Wagnerův pavilón - zastávka ”metra” pro císaře
(24. 6. 2014) Wagnerův pavilón, "zastávka metra" pro císaře a jeho dvůr u Schönbrunnu byla renovována a od 21. června otevřena pro veřejnost. Náklady na renovaci objektu z roku 1899 činily 1,8 miliónu EUR a byly hrazeny městem. Historická zastávka městské dráhy "Stadtbahn", předchůdce vídeňského metra leží na nynější trase metra U4, mezi zastávkou Schönbrunn a Hietzing. Objekt dnes patří muzeu města Vídně "Wien Museum".

Wagnerův pavilón - zastávka ”metra” pro císaře
Wagnerův pavilón, "zastávka metra" pro císaře a jeho dvůr u Schönbrunnu byla renovována a od 21. června otevřena pro veřejnost. Náklady na renovaci objektu z roku 1899 činily 1,8 miliónu EUR a byly hrazeny městem. Historická zastávka městské dráhy "Stadtbahn", předchůdce vídeňského metra leží na nynější trase metra U4, mezi zastávkou Schönbrunn a Hietzing. Objekt dnes patří muzeu města Vídně "Wien Museum".
Dvorní pavilón od Otto Wagnera je vzácným svědectvím o Vídni sklonku 19. století, klíčovým dílem Vídeňské moderny. Jedná se o součást dopravní infrastruktury rostoucího města mocnářství a umělecky hodnotnou památku. "Pavilón Otto Wagnera na vídeňském Hietzingu je vedle stavby pavilónu na náměstí Karlspaltz ústřední součástí Wagnerova uměleckého konceptu městské dráhy "Stadtbahn"," uvádí Wolfgang Kos, ředitel muzea Wien Museum. Ve Wagnerově pavilónu na náměstí Karlsplatz se nachází ucelená dokumentace Otto. Dvorní pavilón u Schůnbrunnu je se svým velkolepým interiérem "výstavním objektem" sám o sobě.
"Bývalá stanice na Hietzingu je ikonou začínající moderny a současně architektonickým "vyznáním" Otto Wagnera," doplňuje architekt Manfred Wehdorn. Ale i ikony podléhají času. Zářivá bílá omítka stavby byla brzy znečištěna parní lokomotivou, která poháněla tehdejší městské vlaky.
Nynější renovace objektu probíhala ve spolupráci s Rakouským památkovým úřadem a vycházela z památkářských analýz a rešerší, technologických posudků materiálů a barev. Pro "Salon de Suite" byl přesně dle originálu Otto Wagnera znovu vyroben zelený koberec. Rekonstrukce probíhala dle původních originálů. V interiéru byl odhalen originální štukový povrch. Čistilo se obložení a tapety.
Wagner byl pověřen přípravou podoby vídeňské městské dráhy "Wiener Stadtbahn" v roce 1894 - zastávka u Schönbrunnu byla dokončena v roce 1899. Zavádění hromadné dopravy a budování její infrastruktury, skloubení estetického pojetí a inženýrského technického umění, to jsou počátky vzniku sítě vídeňské veřejné dopravy a vrchol tvorby Otto Wagnera. Zastávky, viadukty, mosty a další stavby z konce 19. století stále tvoří obraz města Vídně a dávají osobitý charakter jeho dopravní infrastruktuře.
První návrhy dvorního pavilónu z let 1896/1897 musely být upraveny s ohledem na architekturu blízkého zámku Schönbrunn. Exteriér zastávky je syntézou imperiálních elementů (kopule, nájezd pro vůz, baldachýn) a moderních forem jako jsou například plochých fasády.
Pavilón, který je součástí muzea města Vídně Wien Museum bude pro veřejnost otevřen každou sobotu a neděli od 10 do 18 hodin. Po rozpadu monarchie sloužil pavilón jako sochařský ateliér. Za druhé Světové války byla stavba poškozena bombardováním. V roce 1957 byla "císařská zastávka" pronajata a stala se výstavním prostorem jednoho z rakouských muzeí. Od roku 1987 patří k muzeu Wien Museum. V letech 1987 až 1989 proběhla rekonstrukce architekta Adolfa Krischanitze.
U příležitosti dokončení renovace byla vydána obsáhlá publikace "Der Pavillon des k. u. k. Allerhöchsten Hofes. Eine Stadtbahnstation für den Kaiser".
Zdroj: Wien Museum
Fotografie: Otto Wagner Hofpavillon Hietzing â?¨Foto: Wolgang Thaler
(com)
tisková zpráva
Základní informace o objektu
Kategorie
Rekonstrukce
Komentáře ke článku
Registrace k zasílání newsletteru
Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

4. 12. 2023 18:39:15
Re: Re: Re:Ne - Šťastný Hlavák.
