Výsledky soutěže Budoucnost centra Brna
(11. 5. 2016) Soutěž vyhrál tým UNIT architekti.
Výsledky soutěže Budoucnost centra Brna
Mezinárodní soutěž přinesla realistický
návrh rozvoje města s nádražím v centrální poloze
Rada města Brna dne 10. května 2016 schválila výsledky otevřené
mezinárodní urbanistické soutěže pro nové brněnské nádraží umístěné v lokalitě
pod Petrovem. Soutěž byla obeslána 58 návrhy z Brna, Prahy, Evropy,
Spojených států i Číny. V ostré mezinárodní konkurenci zvítězil tým UNIT
architekti, který pro jižní část centra města nabídl realistický koncept
postupného dorůstání s atraktivním centrálním parkem, důrazem na
rozmanitost a kvalitu bydlení a respektem k charakteru okolních čtvrtí.
„Soutěž je pro mě velmi zajímavou zkušeností. Přinesla
řadu atraktivních návrhů a impulsů, které nám pomohou pokračovat vpřed tím
správným směrem. Potěšily mě především neotřelé pohledy na městskou dopravu a
mobilitu obecně, ale také názory na rezidenční aspekt čtvrtí. Dostupné bydlení
je jedním z klíčových témat, jimiž se v nejbližší budoucnosti musíme
nevyhnutelně zabývat,“ uvádí po
zkušenosti se soutěží primátor města Petr Vokřál.
Roger Riewe,
předseda poroty a architekt, který přestavěl hlavní nádraží v Innsbrucku či
Slezské muzeum v Katovicích, uvádí, že soutěž byla zároveň urbanistická i
architektonická, a dodává: „Právě proto
byla zajímavá, ale současně i velmi náročná, protože Brno v ní žádalo
scénář své budoucnosti. Za posledních několik let se soutěž takového rozsahu a
na tak velké území v Evropě nekonala, což potvrzuje její význam v mezinárodním
měřítku.“
Všechny odevzdané
návrhy z 1. i 2. kola včetně vítězného návrhu budou veřejnosti představeny na
vernisáži výstavy 10. května 2016 v 19:00 v Domě umění města Brna.
Výstava potrvá do 24. července 2016. Její součástí bude také řada doprovodných
akcí – například 24. května 2016 v 19:00 vernisáž výstavy územních studií
pro nové brněnské nádraží v odsunuté poloze, které pro Brno zpracovalo 7 vyzvaných ateliérů nebo 2. června 2016
v 18:00 prezentace všech návrhů oceněných v mezinárodní soutěži Budoucnost
centra Brna. Soutěžní návrhy budou rovněž představeny v rámci muzejní noci
21. května 2016, kdy od 18:00 budou každou hodinu až do půlnoci probíhat
komentované prohlídky s organizátorem soutěže. Od 9. června vždy od 18:00 budou
v Domě umění pořádány diskusní čtvrtky na téma rozvoje centra města.
Ivan Plicka místopředseda
poroty v soutěži doplňuje: „Město
Brno si jistě zaslouží uznání za řešení tak složitého problému, jakým bezesporu
otázka nového nádraží v centru je, pomocí mezinárodní architektonické soutěže.
Vítězný soutěžní projekt přináší nejen kvalitní návrh, ale i dobrý návod pro
město a jeho politickou reprezentaci, jak k tomuto problému reálně a udržitelně
přistoupit.“
„Díky urbanistické soutěži má Brno poprvé
v historii atraktivní, přitom však realistický plán rozvoje
s moderním nádražím ve stávající poloze v centru města. Vítězný
návrh si získal mé sympatie především tím, že není megalomanský, staví na
rozmanitosti forem bydlení a veřejných služeb a citlivosti k charakteru
okolích čtvrtí,“ dodává Martin Ander, náměstek primátora města Brna pro oblast rozvoje města.
Soutěž byla vyhlášena 7. září
2015, jednání poroty k prvnímu kolu proběhlo ve dnech 15. a 16. ledna
2016 a závěrečné hodnotící jednání poroty se konalo 22. a 23. dubna 2016 a ukončeno
bylo 2. května 2016.
