Výstava: Lávka Holešovice – Karlín
(19. 3. 2018) Výstava 48 návrhů na novou lávku v areálu Kasárna Karlín
Výstava: Lávka Holešovice – Karlín
Výstava architektonické soutěže Institutu plánování a rozvoje hlavního města Prahy.
Ke shlédnutí bude všech 48 návrhů včetně modelu vítězného návrhu.
Lávka Holešovice – Karlín
V loňském roce město vyhlásilo soutěž na podobu nové Lávky
propojující Holešovice a Karlín. Nyní si veřejnost může prohlédnout všech 48 odevzdaných
návrhů ve zbrusu nově otevřené kavárně v areálu Kasárna Karlín. Vítězný
návrh je k vidění i na fyzickém modelu. Výstava, kterou uspořádal Institut
plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR), potrvá do 6. dubna, přístupná bude denně
od 13 do 20 hodin.
„Díky nové
lávce vznikne nové propojení dvou městských čtvrtí. Usnadní život především
pěším a cyklistům – nejsnazší propojení Karlína a Holešovic doposud
představoval oblíbený přívoz, který ovšem v zimě nejezdí. Štvanice tak
bude konečně přístupná po celý rok,“ říká Petr Dolínek, radní pro dopravu.
Výstava představuje všech 48 odevzdaných soutěžních návrhů a podrobněji
pak ukazuje vítězný návrh, jeho inovativní řešení a důvody, na základě kterých
byl odbornou porotou vybrán jako nejvhodnější. Vítězný návrh je prezentován na
modelu v měřítku 1:100.
Na straně
Holešovic bude lávka navazovat na hustě obydlenou rezidenční čtvrt a rozvíjející
se areál Pražské tržnice, který se jednou může stát významným kulturně-společenským
centrem. Na karlínské straně pak lávka bezprostředně naváže na území Rohanského
nábřeží, kde v posledním desetiletí vzniká nová zástavba.
„V současnosti
se na ostrov dá dostat jen přes Hlávkův most, který je ovšem zatížen hustým
automobilovým provozem – přístup pro pěší je zdlouhavý a nekomfortní,“ vysvětluje
Ondřej Boháč, ředitel IPR Praha.
Lávka také
propojí cyklistické trasy vedoucí podél řeky na obou březích a podpoří možnost
významné cyklistické linie Žižkov-Karlín-Holešovice-Troja. Lávka bude
překlenovat koryto řeky v šířce 38 m mezi Karlínem a Štvanicí
a 149 m mezi Štvanicí a Holešovicemi.
Návrhy, které
se umístily na prvním a třetím místě (druhé místo nebylo uděleno, kvůli velkému
rozdílu v kvalitě mezi vítězným návrhem a ostatními návrhy) postoupily do tzv.
jednací řízení bez uveřejnění, kde se rozhodne o finální podobě lávky.
Výstava potrvá do 6. dubna, denně od 13 do 20 hodin v areálu Kasárna Karlín.
vstup zdarma
Komentované prohlídky s autory
pondělí 19. 3. 2018 19.00
čtvrtek 29. 3. 2018 19.00
Soutěž
byla vyhlášena se záměrem nalézt nejvhodnější návrh řešení nové lávky,
na jehož základě bude vypracována projektová dokumentace a následně
lávka realizována. Ve spolupráci s dotčenými institucemi a odborníky
bylo vytvořeno zadání, v souladu s nímž soutěžní týmy zpracovaly své
návrhy. Soutěže se zúčastnilo 48 týmů, z toho 16 zahraničních. Odborná
porota mezi nimi vybrala dva, které podaly nejkvalitnější návrhy a
udělila jim první a třetí cenu.
http://www.iprpraha.cz/
Oceněné a odměněné
návrhy
Návrh č. 20,
1. místo, Autoři Ing. arch.
