Vila Löw-Beer v Brně
Drobného 297/22, 602 00 Brno – Černá pole
(14. 6. 2016) Vila Löw-Beer ukázala stoleté secesní dlaždice RAKO.
Vila Löw-Beer v Brně
Máte-li
cestu do Brna, určitě navštivte nově zpřístupněnou skvostnou Vilu Löw-Beer.
Secesní vila nad lužáneckým parkem je nejmladší pobočkou Muzea Brněnska. Než se
zaposloucháte do povídání o pohnutých osudech členů rodiny Löw-Beer i vily
samotné, ve foyer s reprezentativním
vstupním schodištěm můžete obdivovat unikát - původní secesní dlaždice RAKO s rostlinnými
motivy, které se bez poškození dočkaly dnešních dnů. Ve Vile Löw-Beer je navíc instalována
expozice pod názvem „Svět brněnské buržoazie mezi Löw-Beer a Tugendhat“.
Vila Löw-Beer ukázala stoleté secesní dlaždice
RAKO
Původní secesní
dlaždice
RAKO s rostlinnými motivy, které se bez úhony dočkaly dnešních dnů, vítají
první návštěvníky nově zpřístupněné skvostné Vily Löw-Beer. Nejmladší pobočka Muzea
Brněnska je posledním článkem kvarteta brněnských vil, reprezentujících
individuální rodinnou výstavbu v Brně na začátku 20. století a
v období meziválečném. Nejznámější z nich, obdivovaná Vila Tugendhat,
by přitom bez Vily Löw-Beer a jejích obyvatel nikdy nestála. S Alfredem a
Marianne Löw-Beerovými tady prožila dětství jejich dcera Grete, později
provdaná za Fritze Tugendhata. Díky jejím rodičům si manželé Tugendhatovi na horní
části pozemku patřícího k Vile Löw-Beer postavili svůj moderní dům, dnes památku
UNESCO.
Jádro třítraktové
dispozice Vily Löw-Beer tvoří centrální hala s horním prosvětlením.
V pravé ose uličního průčelí se nachází hlavní vstup do budovy - průjezdu. Uliční i
zahradní průčelí jsou vyzdobena vegetabilním štukovým dekorem. Obdobný se
opakuje i na stěnách a stropech v interiérech včetně truhlářských konstrukcí.
Secesní rostlinné motivy zdobí také původní keramické dlaždice RAKO v dolním
a horním foyer a na litinovém zábradlí vstupního schodiště. Keramická dlažba RAKO
české výroby pocházející pravděpodobně již z přelomu minulého století zde vydržela nezakrytá bez
poškození od doby Alfreda Löw-Beera, přes období okupace, poválečná léta včetně fungování domova
mládeže, až do dnešních dnů. To potvrzuje mimořádnou odolnost a kvalitu tradičních
keramických dlaždic české výroby.
Unikátní
zábradlí odkryla až rekonstrukce
Největší část domu tvoří
reprezentativní schodišťová hala. Monumentálnost hale dodává přirozené denní
světlo, které tam díky velkému střešnímu světlíku prochází. Večer halu prosvětluje
lampa umístěná nad ozdobným sklem světlíku. V obývací části haly upoutá
pozornost především mohutný mramorový krb. Dílo podle návrhu architekta Rudolfa
Lothara Baumfelda pochází z 30. let a jeho zajímavostí je i to, že nemá
komín, je plynový. Před krbem se nacházel sedací nábytek, který se však
nedochoval. Jediným původním kusem nábytku v hale, ale bohužel i
v celém domě, je napevno umístěná umyvadlová skříňka v jídelní části
haly. Z jídelny lze projít do knihovny s pracovnou a na terasu, odkud
je nádherný výhled do zahrady.
Z boční
části haly vede prostorné schodiště do patra domu. Masivní secesní zábradlí z jilmu
s motivem šištic je zcela zachovalé a původní. Bylo totiž odkryto až při
nedávné rekonstrukci. Kde se v 1. patře nacházela původní koupelna, napoví
při rekonstrukci odkrytý fragment původní výmalby z počátku 20. století
s motivem keramických obkladů. Pro telefon byla určená žulová deska na
ochozu v patře vily. Okno ložnice manželů Löw-Beerových s krásným
výhledem na Vilu Tungedhat upoutá zlatým rámem. I když jde o repliku, faktem
je, že původní rám byl skutečně opatřený zlatými plátky. Technickou zajímavostí
je systém vytápění a chlazení, který v zimě přiváděl teplý vzduch do všech
místností a v létě zajišťoval větrání.
