Výškové budovy v Göteborgu
(18. 10. 2019) Se skládanou krytinu PREFA falcované šablony z recyklovaného hliníku
Výškové budovy v Göteborgu
Přístavní čtvrť Lindholmshamnen ve švédském Göteborgu se pyšní čtyřmi
nepřehlédnutelnými výškovými monolitickými budovami s výrazně barevnými hliníkovými
fasádami. Ty, v závislosti na úhlu dopadu slunečního svitu, mění
v různou denní dobu svůj vzhled a přizpůsobují se okolí.
Původní přístavní ráz čtvrti Lindholmshamnen se
mění. Industrialita i cihlové stavby sice stále připomínají původní účel tohoto
místa, avšak moderna zde zabírá postupně stále více místa. Klasická
kontejnerová stání tak nahrazují nové obytné i kancelářské budovy. Vyrostla zde
řada restaurací, kaváren i barů a do nově vyprojektovaných ulic se stěhuje
tradiční urbanistický ruch.
Nové materiály, klasické pojetí
V Götebrorgu není mnoho výškových staveb. A
většina z nich má nudnou bílou fasádu. Nové klasicky ztvárněné budovy mají
od tří do 16 pater a vynikají svou barevností i ztvárněním použitých fasádních
systémů. Dva domy jsou tmavě zelené, jeden světle šedý a třípodlažní je
cihlově červený. Všechny barvy novou čtvrť spojují se svým posláním. Cihlově
červená je pojítkem s původním přístavním šarmem této lokality, světle
šedá je pomyslným mostem s okolní zástavbou Göteborgu a zelená
navazuje na zodpovědný přístup k životnímu prostředí. Nové budovy totiž
nesou skandinávské označení ekologických produktů „Nordic swan Ecolabel“. Na
střechách jsou solární panely pro vlastní výrobu energie, zavlažovací systém
přilehlé zeleně a zahrady využívá striktně pouze dešťovou vodu a při
výstavbě byly upřednostněny trvale udržitelné a ekologické produkty. I proto padla
volba na fasádní skládanou krytinu PREFA falcované
šablony 29x29, která je více než z
90 % vyrobena z recyklovaného hliníku.
Místo pro každého
„Nové
domy jsou doslova pro každého, pro každou generaci,“ říká architektka Åsa
Askergrenová a upřesňuje: „třípodlažní
budova je mateřská školka, zbylé budovy jsou obytné domy s celkem 133 byty
a apartmány vhodnými pro studenty, singels, mladé páry, rodiny s dětmi i
seniory.“ Největší apartmány mají přes 90 m2 a disponují čtyřmi
obytnými místnostmi. Čisté ostré linie, jednoduchá zářivá barevnost a celkové
vertikální pojetí nové čtvrti jsou, jak sama Askergrenová říká, jednoduše
krásné a krásně jednoduché.
Přesná práce
Všechno nebo nic je hlavním mottem klempíře,
resp. manažera Daniela Erikssona, který vede klempířství svého otce. Rodinná
firma začínala v roce 1970 s několika málo zaměstnanci. Dnes se pyšní
25členným týmem, plně vybavenou a luxusně uspořádanou dílnou a mnoha
lukrativními zakázkami. „Čistá a přesná
práce vyžaduje 100% nasazení, ale i vhodné zázemí,“ popisuje Daniel
Eriksson. Projekt Lindholmshamnen je toho typickým příkladem. „Každá šablona vyžaduje přesnou pokládku,
aby byl dodržen kladečský plán a především, aby byla zachována optická
jednotnost. Ta je u fasády ještě mnohem důležitější než u střechy, protože
fasádu můžeme ze země zkoumat mnohem důkladněji než střechu. U jasných
geometrických tvarů, kterými monolitické budovy v Lindholmshamnenu jsou,
lidskému oku nic neunikne. Milimetrová odchylka u první řady se propíše do
dalších vrstev a při kumulování nepřesností se u desáté řady projeví
centimetrovou mezerou. U výškové budovy s 16 patry nepředstavitelné!“ Další
výzvou obřího projektu bylo samotné prostředí. „Čím výš, tím obtížněji,“ stupňuje s úsměvem Eriksson.
