Výstava Memphis: 40 let kýče a elegance
Skupina Memphis je jedním z nejzvláštnějších úkazů, které se v posledních desetiletích ve světě designu objevily. Vznikla na přelomu let 1980–1981, kdy se kolem italského architekta a designéra Ettora Sottsasse sešlo několik mladých designérů, kteří se chtěli osvobodit od dogmat funkcionalismu a průmyslového designu. První vytvořená kolekce byla vystavena v milánské galerii Arc’74 v září 1981 a stala se mezinárodní senzací. Vyznačovala se křiklavými barvami a divokými vzory: návrhy skupiny Memphis jako by vystoupily přímo ze stránek komiksových knížek a daly vzniknout zcela novému vzhledu, v němž se v šílené směsi prolínala popkultura, reklamní estetika a postmodernismus. Výstava Memphis: 40 let kýče a elegance ve Weil am Rhein oslavuje čtyřicáté výročí založení skupiny. Mezi vystavenými návrhy poskytujícími vhled do světa Memphisu je nábytek, lampy, mísy, kresby, skicy a fotografie.
Vystavené předměty zahrnují práce od slavných členů skupiny jako byli Ettore Sottsass, Michele De Lucchi, Martine Bedin, Michael Graves, Barbara Radice, Peter Shire, Nathalie Du Pasquier a Shiro Kuramata. Výstava, která bude k vidění až do ledna 2022, zůstává prozatím vzhledem k pandemickým podmínkám zavřená, ale je připravena otevřít ihned po jejich uvolnění.
Deklarovaným cílem skupiny bylo překonat diktát funkcionalismu, oslavovat banálnost a každodennost a prolomit tabu dobrého vkusu. Filozofii designu skupiny ovlivnila i nově vznikající informační společnost, včetně televize a počítačů. Předměty měly za cíl komunikovat s divákem a vyprávět svůj vlastní jedinečný příběh. Skutečný průlom přišel v roce 1982, kdy si módní guru Karl Lagerfeld nechal svůj byt v Monte Carlu zařídit nejnovějšími designy nábytku skupiny Memphis. Již tehdy byl název uskupení synonymem určitého glamouru: jako inspirace posloužila písnička Stuck Inside of Mobile with the Memphis Blues Again Boba Dylana, která hrála na prvním setkání členů v zimě 1980/81.
Popud k vytvoření skupiny vzešel od uznávaného italského architekta a designéra Ettora Sottsasse. Ten v 60. letech začal experimentovat se sochařskými kusy nábytku: na své výtvory vrstvil barevné plastové lamináty a nazýval je totemy. I tzv. obědová židle Seggiolina da Pranzo, kterou v roce 1978 navrhl pro Studio Alchimia je ze vzorovaného laminátu, který se později stal poznávacím znamení skupiny Memphis. Sottsassovy návrhy velkých úložných prostor patří mezi nejdůležitější práce skupiny: skříňka Beverly, kterou navrhl v roce 1981, bude k vidění i na výstavě. Kombinuje různorodé prvky, jako je pochromovaná nerezová trubka, barevná žárovka a laminované povrchy – celek vytváří kompozici balancující mezi kýčem a elegancí.
Pro mnoho mladých designérů se skupina Memphis stala odrazovým můstkem k nastartování kariéry a dosažení mezinárodního úspěchu. Matteo Thun a Michele De Lucchi jsou dosud aktivní na poli mezinárodního průmyslového designu. Vedle De Lucchiho stolu Kristall (1981) bude na vystavena i židle First (1983). Ta je pozoruhodná svými kulatými předměty připevněnými na područkách, které sedící osobu obklopují jako planety. De Lucchiho židle Riviera z roku 1981 již předjímá pastelové barvy, které designér hojně používal o několik let později v sérii experimentálních domácích spotřebičů navržených pro značku Philips. Tato spolupráce poukazuje na rychlost, s níž se myšlenky slupiny Memphis dostaly do každodenní estetiky a přispěly v 80. letech k barevnějšímu a hravějšímu designu.
