Villa Atrium Bubeneč
Praha-Bubeneč
(10. 9. 2018) Pata & Frydecký Architekti
Villa Atrium Bubeneč
Novostavba reprezentuje moderní pojetí nadstandardní bytové
výstavby, její asymetrické uspořádání umocňuje tmavá keramická fasáda a
prosklené části, intuitivně vnímané jako nehmotné a prostupné V domě se
nachází deset nadstandardních bytů. Každý z nich má individuální a
komfortní dispozici a vysoký technologický standard.
Zajímavostí a zároveň výzvou byla samotná lokalita: čtvrť je typická vilovou
zástavbou, jež reprezentuje architekturu posledních sta let. Autoři projektu měli
do tohoto sousedství zakomponovat stavbu, která bude působit tradičně, ale
zároveň s prvky současné estetiky, nesmělo být ubráno nic z
technologického a vizuálního standardu. Prioritou projektu bylo vytvořit
reprezentativní bydlení v klidné části širšího centra metropole. Vizuálně
luxusní objekt nepostrádá intimitu, a to i díky malé kapacitě a vsazení do
uličního prostoru. Akcentuje vysoký a individualizovaný standard hi-tech
bydlení.
Stavba propojuje kontrasty: na první pohled je luxusní, konzervativní,
geometricky strohá a robustní. Na druhý nekonformní, důvtipná, přívětivá a
hřejivá.
Nepravidelný půdorys určuje hmota dvou budov, které spojuje
prosklený krček s lávkami, schodištěm a výtahem. Vzájemné působení tmavé
keramické fasády bytových domů a propojovací skleněné části vytváří výrazný
dynamický prvek. Exteriér stavby kromě netradiční fasády definují velká okna,
prosklené stěny, zapuštěné lodžie a balkony, jejichž střídání umocňuje vizuální
efekt. Její hmota výškově graduje směrem k nároží, ustupující patro je v
maximální míře prosklené, stejně jako schodišťový krček a zábradlí teras na
ustupujících podlažích. Prosklené plochy s mírnou reflexí jsou vizuálně
decentním a nerušivým partnerem masivně působícího obkladu z velkoformátových
keramických tenkostěnných desek s dezénem kamene. Celek doplňují hliníkové
rámy oken s žaluziemi.
Pro keramickou fasádu byl zvolen velkoformátový materiál ze slinuté keramiky,
jehož tloušťka je pouhé 3 mm. Desky se na hliníkový rošt upevňovaly systémovým
lepidlem přímo na staveništi, nebyly tedy instalovány běžným postupem
zavěšením. Tento způsob aplikace vyžadoval preciznost, zručnost a obezřetnost.
Finální fasádu domu tvoří obvodová stěna, tepelná izolace, difuzní fólie,
provětrávaná mezera se systémovým kotvením a fasádní keramické desky. Stavba
působí masivně a bytelně, zároveň hřejivě a komfortně. Vytváří protiváhu
prosklených částí, jež vyvolávají vzdušný dojem.
V uličním prostoru byl zachován výrazný prvek oplocení s plnými rámy s
ocelovými prvky, doplněný pásem keřů.
Založení objektu bylo realizováno na vrtaných pilotách; jejich
délky se volily podle zatížení. Nad pilotami je železobetonová monolitická
základová deska z vodostavebního betonu a společně s obvodovými suterénními
stěnami tvoří tzv. bílou vanu. Piloty nejsou s deskou spojeny. V místě dojezdu
výtahu je základová deska snížena.
Tisková zpráva
Villa Atrium Bubeneč
soutěží o titul STAVBA ROKU 2018. Hlasovat pro ni můžete během září na www.stavbaroku.cz. Tato prestižní soutěž oceňuje kvalitní stavební řešení,
architektonickou nápaditost a řemeslnost.
Investor: Codeco a.s.
Autor: PATA&FRYDECKÝ ARCHITEKTI s.r.o. – Ing. arch. Luboš Pata; spoluautoři
Ing. arch. Michaela Havlíčková, Ing. arch. Daniel Piecuch; spolupráce m3m
s.r.o. – Ing. Martin Kovařík, Ing. Ondřej Štumpour (HIP); Pohl statika – Ing.Jan Pohl, Terra
Florida - Ing. Radka Šimková (sadové úpravy); Šetelík Oliva s.r.o.