Marek Blank, Ing. arch. MgA. Petr Tej, Ph.D. Spolupráce Ing. Jan Mourek, Janek
Srnka, Ing. Jiří Hejzlar
Konceptem mostu je prostorová křivka (niveleta mostu) vinoucí
se krajinou a reagující plynule na výškové a půdorysné požadavky
zadání. Koncepce konstrukce mostu reaguje pokorně na panorama Prahy, na
napojení na holešovický a karlínský břeh i na vítězný urbanistický
návrh řešení ostrova Štvanice. Je zvolena konstrukce, která nejde do výšky,
nebrání chodcům a cyklistům v pohledech na město, vodu a stromy.
Architektura mostu využívá minimalistického sochařského tvarosloví. Most je
vyroben z ušlechtilého materiálu ultra-vysokohodnotného betonu (UHPC –
ultra-high-performance-concrete) s lesklým bílým mramorovým povrchem.
Návrh č. 38,
3. místo, Autoři Ing. arch.
Lukáš Landa, Arch. Pavel Rak. Spolupráce Ferrari Gartmann AG, Patrick Gartmann,
Patrick Tester, Gábor Gyenese
V části Prahy mezi Holešovicemi a Karlínem nám
nepřijde vhodné jakkoliv zasahovat do panoramatu a vytvářet v oblasti
novou „dominantu”. Proto volíme jednoduché liniové vedení lávky, která svou
formou nenápadně zapadá do existujícího kontextu.
Schodišti v ose lávky je zajištěn nejpřímější
možný přístup na lávku. Přes rampy kolmé k její ose je na obou březích
a na ostrově umožněn plynulý a intuitivní pohyb cyklistů.
Před Pražskou tržnicí vzniká smíšená pěší zóna se
sníženou rychlostí, na straně Karlína malá piazzeta plynule propojuje Rohanské
nábřeží s nástupem na most.
Při návrhu lávky byly dodrženy nezávazné požadavky
na řešení předmětu soutěže týkající se protipovodňové ochrany.
Návrh č. 2,
odměna, Petr Hájek Architekti, s.r.o. Autoři: Petr Hájek, Martin Stoss, Nikoleta Slováková, Tereza
Keilová. Spolupráce: Jiří Čepelka, Jan Vyštejn
Navržená konstrukce je romantickou představou lávky (pro pěší
a cyklisty) kombinované s přívozem. Přívoz je navržený jako soustava
samostatných šlapacích vozíků zavěšených na trojici samostatných vodících
kolejnic. Šlapací vozíky mohou být v čase doplňovány jak početně, tak
i z hlediska jejich doplňkové funkce. Vozíky lze použít k dopravě
z jednoho konce na druhý a převézt cestující nebo náklad. Lze si je
však také představit jako individuální kabiny pro piknik nad hladinou řeky,
rybářský domek, pozorovatelnu, ateliér v plenéru a jinak…
Návrh č. 41,
odměna, Sdružení architektů –
Jurák, Filsak. Autoři: Ing. arch. Přemysl Jurák, Ing. arch. Karel Filsak.
Spolupráce: Ing. arch. Roman Chvilíček, Ing. Libor Pokorný, Ing. Martin Kovář
Předepsaná minimální světlá výška pro dolní plavební kanál
a snaha o co nejjednodušší propojení obou břehů nás vede ke zvolení
trámové konstrukce, na kterou je zavěšená konstrukce pochozí lávky. Toto řešení
umožnuje jednoduché propojení, aniž by nosná konstrukce ovlivňovala průtok vody
v případě povodně. Vytvořili jsme lávku lapidární, která je příjemnou
komunikací s úzkou vazbou na hladinu řeky a ostrov Štvanici. Pochozí plocha
je při její konstantní výšce v nejnižší přípustné vzdálenosti od hladiny
řeky. Domníváme se, že přirozené řešení bez komplikovaných mimoúrovňových
nástupů je nutný předpoklad pro vytvoření nové příjemné městské spojnice pro
pohodlné každodenní využití.