Porota ve
složení: primátor města Brna Petr Vokřál, náměstci primátora Martin
Ander a Matěj Hollan, místostarosta městské části Brno-sever Petr
Hladík, spolu s mezinárodními členy poroty Rogerem Riewem, Siljou
Tillner, Sándorem Fintou a Jiřím Oplatkem a českými urbanistou Ivanem Plickou a architektem Jaroslavem
Wertigem, inženýrem Janem Pavlíčkem a podpořena náhradníky poroty Petrem
Bořeckým, Janou Drápalovou, Vladimírem Šlapetou, Ondřejem Chybíkem a Ivanem
Lejčarem udělila tři ceny:
1. cena
(1 800 000 Kč)
UNIT architekti: Filip Tittl, Michal Kohout, David Tichý, Šárka
Doležalová, Marie Gelová, Luboš Klabík, Filip Lux, Adéla Medunová, Lukáš Tittl
a Jitka Žambochová
http://www.unitarch.eu/
2. cena
(1 200 000 Kč)
consequence forma: Janica
Šipulová, Martin Sládek, Franz Sumnitsch, Irene Djao-Rakitine, Lea Dostálová,
Barbora Srpková, Veronika Kotková a Eliška Lichtnerová
3. cena (750 000 Kč)
Atelier M1 architekti: Pavel Joba,
Jakub Havlas, Jan Hájek; spolupráce: Jakub Straka, Vojtěch Šaroun, Martin
Utíkal, Michal Tichý a Patrik Kotas
http://www.atelierm1.cz
Návrh ocenění první
cenou „namísto jedné naráz postavené nové
čtvrtí přináší dlouhodobé udržitelný scénář postupného rozvoje: nechává okolní
čtvrti prorůst do doposud prázdného území“ k tomu porota ve svém
hodnocení dodává, že se jedna o návrh, který „vytváří smysluplný systém členění prostoru, kde každá lokalita má svoje
přirozené centrum. Přednádražní prostor má přiměřené lidské měřítko a je dobře
propojen s nádražím i celým nově se rozvíjejícím území na jihu. Návrh
přináší velmi dobré a poučené přemýšlení o potřebách Brna a jednotlivých míst
řešeného území s citem pro reálný vznik polyfunkčního, sociálně
udržitelného města.“
U
návrhu umístěném na druhém místě porota ocenila zejména „jasnou strategii zvyšovaní hustoty okolí tak, aby ústřední park mohl
zůstat relativně prázdný“ a „příjemné
měřítko městského veřejného prostoru před nádražím.“
U návrhu, který je oceněn třetí cenou porota také ocenila jasnou vizi a
pestrost nové čtvrtí a v neposlední řadě „jako velkou přednost projektu porota vnímá koncept opětovného využity
historických budov původního nádraží a Malé Ameriky, stejně jako odkrytí arkád
viaduktu.“
Do finále, tedy
do druhého kola soutěže, postoupily dále tyto ateliéry a týmy:
Erick van Egeraat Beheer / Design Erick van Egeraat /(designed by) Erick
van Egeraat / WSP Engineers London: Erick van Egeraat, Willem van Genugten, Zita Balajti, Harry Kurzhals,
Juriaan Calis, Pere Maicas, Egle Kalonaityte, Reiner Simons, Viktor Szemes,
Csaba Rajnai, Dave Darnell, Andrew Cameron, Enrico Isnenghi, Dan Watson, Sarah
Whydle, Catherine Coutts a Rob Kinch
Šimon Vojtík, Michal Petr a Jana Urbanová, spolupráce: Vojtěch Dvořák
Michal Palaščák, Michal Poláš, Martin Bělkovský, Miroslava Šešulková,
Kryštof Foltýn, Norbert Obršál, Lukáš Černý, Tomáš Babka a Jan Kristek
BLAU: Ramon Bernabe Simo, Tomáš
Labanc, Georgia Adamou, Alfonso Bertrán Gil, Sonia Billiard, Albert Casas,
Begum Cehreli, Lazar Djuric, Izabela Franczak, Robin Gringhuis, Ferran
Iglesias, Paulina Kasza, Roman Kekel, Lucile Kopczynski, Sophia Kunze a Syrine
Siala, spolupráce: Ferran Casanovas, Peter Gero, Playtime a Gillem Catalan
Plasma studio: Eva Castro,
Holger Kehne, Ulrike Hell, Chuan Wang, Andrea Cadioli, Pietro Scarpa, Yunya
Tang, Jingshuang Zhao, Vittoria Bellassai, Valentina Mancini, Giulia Mariotti a
Edoardo Nieri
Soutěže se zúčastnilo 58 atelierů většinou z Evropy. Celkem na soutěžních
návrzích pracovalo více než 350 urbanistů, architektů, inženýrů a dalších
odborníků, kteří v několika měsících odvedli pro město Brno přes
160 000 hodin práce.
