Výstava: Lávka Holešovice – Karlín
(19. 3. 2018) Výstava 48 návrhů na novou lávku v areálu Kasárna Karlín
Výstava: Lávka Holešovice – Karlín
Výstava architektonické soutěže Institutu plánování a rozvoje hlavního města Prahy.
Ke shlédnutí bude všech 48 návrhů včetně modelu vítězného návrhu.
Lávka Holešovice – Karlín
V loňském roce město vyhlásilo soutěž na podobu nové Lávky
propojující Holešovice a Karlín. Nyní si veřejnost může prohlédnout všech 48 odevzdaných
návrhů ve zbrusu nově otevřené kavárně v areálu Kasárna Karlín. Vítězný
návrh je k vidění i na fyzickém modelu. Výstava, kterou uspořádal Institut
plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR), potrvá do 6. dubna, přístupná bude denně
od 13 do 20 hodin.
„Díky nové
lávce vznikne nové propojení dvou městských čtvrtí. Usnadní život především
pěším a cyklistům – nejsnazší propojení Karlína a Holešovic doposud
představoval oblíbený přívoz, který ovšem v zimě nejezdí. Štvanice tak
bude konečně přístupná po celý rok,“ říká Petr Dolínek, radní pro dopravu.
Výstava představuje všech 48 odevzdaných soutěžních návrhů a podrobněji
pak ukazuje vítězný návrh, jeho inovativní řešení a důvody, na základě kterých
byl odbornou porotou vybrán jako nejvhodnější. Vítězný návrh je prezentován na
modelu v měřítku 1:100.
Na straně
Holešovic bude lávka navazovat na hustě obydlenou rezidenční čtvrt a rozvíjející
se areál Pražské tržnice, který se jednou může stát významným kulturně-společenským
centrem. Na karlínské straně pak lávka bezprostředně naváže na území Rohanského
nábřeží, kde v posledním desetiletí vzniká nová zástavba.
„V současnosti
se na ostrov dá dostat jen přes Hlávkův most, který je ovšem zatížen hustým
automobilovým provozem – přístup pro pěší je zdlouhavý a nekomfortní,“ vysvětluje
Ondřej Boháč, ředitel IPR Praha.
Lávka také
propojí cyklistické trasy vedoucí podél řeky na obou březích a podpoří možnost
významné cyklistické linie Žižkov-Karlín-Holešovice-Troja. Lávka bude
překlenovat koryto řeky v šířce 38 m mezi Karlínem a Štvanicí
a 149 m mezi Štvanicí a Holešovicemi.
Návrhy, které
se umístily na prvním a třetím místě (druhé místo nebylo uděleno, kvůli velkému
rozdílu v kvalitě mezi vítězným návrhem a ostatními návrhy) postoupily do tzv.
jednací řízení bez uveřejnění, kde se rozhodne o finální podobě lávky.
Výstava potrvá do 6. dubna, denně od 13 do 20 hodin v areálu Kasárna Karlín.
vstup zdarma
Komentované prohlídky s autory
pondělí 19. 3. 2018 19.00
čtvrtek 29. 3. 2018 19.00
Soutěž
byla vyhlášena se záměrem nalézt nejvhodnější návrh řešení nové lávky,
na jehož základě bude vypracována projektová dokumentace a následně
lávka realizována. Ve spolupráci s dotčenými institucemi a odborníky
bylo vytvořeno zadání, v souladu s nímž soutěžní týmy zpracovaly své
návrhy. Soutěže se zúčastnilo 48 týmů, z toho 16 zahraničních. Odborná
porota mezi nimi vybrala dva, které podaly nejkvalitnější návrhy a
udělila jim první a třetí cenu.
http://www.iprpraha.cz/
Oceněné a odměněné
návrhy
Návrh č. 20,
1. místo, Autoři Ing. arch.
Marek Blank, Ing. arch. MgA. Petr Tej, Ph.D. Spolupráce Ing. Jan Mourek, Janek
Srnka, Ing. Jiří Hejzlar
Konceptem mostu je prostorová křivka (niveleta mostu) vinoucí
se krajinou a reagující plynule na výškové a půdorysné požadavky
zadání. Koncepce konstrukce mostu reaguje pokorně na panorama Prahy, na
napojení na holešovický a karlínský břeh i na vítězný urbanistický
návrh řešení ostrova Štvanice. Je zvolena konstrukce, která nejde do výšky,
nebrání chodcům a cyklistům v pohledech na město, vodu a stromy.
Architektura mostu využívá minimalistického sochařského tvarosloví. Most je
vyroben z ušlechtilého materiálu ultra-vysokohodnotného betonu (UHPC –
ultra-high-performance-concrete) s lesklým bílým mramorovým povrchem.
Návrh č. 38,
3. místo, Autoři Ing. arch.