Z historie
vily a rodiny Löw-Beer
Vila nad lužáneckým
parkem byla postavena v letech 1903-1904 pro brněnského textilního
továrníka Moritze Fuhrmanna. Domovem rodiny Löw-Beer se vila se stala
v roce 1913, kdy ji
zakoupil židovský velkoprůmyslník a obchodník s textilem Alfred Löw-Beer
(1872 – 1939). Zámožná židovská rodina Löw-Beerů pocházela původně z Boskovic,
do Brna se Alfred přestěhoval s manželkou Mariannou a dětmi Maxem, Gretou
a Hansem ze Svitávky. Horní část parcely své vily při ulici Černopolní věnoval
Alfred Löw-Beer v roce 1929 své dceři Gretě, provdané Tugendhatové, pro
stavbu rodinného domu. Ve 30. letech prošla Vila Löw-Beer částečnými stavebními
úpravami, jejichž autorem byl vídeňský architekt židovského původu Rudolf Lothar
Baumfeld.
V roce
1939 prchla rodina do Velké Británie, Alfred však zůstal v okupovaném
Československu déle, aby zachránil co nejvíce z rodinného majetku. Když
pak o Velikonocích roku 1939 pod cizí identitou utíkal z Československa, zemřel
za nejasných okolností. Jeho tělo bylo nalezeno na železniční trati u Stříbra
v okrese Tachov, tedy vlastně na hranicích protektorátu. Alfred Löw-Beer
byl pod falešným jménem pochován ve Stříbře. Aby rodina zjistila, co se
s tatínkem stalo, najala si agenta věhlasné MI5, Paula Dukese, který o svém
pátrání po osudu Alfreda Löw-Beera dokonce vydal knihu. Zdali šlo o vraždu,
sebevraždu nebo nehodu se však s jistotou prokázat nepodařilo.
Vila
Löw-Beer od roku 1940 sloužila potřebám gestapa. Během osvobozování Brna pak byla
vážně poničena. Dům byl poškozen několika přímými zásahy bomb a navíc jej
gestapo před opuštěním zcela vydrancovalo. Škody podle odhadu z roku 1947
přesáhly jeden milion korun. Po roce 1946 byla nad objektem ustanovena
národní správa, o osm let později se stal majetkem Československého státu. Od
roku 1958 je vila nemovitou kulturní památkou. V letech 1962 až 2012 zde sídlil
domov mládeže. Roku 2001 byla vila převedena do majetku Jihomoravského kraje,
od roku 2012 je ve správě Muzea Brněnska.
Památková
obnova se současnou keramikou RAKO
Od padesátých let nedošlo
ve Vile Löw-Beer k žádným zásadním stavebním úpravám. V květnu 2013
byla zahájena památková obnova vily,
která trvala až do prosince 2014. Autorem projektu byla společnost Arch.Design,
s.r.o. Během téměř dvou let rekonstrukce byla položena nová střešní krytina,
opraveny krovy, zateplil se strop a nový kabát dostaly i venkovní omítky.
Provlhlé podzemní podlaží bylo izolováno, položeny nové podlahy, instalováno
ústřední topení a provedeny nové rozvody (kanalizace, voda, plyn, elektřina).
Byla vybudována nová sociální zařízení, kde se uplatnily dlaždice RAKO.
V interiéru byla
realizována nová výmalba a nátěry, opravena okna a dveře. Odborně byly
restaurovány původní prvky stavby, zejména štuky na stropech, dále kovové části
jako zábradlí, mříže okenní i vnitřní, kovová světla, venkovní oplocení, kovové
části krbu. Restaurování se nevyhnuly ani kamenné prvky jako sokly, chodníček
v průjezdu, venkovní schodiště, obklady krbu a parapetů a dřevěné prvky
jako vrata, dřevěné schodiště v hale a obklady. Zcela nově byl zřízen
výtah pro invalidy. Kromě rekonstrukce vily
byla souběžně prováděna také rekonstrukce zahradního domku (tzv. Celnice) a
regenerace zahrady.