tisková zpráva
Doplněno Stavbaweb:
Debaty o poloze nádraží se v Brně vedou po desetiletí. V říjnu se ve městě společně s krajskými volbami uskuteční referendum. Správa železniční dopravní cesty v současnosti nechává zpracovat studii proveditelnosti. Hotova bude do konce roku.
Více informací o soutěži najdete na stránkách soutěže ZDE.
Výstava
Dům umění města Brna
Otevřeno úterý – neděle, 10 – 18 hodin
Malinovského nám. 2, Brno
Všechny hodnocené projekty jsou vystaveny v Domě umění města Brna od 10. května. Výstava potrvá do července.
24. 5. 2016 v 19 h proběhne druhá vernisáž výstavy soutěžních návrhů
územních studií pro nové brněnské nádraží v odsunuté poloze.
Doprovodný program:
21 05 2016 sobota
18:00–24:00 Muzejní noc
každou hodinu komentovaná prohlídka výstavy s organizátory soutěže
02 06 2016 čtvrtek
18:00 Veřejná prezentace autorů všech oceněných návrhů
za
účasti porotců primátora Petra Vokřála,náměstka primátora Martina
Anderaa architektů Rogera Rieweho(předseda poroty) a SiljyTillner
09 06 2016 čtvrtek
18:00 Diskuse: Budoucnost centra Brna a voda ve městě
16 06 2016 čtvrtek
18:00 Diskuse: Budoucnost centra Brna a urbánní ekonomie
23 06 2016 čtvrtek
18:00 Diskuse: Budoucnost centra Brna a městská mobilita
Související články:
Budoucnost centra Brna 5.5.2016
Budoucnost centra Brna – urbanistická soutěž o návrh 4.1.2016
Byla vyhlášena mezinárodní urbanistická soutěž Budoucnost centra Brna 8.9.2015
Základní informace o objektu
Kategorie
Doprava/infrastruktura
Komentáře ke článku
Registrace k zasílání newsletteru
Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

4. 12. 2023 18:39:15
Re: Re: Re:Ne - Šťastný Hlavák.
Ještě - pro nás chudé duchem - mi prosím udělejte pořádek v tom, kdo jsou ti odborníci, kteří jediní mají správný pohled na věc a kteří jediní mají být vyslyšeni. A co nastane v případě, že tomu tak bude. Přivítala bych jmenný seznam, abych neztrácela čas s těmi ostatními tutany, kteří koncipovali zadání, kteří marnili čas zpracováním soutěžních návrhů a kteří je hodnotili. Proč tápat v temnotách alternartiv, když jsou tu odborníci, kteří mají ve všem jasno!
4. 12. 2023 18:13:52
Re: Re:Ne - Šťastný Hlavák.
Jsem zvědav, zda prostesty odborníků dojdou vyslyšení, a nedopadne to jako s rohovou budovou Opletalovy na Václaváku. Tam sice památkáři a moudří lidé neobstáli, prohráli, ale nakonec zde ta nová nová budova není žádné kulturní strašidlo, jako Europalác u Můstku.
