V Sezimově Ústí vybrali projektanta domu s pečovatelskou službou
(1. 9. 2015) Objekt bude postaven podle projektu zpracovaného Jiřím Šťávou, Veronikou Kejdovou a Milanem Grygarem.
V Sezimově Ústí vybrali projektanta domu s pečovatelskou službou
Rada města Sezimova Ústí schválila 10. srpna letošního roku záměr
vystavět nový dům s pečovatelskou službou podle projektu zpracovaného
Jiřím Šťávou, Veronikou Kejdovou a Milanem Grygarem. Závěrečné výběrové řízení
na projektanta stavby dle zákona o veřejných zakázkách proběhlo koncem června. Soupeřily
v něm mezi sebou tři ateliéry, jejichž návrhy řešení stavby byly oceněné
v architektonické soutěži, která skončila na podzim loňského roku. Celkové
investiční náklady na výstavbu budou přibližně 100 milionů Kč.
Město
Sezimovo Ústí stojí již dlouhodobě před řešením vysoké poptávky seniorů po domě
s pečovatelskou službou, a to s ohledem na demografickou situaci ve
městě. V roce 2013 bylo rozhodnuto o výstavbě nového objektu v areálu
bývalé mateřské školy v ulici K Hájence. Součástí nového komplexu by
měl být také denní stacionář. Výstavba bude probíhat pravděpodobně ve dvou
etapách.
Architektonická soutěž
Zadavatel se rozhodl hledat
nejvhodnější řešení stavby prostřednictvím architektonické soutěže. V říjnu
loňského roku do ní zaslalo své návrhy 16 ateliérů. „Důležité pro nás je, abychom
vynaložili finanční prostředky co nejefektivněji. Po celou dobu hledání
zpracovatele projektu jsme dbali na maximální transparentnost, legálnost a
nediskriminační postup, a to již od vyhlášení architektonické soutěže,“
popisuje proces výběru projektanta starosta města Sezimovo Ústí Martin Doležal.
Od počátku byla posuzována
schopnost
autorských týmů navrhnout komplexní a architektonicky kvalitní řešení
vymezeného prostoru. Sledovala se funkčnost, provoz i dispozice budovy tak, aby
vše vyhovovalo potřebám místních seniorů i města. Hodnocena byla také hospodárnost
a ekonomická přiměřenost návrhů pro budoucí provoz. Odborná porota vybrala nakonec ze
získaných soutěžních návrhů tři nejvhodnější, které ocenila a doporučila
zahájit s jejich autory další fázi jednání o zpracování projektu stavby,
jak to předepisovaly soutěžní podmínky.
Jednací řízení hledalo ekonomicky nejvýhodnější projekt
Na jaře letošního roku se začalo
s přípravou navazujícího jednacího řízení bez uveřejnění podle zákona o
veřejných zakázkách. S architektonickou kvalitou všech tří návrhů oceněných
v architektonické soutěži byl zadavatel spokojen. Rozhodl se proto
v jednacím řízení podrobněji věnovat především ekonomické výhodnosti
jednotlivých návrhů a posuzovat navržené stavby z mnoha úhlů. „Víme, že se nejčastěji vybírá
projektant podle nejnižší ceny, kterou nabídne za zpracování projektu. Ta ale
tvoří jen zlomek celkových nákladů na stavbu a jeho výše může být přímo úměrná
kvalitě projektu. Někdy také dochází k nepřiměřenému navyšování rozpočtu
v průběhu stavby. Toho jsme se chtěli vyvarovat. Výběrové řízení na
zpracovatele projektu se proto nezabývalo jen nejnižší nabídkovou cenou za jeho
zpracování, ale i dalšími kritérii souvisejícími s náklady na celoživotní
cyklus budovy“, vysvětluje starosta.
Hodnotící kritéria
Navržená kritéria hodnocení nabídek volně
navazovala na metodiku ministerstva pro
místní rozvoj pro hodnocení veřejných zakázek[1]. Právě
ta doporučuje zabývat se při hodnocení veřejných zakázek celkovým životním
cyklem budovy[2],
protože především ve fázi projektu je možno důkladně promyslet funkčnost,
provoz i hospodárnost stavby a ušetřit tak do budoucna nemalé finanční
prostředky.
U jednotlivých nabídek se tedy posuzovaly předpokládané
investiční náklady stavby, její energetická náročnost, náklady na údržbu a cena
za zpracování projektu. Další body uchazeč získal za umístění
v architektonické soutěži a za představení dispozičního a provozního
řešení domu.
