Záchrana paláce na hradě Helfštýn
751 32 Týn nad Bečvou
(27. 4. 2017) atelier-r
Záchrana paláce na hradě Helfštýn
Muzeum na hradě Helfštýn disponuje množstvím exponátů,
sbírky uměleckého kovářství a kamenných artefaktů hradního paláce jsou však
zatím uskladněny v nevyhovujících podmínkách. Dosud nebyl prezentován ani
stavební vývoj hradního komplexu. Bylo proto rozhodnuto o rozšíření výstavních
prostor a exponátem se stane i samotný palác, který svým významem přesahuje
hranice naší republiky. V úrovni druhého podlaží vznikne nová trasa
přibližující pohledy na architektonicky zajímavé prvky z nové perspektivy,
navrženy jsou úpravy 11 místností. Některé z nich budou sloužit jako
komunikace, další jako výstavní prostory.
V paláci zůstalo zachováno obvodové a dělicí zdivo dvou
nadzemních podlaží, střechy a klenby mezi prvním a druhým podlažím se zřítily.
Spodnímu podlaží, které kdysi bylo vstupním podlažím gotického paláce,
architekti ponechávají soudobou funkci i řešení (v současnosti je tu
expozice uměleckého kovářství). V úrovni východního křídla je v jižní
části pozůstatek gotické kaple – záměrem autorů je kapli odkrýt, odhalit její
zdivo a prostor zastřešit.
První podlaží je jedinou úrovní, která umožňuje prohlídku renesančního paláce.
Velké místnosti budou využity pro umístění expozic, vznikne zde síť pochozích
ploch a chodníčků z desek z matného pohledového betonu. Beton ohraničí ocelové
profily, které budou mít odstup od nerovných stěn. Největším prostorem 1. a 2.
podlaží je rytířský sál, který bude také zastřešen.
Ve druhém podlaží je navržena vložená konstrukce prohlídkové trasy ve výšce
původního stropu. Vznikne tak prohlídkový okruh v úrovni, která nabídne nové
pohledy na konstrukce hradního paláce, takže bude možné se seznámit s
historickým vývojem stavby. Lávky tvoří jednoduché hmoty z plechů z patinující
oceli, podlahové konstrukce částečného nebo úplného přestropení prostor budou z
nepravidelně uložených přetínaných uzavřených nosníků rovněž z patinujícího
plechu. Nepravidelnost nosníků je volena se snahou o maximální využití
stávajících otvorů, výklenků a výstupků, na které je možné nosníky uložit a
omezit tak zásahy do zdiva. Nosníky ze spodní strany vytvoří pohledově
přiznanou nepravidelnou síť. Na této konstrukci budou uloženy pochozí plechy.
Architekt Miroslav Pospíšil říká: „Zásadním požadavkem
památkového ústavu bylo zastřešení paláce zaatikovým způsobem, které nepřesáhne
výšku a objem hradu. Řešení tedy vychází z principu, na jehož základě pracujeme
s celým objektem – šetrně vkládáme nové konstrukce v místech, kde je to funkčně
nebo architektonicky zdůvodnitelné. V případě zastřešení neprůsvitnou
konstrukcí bychom se chovali v protikladu s naší koncepcí. Z prostor by se
staly tmavé místnosti a čitelnost stávajících konstrukcí by se tím významně
snížila. Proto jsme pro střechy zvolili subtilní průsvitnou membránu skla. Sklo
je mezi stěny vloženo, takže vznikne distanční mezera, chráněná lištou. Z
funkčních i estetických důvodů jsme se rozhodli pro pískované sklo – ulehčí
údržbu, rozptýlí světlo a poskytne vynikající světelné podmínky pro expozici a
nasvětlení architektury paláce.“
Tvar skleněných střech je výběrem nejvhodnější varianty, která nepřevyšuje
korunu zdiva a umožní jednoduché odvodnění. Jedná se o obrácenou sedlovou
střechu, tedy dvě pultové střechy spádované do úžlabí. Nad místností, která je
považována za renesanční kapli, autoři projektu zvolili zastřešení sklem čirým,
jež symbolizuje otevřené nebe.
Skleněnou střechu by mělo mít celkem pět prostor, střešní konstrukci mají i dvě
schodiště. Přímé schodiště ve východním křídle umožňuje výstup až na úroveň
koruny zdiva – zde vznikne zastřešení z patinující oceli, které svým materiálem
a tvarem navazuje na schodiště. Zábradlí střechy bude z antireflexního skla.
Kruhové schodiště je zastropeno podlahou provozní plošiny, která bude sloužit
jako přístup pro čištění skleněných střech.