V současnosti je ve
Vile Löw-Beer instalována expozice pod názvem „Svět brněnské buržoazie mezi
Löw-Beer a Tugendhat“, která obsahově zahrnuje dějiny architektury a životní
styl měšťanstva v Brně v období od 2. poloviny 19. století až do
poloviny století 20. a
také peripetie, jimiž prošly Vila Löw-Beeer a Vila Tugendhat poté, kdy je rodina byla nucena
opustit.
Architekt Baumfeld
Rudolf Lothar Baumfeld
(1903-1988) byl rakouský architekt židovského původu. Po studiích na vídeňské
Technice a Akademii výtvarných umění praktikoval mj. v architektonické
kanceláři Ernsta Lichtblaua. Na počátku 30. let 20. století byl poradcem
oficiálního programu výstavby bytů vídeňské obce a konzultantem u firmy Julius
Meinl. V letech 1932-1937 byl činný ve vlastní kanceláři společně s architektem
Norbertem Schlesingerem (1908-1980). V roce 1938 emigroval z Rakouska do
Československa. V Brně spolupracoval s architektem Ernstem Wiesnerem. V roce
1940 uprchl z Československa přes Itálii do USA. Od roku 1943 působil v
architektonické kanceláři rakouského rodáka Victora Gruena (1903-1980) v New
Yorku a Los Angeles. Ve Vídni, Brně a Svitávce pracoval pro několik členů
rodiny Löw-Beerů.
podle podkladů společnosti Lasselsberger
Vila
Löw-Beer
Adresa:
Drobného
297/22, 602 00 Brno – Černá pole
Otevřeno:
úterý – neděle
Expozici si lze projít
individuálně.
Každou celou hodinu se
koná krátký úvod průvodce, poslední v 17 hodin.
Základní vstupné činí 150
Kč
Zahrada, galerie a kavárna
Celnice jsou otevřeny a přístupné zdarma.
Více na www.vilalowbeer.cz
Arch.Design: Rekonstrukce Löw Beerovy vily
Související články:
Obnova Vily Löw-Beer 27.7.2016
V Brně začala oprava secesní Löw-Beerovy vily 24.5.2013
Základní informace o objektu
Kategorie
Rekonstrukce
Vila Löw-Beer v Brně
Drobného 297/22
602 00 Brno – Černá pole
Komentáře ke článku
Registrace k zasílání newsletteru
Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání denního newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

5. 6. 2023 16:30:04
Re: Rodinný dům v Mníšku pod Brdy
Dobrý den, někde jsem četl, že parapety musí být vysoké 90 cm. V podkroví ale určitě tak vysoký není. Jak je možné, že to takto architekti nevědí a že to stavební úřad zkolaudoval?
31. 5. 2023 19:54:12
Re: Město a investor zveřejnilo pět návrhů pro dostavbu pražskéh...
Mně by se nejvíc líbil návrh týmu 15. Fasáda svou tektonikou i barevností perfektně zapadá mezi původní stavby a přitom je nekopíruje. Navíc krásně otevírá "vnitrobloky", které jsou vlastně náměstími. Tým 11 má na první pohled velmi atraktivní fasádu se zámecky působícími vstupními oblouky, ale právě ty ve mě vyvolávají spíš pocit "tady už je to naše", než "pojď dál". A stejné je to u průchodů do vnitrobloků - nejsou to ulice.
31. 5. 2023 19:33:03
Re: Studenti architektury představí vizi Česka na výstavě CZ2
Studentská představa, že cyklistika plnohodnotně nahradí automobilovou dopravu, je naivní. Na kole nerozvezete děti do škol, nepřivezete nákup, nedojedete čistý v každém počasí. A to ještě nemluvím o rychlosti, která je zejména mimo centra měst nesrovnatelná.
31. 5. 2023 07:18:08
Re: Město a investor zveřejnilo pět návrhů pro dostavbu pražskéh...
... ilustrační foto ?
30. 5. 2023 14:49:13
Re: Byt výtvarnice a architekta
Byt je krásně rozvolněný, nicméně stále nechápu, jak je možné, že zde není dodržena norma ohledně nepřípustnosti přímého vstupu z kuchyně / obytné místnosti na WC. Tento precedens mne trápí, protože pokud projekt byl předložen na stavební úřad a vyjádřila se němu i Hygienická stanice, pak něco není v pořádku.....
