Od konce letošního června využívají denně tisíce obyvatel i návštěvníků Prahy nové eskalátory Schindler ve stanici metra Národní třída, která prošla zásadní rekonstrukcí. Doprava cestujících je díky eskalátorům Schindler bezpečnější, spolehlivější a ekonomičtější než dříve.
V pátek 27. června nastoupili první cestující na nové eskalátory Schindler ve stanici pražského metra Národní třída. Oprava této stanice trvala dva roky a mezi nejnáročnější operace celé rekonstrukce patřila právě instalace nových eskalátorů. Původní eskalátory byly nahrazeny bezpečnějšími a nejmodernějšími eskalátory firmy Schindler, které se osvědčily mimo jiné již při opravě nedaleké stanice Můstek. Celkem je zde instalováno
6 eskalátorů Schindler, dopravní kapacita každého z nich je 11 700 osob za hodinu. Pohybují se rychlostí 0,65 m/s, což odpovídá současným evropským normám.
Původní dlouhý eskalátorový tunel byl o 10 metrů zkrácen
a cesta na povrch rozdělena do dvou úseků. Při cestě
z metra eskalátorem Schindler 9700 překonáte výšku 27,4 metry a ocitnete se v podzemním vestibulu. Z vestibulu lze pokračovat buď přímo do centra Quadrio, které během rekonstrukce vyrostlo na povrchu v prostoru nad stanicí, nebo dalším eskalátorem Schindler 9300 o zdvihu 9,7 na roh ulic Spálená a Purkyňova. Delší i kratší část tunelu obsluhuje vždy tři eskalátory vedle sebe. Zachován zůstal výstup výtahem do ulice Magdalény Rettigové, díky němuž patří stanice metra Národní k těm bezbariérovým.
Provoz v rámci Městské hromadné dopravy klade na zařízení jako jsou eskalátory enormní zátěž. Firma Schindler má celosvětově rozsáhlé zkušenosti s podobně náročnými provozy, proto byla vybrána jako dodavatel i pro tento projekt.
Ing. Vladimír Lenoch, předseda představenstva Schindler CZ, a.s. říká: „Vážíme si důvěry Dopravního podniku hlavního města Prahy a jsem rád, že Schindler mohl opět přispět k vyššímu komfortu a bezpečnosti cestujících
v pražském metru.“
Kladně hodnotí spolupráci s firmou Schindler i Ing. Martin Slíva, technický pracovník Dopravního podniku hl. m. Prahy, a.s.: „Spolupráce s dodavatelskou firmou Schindler CZ při realizaci dodávky šesti kusů eskalátorových ramen ve stanici metra Národní třída byla dobrá. Jednalo se
o profesionální přístup nejen při výrobě eskalátorů, ale i při jejich následné montáži.“
Přestože po instalaci na své místo se eskalátory staly samozřejmou součástí stanice metra, je dobré připomenout, že byly vyrobeny stovky kilometrů od Prahy. Svoji cestu zahájily v Dunajské Stredě na Slovensku, kde je vybudován moderní výrobní závod koncernu Schindler. Doprava takto rozměrného a obtížně manipulovatelného zařízení až do samého centra Prahy byla velice náročná. Díky zkušenosti zaměstnanců firmy a pečlivě naplánovanému scénáři proběhly všechny tyto kroky hladce a včas.
|
|
Každý ze tří eskalátorů Schindler 9700 má hmotnost 45 tun a disponuje 304 schody o šířce 1 metru. Na stavbu byly dopraveny v prosinci 2013. Z důvodu velkých rozměrů a hmotnosti byly rozebrány na menší díly a přivezeny na nákladních vagonech přímo tunelem metra. To vše samozřejmě probíhalo v nočních hodinách během výluk metra. Složení a zprovoznění jednoho eskalátoru trvalo deseti lidem přibližně týden. Kratší eskalátory Schindler 9300 mají hmotnost 13 tun a 125 schodů. Na místo určení byly dopraveny začátkem ledna 2014 po povrchu nákladními automobily.
Na závěr nezbývá než doplnit komentářem pana Luboše Veřtata, montážního mistra společnosti Schindler CZ, a. s.: “ Povedl se nám další kousek, na který můžeme být hrdí. Hlavně bych rád poděkoval všem lidem, kteří se na realizaci podíleli, protože vynaložili veliké úsilí a čas, proto aby vše zdárně dopadlo“.
podle podkladů společnosti Schindler CZ
Proč jste se rozhodli právě pro tento typ skel? Jak byste zhodnotili ty výsledky po letech používání? Dávali jste je…
My jsme dávali IZOS Triple. Spokojenost i po letech.
Kdyby se ozval někdo, kdo má taková skla na oknech, byl bych rád. Přijde mi to jako docela zajímavá myšlenka…
Stínící prvek je trochu vidět na fotkách, jiné jsem nedostala. Zhotovitel píše: " Fasádní prvek je jedním z atributů stavby. Bionická…
Všechny fotografie jsou ze 4. dubna 2025. Popisky zkusím doplnit, šlo se staveništěm od Masarykova nádraží mezi budovou Masaryčky a…