Realizace probíhala od září do jarních měsíců, montáž tedy komplikovaly zima i
silný vítr. „Byl to vskutku zážitek, ale
s hliníkem děláme rádi. Je dobře zpracovatelný a flexibilní. A dá se
pokládat i v zimních měsících,“ uzavírá Eriksson.
Pro pokládku byly použity PREFA falcované šablony 29x29
v zakázkovém odstínu olivově zelená, dále standardní barevné odstíny světle
šedá a P.10 cihlově červená. Celkem bylo opláštěno přes 6000 m2
hliníkové fasády, a to více jak 100 000 kusy jednotlivých šablon. Pro
lemování oken, oplechování štítových hran a okapové systémy byly použity
svitkové plechy Prefalz a systémové odvodňovací prvky PREFA ze stejného
materiálu, ve stejných barevných odstínech a stejné falcovací kvalitě.
Lindholmshamnen
Země: Švédsko
Objekt, místo: soubor
obytných domů, Göteborg
Typ stavby: novostavba
Architekti: White Arkitekter AB, Arch. Åsa Askergren
Realizace: Er-Jill Byggnadsplåt AB, Daniel Eriksson
Typ
fasády: PREFA fasádní šablona 29 × 29
Barva
fasády: zvláštní barva na přání olivově
zelená, P.10 cihlově červená, světle šedá
FOTOGRAFIE: Croce & WIR
podle podkladů společnosti PREFA Aluminiumprodukte
Základní informace o objektu
Kategorie
Bytové domy
Komentáře ke článku
Registrace k zasílání newsletteru
Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání denního newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

15. 3. 2023 16:35:54
Re: Dům u lesa a rybníka
plech v barvě dřeva? a je to dobře?
9. 3. 2023 16:55:57
Re: Interiér RD v Malešicích
Spousta bílé, šedá, černá, trochu dřeva, kov, čiré sklo - je mi z toho zima. A smutno.
9. 3. 2023 16:45:41
Re: Re: Re: Re: Praha, železniční most.
Jenže ta Jurkovičova stavba byla obnovena původní technologií a podle původních plánů. Jde tedy jednoznačně o kopii (repliku). Na rozdíl od mostu, kde chtějí novou technologii s falešnými nýty, s kolejištěm navíc, protože na dnešní provoz už prostě původní šířka a nýtovaná konstrukce nestačí. Takže dělat skutečnou kopii nemá smysl. A jsem na rozpacích, jestli je dobře dělat něco, co se jako kopie jen tváří. Myslím, že u technických památek by měl být preferován jejich účel a pokud jsou opravdu památkově hodnotné, tak by měly být přesunuty tak, jak se to udělalo s Podolským mostem do Stádlece kvůli přehradě nebo s chalupami do skanzenů, když už se v nich nedalo plnohodnotně bydlet. Ať svou krásu ukazují tam, kde mohou bez problémů sloužit. A pokud jde o to, že by nová stavba mohla vypadat úplně jinak - no a co? Hlavně, když jí to tam bude slušet jako např. věžím na kostele v Emauzích. Kdopak si dnes vzpomene, jak vypadaly dřív? I na nový most si staří zvyknou a mladí ho budu brát jako samozřejmost. A když se opravdu povede, tak ho další generace prohlásí za kulturní památku :-) .
7. 3. 2023 14:33:44
Re: Nový sportovní areál u řeky s pláží
Ovšem, taková prostředí architekti vymýšlí, aby prostředí pro život občanů zpříjemnili. U Budějovic bych bral i to, kdyby celé centrum bylo pěší zónou i 5 km dlouhou, aby auta neměla tudy tranzit. Kolik roků je celé město denně ucpáno a lidé jsou otravováni zplodinami, hrozbou kolize, hlukem a zranění? Jak dlouho se vleče dokončení obchvatu a napojení na D3? Je to bída, ty České Budějovice. Převezmou štafetu nejhoršího města ČR pro vnitřní a tranzitní dopravu po Přerovu?
7. 3. 2023 02:22:48
Re: Re: Re: Praha, železniční most.