Osobní prezentace uchazečů
Jelikož v této počáteční fázi, kdy se posuzuje návrh
pouze v úrovni nedokončené studie stavby, není možné všechny parametry
budovy přesně specifikovat, byli uchazeči o zakázku přizváni k osobní
prezentaci svých návrhů před výběrovou komisí a obhájení údajů o své budově.
Posuzování nabídek byl přítomen expert na energetickou náročnost staveb a
odborník na oceňování staveb. „Posuzování více kritérií je časově náročnější
také kvůli odhadovaným a obtížněji porovnatelným vstupním údajům, ale věřili
jsme, že jít touto cestou a získat maximum informací se vyplatí. Komise se shodla, že byla
přínosná právě osobní prezentace návrhů a podrobná diskuse o jednotlivých
nabídkách,“ dodává starosta.
Výběr
nejvhodnějšího řešení
Pětičlenná
komise se detailně zabývala všemi třemi nabídkami doplněnými osobní prezentací
autorů. Na základě hlasování o jednotlivých nabídkách byl shledán ekonomicky
nejvýhodnější návrh architektů Jiřího Šťávy, Milana Grygara a Veroniky Kejdové.
Jejich práce se sice umístila v architektonické soutěži na 2. místě, ale
v navazujícím jednacím řízení přesvědčili komisi jak cenovými nabídkami,
tak dispozičními a energetickými řešeními. „Návrh využívá výhod stavby
kompaktního bloku s možností dostavby jednoduchých křídel s byty. Do bílé
hmoty jsou prolomeny lodžie kombinované s balkony. Většina pokojů je orientována
na jih, s výhledem na volnočasové aktivity, s nimiž se ale počítá i
v zahradě. Centrem bloku vedou vertikální komunikace, které
společně s rozlehlým atriem tvoří srdce stavby. Atrium by mělo sloužit
jako zimní zahrada i místo k setkávání,“ popisuje stručně projekt autor
Jiří Šťáva.
Jednací řízení proběhlo bez problémů a nikdo z uchazečů proti
postupu komise nepodal námitku. V následujících měsících se bude
zpracovávat projektová dokumentace a poté by se mělo začít s vlastní výstavbou.
Město má v plánu žádat o dotaci.
PhDr. Markéta Pražanová
organizátorka jednacího řízení bez
uveřejnění
Pozn.
[1] Hodnocení veřejných zakázek, MMR,
březen 2012
[2]Provozní náklady - 40 %
celoživotních nákladů stavby, 30 % - opravy, 17 % - realizace stavby, 10 % -
periodická obnova, 3 %- zpracování projektových prací.
Základní informace o objektu
Kategorie
Novostavby
Komentáře ke článku
Registrace k zasílání newsletteru
Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání denního newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

15. 3. 2023 16:35:54
Re: Dům u lesa a rybníka
plech v barvě dřeva? a je to dobře?
9. 3. 2023 16:55:57
Re: Interiér RD v Malešicích
Spousta bílé, šedá, černá, trochu dřeva, kov, čiré sklo - je mi z toho zima. A smutno.
9. 3. 2023 16:45:41
Re: Re: Re: Re: Praha, železniční most.
Jenže ta Jurkovičova stavba byla obnovena původní technologií a podle původních plánů. Jde tedy jednoznačně o kopii (repliku). Na rozdíl od mostu, kde chtějí novou technologii s falešnými nýty, s kolejištěm navíc, protože na dnešní provoz už prostě původní šířka a nýtovaná konstrukce nestačí. Takže dělat skutečnou kopii nemá smysl. A jsem na rozpacích, jestli je dobře dělat něco, co se jako kopie jen tváří. Myslím, že u technických památek by měl být preferován jejich účel a pokud jsou opravdu památkově hodnotné, tak by měly být přesunuty tak, jak se to udělalo s Podolským mostem do Stádlece kvůli přehradě nebo s chalupami do skanzenů, když už se v nich nedalo plnohodnotně bydlet. Ať svou krásu ukazují tam, kde mohou bez problémů sloužit. A pokud jde o to, že by nová stavba mohla vypadat úplně jinak - no a co? Hlavně, když jí to tam bude slušet jako např. věžím na kostele v Emauzích. Kdopak si dnes vzpomene, jak vypadaly dřív? I na nový most si staří zvyknou a mladí ho budu brát jako samozřejmost. A když se opravdu povede, tak ho další generace prohlásí za kulturní památku :-) .