Další hlavní postava skupiny Memphis, designérka Nathalie Du Pasquier využívala myšlenky skupiny v sofistikovaných návrzích vzorovaných textilií a interiérovém designu. Výstava představuje její kresby i skicy Michaela Gravese, amerického architekta, který byl ke skupině volně přidružen.
V roce 1987 se členové uskupení rozešli. Ačkoliv někteří přispěli jen několika návrhy, příběh a vliv skupiny Memphis je i přes její krátký život nepřehlédnutelný. Výstava v galerii Vitra Design Musea je poctou době existence skupiny Memphis, jejíž energie a kreativní síla neztratily nic ze své úchvatnosti.
tisková zpráva
3. 3. 2021 15:36:41
Re: Nedostatek nemocničních lůžek umí vyřešit modulární výstavba
Nejen chybí lůžka, ale hlavně sestry i lékaři. Nejhorší je to , co vláda zavádí - respirátory, i FPP 2 , které zhorší tlak nových nemocných víc, než cokoliv jiného. Bylo to jasně publikováno, že celodenní nošení (nutno co 2 hod měnit) ty lidi položí definitivně. Moudří lidé ví, jak se to stane. Izolace okresů neznamená VŮBEC NIC. Možná pomůže demise vlády a složení úplně nové, z lidí, kteří již nedávno prokázali zdravý rozum. Máme takové, ale také hlupáky ve vládě, kteří raději arestují celou zem, než aby odstoupili. A opozice je spolek sterilních amatérů, tak co naděláme?
2. 3. 2021 18:03:01
Re: Re: Projekt Vltavské filharmonie pokračuje.
Proč nemít filharmonii v tichém místě na Letné, v místech knihovny, která zde už nikdy nebude, poblíž Hradčanské? Někdo se zřejmě shlédl v mimořádně exponované poloze hamburské Elbphilharmonie a v Praze chce mít filharmonii na tom nejnevhodnějším místě z hlediska hluku a vibrací: metro, tramvaje, automobilová doprava od Hlávkova mostu a po nábřeží, železniční doprava od Karlínského viaduktu... Vše je dnes technicky řešitelné, ale proč stavět lacino, když to jde draho - zvláště dnes, že?
1. 3. 2021 14:30:15
Re: Re: Střešní dveře Solara pro ploché i šikmé střechy.
Dobrý den, dveře nejsou vyráběny jako pochozí. Solara s.r.o.
26. 2. 2021 22:10:55
Re: Škola v Oslavicích
Zarazilo mě, že je sice u školy parkoviště, dokonce i se stáním pro invalidy, ale ke vchodu nevede žádný chodník.
25. 2. 2021 17:30:45
Re: Střešní dveře Solara pro ploché i šikmé střechy
Tak mě napadlo, jsou ty dveře pochozí? Může se po nich běhat, kdyby chtěl mít někdo na střeše třeba hřiště?
21. 2. 2021 20:32:57
Re: Petřínská rozhledna
Já jsem to nýtoval v roce 2000.
21. 2. 2021 19:46:51
Re: PROČ PODPOROVAT NADNÁRODNÍ MONOPOLY???.
Dobrý den, těší nás Váš zájem o přednášku. Uvědomujeme si, že ne všichni požívají sociální sítě, proto bude přednáška ke zhlédnutí také na našem kanálu youtube a později na našem webu: www.kruh.info. S pozdravem Kruh
21. 2. 2021 19:44:11
Re: Re: KRUH 2021: Dialogy na FB.
Dobrý den, těší nás Váš zájem o přednášku. Ta bude ke zpětnému zhlédnutí poté jak na našem kanálu youtube, tak na našem webu: www.kruh.info. S pozdravem Kruh
20. 2. 2021 21:46:49
Re: Obnova interiéru kostola Panny Márie Snežnej
Je úžasné, jak příjemně působí v klasické dispozici kostela pro nás nezvyklé čistě bílé provedení stěn a oken. Vyvolává to ve mně stejný pocit úžasu, jaký jsem měla kdysi dávno, když jsem jezdila s rodiči po vlastech českých a po spoustě klasických tmavých kostelů jsme vešli do jednoho, který byl také takhle světlý. Škoda, už nevím, kde to bylo.