Ještě - pro nás chudé duchem - mi prosím udělejte pořádek v tom, kdo jsou ti odborníci, kteří jediní mají správný pohled na věc a kteří jediní mají být vyslyšeni. A co nastane v případě, že tomu tak bude. Přivítala bych jmenný seznam, abych neztrácela čas s těmi ostatními tutany, kteří koncipovali zadání, kteří marnili čas zpracováním soutěžních návrhů a kteří je hodnotili. Proč tápat v temnotách alternartiv, když jsou tu odborníci, kteří mají ve všem jasno!
4. 12. 2023 18:13:52
Re: Re:Ne - Šťastný Hlavák.
Jsem zvědav, zda prostesty odborníků dojdou vyslyšení, a nedopadne to jako s rohovou budovou Opletalovy na Václaváku. Tam sice památkáři a moudří lidé neobstáli, prohráli, ale nakonec zde ta nová nová budova není žádné kulturní strašidlo, jako Europalác u Můstku.
4. 12. 2023 18:10:33
Re: Re: Šťastný Hlavák.
Díky Karle, to jsou správná slova!
4. 12. 2023 18:09:36
Re: Re: Fibonacci.
Řekl bych že s tím mohu souhlasit. A co radní města? Hlaváček nerozhoduje sám, ti ostatní jsou jistě svéprávní.
4. 12. 2023 17:05:26
Re:Ne - Šťastný Hlavák
Výsledná studie je důkazem naprostého nepochopení potřeb obyvatel a cestujících, jak ze strany soutěžících, tak ze strany zadavatele. Nádraží v zásadě vyhovuje dnešním potřebám /mimo pokladen , které ale v době on line prodejů ztrácí důležitost/. Nevyhovuje" Šervůd " před nádražím, ten však návrh neřeší, ba naopak ho gigantickým otevřeným přístřeškem zhoršuje. Navržená dřevostavba nepatří do místního prostředí, a to bez toho, zda je zde památkový objekt - Fantova budova původního nádraží - kterou přístřek výrazně zakrývá. České dráhy by měly řešit jiné problémy a né se zabývat urbanismem, kterému nerozumí. Bohužel to platí i pro Magistrát. l
4. 12. 2023 15:54:06
Re: Šťastný Hlavák
Likvidace stávajícího objektu je nepřijatelné barbarství a pitomost. v 80. letech jsem nakreslil pro Sial Fantovu budovu Praha hl. n. v měřítku 1/100 u příležitosti studie i s modelem zastřešení jižního předpolí a napojení na Vinohrady. Tak, jak je propojen na severu s Žižkovem, je rozvoj na jih jediné možné řešení. Chybí diskuze o smyslu věcí. Centrum Prahy je Václavské náměstí, k němu se přiblížit, dává smysl. Vykročení na západ je krokem do tmy. Je na čase řešit problémy tady a teď. Dánové nemohou chápat Genia Loci místa.
4. 12. 2023 15:31:48
Re: Fibonacci
Jediné nazvání, které návrh může unést, je NEŠŤASTNÝ HLAVÁK. Žádné přirozené propojení sadů a Fantovy budovy není. Jde o uměle vytvořený uzel bez přirozených a tradičních návazností na tradiční prostor. Ve vizualizacích, které snesou vše, na rozdíl od následujících uživatelů, schází již pouze ženy v burkách a islámská mešitka. Výraznou osobností návrhu je "architekt" HŘIB architekt Hlaváček. Měla by se rozvinout diskuze, kdo a jakým způsobem byla soutěž vyhlášena a kdo ji posuzoval!? T.j. kdo nese zodpovědnost za plýtvání z prostředky z peněz občanů - daňových poplatníků. HRŮZA hrůzoucí...........
4. 12. 2023 15:03:18
Re: Fibonacci
Moc milé, příjemné, hezké s citlivým měřítkem k okolí. Prima.
1. 12. 2023 11:56:55
Re: Re: Tituly Stavba roku 2023 byly rozdány.
Zkusila jsem je spočítat. 41?
30. 11. 2023 18:18:37
Re: Tituly Stavba roku 2023 byly rozdány
Čím více cen, TÍM LÉPE a ještě radostněji. Ať se v tom konsument - laik - vůbec nevyzná.......