Lukáš Landa, Arch. Pavel Rak. Spolupráce Ferrari Gartmann AG, Patrick Gartmann,
Patrick Tester, Gábor Gyenese
V části Prahy mezi Holešovicemi a Karlínem nám
nepřijde vhodné jakkoliv zasahovat do panoramatu a vytvářet v oblasti
novou „dominantu”. Proto volíme jednoduché liniové vedení lávky, která svou
formou nenápadně zapadá do existujícího kontextu.
Schodišti v ose lávky je zajištěn nejpřímější
možný přístup na lávku. Přes rampy kolmé k její ose je na obou březích
a na ostrově umožněn plynulý a intuitivní pohyb cyklistů.
Před Pražskou tržnicí vzniká smíšená pěší zóna se
sníženou rychlostí, na straně Karlína malá piazzeta plynule propojuje Rohanské
nábřeží s nástupem na most.
Při návrhu lávky byly dodrženy nezávazné požadavky
na řešení předmětu soutěže týkající se protipovodňové ochrany.
Návrh č. 2,
odměna, Petr Hájek Architekti, s.r.o. Autoři: Petr Hájek, Martin Stoss, Nikoleta Slováková, Tereza
Keilová. Spolupráce: Jiří Čepelka, Jan Vyštejn
Navržená konstrukce je romantickou představou lávky (pro pěší
a cyklisty) kombinované s přívozem. Přívoz je navržený jako soustava
samostatných šlapacích vozíků zavěšených na trojici samostatných vodících
kolejnic. Šlapací vozíky mohou být v čase doplňovány jak početně, tak
i z hlediska jejich doplňkové funkce. Vozíky lze použít k dopravě
z jednoho konce na druhý a převézt cestující nebo náklad. Lze si je
však také představit jako individuální kabiny pro piknik nad hladinou řeky,
rybářský domek, pozorovatelnu, ateliér v plenéru a jinak…
Návrh č. 41,
odměna, Sdružení architektů –
Jurák, Filsak. Autoři: Ing. arch. Přemysl Jurák, Ing. arch. Karel Filsak.
Spolupráce: Ing. arch. Roman Chvilíček, Ing. Libor Pokorný, Ing. Martin Kovář
Předepsaná minimální světlá výška pro dolní plavební kanál
a snaha o co nejjednodušší propojení obou břehů nás vede ke zvolení
trámové konstrukce, na kterou je zavěšená konstrukce pochozí lávky. Toto řešení
umožnuje jednoduché propojení, aniž by nosná konstrukce ovlivňovala průtok vody
v případě povodně. Vytvořili jsme lávku lapidární, která je příjemnou
komunikací s úzkou vazbou na hladinu řeky a ostrov Štvanici. Pochozí plocha
je při její konstantní výšce v nejnižší přípustné vzdálenosti od hladiny
řeky. Domníváme se, že přirozené řešení bez komplikovaných mimoúrovňových
nástupů je nutný předpoklad pro vytvoření nové příjemné městské spojnice pro
pohodlné každodenní využití.
Více informací zde: http://www.iprpraha.cz/
tisková zpráva, Stavbaweb
Související články:
Soutěž na návrh lávky spojující Holešovice a Karlín zná vítěze 6.12.2017
Lávka mezi Holešovicemi a Karlínem 18.4.2017
Lávka přes Štvanici? 15.12.2017
Praha 7 se nevzdává plánu na vybudování lávky na Štvanici 6.1.2016
Lávka pro chodce a cyklisty mezi Holešovicemi a Karlínem 16.5.2008
Komentáře ke článku
Registrace k zasílání newsletteru
Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání denního newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

7. 8. 2022 20:45:28
Re: Proměna náměstí Jiřího z Poděbrad začne do roku 2023
V oblasti náměstí Jiřího z Poděbrad by bylo třeba řešit dopravu v klidu. Potřebné podzemní parkoviště bylo smeteno ze stolu a tak další léta budou mít rezidenti smůlu.....Parkujte si kde chcete nebo auta nechte za Prahou. Ty vstupy do metra, to je také tragédie!
4. 8. 2022 18:32:36
Re: Restaurace La Bottega Oaks Deli Bistro
Vlastně je to legrační název. Z la bottega vzniklo české putyka, tedy místo nevalné úrovně, kde se spíš jen posedává, a bistro je rychlé občerstvení. A ten anglický název dubu, když se chlubí, že je ze Slovenska, to už je jen třešnička na dortu. Schválně, na co si to místní překřtí?
4. 8. 2022 18:17:17
Re: Proměna náměstí Jiřího z Poděbrad začne do roku 2023
Chtělo by to aspoň jeden realistický obrázek jak to bude vypadat po dokončení - se skutečnou velikostí stromů a hustotou provozu okolo. Jak dlouho bude trvat, než stromy dorostou do velikosti na obrázcích? Myslíte, že budou mít lidi chuť a možnost (nebo odvahu) sníst si na dece na trávníku jídlo koupené třeba na trhu?
4. 8. 2022 17:07:26
Re: Kloboucká lesní – administrativní budova
Skvělé! Gratuluju.