(zdravotechnika); Uniklima Ing. M. Lučanský (VZT a chlazení); Ing. J. Mašata
(vytápění); EL future s.r.o. (elektro, MaR); City Work s.r.o. Ing Jan Rab
(požární bezpečnost)
Dodavatelé: Podzimek a synové s.r.o. – generální dodavatel; subdodavatelé
Triangel s.r.o. (fasáda), Dosting, spol. s r.o. (okna), Omega 99 spol. s r.o. (teraco),
BBA Monolit, s.r.o. (monolitické konstrukce), INBAU Kolín, s.r.o. (sádrokartonové
konstrukce), Schindler CZ, a.s. (výtah), Profiflex s.r.o. (žaluzie, markýzy), Mogis
s.r.o. (izolace, střechy), Kratochvíl parket profi, s.r.o. (dřevené podlahy), Hanák
Forum, s.r.o. (interiérové dveře), Michal Mates ZTI (voda, kanalizace), K Mont
Choceň, s.r.o. (ÚT), JOMA, spol. s r.o. (VZT, klima), Elektro-Uldrich, spol. s
r.o.( elektroinstalace), Zahradnické úpravy s.r.o. (sadové úpravy, závlahy)
Základní informace o objektu
Kategorie
Novostavby
Dokončení
2017
Komentáře ke článku
Registrace k zasílání newsletteru
Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání denního newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

15. 3. 2023 16:35:54
Re: Dům u lesa a rybníka
plech v barvě dřeva? a je to dobře?
9. 3. 2023 16:55:57
Re: Interiér RD v Malešicích
Spousta bílé, šedá, černá, trochu dřeva, kov, čiré sklo - je mi z toho zima. A smutno.
9. 3. 2023 16:45:41
Re: Re: Re: Re: Praha, železniční most.
Jenže ta Jurkovičova stavba byla obnovena původní technologií a podle původních plánů. Jde tedy jednoznačně o kopii (repliku). Na rozdíl od mostu, kde chtějí novou technologii s falešnými nýty, s kolejištěm navíc, protože na dnešní provoz už prostě původní šířka a nýtovaná konstrukce nestačí. Takže dělat skutečnou kopii nemá smysl. A jsem na rozpacích, jestli je dobře dělat něco, co se jako kopie jen tváří. Myslím, že u technických památek by měl být preferován jejich účel a pokud jsou opravdu památkově hodnotné, tak by měly být přesunuty tak, jak se to udělalo s Podolským mostem do Stádlece kvůli přehradě nebo s chalupami do skanzenů, když už se v nich nedalo plnohodnotně bydlet. Ať svou krásu ukazují tam, kde mohou bez problémů sloužit. A pokud jde o to, že by nová stavba mohla vypadat úplně jinak - no a co? Hlavně, když jí to tam bude slušet jako např. věžím na kostele v Emauzích. Kdopak si dnes vzpomene, jak vypadaly dřív? I na nový most si staří zvyknou a mladí ho budu brát jako samozřejmost. A když se opravdu povede, tak ho další generace prohlásí za kulturní památku :-) .
7. 3. 2023 14:33:44
Re: Nový sportovní areál u řeky s pláží
Ovšem, taková prostředí architekti vymýšlí, aby prostředí pro život občanů zpříjemnili. U Budějovic bych bral i to, kdyby celé centrum bylo pěší zónou i 5 km dlouhou, aby auta neměla tudy tranzit. Kolik roků je celé město denně ucpáno a lidé jsou otravováni zplodinami, hrozbou kolize, hlukem a zranění? Jak dlouho se vleče dokončení obchvatu a napojení na D3? Je to bída, ty České Budějovice. Převezmou štafetu nejhoršího města ČR pro vnitřní a tranzitní dopravu po Přerovu?
7. 3. 2023 02:22:48
Re: Re: Re: Praha, železniční most.
