V ulici Nad Královskou oborou se
již několik let nachází téměř 19 metrů vysoký betonový tubus. Tato nevzhledná
konstrukce vznikla se stavbou tunelového komplexu Blanka a slouží k ventilaci
zplodin z tunelu. Díky iniciativě místních obyvatel došlo k architektonické
soutěži k úpravě tubusu, v níž byl vybrán návrh opláštění česko-argentinského
umělce Frederica Diaze.
Vybraná podoba opláštění tunelu
byla inspirovaná parabolickými tvary a gravitačními křivkami, které ve výsledku
vytváří 3D heraldický motiv. Fasáda tubusu byla vytvořena ze 176 betonových
panelů o rozměrech 2,35 m x 1,30 metru, přičemž každý panel má unikátní
strukturu. Bylo tedy nutné vytvořit 176 jednorázových forem. K výrobě forem
posloužil speciálně upravený písek. Reliéf do pískového lože vytvořil robot
vpichy a vrypy podle počítačem naprogramovaného schématu. Takto vytvořená
struktura v pískovém loži byla zapečetěna zpevňujícím postřikem, aby při
betonáži nedošlo ke zničení struktury tekoucím betonem. Forma byla opatřena
výztuží i úchyty pro montáž na povrch tubusu. Jednotlivé panely byly pečlivě
označeny, aby při montáži síť panelů vytvořila navržený motiv. Fasádní panely
byly vyráběny postupně během několika měsíců. Betonáže probíhaly vždy 3krát
týdně. V pondělí a ve středu byly vyplněny 3 formy objemem 1,5 m3
betonu a na páteční betonáž byly připraveny 4 formy o objemu 2 m3.
Speciálně pro toto dílo byla ve spolupráci studia Frederica Diaze s technology
z TBG METROSTAV vyvinuta a dlouze testována speciální bílá betonová směs.
Požadavkem na beton byla vysoká pevnost, odolnost vůči cyklickému namáhání
mrazem, bílá barva, samozhutnitelná konzistence a jemná kompaktní struktura,
jež by dokonale obtiskla reliéf v písku. Byl tedy vyroben beton z řady
COLORCRETE o pevnosti C40/50 XF4, konzistence SF2 o maximálním zrnu kameniva 8
mm. Bílé barvy betonu bylo dosaženo použitím bílého cementu namísto běžného
šedého. Tento speciální cement se na území ČR nevyrábí, společnost TBG
METROSTAV jej dováží ze slovenského Rohožníku a v tuto chvíli jím disponuje
betonárna v Radlicích. Autodomíchávače z radlické betonárny vozily bílý beton
do haly v Holešovicích, kde byl skrze okenní otvor beton uložen přes
prodloužené koryto do forem. Výroba betonové směsi probíhala pod dohledem
technologa a vlastnosti směsi byly hlídány nejen na betonárně, ale i při
ukládce, kde byla před uložením provedena zkouška rozlití a byly odebrány
vzorky pro kontrolu pevnosti v tlaku. Formy byly po několika dnech demontovány
očištěním písku z povrchu ztvrdlého betonu tlakovou vodou. Následně byly panely
rozloženy v exteriéru, aby vyzrály a vyschly při stejných povětrnostních
podmínkách a bylo tak dosaženo stejnobarevnosti. Montáž panelů na výdech tunelu
Blanka byla dokončena letos v květnu a plastický reliéf Heraldic byl ještě
dodatečně dokolorován modrým odstínem.
www.tbgmetrostav.cz
Kristýna Vinklerová
TBG METROSTAV
Článek byl publikován v časopise Stavba 3/2020
Související články:
Bílé betony pro výdech z tunelu
Blanka
Děkuji za perfektní popisky pod fotografiemi. Zatím se všechny články o trati soustřeďují na stavbu estakády. , Estakáda je sice…
Petr Tak to záleží na samotném prodejci a výrobci oken, jaké bude mít stanovené dodací lhůty. Protože jemu dodá skla…
Tu technickou pomoc při zakládání první řady je fakt skvělá možnost využít. Ono to zase nestojí nijak moc a není…
Heluz je v podstatě dost populární značka výrobce stavebního materiálu v Česku, hlavně jsou známí svými dobrými izolačními vlastnostmi. Úplně…
Pochybuji, že si dnes ještě někdo dobrovolně vybere dvojsklo...