Hlavní město Praha, městská část Praha 1 a vlastníci hotelu Fairmont Golden Prague představují šest týmů, které přesvědčily porotu mezinárodní architektonicko-urbanistické soutěže RaumScape svým portfoliem. Přihlásilo se 197 ateliérů ze 42 zemí, což je druhý nejvyšší počet v historii českých architektonických soutěží.

Zástupci těchto týmů se 27. června osobně seznámí s územím a jeho kontextem. Prohlídka lokality se zástupci ateliérů bude přístupná také veřejnosti, jejíž zapojení vyhlašovatelé soutěže podporují ve výjimečném rozsahu.
Rekordní zájem architektů dokládá atraktivitu samotného místa i kvalitní zadání, které vzniklo ve spolupráci města, městské části a vlastníků hotelu. Počet přihlášek překonal i soutěže na Florenc nebo Vltavskou filharmonii. „Soutěž vzbudila mimořádný zájem českých i zahraničních ateliérů, což svědčí o její vysoké prestiži. Obdrželi jsme velké množství kvalitních portfolií a výběr finální šestice nebyl jednoduchý. O to větší máme radost, že nyní můžeme oficiálně oznámit jména týmů, které vyzveme k návrhu nové piazzetty před hotelem. Výběr zahrnuje ateliéry s bohatými zkušenostmi v oblasti architektury, urbanismu i krajinářské architektury,“ uvedla předsedkyně poroty Sarah M. Whiting, děkanka Harvard Graduate School of Design.

Do finále postoupily týmy s výrazným mezinárodním portfoliem:
ADEPT
Kodaňské studio ADEPT má za sebou řadu realizací zaměřených na udržitelnou transformaci měst a veřejných prostranství. Výrazně se zapsalo projektem přeměny historického centra města Aabenraa, klimatickým parkem Climate City Middelfart nebo inovačním hubem INCUBA Next v Aarhusu, navrženým v souladu s přísnými ekologickými standardy.
DOGMA + Atelier Jean Chevalier
DOGMA, studio italských architektů sídlící v Bruselu, známé svým výzkumem vztahu mezi architekturou a městem, spojilo síly s francouzským krajinářem Jeanem Chevalierem. Společně přinášejí konceptuálně silné a sociálně angažované přístupy. Atelier Jean Chevalier se zaměřuje na krajinu jako prostor pro kolektivní imaginaci a nedávno připravil návrh pro veřejný prostor v rámci památníku Grenfell v Londýně.
Farshid Moussavi Architecture
Britské studio vedené profesorkou Harvard GSD Farshid Moussavi patří mezi nejrespektovanější ateliéry současnosti. Mezi klíčové projekty Farshid Moussavi (ještě v kanceláři FOA) patří terminál v japonské Jokohamě – jeden z nejinovativnějších dopravních uzlů na světě, nebo městský park s amfiteátrem v Barceloně, navržený pro Forum of Cultures 2004. Studio kombinuje architektonický výzkum, práci s veřejným prostorem a výrazný smysl pro materiál a detail, příkladem může být Muzeum současného umění v Clevelandu.
New South x Studio Campus
Mezinárodní tým s kancelářemi v Paříži a Bruselu kombinuje architekturu, urbanismus, krajinářství a antropologii. New South, vedený Meriem Chabani a Johnem Edomem, stojí za projekty jako Globe Aroma – kulturní centrum pro uprchlíky v Bruselu – či inkluzivní úpravou veřejných prostor ve městě Vernon. Studio Campus navazuje na zkušenosti z evropských ateliérů a společně realizovali úpravu náměstí Jacquesa Francka v Bruselu.
OMGEVING + třiarchitekti
Spojení belgického ateliéru OMGEVING a českých třiarchitekti přináší silné zázemí v krajinářské architektuře, urbanismu a práci s veřejným prostorem. K jejich oceněným projektům patří revitalizace Averbodského klášterního náměstí v Belgii, parkové úpravy v Teruelu a návrh ostrovů Rohan a Libeň v Praze. Třiarchitekti se prosadili například revitalizací nábřeží v Kadani, nominovanou na cenu Mies van der Rohe.
VOGT + PEER
Švýcarsko-český kolektiv spojuje renomované krajinářské studio VOGT, známé například projekty náměstí Švýcarského národního muzea v Curychu, Allianz Areny v Mnichově nebo parku Platzspitz, a brněnský ateliér PEER, který stojí za návrhem bytového domu Revoluční 30 v centru Prahy. Společně rozvíjejí přístup citlivý k historickému kontextu, současným potřebám veřejného prostoru i experimentální práci s měřítkem a krajinou.