Těžko odpovědět. Já si myslím, a je to fakt subjektivní, že v odůvodněných případech má replika svůj smysl. Když vyhořel ten Jurkovičův barák, taky ho postavili znovu - je to kýč? Most na Výtoni je most vnímanej veřejností jako krásnej (bez ohledu na jeho žalostnej stav), neznám nikoho, kdo by jej neměl rád. Takže buď moderní zcela soudobej most, úplně jinej, s tím, že se s tím starým prostě rozloučíme, nebo repliku, to je můj názor. A nemusela by to být replika doslovná, falešné nýty mě fakt urážejí. To, co bylo prezentováno jako návrh, ta oblouková reminiscence, ta na mě právě jako zcela nevkusnej kýč působí.
2. 3. 2023 15:55:58
Re: Re: Valná hromada ČKA 2023.
pokud jsem se někde něchtěně otřel o někoho ze severní Moravy, tak pouze omylem a nechtěně... kde to bylo? neuvědomuji si, že bych někoho hodnotil...
2. 3. 2023 15:02:57
Re: Valná hromada ČKA 2023
opravuji : ..poslání budovat náš životní....
2. 3. 2023 15:01:42
Re: Valná hromada ČKA 2023
Posílám za sebe zdravici valné hromadě. V Česku mám velmi mnoho vysoce erudovaných i mladých ambiciózních architektů, kteří své poslání budova náš životní prostor plně ctí. Speciálně zdravím pana Jana Kasla, velmi aktivního člena Komory, který by mohl ze své výše kvality znalostí a rozhledu i trochu občas ubrat, pokud se ohnivěji vyjadřuje k projektantům ze severní Moravy. Tady máme taky šikovné a erudované tvůrčí osobnosti, ne vidláky, pane Jane. Ostatně katedra architektury na FAST VŠB má hodně vysokou tvůrčí úroveň. Počiny mnoha posluchačů i absolventů jsou velmi úspěšné nejen v celostátních soutěžích.
2. 3. 2023 14:56:16
Re: Pórobeton Ytong je ideálním materiálem pro střechy a stropy
Rád souhlasím, YTONG je úspěšný materiál na českém (a jinde) trhu. Snad mé nadšení pro systém trochu brzdí vysoké ceny MULTIPORU, který by se více uplatnil při jiné cenové politice.
1. 3. 2023 21:16:36
Re: Re: Výstava: Lávka Holešovice – Karlín.
Jo, kdyby se tak architekti dívali na svět očima dětí a psů :-) , jaké by asi vznikaly stavby.
1. 3. 2023 21:08:59
Re: Re: Praha, železniční most.
Souhlasím s tím, že logicky navržená mostní konstrukce s opravdu hlubokým porozuměním její statice a dynamice vede vždy k návrhu krásného mostu. Ale pokud postavíme repliku, která nemá z pohledu památkářů žádnou hodnotu, a použijeme dávno překonanou technologií jen aby to vypadalo - nebude to kýč?
1. 3. 2023 10:55:31
Re: Re: Re: Re: Praha, železniční most.
Ty dva Labske mosty {v Usti a Hradci Kralove) neznam ale ten "kubisticky" most pres Vltavu mne ale vubec nevadi. Samozrejme musime si pockat na hotove dilo, ale pro mne je se na co tesit.
28. 2. 2023 17:31:21
Re: Výstava: Lávka Holešovice – Karlín
Vážení, Holka!?Super!Návrh - velká škoda, že místo bílého betonu není obyčejné průhledné zábradlí!!! I děti by viděli na řeku, také psi - a drželi by se kraje! A co na to teprve řeknou pražští sprejeři! Snad si té dlouhé bílé plochy nevšimnou. Lávka v Příboře by Praze slušela víc. Škoda.
28. 2. 2023 17:25:39
Re: Re: Re: Praha, železniční most.
Tak takto z hlavy vám můžu nahodit příklady, které mě nejvíc šokovaly z realizací: Hradecká lávka pro pěší a třeba Mariánský most v Ústí n. L. (to je echt prasárna). Návrhů by se našlo taky dost, zrovna to, co vyhrálo na té Výtoni, nebo třeba Dvorecký most (MS architekti, ten naštěstí nevyhrál, ale vítězný návrh mě taky zrovna dvakrát nenadchl - budeme si hrát ve 3. tisíciletí na návrat kubismu...).