Těžko odpovědět. Já si myslím, a je to fakt subjektivní, že v odůvodněných případech má replika svůj smysl. Když vyhořel ten Jurkovičův barák, taky ho postavili znovu - je to kýč? Most na Výtoni je most vnímanej veřejností jako krásnej (bez ohledu na jeho žalostnej stav), neznám nikoho, kdo by jej neměl rád. Takže buď moderní zcela soudobej most, úplně jinej, s tím, že se s tím starým prostě rozloučíme, nebo repliku, to je můj názor. A nemusela by to být replika doslovná, falešné nýty mě fakt urážejí. To, co bylo prezentováno jako návrh, ta oblouková reminiscence, ta na mě právě jako zcela nevkusnej kýč působí.
2. 3. 2023 15:55:58
Re: Re: Valná hromada ČKA 2023.
pokud jsem se někde něchtěně otřel o někoho ze severní Moravy, tak pouze omylem a nechtěně... kde to bylo? neuvědomuji si, že bych někoho hodnotil...
2. 3. 2023 15:02:57
Re: Valná hromada ČKA 2023
opravuji : ..poslání budovat náš životní....
2. 3. 2023 15:01:42
Re: Valná hromada ČKA 2023
Posílám za sebe zdravici valné hromadě. V Česku mám velmi mnoho vysoce erudovaných i mladých ambiciózních architektů, kteří své poslání budova náš životní prostor plně ctí. Speciálně zdravím pana Jana Kasla, velmi aktivního člena Komory, který by mohl ze své výše kvality znalostí a rozhledu i trochu občas ubrat, pokud se ohnivěji vyjadřuje k projektantům ze severní Moravy. Tady máme taky šikovné a erudované tvůrčí osobnosti, ne vidláky, pane Jane. Ostatně katedra architektury na FAST VŠB má hodně vysokou tvůrčí úroveň. Počiny mnoha posluchačů i absolventů jsou velmi úspěšné nejen v celostátních soutěžích.
2. 3. 2023 14:56:16
Re: Pórobeton Ytong je ideálním materiálem pro střechy a stropy
Rád souhlasím, YTONG je úspěšný materiál na českém (a jinde) trhu. Snad mé nadšení pro systém trochu brzdí vysoké ceny MULTIPORU, který by se více uplatnil při jiné cenové politice.
1. 3. 2023 21:16:36
Re: Re: Výstava: Lávka Holešovice – Karlín.
Jo, kdyby se tak architekti dívali na svět očima dětí a psů :-) , jaké by asi vznikaly stavby.
1. 3. 2023 21:08:59
Re: Re: Praha, železniční most.
Souhlasím s tím, že logicky navržená mostní konstrukce s opravdu hlubokým porozuměním její statice a dynamice vede vždy k návrhu krásného mostu. Ale pokud postavíme repliku, která nemá z pohledu památkářů žádnou hodnotu, a použijeme dávno překonanou technologií jen aby to vypadalo - nebude to kýč?
1. 3. 2023 10:55:31
Re: Re: Re: Re: Praha, železniční most.
Ty dva Labske mosty {v Usti a Hradci Kralove) neznam ale ten "kubisticky" most pres Vltavu mne ale vubec nevadi. Samozrejme musime si pockat na hotove dilo, ale pro mne je se na co tesit.
28. 2. 2023 17:31:21
Re: Výstava: Lávka Holešovice – Karlín
Vážení, Holka!?Super!Návrh - velká škoda, že místo bílého betonu není obyčejné průhledné zábradlí!!! I děti by viděli na řeku, také psi - a drželi by se kraje! A co na to teprve řeknou pražští sprejeři! Snad si té dlouhé bílé plochy nevšimnou. Lávka v Příboře by Praze slušela víc. Škoda.
28. 2. 2023 17:25:39
Re: Re: Re: Praha, železniční most.
Tak takto z hlavy vám můžu nahodit příklady, které mě nejvíc šokovaly z realizací: Hradecká lávka pro pěší a třeba Mariánský most v Ústí n. L. (to je echt prasárna). Návrhů by se našlo taky dost, zrovna to, co vyhrálo na té Výtoni, nebo třeba Dvorecký most (MS architekti, ten naštěstí nevyhrál, ale vítězný návrh mě taky zrovna dvakrát nenadchl - budeme si hrát ve 3. tisíciletí na návrat kubismu...).
