Železniční most s novou konstrukcí
(6. 12. 2016) TOP CON SERVIS
Železniční most s novou konstrukcí
Rekonstrukce mostu přes Labe na trati Lovosice – Česká Lípa spočívala
v odstranění ocelové nosné konstrukce o sedmi polích a celkové délce 336 m,
zesílení pilířů v řece předepnutými tyčemi a ve zlepšení podloží všech pilířů
tryskovou injektáží. Dále byly vybudovány nové úložné prahy, osazena nová
ocelová konstrukce a železniční svršek. Demontáž a montáž obloukové nosné
konstrukce nad vodou se prováděla zaplavováním na soulodích.
Rozhodující částí stavby Rekonstrukce mostu v km 38,816 trati Lovosice – Česká
Lípa, která odstranila špatný stavebně-technický stav tříkilometrového úseku
železniční tratě a deseti mostních objektů, byla rekonstrukce mostu přes Labe.
Železniční most se nachází na okraji Lovosic v průmyslové zóně. Stav konstrukce
už byl za hranicí životnosti, koroze a opotřebení snížilo její únosnost a
přechodnost, která už nedosahovala požadované přechodnosti vlakové třídy D4/90.
Na mostě a ve všech polích bylo rovněž nevyhovující prostorové šířkové
uspořádání. Spodní stavba byla sanována v letech 1994, 2005 a 2013.
Nosná ocelová
konstrukce
Nosná ocelová konstrukce byla navržena jako celosvařovaná s tuhými
trámovými hlavními nosníky, vyztuženými oblouky se svislými závěsy (tzv.
Langerův trám). Konstrukce má dolní ortotropní mostovku. Ze statického hlediska
se jedná o tři prostá pole s rozpětím 74,37 m. Hmotnost jednoho pole je 408
tun. Trám hlavního nosníku je svařovaný I-nosník výšky 2,5 m, s obloukem
uzavřeného komorového průřezu. Vzepětí oblouku činí cca 12,3 m. Svislé závěsy
byly navrženy z plných kruhových tyčí průměru 110 mm přivařených do
styčníkových plechů. Vzdálenost hlavních nosníků je 6,05 m.
Mostovku představuje ocelový žlab kolejového lože, navržený jako ortotropní
konstrukce s příčníky a s podélnými výztuhami. Podélné výztuhy jsou vedeny v
osové vzdálenosti 460 mm, příčné výztuhy sledují pravidelný modul 2,01 m.
Výroba konstrukce byla rozdělena z hlediska kapacity, traťové
devadesátidenní výluky a možnosti manipulace s dílci o hmotnosti až 27 tun mezi
společnosti MCE Slaný a Metrostav. Montáž vedla firma MCE Slaný. Pole 3 a 4
vyráběla společnost Bilfinger MCE Slaný, pole 5 Metrostav. Ocelová konstrukce
byla rozdělena do montážních dílců na mostovkovou a obloukovou část. Mostovková
část byla dělena do čtyř sekcí, které tvořily dvojice hlavních nosníků a
mostovka. Oblouková část byla dělena do tří sekcí.
Průběh montáže
Původní návrh montáže byl postaven na konceptu založení podpěrných
konstrukcí na zbudovaných poloostrovech a rozšířených základů kolem pilířů v
řece. Z důvodu zkrácení termínu, kvality provedení a bezpečnosti práce byl
postup pozměněn tak, že se předmontážní plocha posunula na levý břeh řeky Labe.
Součástí plochy byla výrobna pro sestavování dílů obsluhované portálovým
jeřábem, dráha pro příčný posun do vybudovaného přístavu a krokový jeřáb pro
manipulaci s konstrukcí celého pole na soulodí.
Před zahájením výluky byly na předmontážní plochu transportovány dílce
nosné ocelové konstrukce, které se sestavily a svařily. Poté proběhly příčné
přesuny konstrukcí na odkládací plochu tak, aby se uvolnilo místo pro snesení
stávajících konstrukcí. Snesení stávajících konstrukcí a osazení nových
proběhlo pomocí soulodí s celkovou nosností 1 000 t. Zdvih a spouštění
konstrukcí probíhalo vypouštěním a napouštěním vody do soulodí. Vzhledem k
režimu výluky byly stávající konstrukce včetně podpěrné konstrukce o celkové
hmotnosti 957 tun a nové konstrukce o celkové hmotnosti 1395 tun sneseny a
osazeny za 24 dnů.
Článek vyšel
v časopise STAVITEL č. 11/2016
Obnova mostu obdržela titul Česká dopravní stavba a technologie v kategorii
mosty a tunely.