4. 12. 2023 18:10:33
Re: Re: Šťastný Hlavák.
Díky Karle, to jsou správná slova!
4. 12. 2023 18:09:36
Re: Re: Fibonacci.
Řekl bych že s tím mohu souhlasit. A co radní města? Hlaváček nerozhoduje sám, ti ostatní jsou jistě svéprávní.
4. 12. 2023 17:05:26
Re:Ne - Šťastný Hlavák
Výsledná studie je důkazem naprostého nepochopení potřeb obyvatel a cestujících, jak ze strany soutěžících, tak ze strany zadavatele. Nádraží v zásadě vyhovuje dnešním potřebám /mimo pokladen , které ale v době on line prodejů ztrácí důležitost/. Nevyhovuje" Šervůd " před nádražím, ten však návrh neřeší, ba naopak ho gigantickým otevřeným přístřeškem zhoršuje. Navržená dřevostavba nepatří do místního prostředí, a to bez toho, zda je zde památkový objekt - Fantova budova původního nádraží - kterou přístřek výrazně zakrývá. České dráhy by měly řešit jiné problémy a né se zabývat urbanismem, kterému nerozumí. Bohužel to platí i pro Magistrát. l
4. 12. 2023 15:54:06
Re: Šťastný Hlavák
Likvidace stávajícího objektu je nepřijatelné barbarství a pitomost. v 80. letech jsem nakreslil pro Sial Fantovu budovu Praha hl. n. v měřítku 1/100 u příležitosti studie i s modelem zastřešení jižního předpolí a napojení na Vinohrady. Tak, jak je propojen na severu s Žižkovem, je rozvoj na jih jediné možné řešení. Chybí diskuze o smyslu věcí. Centrum Prahy je Václavské náměstí, k němu se přiblížit, dává smysl. Vykročení na západ je krokem do tmy. Je na čase řešit problémy tady a teď. Dánové nemohou chápat Genia Loci místa.
4. 12. 2023 15:31:48
Re: Fibonacci
Jediné nazvání, které návrh může unést, je NEŠŤASTNÝ HLAVÁK. Žádné přirozené propojení sadů a Fantovy budovy není. Jde o uměle vytvořený uzel bez přirozených a tradičních návazností na tradiční prostor. Ve vizualizacích, které snesou vše, na rozdíl od následujících uživatelů, schází již pouze ženy v burkách a islámská mešitka. Výraznou osobností návrhu je "architekt" HŘIB architekt Hlaváček. Měla by se rozvinout diskuze, kdo a jakým způsobem byla soutěž vyhlášena a kdo ji posuzoval!? T.j. kdo nese zodpovědnost za plýtvání z prostředky z peněz občanů - daňových poplatníků. HRŮZA hrůzoucí...........
4. 12. 2023 15:03:18
Re: Fibonacci
Moc milé, příjemné, hezké s citlivým měřítkem k okolí. Prima.
1. 12. 2023 11:56:55
Re: Re: Tituly Stavba roku 2023 byly rozdány.
Zkusila jsem je spočítat. 41?
30. 11. 2023 18:18:37
Re: Tituly Stavba roku 2023 byly rozdány
Čím více cen, TÍM LÉPE a ještě radostněji. Ať se v tom konsument - laik - vůbec nevyzná.......
