Zchátralé východní nádraží v Děčíně se promění v centrum vědy

Zchátralé východní nádraží v Děčíně se promění v centrum vědy

17. listopadu, 405 02 Děčín

(29. 3. 2017) Některé prostory by se mohly přeměnit na studentské koleje, laboratoře a vědecká pracoviště.

   
 
 
 
 

Zchátralé východní nádraží v Děčíně se promění v centrum vědy

(ČTK) - Děčín - Ze zchátralého východního nádraží v Děčíně bude jednou zřejmě vzdělávací centrum. Memorandum o spolupráci na jeho vzniku dne 22. března 2017 podepsali zástupci několika institucí. V historické budově Rakouské severozápadní dráhy by se mohli vzdělávat třeba studenti Českého vysokého učení technického (ČVUT), které má v Děčíně pobočku. ČTK o podpisu memoranda informovala mluvčí radnice Markéta Lakomá.

Cílem spolupráce města, Ústeckého kraje, ČVUT, Českých drah, krajské hospodářské komory a Hospodářské a sociální rady Děčínska je vznik zázemí pro vzdělávací, výzkumné a kulturní aktivity. Část areálu by nabízela i komerční služby, jako je kongresová turistika.

Některé prostory by se mohly přeměnit na studentské koleje, laboratoře a vědecká pracoviště. V Děčíně funguje pobočka dopravní fakulty ČVUT. "Rádi bychom, aby se počty studentů v Děčíně neustále zvyšovaly. Kvalitní zázemí a vědecká pracoviště jejich renomé jistě významně posílí," uvedla primátorka Marie Blažková.

Technické zázemí by mohli využívat i podnikatelé. "Rozvoj a inovace, které město potřebuje, se neobejdou bez kvalitních a vzdělaných lidí a ty přitáhne právě takové zázemí, které plánujeme vybudovat v budově bývalého východního nádraží," uvedl vedoucí děčínského pracoviště dopravní fakulty Ondřej Smíšek. Historii budovy chtějí zúčastněné organizace připomenout expozicí.

Náklady na opravu objektu se odhadují zhruba na 400 milionů korun. Majitelem areálu jsou České dráhy. "Jsme otevření spolupráci na projektech, které přinesou budově a následně veřejnosti smysluplné společenské využití. Naším zájmem je najít pro objekt Děčín východ nového majitele, který bude moci na rozdíl od Českých drah čerpat evropské dotace a budovu zrekonstruuje," uvedl člen představenstva Českých drah odpovědný za úsek majetku Miroslav Kupec.

Areál nádraží budovala v letech 1870 až 1874 společnost Rakouská severozápadní dráha ve výpravném imperiálním architektonickém stylu. Nádraží bylo součástí velkého evropského dopravního projektu, společnost vlastnila i flotilu nákladních plavidel na Labi a zajišťovala spojení s přístavem Hamburk a následně železnicí do Prahy a Vídně.     

Doplněno Stavbaweb:
Novorenesanční budovu vystavěnou v letech 1873 – 74 navrhl Robert Frey. Se sousední budovou České severní dráhy, dnešním nádražím osobní dopravy, ji spojovala krytá lávka, která byla stržena na začátku 80. let minulého století.

Železnice přes Děčín představovala už v době svého vzniku jednu z hlavních tratí v celém Česku. Objekt nynějšího východního nádraží byl proto od začátku hlavní výpravní budovou Rakouské severozápadní dráhy na této trati.
Cementové dekorace fasád dodal vídeňský sochař Ludwig Strictius. V objektu jsou reprezentativní prostory a hala s bohatou štukovou výzdobou, která je ale od 50. let využívána jako tělocvična.
Architekt Frey je autorem i dalších staveb železniční společnosti. 
zdroj: www.decin-tetschen.net
---
Stanice vznikla ze dvou původně samostatných nádraží. První z nich (jižní) zřídila roku 1865 společnost České severní dráhy spolu s tratí Podmokly (dnes Děčín hlavní nádraží) - Benešov nad Ploučnicí - Rumburk. Její výpravní budova je provedena podle běžných projektových schémat společnosti. V 60. letech 20. století byla nevhodně "modernizována", což odstranila oprava z počátku 21. století, která jí vrátila přibližně původní vzhled.

Roku 1874 dosáhla Děčína trať Rakouské severozápadní dráhy Vídeň - Znojmo - Jihlava - Kolín - Lysá nad Labem - Děčín - Prostřední Žleb. Společnost zde zřídila hlavní pohraniční stanici s mimořádně náročně provedenou výpravní budovou v novorenesančním slohu dle projektu architekta Rudolfa Freye. Po roce 1945 postupně ustala mezinárodní osobní doprava na této trati, což vedlo ke ztrátě funkce většiny budovy. Z centrální haly se stala volejbalová hala, další representativní prostory jsou buď nevhodně využívány, nebo prakticky prázdné. Záměr umístit zde železniční oddělení Národního technického muzea byl zamítnut, budova nadále chátrá.
zdroj: hrady.cz
---
Pro osobní dopravu je v současné do­bě využívána rekonstruovaná výpravní budova Děčín východ, horní nádraží. Naopak nevyužívanou část lokality prezentuje rozlehlá, památkově chráněná výpravní budova Děčín východ, dolní nádraží z roku 1874. Dominantou neorenesanční budovy je centrální hala s bohatou štukovou výzdobou (alegorie řek Labe a Dunaje). Zajímavou částí je také reprezentační Modrý salonek vyzdobený znaky těch měst, s nimiž spojovala železnice město Děčín. Po roce 1945 postupně ustala mezinárodní osobní doprava u této budovy, což vedlo ke ztrátě její funkce. Funkční nyní zůstala jen obytná část objektu, která je z provozních důvodů dotčena řadou modernizačních úprav. Objekt byl bohužel zařazen do seznamu ohrožených památek (od roku 1987 se jedná o nemovitou kulturní památku).
zdroj: zeleznicar.cd.cr

 
 
 
 
50.7760112
14.2226757
Zchátralé východní nádraží v Děčíně se promění v centrum vědy

Zchátralé východní nádraží v Děčíně se promění v centrum vědy
17. listopadu
405 02 Děčín

Komentáře ke článku

 
 
 
 

Registrace k zasílání newsletteru

Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání denního newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

*Povinné položky
Vaše registrační údaje nebudou poskytovány třetím stranám a budou chráněny. Svou registraci můžete kdykoliv zrušit zde nebo prostřednictvím odkazu v zápatí každého newsletteru.
 
 
 
© 2007–2018 Business Media CZ, s. r. o.