Vše začíná na parkovišti

Kdyby se pořádala anketa s dotazem na první dojem návštěvníka z nově otevřeného nákupního centra, nedostali bychom paradoxně odpověď, že je jím široká nabídka obchodů či atraktivní vybavení interiérů. Zákazníci by totiž nejvíce oceňovali pohodlné a bezpečné parkování. Ano, první dojem z nových prostor obvykle nevzniká v samotných obchodech, ale na parkovišti. Je to v podstatě „startovací“ místo, z kterého se návštěvník vydává do samotného nákupního labyrintu. Pojďme se podívat, jaké parametry by se při návrhu podlah pro parkovací stání měly zejména řešit. Mechanická a chemická odolnost

Vytvoření skladby podlahy v garážích nebo na parkovacích stáních, která trvale zajišťuje čistý, funkční a přitom svým způsobem přitažlivý povrch, může být poměrně složitý úkol. Předpokládá se, že takový povrch bude mimo jiné vystaven provozním kapalinám automobilů, těžkým vozidlům pohybujícím se v úzkých radiálách, nepravidelnému teplotnímu zatížení, možnému průniku vody nebo působení posypových solí.

K tomuto účelu se používají speciální systémové nátěry, jmenujme např. Deckshield britské podlahové ikony Flowcrete, jež dokážou vyostřit odraz světla, zvýšit bezpečnost na nájezdových rampách a chodnících a zároveň umí zabránit pronikání vody jak do konstrukce podlahy, tak i do celé budovy.

Bezpečnost a méně hluku
Důležitým parametrem pojízdné podlahy je maximální komfort při parkovacích manévrech. Již zmíněný systém Deckshield poskytuje protiskluzné přísady, které snižují nepříjemný hluk z pískání pneumatik. Díky struktuře této modifikace systému je parkoviště bezpečnější dokonce i pro chodce, protože zvyšuje trakci pod nohama a snižuje riziko uklouznutí nebo pádu zejména na otevřených parkovacích plochách. Parkování a pohyb na ploše musejí být jisté a tiché.

Další neméně podstatnou vlastností pro povrchovou úpravu parkovacích ploch je také vysoká požární odolnost.

Postupným vývojem a testováním se dospělo k výsledku, že výše uvedené požadavky na odolnost a trvanlivost splňuje polyuretanová formulace. Alternativou, popř. nadstavbou, která zohledňuje navíc i rychlost provedení, je systém na bázi materiálů MMA (Metylmetakrylát).

Barevnost a značení
Nátěrové hmoty systému Deckshield jsou k dispozici v široké škále barev, od klasických šedých nebo zelených odstínů až po jasné a atraktivní barevné variace. Barevnými variantami lze vytvářet světelné a vizuálně atraktivní interiéry parkovišť, garáží nebo parkovacích stání. Při vhodném začlenění dobře viditelných navigačních značek, komunikačních pásů, chodníků pro chodce a bezpečnostních varování lze docílit opravdu zajímavého stavebního článku, který je součástí obchodních center, administrativních komplexů nebo obytných budov.

Nezbytnou součástí je dopravní značení na podlaze provedené v kontrastní bílé nebo žluté barvě s reflexními částicemi. Toto značení se využije i při identifikaci parkovacích stání, vyhrazeného parkování nebo navigačního uspořádání. Zřetelné barvy a široce otevřené prostory bez spár, dilatačních polí, přerušení podlah odrážejí při parkování rozlehlou atmosféru nákupního centra, reprezentativní charakter budovy a moderní životní styl. Systémy Deckshield zajišťují působivou a efektivní úpravu podlahy po dlouhou dobu i při náročném způsobu čištění.

Ačkoli se může zdát, že je realizace parkovacích ploch příliš složitá, ve skutečnosti nejde o žádné velké drama. Systémy značky Flowcrete využívající polyuretanové a metyl-metakrylátové technologie jsou natolik vyspělé, že dokážou výrazně zkrátit a usnadnit celý aplikační proces. Pravdou ale je, že ze strany stavebníka je důležitá organizace práce, uvolnění prostoru nebo dostatek času pro vlastní aplikaci.

podle podkladů společnosti Tremco CPG

Komentáře

  1. Čtenář Stavbawebu says:

    Je zajímavé porovnat přístup k potřebám chodců na venkovních parkovištích (snímky 1 a 3) a v garážích (sníme 2), Zatímco na parkovištích jsou vyznačené chodníky, po kterých se bez přerušení dostanete z jednoho konce na druhý, v garážích jsou parkovací stání pro auta, jízdní pruhy pro auta, ale chodci tam mají jen přechody, které vedou jen od jednoho bloku míst pro auta k dalšímu. Takže kudy vlastně ti chodci mají chodit? To je panečku komfort a bezpečnost. Tomu sebelepší barvičky nepomohou.

Zadejte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*