V 21. ročníku celostátní soutěže Česká dopravní stavba, technologie, inovace roku 2023 soutěží 33 projektů nominovaných na titul.
Do soutěžního ročníku mohly být přihlášeny dopravní stavby nebo jejich části, samostatné objekty, technologie a inovace, které byly zkolaudovány nebo uvedeny do provozu nejen na území ČR, ale i v zahraničí, od 1. 1. 2021 do 31. 12. 2023.
Mezi inovativní a technologicky progresivní směry patří i využívání kompozitních materiálů a konstrukcí z nich vytvořených.
Na vybraných dopravních stavbách se používá kompozitní materiál (například MEA) pro nosné konstrukce ochranného zábradlí, lávek, zakrytí, poklopů, žebříků, schodišť atd. Kompozitní konstrukční profily a rošty jsou pevné, lehké, odolné proti chemii, solím i nepříznivým podmínkám. Nevyžadují téměř žádnou údržbu a nekorodují. Pochozí plochy mají navíc protiskluzovou úpravu. Kompozitní materiály nahrazují železné, ocelové i dřevěné konstrukční prvky.
Kompozit může být využit i pro atypická řešení pro odvodnění, například vnější otevřený žlab na mostě. U železničních mostů se často instalují kompozitní rošty s protiskluzovou úpravou, které zvyšují bezpečnost, ale současně také výrazně sníží hlučnost železniční trati a nároky na pravidelnou údržbu.
Kompozitní konstrukce MEA jsou součástí 5 soutěžících objektů, konkrétně dopravních staveb.
Jedná se o:
Mobilní protihlukovou stěnu u D1 PHS Formanská (vlevo) (SWIETELSKY stavební s.r.o., přihláška č. 17)
Mobilní protihluková stěna, Praha – Újezd u Průhonic. Instalace mobilní protihlukové stěny na 3,166–4,094 km dálnice D1 ve směru na Prahu. Hlavním cílem tohoto projektu bylo odhlučnění přilehlého zastavěného území Újezdu u Průhonic a následné zkvalitnění života tamních obyvatel.

Zkapacitnění obchvatu stávající dvoupruhové silnice na čtyřpruhovou dálnici D7 Louny (PRAGOPROJEKT, a.s., přihláška č. 19)
Zkapacitnění stávající dvoupruhové silnice I/7 na čtyřpruhovou dálnici D7 (součást hlavního tahu Praha – Chomutov – SRN). Hlavní trasa o délce 6 130 m je realizována v kategorii D25,5/100. Náhrada kapacitně nevyhovující dvoupruhové silnice S 11,5 čtyřpruhovou komunikací, tj. dochází k výraznému zvýšení bezpečnosti a plynulosti provozu. Instalací oplocení dálnice je výrazně eliminována možnost střetu jedoucích vozidel se zvěří.

Odstranění úrovňového přejezdu na I/35 Ktová (M – SILNICE a.s., přihláška č. 21)
Novostavba, přeložka silnic I/35 v úseku mezi obcí Hrubá Skála-Borek a obcí Ktová. Odstranění úrovňového železničního přejezdu, vybudování nového žel. mostu a místní komunikace včetně přeložek IS a úprava chodníků, nová PHS. Součástí stavby byly dva mostní objekty, opěrná gabionová zeď, přeložka komunikace II. třídy a nově navržené odvodnění komunikace.

Optimalizace trati Praha Smíchov (mimo) – Černošice (mimo) (EUROVIA CZ a.s., přihláška č. 23)
Rekonstruovaný úsek železniční trati délky 8,756 km, vedený ve stávající stopě, je součástí evropské základní sítě na rameni Praha-Regensburg a i pro vnitrostátní a silně využívanou příměstskou dopravu. Došlo ke zvýšení kapacity tratě a její provozní spolehlivosti, bezpečnosti provozu a cestujících v oblasti, kde byl železniční provoz zahájen již roku 1862. Stavba umožňuje bezbariérové užívání a respektuje ekologické prvky stability krajiny.

Rekonstrukce železniční trati Ústí nad Orlicí – Brandýs nad Orlicí, původní stopa, BC (EUROVIA CZ a.s., přihláška č. 25)
Rekonstrukce trati mezi železničními stanicemi Ústí nad Orlicí a Brandýs nad Orlicí se nachází na hlavním železničním koridoru Praha – Česká Třebová, jedná se tedy o stavební akci značného významu a jeden z posledních nerekonstruovaných úseků 1. koridoru. Jejím hlavním přínosem bude zlepšení technického stavu a parametrů trati, zvýšení rychlosti, dopravní propustnosti, bezpečnosti a spolehlivosti provozu a také zajištění bezbariérového a mimoúrovňového přístupu cestujících na nástupiště v žst. Brandýs nad Orlicí. Význačnými úpravami prošla i stanice Brandýs nad Orlicí, kde jsou zřízena nová bezbariérově přístupná nástupiště s odvodňovacími žlaby MEA, včetně moderních přístřešků a byla rekonstruována i výpravní budova.

Hlasování o Cenu veřejnosti bude ukončeno v pondělí 17. 6. 2024 v 21.00 hod. Výsledky pořadatel zveřejní na Galavečeru soutěže 25. 6. 2024 a následně na stránkách soutěže. Organizátoři se snaží o profesionální prezentaci zlepšující se dopravní infrastruktury v ČR, oborů českého dopravního stavitelství a inženýrských profesí nejen laické a odborné veřejnosti, ale také politické reprezentaci ČR a EU.
Více o kompozitních konstrukcích MEA ZDE.
Zdroj foto: web soutěže Česká dopravní stavba, technologie, inovace roku
Stínící prvek je trochu vidět na fotkách, jiné jsem nedostala. Zhotovitel píše: " Fasádní prvek je jedním z atributů stavby. Bionická…
Všechny fotografie jsou ze 4. dubna 2025. Popisky zkusím doplnit, šlo se staveništěm od Masarykova nádraží mezi budovou Masaryčky a…
Jak se říká, slibem nezarmoutíš.
Tohle je vymazlený dům v šíleném terénu. A to, že má kolem sebe bujnou až divokou zahradu, mu hodně sluší.
Škoda, že u fotografií nejsou popisky na co a odkud se dívám a kdy to bylo foceno,