Více informací zde: http://www.iprpraha.cz/
tisková zpráva, Stavbaweb
Související články:
Soutěž na návrh lávky spojující Holešovice a Karlín zná vítěze 6.12.2017
Lávka mezi Holešovicemi a Karlínem 18.4.2017
Lávka přes Štvanici? 15.12.2017
Praha 7 se nevzdává plánu na vybudování lávky na Štvanici 6.1.2016
Lávka pro chodce a cyklisty mezi Holešovicemi a Karlínem 16.5.2008
Komentáře ke článku
28. 2. 2023 17:31:21. Re: Výstava: Lávka Holešovice – Karlín. Lucie Kroupová
1. 3. 2023 21:16:36. Re: Re: Výstava: Lávka Holešovice – Karlín. Jitka
Vážení, Holka!?Super!Návrh - velká škoda, že místo bílého betonu není obyčejné průhledné zábradlí!!! I děti by viděli na řeku, také psi - a drželi by se kraje! A co na to teprve řeknou pražští sprejeři! Snad si té dlouhé bílé plochy nevšimnou. Lávka v Příboře by Praze slušela víc. Škoda. |
Jo, kdyby se tak architekti dívali na svět očima dětí a psů :-) , jaké by asi vznikaly stavby. |
Registrace k zasílání newsletteru
Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání denního newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

27. 3. 2023 17:30:55
Re: Re: Novela stavebního zákona nenaplnila svůj možný potenciál...
Bez námitek, jen doplním, že to podstatné, co brzdí povolovací řízení, není technikálie, nebo přemíra byrokracie na souvisejících úřadech, ale nekvalitní obsazení stavebních úřadů a především, a to i Klára Dostálová v době ministrování připustila a ostatně každý zasvěcený stavbař, 30% neobsazených míst na pozicích stavebních úředníků a jejich tabulkové platy, podle platových tříd. To je velmi špatné, když jejich platy určují místní municipality, které potom mají dveře pro nátlak na výhody a protekci otevřené. A to se děje a nadále dít bude a slepí politici o tom nemluví. Jsou podjatí a vůbec problému nerozumí, zejména ministr Bartoš. Budou se všichni za rok divit, že se nic nezměnilo, ale zato přibylo víc stížností na stavební úřady z mnoha důvodů.
27. 3. 2023 15:01:32
Re: Pumpa
Skvělý počin. Tleskám.
27. 3. 2023 14:54:50
Re: Novela stavebního zákona nenaplnila svůj možný potenciál
Je to hrůza, co zase času a úsilí stála tato příšerně blbá, nepřehledná a nedokonalá novela Stavebního zákona. Je hrůza, že Členové platformy pro zdravý stav........(čeho)....jsou zase ti stejní úředníci, se stejně blbými názory a přístupy. Kdy už konečně bude stavební zákon krátký a jasný pro každého občana.
15. 3. 2023 16:35:54
Re: Dům u lesa a rybníka
plech v barvě dřeva? a je to dobře?
9. 3. 2023 16:55:57
Re: Interiér RD v Malešicích
Spousta bílé, šedá, černá, trochu dřeva, kov, čiré sklo - je mi z toho zima. A smutno.
9. 3. 2023 16:45:41
Re: Re: Re: Re: Praha, železniční most.
Jenže ta Jurkovičova stavba byla obnovena původní technologií a podle původních plánů. Jde tedy jednoznačně o kopii (repliku). Na rozdíl od mostu, kde chtějí novou technologii s falešnými nýty, s kolejištěm navíc, protože na dnešní provoz už prostě původní šířka a nýtovaná konstrukce nestačí. Takže dělat skutečnou kopii nemá smysl. A jsem na rozpacích, jestli je dobře dělat něco, co se jako kopie jen tváří. Myslím, že u technických památek by měl být preferován jejich účel a pokud jsou opravdu památkově hodnotné, tak by měly být přesunuty tak, jak se to udělalo s Podolským mostem do Stádlece kvůli přehradě nebo s chalupami do skanzenů, když už se v nich nedalo plnohodnotně bydlet. Ať svou krásu ukazují tam, kde mohou bez problémů sloužit. A pokud jde o to, že by nová stavba mohla vypadat úplně jinak - no a co? Hlavně, když jí to tam bude slušet jako např. věžím na kostele v Emauzích. Kdopak si dnes vzpomene, jak vypadaly dřív? I na nový most si staří zvyknou a mladí ho budu brát jako samozřejmost. A když se opravdu povede, tak ho další generace prohlásí za kulturní památku :-) .