Autorská zpráva
Na rekonstrukci renesančního paláce hradu Helfštýn na
Přerovsku vyhlásil Olomoucký kraj výběrové řízení letos v dubnu. Peníze
získal z dotací, předpokládané náklady činí 55 milionů korun bez DPH.
Práce by mohly začít již v druhé polovině tohoto roku: „Předpokládáme, že
smlouva s vítěznou firmou na stavební práce bude podepsána v červnu a od
července by se mohlo začít pracovat,“ uvedla mluvčí hejtmanství Kamila
Navrátilová.
Podle správy hradu bude zahájení záchrany hradního paláce obrovským úspěchem.
„Po dvaceti letech od vypsání první studie, mnohých změnách koncepcí a hledání
kompromisu pro aktuální projekt, kdy skupina expertů odvedla velký kus práce,
věříme, že se vše povede. Palác je bez střechy více než 200 let a záchranný
zásah už je nevyhnutelný, pokud jej chceme zachovat,“ říká kastelán Jan Lauro.
Tisková zpráva
Muzeum Komenského v
Přerově – záchrana a zpřístupnění paláce na hradě Helfštýn
Místo stavby: hradní palác hradu Helfštýn, Týn nad Bečvou
Investor: Olomoucký kraj
Autor: atelier-r, spol. s r.o. – Miroslav Pospíšil; spolupráce Martin
Karlík, Robert Randys, Lucie Rohelová, Adéla Tomečková
Základní informace o objektu
Kategorie
Projekty
Záchrana paláce na hradě Helfštýn
751 32 Týn nad Bečvou
Komentáře ke článku
Registrace k zasílání newsletteru
Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání denního newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

23. 5. 2022 10:40:23
Re: Koncept řetězové výstavby
Pan architekt Mareš již dlouhé roky trpí jakousi potřebou poučovat své profesní kolegy , jak se mají navrhovat a stavět domy . Osobně stále čekám , kdy Ateliér k světu naprojektuje , povolí a realizuje v Plzni nějaký kloudný dům , který by byl trochu ,,k světu" , něco , čím by obohatil soudobou plzeňskou architekturu . Teď tedy rozšířil svůj zájem i o urbanismus a přichází s myšlenkou řetězové výstavby , konceptem , který si cení až tak vysoko, že je chráněn průmyslovým vzorem.... Škoda, že architekti , kteří umí, mlčí.
21. 5. 2022 09:33:43
Re: Vltavská filharmonie od vítězného týmu Bjarke Ingels Group b...
Jen doufejme, že se nenajde zase nějaký vlivný laik, který ten projekt zabije, jako knihovnu od Kaplického zabil Klaus a po něm ostudně i tehdejší primátor.
19. 5. 2022 17:51:19
Re: Vltavská filharmonie od vítězného týmu Bjarke Ingels Group b...
Někde jsem zahlédla i schémata přeložek dopravy. Škoda, že jste je sem také nedali, když už se zmiňujete o komplexním řešení území.
19. 5. 2022 17:49:09
Re: Re: Vltavská filharmonie od vítězného týmu Bjarke Ingels Gro...
Jen to použití venkovních ramp. Ale tohle je mnohem rozevlátější (a mně se to taky víc líbí).
19. 5. 2022 17:11:56
Re: Nový Hlavák
Je to možná detail, ale když jsem před časem musela procházet od Sherwoodu k nástupištím, tak mi chybělo, že v dlažbě odbavovací haly nejsou vyznačeny hlavní průchody, vč. směrovek nejen nad vstupy, ale i nad kříženími. Mohlo (a z psychologického hlediska mělo) by to fungovat jako chodníky mezi prostory čekáren a pokladen nebo prodejních ploch. Takhle mi to přišlo, že se navzájem pletou lidi, kteří někam jdou, mezi těmi, kteří tam jen jsou. Předpokládám, že na jasně (např. barevně, materiálově) odlišeném "chodníku" by mohlo těch čekajících ubýt. Věřím, že řada z nich to dělá nechtěně, protože prostě neví, kam si stoupnout, kudy jít. Např. není šťastné řešení, umístit informace o odjezdech přímo nad takovýto "chodník", aby se tam kvůli nim cestující zastavovali. Tam patří jen výrazná směrovka k informacím a pod informacemi prostor pro ty, co se zastaví (často i s kufry). Omlouvám se, že jsem se tak rozepsala, možná tam směrovky už jsou, ale tenkrát mi ta jednolitá podlaha, na které se bez ladu a skladu sem tam něco vyskytovalo, přišla nedomyšlená.
19. 5. 2022 14:46:37
Re: Vltavská filharmonie od vítězného týmu Bjarke Ingels Group b...
