Starý dům v jádru Kutné Hory doznal během své historie četných změn. Původní středověký dům zcela shořel, nahradil ho objekt z konce 19. století, který však prošel rozsáhlou a nepříliš citlivou rekonstrukcí v sedmdesátých letech 20. století, která dále proměnila jeho povahu. V momentě, kdy jsme byli investory osloveni k projektu kompletní renovace, pozbýval dům de facto jakékoliv autenticity a charakteru a naším úkolem tak bylo mu jej navrátit.

Naším hlavním záměrem bylo v domě znovuobjevit jeho paměť a původní vrstvy, kterých nebylo mnoho, a prolnout je s vrstvami novými tak, aby vzájemně tvořili celek. Hranici mezi starým a novým jsme se snažili spíše znejišťovat, než aby na ní bylo upozorňováno. Nové zásahy mají objektu přinést nové impulzy, které spočívají zejména v nečekaném propojování jednotlivých prostor domu interiérovými okny a otvory. Dům, který je určený k životu rodiny s třemi dětmi, díky tomu v interiéru lépe komunikuje, jednotlivé místnosti se navzájem otevírají a prolínají. Atmosféry a světelné nálady se vrství napříč objektem a přinášejí do domu proměnlivou a pestrou škálu vjemů.

Leitmotivem domu je jeho točité schodiště, které se nachází v jádru dispozice a propojuje dům vertikálním směrem. Díky luxferovým stěnám a dalším novým otvorům, které do něj ústí, se hlavní komunikační jádro stává i mediátorem mezi jednotlivými místnostmi domu v horizontálním směru. Mezi přízemím a patrem je původní kamenné schodiště, mezi patrem a podkrovím je pak nově navržené schodiště tvořené pouze ocelovými stupni, které propouštějí světlo o podlaží níž. Vršek schodiště je totiž zakončen střešním světlíkem, který přináší denní světlo na samotné schody a do hloubky dispozice.
K náladě a charakteru domu přispívá kromě práce se světlem také barevnost domu. Exteriér domu je pojatý střídmě, práce s barvami v interiéru je pak expresivnější. Celkově jsou voleny spíše tlumené odstíny, které jsou na několika místech kombinovány s výraznějšími barevnými plochami či akcenty. Přesné řešení vznikalo poměrně dlouho a pečlivě a významnou roli v něm hrál dialog s klienty. Většina nábytku, který je v interiéru použitý, vznikla dle našeho autorského návrhu.

Dispozičně se dům odehrává kolem centrálního schodišťového jádra, které propojuje všechna podlaží. Sklep zůstal rekonstrukcí prakticky nedotčen a slouží ke skladovacím účelům. Do přízemí se vstupuje skrze prostornou vstupní halu, na kterou navazuje kromě schodiště denní dětská herna se samostatnou koupelnou a servisní část domu, která je orientovaná do dvora – technická místnost, prádelna a výtvarná dílna. V patře se nachází obytný prostor s kuchyní, rodičovská ložnice se samostatnou koupelnou a pracovna. Podkroví je určeno pro děti, nachází se v něm klučičí a holčičí pokoj a další koupelna s toaletou. Nedílnou součástí domu je jeho intimní dvorek a zahrada, které byly v rámci renovace také upraveny a jsou přístupné jak přímo ze suterénu, tak přes novou terasu z hlavního obytného prostoru patra.
Autoři: BYRÓ architekti / Jan Holub, Tomáš Hanus
Foto: Alex Shoots Buildings
Autorská zpráva
Krásná práce, je radost si to prohlížet :-).
Ta na náměstí bere pohled jen velmi mírně a velmi formalisticky. Pohled od třídy Jugoslávských partyzánů ukazuje výtvarnou bezmocnost v…
Že by tato stavba nějak respektoval okolí, velmi pochybuju. P.Engel se jistě obrací v hrobě. Vím, že je to dobrý…
Tak už nám zase UNESCO vyhrožuje a "ochránci" památek jásají, "Zachráníme" památku tím, že ji celou předěláme a její autenticita…
Hlavně že jsme "světoví". Na Smíchově máme City, Na Knížecí office - jsme ještě vůbec v Čechách? Je mi z…