4. 8. 2022 14:39:57
Re: Rubín vrátil opatovickému kostelu ztracený lesk
Střecha super, jen nechápu, proč nezachovali novorománské prvky na fasádě.. o barevnosti ani nemluvím..
27. 7. 2022 14:20:44
Re: Interiér RD – Vysoká nad Labem
Uf... tak to si děláte srandu
23. 7. 2022 17:10:17
Re: Památník válečných veteránů v parku Československých letců v...
Nevím, nakolik to v reálu bude vnímáno jako památník. Na fotkách to spíš vypadá jako prolézačka pro děti Kolik lidí v dnešním prostředí přehlceném reklamou ještě něco čte? Kromě toho, myslet si, že v kruhu opřeném o tři tyče někdo pozná kužel, je dost odvážné.
23. 7. 2022 16:40:39
Re: Střední škola zahradnická a technická Litomyšl
Je příjemné vidět stavbu navrženou pro konkrétní využití. Teď ještě aby měli dost studentů.
19. 7. 2022 17:30:19
Re: Zahálka – objekt G
krásný, zdar
14. 7. 2022 15:14:10
Re: Památník válečných veteránů v parku Československých letců v...
Toto dílo se moc nepovedlo a to esteticky a ani historicky.Navíc deklarovat že je to pro všchny veterány je špatně.Vůbec bych nespojoval boj o osvobození Ostravy (původní památník) a hrdiny Afganistánu.Akce trvalá svoboda byla drahé fiasko.Osvobození Ostravy byla svoboda.Klasický špatný pokus přepis historie.Znásilňujete historickou pravdu.Vyhozené peníze.
12. 7. 2022 14:18:14
Re: Střední škola zahradnická a technická Litomyšl
Moc dobrý a konečně něco příjemně zrekonstruovaného! Ta předešlá poznámka o příšernosti je zajisté od příšerného blbce.
5. 7. 2022 16:56:54
Re: Střední škola zahradnická a technická Litomyšl
To je teda strasnej barak... Co se stalo, Litomysli? To ta puvodni cihlova ruina byla hezci...
4. 7. 2022 11:10:56
Re: Zámecká zahrada a park Oslavany
Krásné. Musím se někdy do té Litomyšle podívat.
1. 7. 2022 20:55:15
Re: Re: Re: Ostravský „mrakodrap“ se dočká rekonstrukce.
Jaké možnosti má IPR proti vedení města? Žádná demokracie (vláda všech) nedává ani sebelepšímu architektovi (jedinci) možnost mít poslední slovo.
30. 6. 2022 17:13:37
Re: Re: Re: Ostravský „mrakodrap“ se dočká rekonstrukce.
Vize vždy zavání pro široké neinformované publikim nereálností.Spolehlivým řešením je žádné vize nemít. Co je lepší?
28. 6. 2022 19:04:03
Re: Re: Ostravský „mrakodrap“ se dočká rekonstrukce.
Souhlasím, že kreativní návrhy výškových budov od arch. Evy Jiřičné jsou ozdobou každého města. Že s tím má třeba Praha problémy, to je velká chyba vedení na Magistrátě (nekvalifikovaného), kterému žel chybně asistuje vedení IPR Prahy. V tomto směru výjimečně uznám snahu primátora Macury v Ostravě, který se snaží o maximální investice ve městě. Ale žel zapomíná na ohromnou dluhovou zátěž, kterou zanechá městu pro další desítky let. Měl by se najít dobrý oponent na Magistrátě Ostravy, který by ho uměl přesvědčit o nereálnosti některých jeho vizí.
24. 6. 2022 08:28:56
Re: Ostravský „mrakodrap“ se dočká rekonstrukce
konečně se někdo nebojí udělat v ČR krásný skoro mrakodrap a také to bude pocta pro paní E.Jiřičnou
17. 6. 2022 16:51:50
Re: Architektonická soutěž Svazková škola Pode Vsí
Autor tiskové zprávy by před 50 lety dostal na základní škole z češtiny za 3 hrubé chyby čtyřku. Odolena je přivlastňovací přídavné jméno a jako takové se neskloňuje!
9. 6. 2022 23:00:22
Re: Debata o propojení centra Ostravy a Dolní oblasti Vítkovic
Přítomnost Tomáše Macury a Zuzany Bajgarové je hodně kvalifikovaný důvod, proč se této debatě vyhnout. Lidé, kterým chybí soudnost a zdravý respekt k urbanismu a k lidem, kteří v Ostravě žijí, nemají mít právo diskutovat o tom, jak se mění Ostrava, i když jsou jen žel velkým omylem ve vedení města. Pro mnoho občanů jsou ostudou naší ostravské municipality. Zejména amatérská kariéristka Bajgarová.
7. 6. 2022 18:12:02
Re: Nový Hlavák dostal zelenou. Projekt osobně představili nejvy...
Předpokládám, že jako u Vltavské koncertní haly, budou opět ve veřejné a anonymní soutěži, vybrání k účasti kolektivy již veřejné a známé.........