28. 11. 2023 12:37:04
Re: Bazén na Lochotíně je po rekonstrukci, s obklady RAKO
Od 8- 18 let jsem plaval 3 hodiny denně, 6-7 v 25m bazénu v Riegrových sadech a 17-19 v Podolí, celou dobu mě provázel pocit chladu, což takhle zkusit používat teplé barvy obkladů? Ideál jsem nalezl v 5*hotelu Radisson v Golden Bay na Maltě.S pozdravem Ing. arch. Karel Doubner tel. (+420) 603 433 611 Zbraslavská 35/7 CZ-159 00 Praha 5 Malá Chuchle Autorizace v ČKA 00078 DOUBNER spol. s r. o. IČ 62909231 ID datové schránky 64v2537 https://www.facebook.com/architekt.doubner; www.doubner.cz;
22. 11. 2023 12:26:45
Re: Teorie: Komplex budov u Masarykova nádraží
Skvělý text. A jeho poslání je zřejmé. Organismus města, jeho nemoci, potenciály, ambice jsou asi tak "jednoduché", jako fungování organismu člověka. Problém je v tom, že máme tendenci jejich problémy rozdělit a nevidět věci v souvislostech. To je až příliš složité. Takže kardiolog neřeší klouby. A fungování a prspektivu města vytváří kdo? Politici? Aktivistická veřejnost? Developeři? Památkáři? Urbanisté IPR-u? Odpověď je tak prostá: všichni ve vzájemné diskusi a střetech. A zjednodušit to fak nejde. Na jasná a věčná parciální pravidla jednotlivých skupin zapomeňme...
21. 11. 2023 18:15:44
Re: Re: Teorie: Komplex budov u Masarykova nádraží.
Zdravím kolego! Délka článku odpovídá cíli-sumarizuje (v roce 2018!) širokou-"roztěkanou"- diskuzi/reakce po té, co projekt z ateliéru Yahy Hadid vyhrál. Snažili jsme zachytit/popsat názory k vítěznému projektu a zároveň ukázat co stanoviska/názory spojuje i rozděluje a s jakými důsledky. Odtud ta tématizace do 8 bodů a délka článku. Ale máte pravdu - web vyžaduje kratký úderný text. Nicméně prosíme o schovívavost: Text pro google-generaci jsme přece jen respektovali aspoň uplatněním oxfordských odstavců - tak se to dělá mimo ČR. Myslíme, že naše stanovisko/názor formulovaný dnes (listopad 2023) - po významné realizaci projektu atd.- bychom pro potřeby/nároky webu zvládli do jednoho odstavce na něco přes půl plus stránky. Ale to nebyl cíl našeho článku v roce 2018!
21. 11. 2023 09:18:31
Re: Terminál hromadné dopravy Nová Paka
To se povedlo. Díky.
16. 11. 2023 15:11:48
Re: Teorie: Komplex budov u Masarykova nádraží
Co nám chtěli autoři říci, se složitě dohledává, protože tak odborný text, kde skáčí z jednoho tématu pro příklad do jiného, je dost náročně rozklíčit. To abychom zjistili, co by mohlo nebo mělo následovat. Myslím, že to mnoho čtenářů nebude bavit tak dlouho, aby dočetli celý článek. Stálo by za to k tomu dopsat dovětek, co má být cílem souboru staveb se zachováním ducha místa a tvarosloví podle Zahy Hadid a jak to bude propojeno s tou zmíněnou budoucně dokončenou magistrálou sever-jih. Bude?
14. 11. 2023 22:09:41
Re: Dřevěné školky globálním trendem
Můžete mi, prosím, říct, jak je dřevo povrchově ošetřeno, aby neztratilo své přirozené vlastnosti? Protože jinak neporovnáváte zděné omítané stavby se dřevem, ale s nějakým povrchovým materiálem dřevostavby.
14. 11. 2023 21:59:27
Re: Recenze: Lávka nad rozbouřeným průtahem
Děkuji autorům článku za skloňování genia loci. To už je dnes vzácné, takže mě to potěšilo.
14. 11. 2023 21:45:32
Re: V Chomutově se kdysi chodilo do městských sadů za exotikou
Tedy o tom, že je tohle citlivá rekonstrukce, by se dalo s úspěchem pochybovat. Střecha je pěkná, to ano, ale co ta šílená barva soklu a tmavá okna?
14. 11. 2023 21:34:31
Re: Rekonstrukce domu v Nebušicích
To zábradlí s "pouliční lampou" je úžasné.
14. 11. 2023 21:23:01
Re: Re: Grand Prix Architektů získala Kloboucká Lesní.
To je dlouhodobý nešvar všech cen. Aby to nikomu nebylo líto. Vždyť ani Oskar už není jen jeden.