Starý dům v jádru Kutné Hory doznal během své historie četných změn. Původní středověký dům zcela shořel, nahradil ho objekt z konce 19. století, který však prošel rozsáhlou a nepříliš citlivou rekonstrukcí v sedmdesátých letech 20. století, která dále proměnila jeho povahu. V momentě, kdy jsme byli investory osloveni k projektu kompletní renovace, pozbýval dům de facto jakékoliv autenticity a charakteru a naším úkolem tak bylo mu jej navrátit.

Naším hlavním záměrem bylo v domě znovuobjevit jeho paměť a původní vrstvy, kterých nebylo mnoho, a prolnout je s vrstvami novými tak, aby vzájemně tvořili celek. Hranici mezi starým a novým jsme se snažili spíše znejišťovat, než aby na ní bylo upozorňováno. Nové zásahy mají objektu přinést nové impulzy, které spočívají zejména v nečekaném propojování jednotlivých prostor domu interiérovými okny a otvory. Dům, který je určený k životu rodiny s třemi dětmi, díky tomu v interiéru lépe komunikuje, jednotlivé místnosti se navzájem otevírají a prolínají. Atmosféry a světelné nálady se vrství napříč objektem a přinášejí do domu proměnlivou a pestrou škálu vjemů.

Leitmotivem domu je jeho točité schodiště, které se nachází v jádru dispozice a propojuje dům vertikálním směrem. Díky luxferovým stěnám a dalším novým otvorům, které do něj ústí, se hlavní komunikační jádro stává i mediátorem mezi jednotlivými místnostmi domu v horizontálním směru. Mezi přízemím a patrem je původní kamenné schodiště, mezi patrem a podkrovím je pak nově navržené schodiště tvořené pouze ocelovými stupni, které propouštějí světlo o podlaží níž. Vršek schodiště je totiž zakončen střešním světlíkem, který přináší denní světlo na samotné schody a do hloubky dispozice.
K náladě a charakteru domu přispívá kromě práce se světlem také barevnost domu. Exteriér domu je pojatý střídmě, práce s barvami v interiéru je pak expresivnější. Celkově jsou voleny spíše tlumené odstíny, které jsou na několika místech kombinovány s výraznějšími barevnými plochami či akcenty. Přesné řešení vznikalo poměrně dlouho a pečlivě a významnou roli v něm hrál dialog s klienty. Většina nábytku, který je v interiéru použitý, vznikla dle našeho autorského návrhu.

Dispozičně se dům odehrává kolem centrálního schodišťového jádra, které propojuje všechna podlaží. Sklep zůstal rekonstrukcí prakticky nedotčen a slouží ke skladovacím účelům. Do přízemí se vstupuje skrze prostornou vstupní halu, na kterou navazuje kromě schodiště denní dětská herna se samostatnou koupelnou a servisní část domu, která je orientovaná do dvora – technická místnost, prádelna a výtvarná dílna. V patře se nachází obytný prostor s kuchyní, rodičovská ložnice se samostatnou koupelnou a pracovna. Podkroví je určeno pro děti, nachází se v něm klučičí a holčičí pokoj a další koupelna s toaletou. Nedílnou součástí domu je jeho intimní dvorek a zahrada, které byly v rámci renovace také upraveny a jsou přístupné jak přímo ze suterénu, tak přes novou terasu z hlavního obytného prostoru patra.
Autoři: BYRÓ architekti / Jan Holub, Tomáš Hanus
Foto: Alex Shoots Buildings
Autorská zpráva
Stínící prvek je trochu vidět na fotkách, jiné jsem nedostala. Zhotovitel píše: " Fasádní prvek je jedním z atributů stavby. Bionická…
Všechny fotografie jsou ze 4. dubna 2025. Popisky zkusím doplnit, šlo se staveništěm od Masarykova nádraží mezi budovou Masaryčky a…
Jak se říká, slibem nezarmoutíš.
Tohle je vymazlený dům v šíleném terénu. A to, že má kolem sebe bujnou až divokou zahradu, mu hodně sluší.
Škoda, že u fotografií nejsou popisky na co a odkud se dívám a kdy to bylo foceno,