25. 5. 2023 19:47:02
Re: Rozšíření kanceláří Price f(x)
Zaujaly mě ty "černě přestříkané technologické rozvody". Jaké technologie se tím myslí? Copak nemají rozvody podle druhu média z bezpečnostních důvodů svou předepsanou barvu?
25. 5. 2023 18:31:36
Re: Rezidence nad zatopeným lomem
Nádhera.
8. 5. 2023 18:56:36
Re: Rekonstrukce bytu: Tři boxy z Packwallu
Proč ve většině nových dispozic architekti ignorují požadavek, aby WC nebylo přímo přístupné z prostoru pro přípravu a konzumaci jídel? Jinak hezké, hlavně jak je to barevné.
5. 5. 2023 11:38:19
Re: Rekonstrukce bytu: Tři boxy z Packwallu
Vypadá to úžasně! Mohu se k Vám pozvat na kávu a prohlídku rekonstruovaného bytu? Moc děkuji a těším se Karel Klátil 777979743 karel.klatil@flexibau.cz
27. 4. 2023 20:00:04
Re: Rekonstrukce stodoly v Pošumaví
Tak tohle se mi opravdu líbí. Taková obytná/neobytná stodola/nestodola. Paráda.
27. 4. 2023 19:15:46
Re: Re: Rozhledna Vysoké Pole.
Tak zkuste žít v jeskyni. A běda, jestli někde vyšlapete pěšinku.
27. 4. 2023 19:08:53
Re: Zlínská zrcadla
Pěkné instalace pro lidi, ale kolik ptáků už se o ta zrcadla zabilo? Nebo je ten povrch pro ptáky nějak zviditelněn?
24. 4. 2023 11:27:21
Re: Re: Ostrava se v realizaci koncertního sálu posunula o další...
...stejně jako kdysi nepotřebovala Praha Národní divadlo... Stavby pro kulturu de facto nejsou zapotřebí nikdy, člověk se obrazů nebo hudby nenají, přece, není-liž pravda?
22. 4. 2023 13:59:36
Re: Ostrava se v realizaci koncertního sálu posunula o další kro...
Pokládám od počátku tento plán za nesmírné plýtvání veřejnými prostředky a v souvislosti se současnou fiskální situací státu i podnikatelských kruhů v MS kraji ze vrcholně nezodpovědné jednání primátora a jeho nohsledů, zejména paní Bajgarové. Koncertní sál Ostrava nepotřebuje. Pro Tomáše Macuru to má být jen jeden z hlavních pomníků jeho mocenského megalomanského působení ve vedení Magistrátu. Podobně jako Andrej Babiš, i Macura finanční stránku města řídí jak svoji privátní firmu. Najde se nějaký dobrý spolek, který tohoto odiozního politického podivína požene k hmotné odpovědnosti?
19. 4. 2023 00:10:45
Re: Rozhledna Vysoké Pole
Vylepšování krajiny rozhlednami je zcela nevhodná záležitost. Příroda je dokonalá bez našich zásahů. Navíc je to skutečně nevkusné,
18. 4. 2023 22:46:43
Re: Rozhledna Vysoké Pole
Pro mě je to nádhera. Těším se na návštěvu a gratuluji!
16. 4. 2023 18:25:26
Re: Re: Rekonstrukce kulturního domu a kina v Chlumci.
Adresa: Muchova 267, 403 39 Chlumec
13. 4. 2023 18:14:08
Re: Rekonstrukce kulturního domu a kina v Chlumci
jedná se o obec Chlumec na jihu Čech, nebo o Chlumec nad Cidlinou, či nějaký jiný Chlumec ?
11. 4. 2023 17:37:36
Re: Dětská léčebna v Ostrově u Macochy
Architektura je subjektivní věc, takže bez obalu: nic podobně depresivního jsem dlouho neviděla. A modlím se, aby mé děti neměly nikdy žádné dýchací potíže.
6. 4. 2023 17:41:39
Re: Spiegelbaude (Zrcadlovka)
\skla se přelepují speciálními páskami, jinak ano, mrtví ptáci po nárazu padají na zem. Třeba zavolat Českou společnost Ornitologickou, nejlépe Lukáše Viktoru.