28. 11. 2023 12:37:04
Re: Bazén na Lochotíně je po rekonstrukci, s obklady RAKO
Od 8- 18 let jsem plaval 3 hodiny denně, 6-7 v 25m bazénu v Riegrových sadech a 17-19 v Podolí, celou dobu mě provázel pocit chladu, což takhle zkusit používat teplé barvy obkladů? Ideál jsem nalezl v 5*hotelu Radisson v Golden Bay na Maltě.S pozdravem Ing. arch. Karel Doubner tel. (+420) 603 433 611 Zbraslavská 35/7 CZ-159 00 Praha 5 Malá Chuchle Autorizace v ČKA 00078 DOUBNER spol. s r. o. IČ 62909231 ID datové schránky 64v2537 https://www.facebook.com/architekt.doubner; www.doubner.cz;
22. 11. 2023 12:26:45
Re: Teorie: Komplex budov u Masarykova nádraží
Skvělý text. A jeho poslání je zřejmé. Organismus města, jeho nemoci, potenciály, ambice jsou asi tak "jednoduché", jako fungování organismu člověka. Problém je v tom, že máme tendenci jejich problémy rozdělit a nevidět věci v souvislostech. To je až příliš složité. Takže kardiolog neřeší klouby. A fungování a prspektivu města vytváří kdo? Politici? Aktivistická veřejnost? Developeři? Památkáři? Urbanisté IPR-u? Odpověď je tak prostá: všichni ve vzájemné diskusi a střetech. A zjednodušit to fak nejde. Na jasná a věčná parciální pravidla jednotlivých skupin zapomeňme...
21. 11. 2023 18:15:44
Re: Re: Teorie: Komplex budov u Masarykova nádraží.
Zdravím kolego! Délka článku odpovídá cíli-sumarizuje (v roce 2018!) širokou-"roztěkanou"- diskuzi/reakce po té, co projekt z ateliéru Yahy Hadid vyhrál. Snažili jsme zachytit/popsat názory k vítěznému projektu a zároveň ukázat co stanoviska/názory spojuje i rozděluje a s jakými důsledky. Odtud ta tématizace do 8 bodů a délka článku. Ale máte pravdu - web vyžaduje kratký úderný text. Nicméně prosíme o schovívavost: Text pro google-generaci jsme přece jen respektovali aspoň uplatněním oxfordských odstavců - tak se to dělá mimo ČR. Myslíme, že naše stanovisko/názor formulovaný dnes (listopad 2023) - po významné realizaci projektu atd.- bychom pro potřeby/nároky webu zvládli do jednoho odstavce na něco přes půl plus stránky. Ale to nebyl cíl našeho článku v roce 2018!
21. 11. 2023 09:18:31
Re: Terminál hromadné dopravy Nová Paka
To se povedlo. Díky.
16. 11. 2023 15:11:48
Re: Teorie: Komplex budov u Masarykova nádraží
Co nám chtěli autoři říci, se složitě dohledává, protože tak odborný text, kde skáčí z jednoho tématu pro příklad do jiného, je dost náročně rozklíčit. To abychom zjistili, co by mohlo nebo mělo následovat. Myslím, že to mnoho čtenářů nebude bavit tak dlouho, aby dočetli celý článek. Stálo by za to k tomu dopsat dovětek, co má být cílem souboru staveb se zachováním ducha místa a tvarosloví podle Zahy Hadid a jak to bude propojeno s tou zmíněnou budoucně dokončenou magistrálou sever-jih. Bude?
14. 11. 2023 22:09:41
Re: Dřevěné školky globálním trendem
Můžete mi, prosím, říct, jak je dřevo povrchově ošetřeno, aby neztratilo své přirozené vlastnosti? Protože jinak neporovnáváte zděné omítané stavby se dřevem, ale s nějakým povrchovým materiálem dřevostavby.
14. 11. 2023 21:59:27
Re: Recenze: Lávka nad rozbouřeným průtahem
Děkuji autorům článku za skloňování genia loci. To už je dnes vzácné, takže mě to potěšilo.
14. 11. 2023 21:45:32
Re: V Chomutově se kdysi chodilo do městských sadů za exotikou
Tedy o tom, že je tohle citlivá rekonstrukce, by se dalo s úspěchem pochybovat. Střecha je pěkná, to ano, ale co ta šílená barva soklu a tmavá okna?
14. 11. 2023 21:34:31
Re: Rekonstrukce domu v Nebušicích
To zábradlí s "pouliční lampou" je úžasné.
14. 11. 2023 21:23:01
Re: Re: Grand Prix Architektů získala Kloboucká Lesní.
To je dlouhodobý nešvar všech cen. Aby to nikomu nebylo líto. Vždyť ani Oskar už není jen jeden.