20. 2. 2021 21:21:11
Re: Věčná loviště
Tak tenhle nápad se mi líbí. Jak nové využití bunkru, tak i ta zrcadlová stěna. Snad ujde pozornosti vandalů.
18. 2. 2021 23:57:03
PROČ PODPOROVAT NADNÁRODNÍ MONOPOLY???
Dobrý den, nemůžete přednášky vysílat prostřednictvím nějakého veřejně dostupného kanálu? Podpora internetových monopolů nedává smysl! VRAŤTE VEŘEJNÉMU PROSTORU, CO MU NÁLEŽÍ!!!
18. 2. 2021 18:13:06
Re: Projekt Vltavské filharmonie pokračuje
Velice si přeji krásnou budovu s výbornou akustikou, která je schopná srovnávat se s milovaným Rudolfinem. Mám ale obavy, že to bude zase hranatý předimenzovaný kvádr a na akustice se ušetří.
18. 2. 2021 18:13:06
Re: Projekt Vltavské filharmonie pokračuje
Velice si přeji krásnou budovu s výbornou akustikou, která je schopná srovnávat se s milovaným Rudolfinem. Mám ale obavy, že to bude zase hranatý předimenzovaný kvádr a na akustice se ušetří.
18. 2. 2021 18:07:07
Re: KRUH 2021: Dialogy na FB
Dobrý den. Nechci být na sociálních sítích. Ráda bych se zúčastnila vašich přednášek. Je to možné mimo FB? Děkuji. Kateřina Adámková , ing.arch. aka.architekt@gmail.com
18. 2. 2021 18:07:06
Re: KRUH 2021: Dialogy na FB
Dobrý den. Nechci být na sociálních sítích. Ráda bych se zúčastnila vašich přednášek. Je to možné mimo FB? Děkuji. Kateřina Adámková , ing.arch. aka.architekt@gmail.com
17. 2. 2021 09:22:57
Re: Projekt Vltavské filharmonie pokračuje
Ackoliv jsem se narodil "hned vedle" (na Stvanici) tak polohu uvazovane stavby povazuji za ponekud nestastnou. Je to jaksi bokem, jiz "mimo Prahu". Vyrustaje na Vinohradech, na Flore, moje maminka vzdy jela "dolu, do Prahy". Tady teda spise "pres most, do Prahy". Vsak take tam, hned za mostem a "uz v Praze" je a stale jeste od bolseviku zbouraneho nadrazi, nezacelena rana, vcetne te tam koncici"magistraly", volajici po zakryti. A nebo predmosti Stefanikova mostu, polohou odpovidajici Narodnimu divadlu. Take na "velmi stistnenem" staveniti (kdyby tam ten flicek dnes byl volny, tak by take nikoho nenapadlo tam stavet divadlo).
16. 2. 2021 18:21:49
Re: Villa Sophia
Paráda. Je fajn, že někdo, kdo má dost peněz, je vrazí do takové stavby.
16. 2. 2021 15:11:23
Re: Projekt Vltavské filharmonie pokračuje
Jak jsem již v roce 2017 poznamenal, výborný nápad. Voda je démon města a kolem je třeba soustřeďovat zajímavé stavby. Jenom se zase obávám systému a stylu soutěže!!! Příliš komplikované zadání, příliš věci, které se bude požadovat vyřešit najednou, příliš ,příliš, příliš všeho. Taková záležitost musí jednoznačně vyplynout z prostoru a hmoty a vztahů k okolí. To je vždy pro architekturu určující!
4. 2. 2021 14:19:55
Rozhledna pod kopcem
Proč je "vyhlídka" min. 40m pod vrcholem Holedné, přes který není vidět? Točité schody na takovou výšku bez mezipodesty nejsou pro každého, nehledě na to, že se na nich dost blbě vyhýbá :-/ Architektonické i konstrukční řešení jsou konvenční, prakticky bez nápadu. Díky za každou novou rozhlednu, ale tahle se mou nejoblíbenější určitě nestane.
3. 2. 2021 23:51:00
Re: RK 17
Milí přátelé v redakci, zkroťte si toho šotka v mapách. Tentokrát vám posadil dům na Karlův most. :-)