26. 2. 2023 17:15:58
Re: Život pod zámeckou střechou-úžasná "proměna"
Dobrý den, dovoluji si Vás oslovit jako majitele úžasně obnoveného zámeckého areálu a současně bych Vám doporučila pro celorepublikovou i zahraniční propagaci přihlásit de do celostátní akce Má vlast cestami proměn na www.cestamipromen.cz/prihlasit-promenu Vím, že přihláška něco stojí, protože zpracování podkladů-textu a fotek před proměnou a současný stav a překlady jsou nákladné, ale mám zato, že budete nadšeni, až přijedte na zahájení výstavy do Prahy, kláštera na Břevnově, kde letos bude zahájení v červnu. Mně se podařilo zachránit od zbourání havarijní oranžerii v Lomnici u Tišnova, také jsme ji se starostou přihlásili, a v hlasování byla druhá. Chtěla jsem za Vámi přijet osobně, ale měla jsem po sobě operace kyčlí, takže jsem to bohužele nezvládla. Letos bych ale velice ráda. Velice si vážím nápadů a píle lidí, kteří dostanou do rukou stavby v havarijním stavu a vykouzlí z nich něco pohádkového. Jako "potrhlá" oranžeristka se zejména velice těším na vaši oranžerii! Srdečně zdraví Dagmar Fetterová, emeritní pracovník NPÚ ÚOP v Brně.
24. 2. 2023 00:48:32
Re: Ministerské sliby naprázdno
Jestli Platformě dobře rozumím, tak si představují, že by o každé žádosti rozhodoval najednou celý tým lidí s jednotlivými odbornostmi, kde by každý z nich byl vázán vlastními zákony. Ale i kdyby to nějakým zázrakem šlo časově zkoordinovat, tak jak si tito jednotlivci mohou dovolit "vyvažovat zájmy" právních předpisů? Kdo jim k tomu dá právo? A kdo by byl nakonec zodpovědný za výsledek?
23. 2. 2023 07:31:33
Re: Re: Praha, železniční most.
Dva ? Tak teda ted tri ! Ja se podepisuji tez.
23. 2. 2023 03:37:45
Re: Re: Praha, železniční most.
Jestlize tech pripadu "spatnych" mostu je v republice dost, alespon nekolik jich jmenovat by urcite nebylo tezke. Zajimalo by mne to velice. Dekuji predem.
23. 2. 2023 02:40:38
Re: Praha, železniční most
To, že dopis působí jako otevřený anonym, je jedna věc a může to být jenom chyba redakce, nevím. Druhou věcí ovšem je skutečnost, že architekti jistě zastávají legitimní a velmi relevantní pohled na věc a lze jim v lecčems dát zapravdu. Ale já bych zase naopak české architekty poprosil: Přestaňte navrhovat mosty, přenechte jejich projektování špičkovým inženýrům - mostařům, jak tomu bylo po uplynulých nejméně 150 let zvykem. Protože logicky navržená mostní konstrukce s opravdu hlubokým porozuměním její statice a dynamice vede vždy k návrhu krásného mostu (stejně jako v oblasti leteckého inženýrství dobře navržené letadlo je i krasné a krásné letadlo krásně létá). Do takové práce, jakou je návrh mostní konstrukce, nepatří umělecké ego ani výtvarno jako nejdůležitější a výchozí bod návrhu - o tom jsem přesvědčen. Mosty, které toto nectí, působí divně, nabubřele, jsou vždycky nesmírně nehospodárné a jejich výtvarná či architektonická hodnota je pak nejvýše sporná. Příkladů už máme v republice dost. A ten výtoňský nešťastník? Ten by si podle mého soudu vzhledem k příšernému stavu ocelové konstrukce a zároveň její kráse zasloužil repliku. A klidně tříkolejnou. Nebyl by toto dobrý kompromis?
22. 2. 2023 19:27:39
Re: Praha, železniční most
Zde je dopis i s autory https://www.archiweb.cz/news/vysehradsky-most-otevreny-dopis-architektu