15:11:48
Re: Teorie: Komplex budov u Masarykova nádraží
Co nám chtěli autoři říci, se složitě dohledává, protože tak odborný text, kde skáčí z jednoho tématu pro příklad do jiného, je dost náročně rozklíčit. To abychom zjistili, co by mohlo nebo mělo následovat. Myslím, že to mnoho čtenářů nebude bavit tak dlouho, aby dočetli celý článek. Stálo by za to k tomu dopsat dovětek, co má být cílem souboru staveb se zachováním ducha místa a tvarosloví podle Zahy Hadid a jak to bude propojeno s tou zmíněnou budoucně dokončenou magistrálou sever-jih. Bude?
14. 11. 2023 22:09:41
Re: Dřevěné školky globálním trendem
Můžete mi, prosím, říct, jak je dřevo povrchově ošetřeno, aby neztratilo své přirozené vlastnosti? Protože jinak neporovnáváte zděné omítané stavby se dřevem, ale s nějakým povrchovým materiálem dřevostavby.
14. 11. 2023 21:59:27
Re: Recenze: Lávka nad rozbouřeným průtahem
Děkuji autorům článku za skloňování genia loci. To už je dnes vzácné, takže mě to potěšilo.
14. 11. 2023 21:45:32
Re: V Chomutově se kdysi chodilo do městských sadů za exotikou
Tedy o tom, že je tohle citlivá rekonstrukce, by se dalo s úspěchem pochybovat. Střecha je pěkná, to ano, ale co ta šílená barva soklu a tmavá okna?
14. 11. 2023 21:34:31
Re: Rekonstrukce domu v Nebušicích
To zábradlí s "pouliční lampou" je úžasné.