Rekonstrukce mostu v km 38,816 trati Lovosice - Česká Lípa
Investor: Správa železniční dopravní cesty
Projektant: TOP CON SERVIS
Dodavatelé: SMP CZ, Chládek & Tintěra, HABAU CZ, MCE Slaný
Realizace: 02/2015 - 06/2016, vyloučení železničního provozu 07/2015 - 09/2015
Základní informace o objektu
Kategorie
Rekonstrukce
Dokončení
2016
Komentáře ke článku
Registrace k zasílání newsletteru
Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

6. 12. 2023 12:39:42
Re: Šťastný Hlavák
Přestože brutalistní stavby v centru zrovna nemusím, protože většinou nemají žádnou návaznost na okolí, v tomto případě je to jiné. Hala se skrývá pod úrovní magistrály a pohled na Fantovu budovu je odkrytý. To je to hlavní, co by mělo být zachováno. Pergola mezi parkem a vstupní halou je nesmysl, provozně nic nevyřešila. Jen překáží pohledu na historickou památku, ubírá vnitřní prostor a poskytuje další prostor bezdomovcům a holubům. Nevím, jak náročná by byla oprava a úprava vnitřního uspořádání současné haly, ale jediné, co by stačilo přidat, by byly přístřešky na nové tramvajové zastávce.
5. 12. 2023 22:51:11
Re: Šťastný Hlavák bez Dánů !
Nepamatuji se, že by nějaká vafle vydržela dlouho ...
5. 12. 2023 14:08:18
Re: Šťastný Hlavák
Je jasné, že je celý návrh je věcí úplatků! Nechť je veřejnost komplexně seznámena KDO VYPSAL SOUTĚŽ, KDO JMENOVAL POROTU A JACÍ ODBORNÍCI V NÍ BYLI???? A uvidíme, jak je to z průhledností celé akce................
4. 12. 2023 18:39:15
Re: Re: Re:Ne - Šťastný Hlavák.
Ještě - pro nás chudé duchem - mi prosím udělejte pořádek v tom, kdo jsou ti odborníci, kteří jediní mají správný pohled na věc a kteří jediní mají být vyslyšeni. A co nastane v případě, že tomu tak bude. Přivítala bych jmenný seznam, abych neztrácela čas s těmi ostatními tutany, kteří koncipovali zadání, kteří marnili čas zpracováním soutěžních návrhů a kteří je hodnotili. Proč tápat v temnotách alternartiv, když jsou tu odborníci, kteří mají ve všem jasno!
4. 12. 2023 18:13:52
Re: Re:Ne - Šťastný Hlavák.
Jsem zvědav, zda prostesty odborníků dojdou vyslyšení, a nedopadne to jako s rohovou budovou Opletalovy na Václaváku. Tam sice památkáři a moudří lidé neobstáli, prohráli, ale nakonec zde ta nová nová budova není žádné kulturní strašidlo, jako Europalác u Můstku.
4. 12. 2023 18:10:33
Re: Re: Šťastný Hlavák.
Díky Karle, to jsou správná slova!
4. 12. 2023 18:09:36
Re: Re: Fibonacci.
Řekl bych že s tím mohu souhlasit. A co radní města? Hlaváček nerozhoduje sám, ti ostatní jsou jistě svéprávní.
4. 12. 2023 17:05:26
Re:Ne - Šťastný Hlavák
Výsledná studie je důkazem naprostého nepochopení potřeb obyvatel a cestujících, jak ze strany soutěžících, tak ze strany zadavatele. Nádraží v zásadě vyhovuje dnešním potřebám /mimo pokladen , které ale v době on line prodejů ztrácí důležitost/. Nevyhovuje" Šervůd " před nádražím, ten však návrh neřeší, ba naopak ho gigantickým otevřeným přístřeškem zhoršuje. Navržená dřevostavba nepatří do místního prostředí, a to bez toho, zda je zde památkový objekt - Fantova budova původního nádraží - kterou přístřek výrazně zakrývá. České dráhy by měly řešit jiné problémy a né se zabývat urbanismem, kterému nerozumí. Bohužel to platí i pro Magistrát. l
4. 12. 2023 15:54:06
Re: Šťastný Hlavák
Likvidace stávajícího objektu je nepřijatelné barbarství a pitomost. v 80. letech jsem nakreslil pro Sial Fantovu budovu Praha hl. n. v měřítku 1/100 u příležitosti studie i s modelem zastřešení jižního předpolí a napojení na Vinohrady. Tak, jak je propojen na severu s Žižkovem, je rozvoj na jih jediné možné řešení. Chybí diskuze o smyslu věcí. Centrum Prahy je Václavské náměstí, k němu se přiblížit, dává smysl. Vykročení na západ je krokem do tmy. Je na čase řešit problémy tady a teď. Dánové nemohou chápat Genia Loci místa.
4. 12. 2023 15:31:48
Re: Fibonacci
Jediné nazvání, které návrh může unést, je NEŠŤASTNÝ HLAVÁK. Žádné přirozené propojení sadů a Fantovy budovy není. Jde o uměle vytvořený uzel bez přirozených a tradičních návazností na tradiční prostor. Ve vizualizacích, které snesou vše, na rozdíl od následujících uživatelů, schází již pouze ženy v burkách a islámská mešitka. Výraznou osobností návrhu je "architekt" HŘIB architekt Hlaváček. Měla by se rozvinout diskuze, kdo a jakým způsobem byla soutěž vyhlášena a kdo ji posuzoval!? T.j. kdo nese zodpovědnost za plýtvání z prostředky z peněz občanů - daňových poplatníků. HRŮZA hrůzoucí...........