7. 3. 2023 14:33:44
Re: Nový sportovní areál u řeky s pláží
Ovšem, taková prostředí architekti vymýšlí, aby prostředí pro život občanů zpříjemnili. U Budějovic bych bral i to, kdyby celé centrum bylo pěší zónou i 5 km dlouhou, aby auta neměla tudy tranzit. Kolik roků je celé město denně ucpáno a lidé jsou otravováni zplodinami, hrozbou kolize, hlukem a zranění? Jak dlouho se vleče dokončení obchvatu a napojení na D3? Je to bída, ty České Budějovice. Převezmou štafetu nejhoršího města ČR pro vnitřní a tranzitní dopravu po Přerovu?
7. 3. 2023 02:22:48
Re: Re: Re: Praha, železniční most.
Těžko odpovědět. Já si myslím, a je to fakt subjektivní, že v odůvodněných případech má replika svůj smysl. Když vyhořel ten Jurkovičův barák, taky ho postavili znovu - je to kýč? Most na Výtoni je most vnímanej veřejností jako krásnej (bez ohledu na jeho žalostnej stav), neznám nikoho, kdo by jej neměl rád. Takže buď moderní zcela soudobej most, úplně jinej, s tím, že se s tím starým prostě rozloučíme, nebo repliku, to je můj názor. A nemusela by to být replika doslovná, falešné nýty mě fakt urážejí. To, co bylo prezentováno jako návrh, ta oblouková reminiscence, ta na mě právě jako zcela nevkusnej kýč působí.
2. 3. 2023 15:55:58
Re: Re: Valná hromada ČKA 2023.
pokud jsem se někde něchtěně otřel o někoho ze severní Moravy, tak pouze omylem a nechtěně... kde to bylo? neuvědomuji si, že bych někoho hodnotil...
2. 3. 2023 15:02:57
Re: Valná hromada ČKA 2023
opravuji : ..poslání budovat náš životní....
2. 3. 2023 15:01:42
Re: Valná hromada ČKA 2023
Posílám za sebe zdravici valné hromadě. V Česku mám velmi mnoho vysoce erudovaných i mladých ambiciózních architektů, kteří své poslání budova náš životní prostor plně ctí. Speciálně zdravím pana Jana Kasla, velmi aktivního člena Komory, který by mohl ze své výše kvality znalostí a rozhledu i trochu občas ubrat, pokud se ohnivěji vyjadřuje k projektantům ze severní Moravy. Tady máme taky šikovné a erudované tvůrčí osobnosti, ne vidláky, pane Jane. Ostatně katedra architektury na FAST VŠB má hodně vysokou tvůrčí úroveň. Počiny mnoha posluchačů i absolventů jsou velmi úspěšné nejen v celostátních soutěžích.
2. 3. 2023 14:56:16
Re: Pórobeton Ytong je ideálním materiálem pro střechy a stropy
Rád souhlasím, YTONG je úspěšný materiál na českém (a jinde) trhu. Snad mé nadšení pro systém trochu brzdí vysoké ceny MULTIPORU, který by se více uplatnil při jiné cenové politice.
1. 3. 2023 21:16:36
Re: Re: Výstava: Lávka Holešovice – Karlín.
Jo, kdyby se tak architekti dívali na svět očima dětí a psů :-) , jaké by asi vznikaly stavby.