Nepříde Vám to hodně podobné Opery v Oslu od Snohetta?
17. 5. 2022 14:38:55
Re: Knihovna Petra Hájka
Dobrý den,na první pohled až nepřátelské k člověku...vězeňská atmosféra....přeju ať je to jen na fotce a nikoliv ve skutečnosti
11. 5. 2022 20:57:09
Re: Re: Koncept řetězové výstavby.
Přesně tohle mě napadlo taky.
11. 5. 2022 20:53:50
Re: Studenti navrhli nové využití Strahovského stadionu
Kotviště vzducholodí, to je přece úžasný nápad.
8. 5. 2022 20:56:33
Re: Koncept řetězové výstavby
Souhlsím s předchozími. Urbanismus -kromě zahrádek, mj. velmi připomíná koncepci koncentračních táborů, + většího tábora v Letech. Náves, občanská vybavenost =absence. Obyvatelé rozeznají domy jen podle čísla.
5. 5. 2022 20:29:12
Re: Koncept řetězové výstavby
Přidávám se k předchozím hodnocením. Ten koncept je neuvěřitelně pomýlený. Ani vesnice, ani město, nuda stále stejných uniformních domů se stále stejnými k ničemu nepoužitelnými předzahrádkami, tedy použitelnými jen jako parkoviště. O tom, že v prostředí by se měli mít možnost pohybovat lidé, o tom není ani zmínka. Baťovské domečky proti tomu jsou ukázkou promyšlené architektury. Takovýchto kobercových náletů nudných domů už je v této zemi snad dost, nemusí přibývat další. Má-li celek působit harmonicky, tak to, co představují vizualizace, má k harmonickému prostředí hodně daleko. Prostě špatně je to celé od počátku. Možná to má výhody pro stavební firmu či pro developera, Ale architektura to není.
5. 5. 2022 18:30:32
Re: Koncept řetězové výstavby
stejné a nic nového jako před x lety v Anglii
5. 5. 2022 17:11:05
Re: Koncept řetězové výstavby - nuda bez kapky kreativity
Souhlasím s předchozím kritickým hodnocením uniformity celku. Nějak mi to mentálně připomíná urbanismus panelové výstavby podle co nejdelších jeřábových drah z konce reálného socializmu.
5. 5. 2022 15:36:24
Re: Koncept řetězové výstavby
Nelíbí. Příliš se drží uniformity.
29. 4. 2022 15:40:51
Re: Re: Stodola Loubí.
Ale aspoň je to střecha s přesahem a stodola má dvoje vrata. Tak když spadne lavina na jedné straně, tak nejspíš na druhé netaje. A kdyby ano, tak je to přece rekreační objekt a zůstane se vevnitř :-) Mě spíš napadlo, že posuvná vrata na stodolách měla dost výhod.
29. 4. 2022 15:10:48
Re: Architektura jako věc veřejná: Městští architekti, městské a...
Městští architekti/architektky mají maximálně takový vliv, jaký má město. To znamená, že v územním plánování mohou mít vliv na zastupitelstvo a v řízeních stavebních úřadů maximálně jednat za město jako účastníka řízení - a bez změny postavení obcí z účastníka na dotčený orgán se nic nezmění. Mimochodem, proto také nedává smysl, proč se starostové tak brání vzniku centrálního stavebního úřadu - jak mohou tvrdit, že by přišli o vliv, když na druhou stranu tvrdí, že přece podle zákona žádný nemají, že systémová podjatost neexistuje? Proč se raději nechtějí stát dotčeným orgánem? A tím by mohla vzniknout i část pracovní náplně městských architektek a architektů.
28. 4. 2022 15:50:14
Re: Re: Stodola Loubí.
Řekl bych, že stodola včetně krovu už na místě v dlouhodobém horizontu úspěšně stojí.
28. 4. 2022 14:51:02
Re: Stodola Loubí
Pěkné. Jen mě mrzí, když u těchto rekonstrukcí vidím (a není to poprvé), že si nikdo nevšimne konstrukčních nedomyšleností (možná už přítomných v původním stavu). Zde je chybné statické schema plných vazeb krovu a stavba může fungovat jen díky lehké krytině bez sněhových zachytávačů, což ovšem neznamená, že v nějakém dlouhodobějším horizontu nezačne mít problémy.
22. 4. 2022 09:12:30
Re: Re: Rodinný dům v Bylnici.
Dobrý den, sklad je uzavřen mechanicky posuvnými dveřmi. Dveře jsou uzamykatelné...
21. 4. 2022 16:51:32
Re: Rodinný dům v Bylnici
Dobrý den, jak je prosím řešeno zavírání skladu 1.09? Děkuji.