7. 3. 2023 14:33:44
Re: Nový sportovní areál u řeky s pláží
Ovšem, taková prostředí architekti vymýšlí, aby prostředí pro život občanů zpříjemnili. U Budějovic bych bral i to, kdyby celé centrum bylo pěší zónou i 5 km dlouhou, aby auta neměla tudy tranzit. Kolik roků je celé město denně ucpáno a lidé jsou otravováni zplodinami, hrozbou kolize, hlukem a zranění? Jak dlouho se vleče dokončení obchvatu a napojení na D3? Je to bída, ty České Budějovice. Převezmou štafetu nejhoršího města ČR pro vnitřní a tranzitní dopravu po Přerovu?
7. 3. 2023 02:22:48
Re: Re: Re: Praha, železniční most.
Těžko odpovědět. Já si myslím, a je to fakt subjektivní, že v odůvodněných případech má replika svůj smysl. Když vyhořel ten Jurkovičův barák, taky ho postavili znovu - je to kýč? Most na Výtoni je most vnímanej veřejností jako krásnej (bez ohledu na jeho žalostnej stav), neznám nikoho, kdo by jej neměl rád. Takže buď moderní zcela soudobej most, úplně jinej, s tím, že se s tím starým prostě rozloučíme, nebo repliku, to je můj názor. A nemusela by to být replika doslovná, falešné nýty mě fakt urážejí. To, co bylo prezentováno jako návrh, ta oblouková reminiscence, ta na mě právě jako zcela nevkusnej kýč působí.
2. 3. 2023 15:55:58
Re: Re: Valná hromada ČKA 2023.
pokud jsem se někde něchtěně otřel o někoho ze severní Moravy, tak pouze omylem a nechtěně... kde to bylo? neuvědomuji si, že bych někoho hodnotil...
2. 3. 2023 15:02:57
Re: Valná hromada ČKA 2023
opravuji : ..poslání budovat náš životní....
2. 3. 2023 15:01:42
Re: Valná hromada ČKA 2023
Posílám za sebe zdravici valné hromadě. V Česku mám velmi mnoho vysoce erudovaných i mladých ambiciózních architektů, kteří své poslání budova náš životní prostor plně ctí. Speciálně zdravím pana Jana Kasla, velmi aktivního člena Komory, který by mohl ze své výše kvality znalostí a rozhledu i trochu občas ubrat, pokud se ohnivěji vyjadřuje k projektantům ze severní Moravy. Tady máme taky šikovné a erudované tvůrčí osobnosti, ne vidláky, pane Jane. Ostatně katedra architektury na FAST VŠB má hodně vysokou tvůrčí úroveň. Počiny mnoha posluchačů i absolventů jsou velmi úspěšné nejen v celostátních soutěžích.
2. 3. 2023 14:56:16
Re: Pórobeton Ytong je ideálním materiálem pro střechy a stropy
Rád souhlasím, YTONG je úspěšný materiál na českém (a jinde) trhu. Snad mé nadšení pro systém trochu brzdí vysoké ceny MULTIPORU, který by se více uplatnil při jiné cenové politice.
1. 3. 2023 21:16:36
Re: Re: Výstava: Lávka Holešovice – Karlín.
Jo, kdyby se tak architekti dívali na svět očima dětí a psů :-) , jaké by asi vznikaly stavby.
1. 3. 2023 21:08:59
Re: Re: Praha, železniční most.
Souhlasím s tím, že logicky navržená mostní konstrukce s opravdu hlubokým porozuměním její statice a dynamice vede vždy k návrhu krásného mostu. Ale pokud postavíme repliku, která nemá z pohledu památkářů žádnou hodnotu, a použijeme dávno překonanou technologií jen aby to vypadalo - nebude to kýč?
1. 3. 2023 10:55:31
Re: Re: Re: Re: Praha, železniční most.
Ty dva Labske mosty {v Usti a Hradci Kralove) neznam ale ten "kubisticky" most pres Vltavu mne ale vubec nevadi. Samozrejme musime si pockat na hotove dilo, ale pro mne je se na co tesit.
28. 2. 2023 17:31:21
Re: Výstava: Lávka Holešovice – Karlín
Vážení, Holka!?Super!Návrh - velká škoda, že místo bílého betonu není obyčejné průhledné zábradlí!!! I děti by viděli na řeku, také psi - a drželi by se kraje! A co na to teprve řeknou pražští sprejeři! Snad si té dlouhé bílé plochy nevšimnou. Lávka v Příboře by Praze slušela víc. Škoda.
28. 2. 2023 17:25:39
Re: Re: Re: Praha, železniční most.