„Těší mě, že i projekt relativně malého rozsahu, jako je piazzetta v centru Prahy, dokáže oslovit špičková studia z celého světa. Je to důkaz, že soutěžní zadání bylo spoluzadavateli kvalitně připravené a že se Praha otevírá současné architektuře – nejen historické,“ říká Igor Kovačevič z organizátorské platformy CCEA MOBA. Soutěž vyhlásila společnost WIC Prague a.s., zastupující trojici českých vlastníků hotelu (Oldřich Šlemr, Pavel Baudiš, Eduard Kučera), společně s hlavním městem Praha a městskou částí Praha 1.
„Nastavení Mezinárodní soutěže na náměstí Miloše Formana má potenciál přinést originální a přitom pobytové a funkční nápady, jak zkvalitnit prostor, který je dnes z části předmětem veřejné diskuze. Je to nejlepší způsob, jak najít řešení a vrátit této lokalitě plnohodnotnou městskou funkci,” říká architekt a 1. náměstek primátora hl. města Prahy Petr Hlaváček.
Finální výběr týmů proběhl 13. června, kdy porota z užšího výběru dvanácti zájemců zvolila šest finalistů na základě online prezentací portfolií. Dalším milníkem bude prohlídka území 27. června, kterou doplní komentář architekta rekonstrukce hotelu Marka Tichého a dalších odborníků. Soutěžící se osobně seznámí s podklady a získají detailní vhled do místa, jehož proměna má završit revitalizaci jedné z nejikoničtějších budov Prahy. Zapojení veřejnosti je v této soutěži zcela výjimečné. Kromě dotazníku, do kterého se zapojila řada Pražanů, bude veřejnost přizvána také k prezentaci návrhů 11. září. Návštěvníci budou moci jednotlivé návrhy zhlédnout, porovnat a poskytnout zpětnou vazbu přímo soutěžním týmům. Následující den budou týmy své koncepty prezentovat odborné porotě.

Hledání ideálního návrhu na revitalizaci okolí hotelu začalo už v roce 2019, kdy bývalý hotel InterContinental, v současnosti Fairmont Golden Prague, jedna z historicky nejvýznamnějších budov v Praze přešla do vlastnictví současných majitelů. Koncept mezinárodní soutěže RaumScape (Raumplan + Landscape) vychází z unikátního konceptu Raumplanu představeného významným architektem Adolfem Loosem roku 1930 v Praze. Očekává se, že soutěžící architekti a urbanisté představí nejen vizuálně přesvědčivý návrh, ale také promyšlený koncept údržby, správy a provozu. Piazzetta o rozloze 3200 m2 skýtá architektům z celého světa neopakovatelnou možnost podílet se na dotvoření centra Prahy. Minimálně 3000 m2 plochy musí zůstat přístupných veřejnosti, přičemž alespoň 600 m2 z této výměry by mělo náležet zeleni, případně další vegetaci a maximálně 1200 m² pro nejen nájemní prostory, ale také vertikální komunikace a technologie. Tato čísla slouží jako mantinely pro architekty. Projekt by měl být ekonomicky návratný. Návrhy mají zohlednit investiční náklady na úpravu celého prostoru v odhadované výši 150 milionů korun.
Tisková zpráva, kráceno
Jo díky, vyzkouším to.
Pokud chcete znát přesnou cenu za digitálně potištěnou podsvícenou stěnu ze skla, nejprve si změřte rozměry. Pak si vyžádejte cenové…
Máš nějaké info o ceně? Jak taková věc vychází?
A co madlo ?? Platná technická norma a bezpečnostní předpis stanovují jasné požadavky a parametry pro schodistě, rodinné domy v…
Určitě souhlasím! Sklo obecně působí velmi elegantně a když se k tomu přidá podsvícení a digitální potisk, vzniká z toho…