1. 3. 2023 21:08:59
Re: Re: Praha, železniční most.
Souhlasím s tím, že logicky navržená mostní konstrukce s opravdu hlubokým porozuměním její statice a dynamice vede vždy k návrhu krásného mostu. Ale pokud postavíme repliku, která nemá z pohledu památkářů žádnou hodnotu, a použijeme dávno překonanou technologií jen aby to vypadalo - nebude to kýč?
1. 3. 2023 10:55:31
Re: Re: Re: Re: Praha, železniční most.
Ty dva Labske mosty {v Usti a Hradci Kralove) neznam ale ten "kubisticky" most pres Vltavu mne ale vubec nevadi. Samozrejme musime si pockat na hotove dilo, ale pro mne je se na co tesit.
28. 2. 2023 17:31:21
Re: Výstava: Lávka Holešovice – Karlín
Vážení, Holka!?Super!Návrh - velká škoda, že místo bílého betonu není obyčejné průhledné zábradlí!!! I děti by viděli na řeku, také psi - a drželi by se kraje! A co na to teprve řeknou pražští sprejeři! Snad si té dlouhé bílé plochy nevšimnou. Lávka v Příboře by Praze slušela víc. Škoda.
28. 2. 2023 17:25:39
Re: Re: Re: Praha, železniční most.
Tak takto z hlavy vám můžu nahodit příklady, které mě nejvíc šokovaly z realizací: Hradecká lávka pro pěší a třeba Mariánský most v Ústí n. L. (to je echt prasárna). Návrhů by se našlo taky dost, zrovna to, co vyhrálo na té Výtoni, nebo třeba Dvorecký most (MS architekti, ten naštěstí nevyhrál, ale vítězný návrh mě taky zrovna dvakrát nenadchl - budeme si hrát ve 3. tisíciletí na návrat kubismu...).
26. 2. 2023 17:15:58
Re: Život pod zámeckou střechou-úžasná "proměna"
Dobrý den, dovoluji si Vás oslovit jako majitele úžasně obnoveného zámeckého areálu a současně bych Vám doporučila pro celorepublikovou i zahraniční propagaci přihlásit de do celostátní akce Má vlast cestami proměn na www.cestamipromen.cz/prihlasit-promenu Vím, že přihláška něco stojí, protože zpracování podkladů-textu a fotek před proměnou a současný stav a překlady jsou nákladné, ale mám zato, že budete nadšeni, až přijedte na zahájení výstavy do Prahy, kláštera na Břevnově, kde letos bude zahájení v červnu. Mně se podařilo zachránit od zbourání havarijní oranžerii v Lomnici u Tišnova, také jsme ji se starostou přihlásili, a v hlasování byla druhá. Chtěla jsem za Vámi přijet osobně, ale měla jsem po sobě operace kyčlí, takže jsem to bohužele nezvládla. Letos bych ale velice ráda. Velice si vážím nápadů a píle lidí, kteří dostanou do rukou stavby v havarijním stavu a vykouzlí z nich něco pohádkového. Jako "potrhlá" oranžeristka se zejména velice těším na vaši oranžerii! Srdečně zdraví Dagmar Fetterová, emeritní pracovník NPÚ ÚOP v Brně.
24. 2. 2023 00:48:32
Re: Ministerské sliby naprázdno
Jestli Platformě dobře rozumím, tak si představují, že by o každé žádosti rozhodoval najednou celý tým lidí s jednotlivými odbornostmi, kde by každý z nich byl vázán vlastními zákony. Ale i kdyby to nějakým zázrakem šlo časově zkoordinovat, tak jak si tito jednotlivci mohou dovolit "vyvažovat zájmy" právních předpisů? Kdo jim k tomu dá právo? A kdo by byl nakonec zodpovědný za výsledek?
23. 2. 2023 07:31:33
Re: Re: Praha, železniční most.
Dva ? Tak teda ted tri ! Ja se podepisuji tez.