Tak takto z hlavy vám můžu nahodit příklady, které mě nejvíc šokovaly z realizací: Hradecká lávka pro pěší a třeba Mariánský most v Ústí n. L. (to je echt prasárna). Návrhů by se našlo taky dost, zrovna to, co vyhrálo na té Výtoni, nebo třeba Dvorecký most (MS architekti, ten naštěstí nevyhrál, ale vítězný návrh mě taky zrovna dvakrát nenadchl - budeme si hrát ve 3. tisíciletí na návrat kubismu...).
26. 2. 2023 17:15:58
Re: Život pod zámeckou střechou-úžasná "proměna"
Dobrý den, dovoluji si Vás oslovit jako majitele úžasně obnoveného zámeckého areálu a současně bych Vám doporučila pro celorepublikovou i zahraniční propagaci přihlásit de do celostátní akce Má vlast cestami proměn na www.cestamipromen.cz/prihlasit-promenu Vím, že přihláška něco stojí, protože zpracování podkladů-textu a fotek před proměnou a současný stav a překlady jsou nákladné, ale mám zato, že budete nadšeni, až přijedte na zahájení výstavy do Prahy, kláštera na Břevnově, kde letos bude zahájení v červnu. Mně se podařilo zachránit od zbourání havarijní oranžerii v Lomnici u Tišnova, také jsme ji se starostou přihlásili, a v hlasování byla druhá. Chtěla jsem za Vámi přijet osobně, ale měla jsem po sobě operace kyčlí, takže jsem to bohužele nezvládla. Letos bych ale velice ráda. Velice si vážím nápadů a píle lidí, kteří dostanou do rukou stavby v havarijním stavu a vykouzlí z nich něco pohádkového. Jako "potrhlá" oranžeristka se zejména velice těším na vaši oranžerii! Srdečně zdraví Dagmar Fetterová, emeritní pracovník NPÚ ÚOP v Brně.
24. 2. 2023 00:48:32
Re: Ministerské sliby naprázdno
Jestli Platformě dobře rozumím, tak si představují, že by o každé žádosti rozhodoval najednou celý tým lidí s jednotlivými odbornostmi, kde by každý z nich byl vázán vlastními zákony. Ale i kdyby to nějakým zázrakem šlo časově zkoordinovat, tak jak si tito jednotlivci mohou dovolit "vyvažovat zájmy" právních předpisů? Kdo jim k tomu dá právo? A kdo by byl nakonec zodpovědný za výsledek?
23. 2. 2023 07:31:33
Re: Re: Praha, železniční most.
Dva ? Tak teda ted tri ! Ja se podepisuji tez.
23. 2. 2023 03:37:45
Re: Re: Praha, železniční most.
Jestlize tech pripadu "spatnych" mostu je v republice dost, alespon nekolik jich jmenovat by urcite nebylo tezke. Zajimalo by mne to velice. Dekuji predem.
23. 2. 2023 02:40:38
Re: Praha, železniční most
To, že dopis působí jako otevřený anonym, je jedna věc a může to být jenom chyba redakce, nevím. Druhou věcí ovšem je skutečnost, že architekti jistě zastávají legitimní a velmi relevantní pohled na věc a lze jim v lecčems dát zapravdu. Ale já bych zase naopak české architekty poprosil: Přestaňte navrhovat mosty, přenechte jejich projektování špičkovým inženýrům - mostařům, jak tomu bylo po uplynulých nejméně 150 let zvykem. Protože logicky navržená mostní konstrukce s opravdu hlubokým porozuměním její statice a dynamice vede vždy k návrhu krásného mostu (stejně jako v oblasti leteckého inženýrství dobře navržené letadlo je i krasné a krásné letadlo krásně létá). Do takové práce, jakou je návrh mostní konstrukce, nepatří umělecké ego ani výtvarno jako nejdůležitější a výchozí bod návrhu - o tom jsem přesvědčen. Mosty, které toto nectí, působí divně, nabubřele, jsou vždycky nesmírně nehospodárné a jejich výtvarná či architektonická hodnota je pak nejvýše sporná. Příkladů už máme v republice dost. A ten výtoňský nešťastník? Ten by si podle mého soudu vzhledem k příšernému stavu ocelové konstrukce a zároveň její kráse zasloužil repliku. A klidně tříkolejnou. Nebyl by toto dobrý kompromis?
22. 2. 2023 19:27:39
Re: Praha, železniční most
Zde je dopis i s autory https://www.archiweb.cz/news/vysehradsky-most-otevreny-dopis-architektu