4. 12. 2023 15:03:18
Re: Fibonacci
Moc milé, příjemné, hezké s citlivým měřítkem k okolí. Prima.
1. 12. 2023 11:56:55
Re: Re: Tituly Stavba roku 2023 byly rozdány.
Zkusila jsem je spočítat. 41?
30. 11. 2023 18:18:37
Re: Tituly Stavba roku 2023 byly rozdány
Čím více cen, TÍM LÉPE a ještě radostněji. Ať se v tom konsument - laik - vůbec nevyzná.......
28. 11. 2023 12:37:04
Re: Bazén na Lochotíně je po rekonstrukci, s obklady RAKO
Od 8- 18 let jsem plaval 3 hodiny denně, 6-7 v 25m bazénu v Riegrových sadech a 17-19 v Podolí, celou dobu mě provázel pocit chladu, což takhle zkusit používat teplé barvy obkladů? Ideál jsem nalezl v 5*hotelu Radisson v Golden Bay na Maltě.S pozdravem Ing. arch. Karel Doubner tel. (+420) 603 433 611 Zbraslavská 35/7 CZ-159 00 Praha 5 Malá Chuchle Autorizace v ČKA 00078 DOUBNER spol. s r. o. IČ 62909231 ID datové schránky 64v2537 https://www.facebook.com/architekt.doubner; www.doubner.cz;
22. 11. 2023 12:26:45
Re: Teorie: Komplex budov u Masarykova nádraží
Skvělý text. A jeho poslání je zřejmé. Organismus města, jeho nemoci, potenciály, ambice jsou asi tak "jednoduché", jako fungování organismu člověka. Problém je v tom, že máme tendenci jejich problémy rozdělit a nevidět věci v souvislostech. To je až příliš složité. Takže kardiolog neřeší klouby. A fungování a prspektivu města vytváří kdo? Politici? Aktivistická veřejnost? Developeři? Památkáři? Urbanisté IPR-u? Odpověď je tak prostá: všichni ve vzájemné diskusi a střetech. A zjednodušit to fak nejde. Na jasná a věčná parciální pravidla jednotlivých skupin zapomeňme...
21. 11. 2023 18:15:44
Re: Re: Teorie: Komplex budov u Masarykova nádraží.
Zdravím kolego! Délka článku odpovídá cíli-sumarizuje (v roce 2018!) širokou-"roztěkanou"- diskuzi/reakce po té, co projekt z ateliéru Yahy Hadid vyhrál. Snažili jsme zachytit/popsat názory k vítěznému projektu a zároveň ukázat co stanoviska/názory spojuje i rozděluje a s jakými důsledky. Odtud ta tématizace do 8 bodů a délka článku. Ale máte pravdu - web vyžaduje kratký úderný text. Nicméně prosíme o schovívavost: Text pro google-generaci jsme přece jen respektovali aspoň uplatněním oxfordských odstavců - tak se to dělá mimo ČR. Myslíme, že naše stanovisko/názor formulovaný dnes (listopad 2023) - po významné realizaci projektu atd.- bychom pro potřeby/nároky webu zvládli do jednoho odstavce na něco přes půl plus stránky. Ale to nebyl cíl našeho článku v roce 2018!
21. 11. 2023 09:18:31
Re: Terminál hromadné dopravy Nová Paka
To se povedlo. Díky.
16. 11. 2023 15:11:48
Re: Teorie: Komplex budov u Masarykova nádraží
Co nám chtěli autoři říci, se složitě dohledává, protože tak odborný text, kde skáčí z jednoho tématu pro příklad do jiného, je dost náročně rozklíčit. To abychom zjistili, co by mohlo nebo mělo následovat. Myslím, že to mnoho čtenářů nebude bavit tak dlouho, aby dočetli celý článek. Stálo by za to k tomu dopsat dovětek, co má být cílem souboru staveb se zachováním ducha místa a tvarosloví podle Zahy Hadid a jak to bude propojeno s tou zmíněnou budoucně dokončenou magistrálou sever-jih. Bude?
14. 11. 2023 22:09:41
Re: Dřevěné školky globálním trendem
Můžete mi, prosím, říct, jak je dřevo povrchově ošetřeno, aby neztratilo své přirozené vlastnosti? Protože jinak neporovnáváte zděné omítané stavby se dřevem, ale s nějakým povrchovým materiálem dřevostavby.
14. 11. 2023 21:59:27
Re: Recenze: Lávka nad rozbouřeným průtahem
Děkuji autorům článku za skloňování genia loci. To už je dnes vzácné, takže mě to potěšilo.