V2com.biz – Mezinárodní letiště v Šen-čen (Shenzhen) Bao’an – Terminal 3 – zahájilo provoz 28. listopadu 2013.
První letiště uznávaných architektů Massimiliana a Doriany Fuksas je navrženo tak, aby se stalo ikonickou stavbou, která posílí hospodářský rozvoj Šen-čenu – jednoho z nejrychleji rostoucích měst na světě. Po vítězství v mezinárodní soutěži, prošel návrh mimořádně rychlým procesem projektování a výstavby, realizované během tří let. Klient, Shenzhen Airport (Group) Co., je natolik spokojen s výrazným designem, že koná neobvyklý krok a snaží se o institucionální ochranu autorských práv – copyright.
Terminál – největší samostatně stojící veřejná budova v Šen-čenu – má 63 kontaktních bran a dalších 15 vzdálených bran a kromě toho významné maloobchodní prostory. Zvýší kapacitu letiště o 58%, což umožní letišti odbavit až 45 milionů cestujících ročně.
Skulpturální terminál o rozloze 500 000 m², evokuje obraz rejnoka a má nápadnou vnitřní a vnější dvojitou „kůži“, motiv včelí plástve, který obtéká konstrukci. V délce 1,5 km a se střešním rozpětím až 80 m zdůrazňují voštinové kovové a skleněné panely fasádu terminálu, a současně rozptylují přirozené světlo vnikající dovnitř. Interiér terminálu charakterizují výrazné bílé kuželovité sloupy, které nesou střechu v měřítku katedrály.
Ústředním bodem návrhu je veřejné prostranství, které se nachází na vnitřní křižovatce v budově. Má tři úrovně – odlety, přílety a služby –, které jsou vertikálně propojené. To mimo jiné umožňuje přirozenému světlu dostat se do všech úrovní.
Interiér i exteriér od Studia Fuksas jsou pozoruhodné a elegantní. Prostorový koncept je tekutý a kombinuje dvě různé myšlenky: pohybu a pauzy. Pečlivě a s ohledem na lidskou zkušenost z takových prostředí, se Studio Fuksas v návrhu soustředilo na délku procesů, pěší vzdálenosti, snadnou orientaci, shlukování cestujících a dostupnost požadovaného vybavení.
K výjimečným prvkům interiéru patří stylizované bílé „stromy“, které slouží jako otvory klimatizace, ale také ostrůvky check-in, vstupní brány (gate) a oblasti pasové kontroly, jejichž nerezový povrch odráží plástvové struktury nahoře. Motiv pláství je přeložen do mnoha aspektů interiéru na různých úrovních – od větších maloobchodních boxů po menší 3D otisky na stěnách.
Terminál 3, navržený Studiem Fuksas, má rozhodující význam pro budoucnost Šen-čenu jako rozvíjející se obchodní a turistické destinace a bude přínosem pro celý region.
Studio Fuksas se zabývá dvěma dalšími fázemi rozšíření letiště, jejichž dokončení se plánuje v roce 2025, resp. 2035.
Místo: čtvrť Bao’an District, město Shenzhen (Šen-čen), provincie Kuang-tung, Čína
Soutěž: 2008 (finalisty mezinárodní soutěže byli kromě Studia Fuksas (Itálie) také Foster + Partners (UK), Foreign Office Architects (UK), Gmp International (Německo), Kisho Kurokawa (Japonsko), Reiser+Umemoto (USA)
Architekti: Massimiliano a Doriana Fuksas
Interiér: Fuksas Design
Klient: Shenzhen Airport (Group) Co., Ltd.
Developer: Shenzhen Planning Bureau; Shenzhen Airport (Group) Co., Ltd.
Dodavatel: Čínská stání stavební inženýrská korporace, Peking
Konstrukce, fasáda a parametrický návrh: Knippers Helbig Engineering, Stuttgart, NY
Zodpovědný architekt v Číně: BIAD (Beijing Institute of Architectural Design), Peking
Osvětlení: Speirs & Major Associates, Edinburgh, Londýn
Materiály: Ocel s betonovou podkladní konstrukcí
Udržitelnost: Konstrukce byla optimalizována pro co nejlepší využití přirozeného větrání a osvětlení. Fotovoltaika uspokojí poptávku elektrické energie v tarifu T3, u budoucí fotovoltaické generace se očekává, že dosáhne kapacitu 10 MW, která bude dostatečná pro podporu elektronických zařízení celého letiště.
Rozloha: 500 000 m2
Dokončení stavby: 2013
Náklady: 734 mil EUR
Popis: Hlavní budova má dvě patra podzemní a čtyři nadzemní (částečně pět). Ve čtvrtém podlaží je odletová hala. Třetí patro propojuje mezinárodní halu s domácími odlety, v jeho středu je mezinárodní kontrolní zóna, odbavení zavazadel a kancelářské prostory po stranách. Průchod k domácím odletům, sál pro vyzvednutí zavazadel a část kancelářských prostor jsou ve druhém patře. V severovýchodní části prvního podlaží je mezinárodní příletová hala. Její střed slouží mezinárodní kontrolní zóně a vyzvedávání zavazadel. Zde se také nacházejí CIP salonky. Mezi nimi a hlavní budovou je venkovní nádvoří.
Proč jste se rozhodli právě pro tento typ skel? Jak byste zhodnotili ty výsledky po letech používání? Dávali jste je…
My jsme dávali IZOS Triple. Spokojenost i po letech.
Kdyby se ozval někdo, kdo má taková skla na oknech, byl bych rád. Přijde mi to jako docela zajímavá myšlenka…
Stínící prvek je trochu vidět na fotkách, jiné jsem nedostala. Zhotovitel píše: " Fasádní prvek je jedním z atributů stavby. Bionická…
Všechny fotografie jsou ze 4. dubna 2025. Popisky zkusím doplnit, šlo se staveništěm od Masarykova nádraží mezi budovou Masaryčky a…