26. 2. 2023 17:15:58
Re: Život pod zámeckou střechou-úžasná "proměna"
Dobrý den, dovoluji si Vás oslovit jako majitele úžasně obnoveného zámeckého areálu a současně bych Vám doporučila pro celorepublikovou i zahraniční propagaci přihlásit de do celostátní akce Má vlast cestami proměn na www.cestamipromen.cz/prihlasit-promenu Vím, že přihláška něco stojí, protože zpracování podkladů-textu a fotek před proměnou a současný stav a překlady jsou nákladné, ale mám zato, že budete nadšeni, až přijedte na zahájení výstavy do Prahy, kláštera na Břevnově, kde letos bude zahájení v červnu. Mně se podařilo zachránit od zbourání havarijní oranžerii v Lomnici u Tišnova, také jsme ji se starostou přihlásili, a v hlasování byla druhá. Chtěla jsem za Vámi přijet osobně, ale měla jsem po sobě operace kyčlí, takže jsem to bohužele nezvládla. Letos bych ale velice ráda. Velice si vážím nápadů a píle lidí, kteří dostanou do rukou stavby v havarijním stavu a vykouzlí z nich něco pohádkového. Jako "potrhlá" oranžeristka se zejména velice těším na vaši oranžerii! Srdečně zdraví Dagmar Fetterová, emeritní pracovník NPÚ ÚOP v Brně.
24. 2. 2023 00:48:32
Re: Ministerské sliby naprázdno
Jestli Platformě dobře rozumím, tak si představují, že by o každé žádosti rozhodoval najednou celý tým lidí s jednotlivými odbornostmi, kde by každý z nich byl vázán vlastními zákony. Ale i kdyby to nějakým zázrakem šlo časově zkoordinovat, tak jak si tito jednotlivci mohou dovolit "vyvažovat zájmy" právních předpisů? Kdo jim k tomu dá právo? A kdo by byl nakonec zodpovědný za výsledek?
23. 2. 2023 07:31:33
Re: Re: Praha, železniční most.
Dva ? Tak teda ted tri ! Ja se podepisuji tez.
23. 2. 2023 03:37:45
Re: Re: Praha, železniční most.
Jestlize tech pripadu "spatnych" mostu je v republice dost, alespon nekolik jich jmenovat by urcite nebylo tezke. Zajimalo by mne to velice. Dekuji predem.
23. 2. 2023 02:40:38
Re: Praha, železniční most
To, že dopis působí jako otevřený anonym, je jedna věc a může to být jenom chyba redakce, nevím. Druhou věcí ovšem je skutečnost, že architekti jistě zastávají legitimní a velmi relevantní pohled na věc a lze jim v lecčems dát zapravdu. Ale já bych zase naopak české architekty poprosil: Přestaňte navrhovat mosty, přenechte jejich projektování špičkovým inženýrům - mostařům, jak tomu bylo po uplynulých nejméně 150 let zvykem. Protože logicky navržená mostní konstrukce s opravdu hlubokým porozuměním její statice a dynamice vede vždy k návrhu krásného mostu (stejně jako v oblasti leteckého inženýrství dobře navržené letadlo je i krasné a krásné letadlo krásně létá). Do takové práce, jakou je návrh mostní konstrukce, nepatří umělecké ego ani výtvarno jako nejdůležitější a výchozí bod návrhu - o tom jsem přesvědčen. Mosty, které toto nectí, působí divně, nabubřele, jsou vždycky nesmírně nehospodárné a jejich výtvarná či architektonická hodnota je pak nejvýše sporná. Příkladů už máme v republice dost. A ten výtoňský nešťastník? Ten by si podle mého soudu vzhledem k příšernému stavu ocelové konstrukce a zároveň její kráse zasloužil repliku. A klidně tříkolejnou. Nebyl by toto dobrý kompromis?
22. 2. 2023 19:27:39
Re: Praha, železniční most
Zde je dopis i s autory https://www.archiweb.cz/news/vysehradsky-most-otevreny-dopis-architektu